Vanha sukulainen pelkää vastaantulevia koiria. Mitä tekevät koiran emännät ja isännät...
Mulla on yli kasikymppinen sukulainen, joka pelkää koiria. Hän pysähtyy aina kun koira tulee vastaan ja odottaa, että koira ja ihminen ohittavat hänet. Kuulemma tosi usein koiranomistaja livertelee, miten tätä koiraa ei tarvitse pelätä ja miten se on ystävällinen ja muuta. LOPETTAKAA STANA SE. Miksi ihmeessä haluatte antaa ystävällisen turrenne haistella pelosta jäykkänä seisovaa mummelia?! Miksi pysähdytte 'kouluttamaan' vanhusta, miksi ette vain kävele ohitse ja päästä häntä piinastaan? Eikö se riitä, että moni muu ihastelee lemmikkiä ja haluaa taputella sitä? Miksi paniikissa seisovan vanhuksen pitäisi tehdä samoin?
Ymmärrän sen, että teidän on vaikea ymmärtää mutta voisitteko TE kuvitella millaista siitä pelkäävästä ihmisestä tuntuu! Kiitos.
Kommentit (111)
ValoPallo kirjoitti:
Meidän ongelmamme on aivan vastakkainen. Meillä on vilkas ja todella suloinen 5kk terrierityttö joka tykkää kokeilla hampaitaan etenkin nyt, kun ne ovat vaihtumassa. Mummot, mammat, papat ja lapset haluaisivat aivan kauheasti tulla silittelemään ja taputtelemaan vilperttiä ja lasten vanhemmat rohkaisee siihen!!! Kun sanon, ettei sovi, koska pentu on leikkisä ja voi näykätä, lapset ei usko tai loukkaantuu. Samaten vanhemmat. Ikävin tapaus sattui, kun ohitimme koulun välitunnin aikana. Osa lapsista ryntäsi tervehtimään ja kun sanoin, ettei sovi ja selitin miksei ja lähdin koiran kanssa poispäin, lapset alkoivat heitellä meitä kepeillä ja kivillä. Jos nyt joku vanhempi lukee tätä, niin opettakaa lapsillenne, että vierasta koiraa ei taputella. Koira on juridisesti toisen ihmisen omaisuutta, kuten käsilaukku, lompakko tai muut henk.koht tavarat. En halua syytettä siitä, että koirani "puri" lasta kun lapsi tunki sitä taputtelemaan.
Samanlaisia kokemuksia, laumassa tullaan kädet ojossa ja piiritetään koira. Monelle lapselle on kyllä varmaan opetettu, että pitää kysyä saako silittää mutta opettakaa, että kysyvät ennen kuin ovat jo kiinni koirassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän jää paikoilleen seisomaan? Sehän vain pitkittää sitä kohtaamista ja antaa sen kuvan että hän haluaa kontaktia vastaantulijaan. Jos vain jatkaa kävelyä, eikä luo katsettakaan vastaantulijoihin, miksi he lähestyisivät häntä?
Siksi kun kärsii pelosta. Muita yhtä viisaita kysymyksiä?
Ja kaikki vastaantulijat ovat syyllisiä hänen pelkoihinsa ja kaikkien muiden ihmisten tulee sopeuttaa oma tekemisensä sukulaisesi mielihalujen mukaan?
Jos vaikka nainen olisi joskus joutunut jonkin asteisen seksuaalisen ahdistelun (miehen) kohteeksi, niin voiko hän vaatia että kaikki miehet kiertävät hänet jatkossa tarpeeksi kaukaa, ettei vaan hänellä tule paha mieli?
Eihän aloituksessa toivottu, että koirat kiertäisivät pelkääjän kaukaa, vaan ainoastaan että omistajat eivät päästäisi koiriaan tämän pelkääjän luo. Kyllä minua häiritsitsi jos kadulla miehet tulisivat ihan kiinni minuun, ihan riippumatta siitä olisinko kokenut seksuaalista ahdistelua vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummeli tuli minua ja koiraani kerran vastaan polkupyörällä, pysähtyi kohdallemme ja katsoi meitä kohti. Olimme koirani kanssa eri jalankulkuväylällä, liittymässä tälle polkupyörämummon väylälle, välillämme oli noin 2m matkaa. Koirani keskeytti nurmikon haistelun, koska mummo katsoi meitä, ei kuitenkaan yrittänyt lähestyä, heilutti vain häntää ja katsoi naista takaisin.
Sitten yhtäkkiä, ilman että kumpikaan meistä liikkui mihinkään suuntaan, meillä oli edelleen se 2m väliä toisiimme, mummo kirkaisi jotain: "Älä anna sen tulla lähelle!!!" Yllätyin niin, että aloin vahingossa nauraa. Emme olleet edelleenkään liikkuneet kumpikaan (eikä koira!) mihinkään suuntaan tilanteessa. Lähdin koirani kanssa pois tilanteesta päinvastaiseen suuntaan kuin mihin mummo oli menossa, toki naurureaktioni vähän nolotti. Mutta miksi ihmeessä tämä ihminen oikein pysähtyi katselemaan meitä ja provosoimaan mahdollista tilannetta? Jos pelkää koiria, niin olisi jatkanut matkaa vaan. En pysty vieläkään ymmärtämään tämän mummon ajatuksenjuoksua.
Oliko koirasi fleksissä? Siinä tapauksessa ymmärtäisin mummon pelänneen, että se ampaisee yhtäkkiä hänen luokseen. Hermostuttavaa ohittaa oman koiran kanssa noita fleksitaluttajia, kun vaikka kuinka kaukaa yrittäisi mennä ohi, niin yhtäkkiä se fleksikoira lähteekin ryntäämään kohti ja sitä hihnaa vain riittää ja riittää metrikaupalla.
Ei ollut flexissä vaan narussa. Ja meinaatko, että mummo pyöräillessään olisi kaukaa nähnyt, kummanlainen hihna minulla on kädessä? Todennäköisempää se "ryntääminen" on, jos jää kohdalle pällistelemään.
Kerroit, että mummo oli kahden metrin päässä. Kyllä minä ainakin näen siltä etäisyydeltä ja jo kauempaakin, jos koiranulkoiluttajalla on kädessään fleksi, siinähän on iso kahva. Se, että joku "pällistelee" koiraasi, ei mitenkään poista sinun vastuutasi siitä, että sinun tulee pitää se poissa vieraiden ihmisten luota.
Menee aiheen viereen mutta usein ihmettelen miksi koiran omistajat tuovat koirat isoihin yleisötapahtumiin esim raveihin. Käy sääliksi koiria kun huomaa miten ahdistuneita ovat melusta, ihmismäärästä, muista koirista jne johtuen.Lisäksi tuodaan kahviloihin ja muihin paikkoihin joissa saattaa olla muilla asiakkailla vakavia allergisia seurauksia tämän takia. Itselläni on 2 koiraa ja olen myös soittanut lanssin paikalle kun allergia oire on tapahtunut rautakaupassa koiran takia - ei minun omistaman koiran. Jotenkin toivoisi empatiaa koiria ja muita ihmisiä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän jää paikoilleen seisomaan? Sehän vain pitkittää sitä kohtaamista ja antaa sen kuvan että hän haluaa kontaktia vastaantulijaan. Jos vain jatkaa kävelyä, eikä luo katsettakaan vastaantulijoihin, miksi he lähestyisivät häntä?
Ja kaikki vastaantulijat ovat syyllisiä hänen pelkoihinsa ja kaikkien muiden ihmisten tulee sopeuttaa oma tekemisensä sukulaisesi mielihalujen mukaan?
Jos vaikka nainen olisi joskus joutunut jonkin asteisen seksuaalisen ahdistelun (miehen) kohteeksi, niin voiko hän vaatia että kaikki miehet kiertävät hänet jatkossa tarpeeksi kaukaa, ettei vaan hänellä tule paha mieli?
Vähän tuntuu siltä että et ymmärtäisi vaikka kuinka asian selittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, tuleeko sua yleensä miehet nuuhkimaan ja hyppimään päin? Kun ihan vain kävelet kadulla?
Ei, mutta kyllähän miehet joskus hieman turhankin agressiivisesti saattavat lähestyä naista. Ja kaikki eivät ehkä pidä sitäkään erityisen miellyttävän kokemuksena?
Omistajalla on vastuu eläimestä vaikka mummo seisoisi päällään tuijottamassa. Muistakaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa toivottu, että koirat kiertäisivät pelkääjän kaukaa, vaan ainoastaan että omistajat eivät päästäisi koiriaan tämän pelkääjän luo. Kyllä minua häiritsitsi jos kadulla miehet tulisivat ihan kiinni minuun, ihan riippumatta siitä olisinko kokenut seksuaalista ahdistelua vai en.
Mistä minä voisin jokaisen vastaantulijan pelkotilat tietää? Kyllähän se koira tulee pitää hallinnassa, ja estää vastaantulijoihin kiinni meneminen, mutta että kiertää kaukaa? Eiköhän minullakin ole koirani kanssa oikeus kulkea sillä jalkakäytävällä tai pyörätiellä?
Minulla on kiltti koira, ohittaa toiset koirat ja varsinkin ihmiset helposti. Mutta jarruttaa heti, kun vaistoaa ihmisessä jotakin outoa. Esim humala.
Valitettavasti tuo pysähtyminen ilman järkevää syytä kohdallemme osoittaa kiinnostuksen koiraan.
En tiedä miten koiraa pitäisi kouluttaa mummon kaltaisia tilanteita varten. Jatkamme toki matkaa heti. Mutta koira huomioi poikkeavan tilanteen.
Olen itse hyvin iloinen koirani vaistoista. Joskus se huomioi asioita, joita en itse vielä nähnyt.
Jos olisin ihan yksinäni kävelyllä ja vastaantulija pysähtyisi kohdallani ja jäisi tuijottomaan, tuntisin oloni hyvin epämiellyttäväksi.
Eli vaikka koira aiheuttaisi paniikkia, kannattaisi oman hyvinvoinnin takia miettiä omaakin käyttäytymistä. Paniikkihäiriöistä kehotetaan kohtaamaan uusin metodein ikäviä tilanteita.
Kun ne koirat vaan pitää pitää kiinni! Vastuullinen omistaja huolehtii, että koira ei pääse vastaantulijoiden lähelle. Niin paljon olen esim. lenkkeillessä kuullut sitä irtiolevan koiran hypätessä päälleni, että ei se mitään tee, se on kiltti. Aina en ole huomannut koko koiraa etukäteen ja en näin ollen en ole osannut varautua "olemalla välinpitämätön ja menemällä vain eteen päin". Lenkkipolulla, jonne koirat eivät kuulu, varsinkaan irtiolevat.
Mitä jos vastaantuleva ihminen hyppäisi rinnuksille, nuolaisisi naamasta tai työntäisi nenänsä jalkoväliin? Kukaan ei varmaan ole sitä mieltä, että ei haittaa, se nyt vaan on sen luonto! Päällekäyvästä ihmisestä tehdään rikosilmoitus, mutta koiran kanssa päällekäyvän edessä olen lainsuojaton.
Minulla on oikeus koskemattomuuteen. Minulla on oikeus olla pitämättä koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä voisin jokaisen vastaantulijan pelkotilat tietää? Kyllähän se koira tulee pitää hallinnassa, ja estää vastaantulijoihin kiinni meneminen, mutta että kiertää kaukaa? Eiköhän minullakin ole koirani kanssa oikeus kulkea sillä jalkakäytävällä tai pyörätiellä?
No nimenomaan kukaan EI OLE vaatinut kiertämään kaukaa. Aloittaja ihmetteli miksi koiranomistajat päästävät koiransa pelkäävän ihmisen luo.
Ohhoh, kylläpäs koiraihmiset ovat kovia syyttelemään muita! No, mitä voi odottaa "ihmisiltä", jotka katsovat oikeudekseen vangita luontokappaleen pikkuruiseen kerrostaloyksilöön kärsimään, vain oman halunsa takia. Liekö joku empatiakyvyn puute?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan kukaan EI OLE vaatinut kiertämään kaukaa. Aloittaja ihmetteli miksi koiranomistajat päästävät koiransa pelkäävän ihmisen luo.
Luetun ymmärtäminen on noissa piireissä vähän "niin ja näin". Siksi netin koiraryhmätkin ovat niin riitaisia kun ei ymmärretä mitä muut tarkoittaa.
Olen samanlainen kuin ap:n sukulaismummeli. Minäkin pelkään koiria, olen pelännyt aina, erityisesti isoja koiranlotkoja tyyliin schäfer, rottweiler ym. Sille pelolle ei oikein pysty tekemään mitään, vaikka yrittäisikin, sillä se tulee jostain syvältä sielun sopukoista. Monet meistä pelkureista ovat joskus jopa hyvin pieninä pelästyneet koiraa niin paljon, että se on jäänyt tuonne sieluun säilöön.
Pahimpia koirantaluttajia ovat ne, jotka esim. pururadalla päästävät koiran irti ja tulevat itse ties miten kaukana. Kun sitten astun kauhusta kankeana sivuun polulta, niin totta kai omistaja tulee sanomaan, miten meidän Moppe ei tee koskaan kenellekään mitään. Saman veisun kuulee myös niiltä, joilla koira on fleksin päässä metritolkulla edella ulkoiluttajaa. Pyörällä liikkuessani pysähdyn usein, koska niitäkin tapauksia on riittävästi, että koira on hyökännyt ja kaatanut pyöräilijän. Kaikki te, jotka väitätte, että koiranne on kiltti ja koulutettu jne. muistakaa, että koira on eläin ja se voi käyttäytyä hyvin arvaamattomalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on koira, enkä voi käsittää noita "tämä on ihan kiltti!" -ihmisiä. Ihan sama onko se koira maailman kiltein vain tappaako se talossa ja puutarhassa, ota se hihna lyhyelle ja päästä muut ihmiset ohi! Miten vaikea voi olla tajuta, että ihmiset haluavat vain kulkea rauhassa kadulla??
Tämä! Olin viime kesänä lenkillä, ja kyykistyin kiristämään kengännauhoja. Vierestä käveli tuolloin ikäiseni nuori nainen koiransa kanssa ja pysähtyi, kun koira halusi jäädä nuuhkimaan minua. Koira alkoi nuolla säärtäni, ja omistaja leperteli sille "voi, haluutko sä vähän tutustua". Sanoin suoraan, että voisitko viedä tuon pois, ja hän otti silminnähden nokkiinsa.
Tykkään kyllä koirista, mutta tuollainen tyrkyttäminen ja ajattelemattomuus vain ärsyttää minua. Mistä se omistaja saattoi tietää, etten minäkin ollut koirapelkoinen tai vaikka pahasti allerginen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko sen lainaamani tekstin? Siinä juuri väitettiin aloituksessa toivotun, että koirat kiertäisivät pelkääjät kaukaa. Ja minä vastasin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko sen lainaamani tekstin? Siinä juuri väitettiin aloituksessa toivotun, että koirat kiertäisivät pelkääjät kaukaa. Ja minä vastasin siihen.
Joo, kirjoitin itse sen lainaamasi tekstin. Siinä lukee "eihän aloituksessa toivottu, että koirat kiertäisivät pelkääjän kaukaa". Lue tarkemmin ennen kuin vastailet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on koira, enkä voi käsittää noita "tämä on ihan kiltti!" -ihmisiä. Ihan sama onko se koira maailman kiltein vain tappaako se talossa ja puutarhassa, ota se hihna lyhyelle ja päästä muut ihmiset ohi! Miten vaikea voi olla tajuta, että ihmiset haluavat vain kulkea rauhassa kadulla??
KIITOS SINULLE HYVÄSTÄ KIRJOITUKSESTA, itse nimenomaan haluan kulkea rauhassa kävelyllä, kävelen paljon ja inhoan näitä koirien ohituksia, inhoan niitä siksi, että päälleni on hyökkinyt monikin rakki, hyppinyt jopa kehoani vasten, FLEXI LYHYELLE, mikä tässä on niin vaikeaa, toivon, että nämä flexit poistuisivat kokonaan ja tilalle tulisi nahkahihnat niinkuin ennen. Miksi se elukan pitää kulkea omistajasta puoli kilometriä edellä, sillä hihnalla on tarkoitus ja tarkoitus on se, että sitä koiraa hallitaan tällä hihnalla ja tämä on omistajan vastuu. Elukan omistajat antakaa muiden ihmisten kulkea rauhassa kävelyllä ja menkää niiden rakkienne kanssa ohi ja pian.
Ajattelemattomuuden koiranomistajien vuoksi koirilta kiellettyjä kävelyreittejä tulisi olla enemmän. Älytöntä, että minun pitäisi opetella kaikenmaailman koirankäytösjuttuja, jotta voisin kävellä tai lenkkeillä. Ja sitten vielä ivataan, jos joku pelkää koiria. Olette vastenmielisiä.
Kadulla saa edelleen seistä kun huvittaa ja katsella mitä haluaa, vaikka muuta väitettäisiin!
Joillain vain on kihahtanut valta hattuun, kun ovat tottuneet komentelemaan eläimiään...
Ei ollut flexissä vaan narussa. Ja meinaatko, että mummo pyöräillessään olisi kaukaa nähnyt, kummanlainen hihna minulla on kädessä? Todennäköisempää se "ryntääminen" on, jos jää kohdalle pällistelemään.