Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni nainen jatkaa miehensä sukunimen käyttämistä avioeron jälkeen?

Vierailija
08.04.2021 |

Olen ihmetellyt muutaman tutun naisen tapaa, jossa avioeron jälkeenkin jäädään käyttämään aiemman miehen sukunimeä. Kyseiset henkilöt ovat lapsettomia, joten sekään ei ole syynä. Onko se vaan tapa ja tottumus, eikä jakseta nimeä enää vaihtaa eri instansseihin? Itse jotenkin kokisin vieraana jättää itselle miehen sukunimi, jos erottaisiin. Ottaisin kyllä oman nimeni takaisin käyttöön.

Kommentit (250)

Vierailija
21/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Tyttönimeni on tyhmä ja exäni nimi on hieno.

2. Haluan, että minulla on sama sukunimi kuin lapsillani. Voisin ottaa itselleni nimeksi vaikka Leopardimetsä, mutta siinä tapauksessa myös lasten sukunimet pitäisi vaihtaa.

3. Olisi noloa, jos joku entinen koulukaveri tms. luulisi etten ole koskaan ollut naimisissa kun mulla olisi edelleen sama sukunimi kuin lapsena.

WTF

Vierailija
22/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut jo yli 20v tällä miehen sukunimellä. Jos erottaisiin, en varmaan enää vaihtaisi aikaisempaan nimeeni. Kaikki mun tieteelliset artikkelit ja koko ura on tällä nykynimellä, jo yksistään sen takia vaihto olisi hankalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä lyhyt, tavallinen ja kiva sukunimi. Jos tulisi ero niin en vaihtaisi sukunimeä vaan pitäisin tämän miehen nimen. Miksi ottaisin isäni sukunimen takaisin kun emme ole edes väleissä. Ja olen nyt ollut tämän niminen jo 27 vuotta joten en edes ole enää se ihminen joka olin tyttönimelläni. Aikuisia lapsia on kaksi.

Vierailija
24/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama syy, miksi en itse vaihtaisi.

1. Nimi on ollut minulla enemmän kuin puolet elämästäni.

2. Se on nätimpi kuin tyttönimeni. Siihen en missään tapauksessa vaihtaisi takaisin.

3. Lapset ovat myös tällä nimellä.

4. Kaikki työ- ja koulutodistukseni ovat tällä nimellä.

Vierailija
25/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoo syyksi että eli sen nimen kanssa yhtä kauan kuin edellisen. Ei tuntenut mitään syytä alkaa vaihtaa.

Mummoltani en ole ikinä kysynyt miksi vaihtoi vanhan takaisin.

Ei varmaan vastannut apn kysymykseen kun lapsiakin äidilläni on.

Vierailija
26/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaisin oman nimeni pois? Vaihtokoot ukko ja nyksänsä nimensä jos asia heitä vaivaa.

Vierailija
27/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä miksi vaihdoin siihen alunperinkin: se on paljon nätimpi kuin tyttönimeni. Tietenkään en olisi muuten edes vaihtanut. Vaihtaako joku muka rumempaan?

Tämä minua jostain syystä ärsyttää. Siihen rumempaa on vaihdettava. Miehen nimi ei ole enää sinun nimi. Deal with it.

Se on minun nimi. Se on virallisesti vaihdettu, lukee passissani ja henkkarissani. Pitäisi pistää sitten avioliittolakiin että nimi pitää antaa takaisin, jos se kerran on joku lainakappale.

Vierailija
28/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pikayhteenvedon nuoruudenaikaisista kavereistani Facessa: Nimeään on vaihtanut 15 naispuolista, ei ole vaihtanut 17 naispuolista. Mitä tästä sitten voidaan ennustaa esim. tuon yhden vastaajan nolouden suhteen ettei ole vaihtanut nimeään = ettei ole päässyt naimisiin?

Vierailija
29/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ovat niitä naisia, jotka eivät olisi halunneet erota.

Vaikea päästää irti.

Vierailija
30/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tyhmää, jos minulla olisi eri sukunimi kuin lapsellani, ihan kuin emme olisi mitään sukua toisillemme. Postilaatikossakin lukisi 2 sukunimeä. Tai että lapsi, isänsä ja isän nykyinen vaimo ovat yhteisellä sukunimellä kuin yksi yhtenäinen perhe ja minä olisin joku täysin ulkopuolinen henkilö.

Vierailija
31/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tyhmää, jos minulla olisi eri sukunimi kuin lapsellani, ihan kuin emme olisi mitään sukua toisillemme. Postilaatikossakin lukisi 2 sukunimeä. Tai että lapsi, isänsä ja isän nykyinen vaimo ovat yhteisellä sukunimellä kuin yksi yhtenäinen perhe ja minä olisin joku täysin ulkopuolinen henkilö.

Vierailija
32/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se ei ole teidän nimi vaan entisen miehen.

Vierailija
33/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?

Vierailija
34/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimi on mun sen jälkeen kun olen nimeä vaihtanut. Miksi ihmeessä yhtäkkiä identifioisin itseni nimeen, jota olen käyttänyt viimeksi parikymppisenä elämää näkemättömänä nuorena?

Tuskin olisin palannut tyttönimeen vaikka lapsia ei oliskaan. Ilmeisesti olisi parempi, että keksisi ristiä itsensä eron jälkeen vaikka Hanhi-Tähtiseksi, kunhan ei oo eksän normaali -nen sukunimi. Vaikka se on ainoa nimi, jonka olen nimenomaan itse tietoisesti ottanut.

Vierailija
35/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se ei ole teidän nimi vaan entisen miehen.

Kyllä se on minunkin nimeni. Maistraattia myöten kaikilla tahoilla se nimi on minun nimenäni. Ei exällä ole siihen mitään yksinoikeutta. 

Vierailija
36/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?

Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.

Vierailija
37/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähes koko aikuisikäni tämän niminen. Jos ero tulisi, en vaihtaisi nimeä, koska tämä nykyinen on nyt minun nimeni. En ole enää se ihminen, jolla oli tyttönimeni. 

Vierailija
38/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin tyttönimeni, koska tuli ruuhkaa miehen nimestä, koska hän meni uudelleen naimisiin. Ei ole todellakaan vaikeaa mm. korttien kannalta, aivan simppeli juttu. Vaihtakaa hyvät naiset!

Vierailija
39/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.

Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä? 

Vierailija
40/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei käyttäisi? Se on naisen oma nimi sen jälkeen kun on avioiduttu.

Se on miehen suvun nimi, ja kun ei enää eron jälkeen siihen sukuun kuulu, niin miksi helvetissä jää nimen muodossa ex-miehen sukuun roikkumaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän