Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1841/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan tulokset tulevat päivästä? Tulevatko samalla kerralla vai ripotellen?

Vierailija
1842/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne onneksi on ollut hieman matalammat pisteet sisään ja hyvä tyyppi ratkaisee 😊

Mitä tarkoitetaan hyvällä tyypillä? Ja miten tuon kaltaisella haastattelulla voidaan arvioida kuka on olisi hyvä tyyppi ja kuka ei.

Eihän ihmisestä voissa sanoa juuri mitään sen perusteella mitä se sanoo muutoman minuutin video haastattelussa.

Aika hämmentävää että kasvatustieteen kandi/ maisteri ohjelmaan valinta on tätä tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne onneksi on ollut hieman matalammat pisteet sisään ja hyvä tyyppi ratkaisee 😊

Mitä tarkoitetaan hyvällä tyypillä? Ja miten tuon kaltaisella haastattelulla voidaan arvioida kuka on olisi hyvä tyyppi ja kuka ei.

Eihän ihmisestä voissa sanoa juuri mitään sen perusteella mitä se sanoo muutoman minuutin video haastattelussa.

Aika hämmentävää että kasvatustieteen kandi/ maisteri ohjelmaan valinta on tätä tasoa.

Aiemmin nämä iloiset ja välittömät tyypit pääsivät sovarissa helpommin sisään, mutta sittemmin on havaittu, että se ei tarkoita opettajaksi soveltuvuutta.

MAP-mallissa siihen on kiinnitetty huomiota, että valitaan sopivat, ei vain hyvät tyypit.

Vierailija
1844/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kehittäisit valintaprosessia? Eikö pysäkkihaastattelu ole mielestäsi sopiva tähän? Kai annoit palautetta?....

Vierailija
1845/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliks tää nyt hyvä vai huono enne.... Näin unta, et olin ekaa päivää töissä luokanopettajana, eikä ollut hajuakaan, mitä pitäis tehdä. Oon oikeasti lastenhoitaja, ja toimin sitten päiväkodin käytäntöjen mukaan ja laitoin lapset päiväunille. Ryhmässä oli meidän päiväkodin levottomimmat lapset ja lisää muita levottomia. Ihmettelin, kun kukaan ei päästä mua ruokatauolle. Sitten vanhempi opettaja tuli ihmettelemään, mitä olen tekemässä, ja sanoi, ettei koulussa ole päivälepoa, hävetti. Eikä mulla ollut lounasta mukana, vaan sain jotain pahaa puuroa ilman mitään lisukkeita. Kun pääsin vessaan, tajusin et on hiivatulehdus. Ja koulu vaikutti homeiselta.

Ehkä yritän unessa jo sopeutua siihen, että en pääse, ja koulu näyttäytyy kauheana paikkana, ettei harmittaisi.

Vierailija
1846/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tässä mallissa ei enää hirveästi kiinnitetä huomiota persoonaan, vaan opettajalta vaadittaviin ominaisuuksiin. Millainen olet konfliktitilanteissa? Päätöksen ja ongelman ratkaisukyky? Oletko motivoitunut ja sitoutunut? Uskotko itse itseesi (tämäkin oli siellä map-mallin artikkelissa)? Oletko empaattinen, avulias? Etc. Eli jos olet introvertti niin sinä olet samalla viivalla ekstroverttien kanssa (kärjistäen). Sinusta katsotaan että voidaanko sinua kouluttaa opettajaksi, ei että oletko jo pro aiheessa.

Tuosta persoonajutusta vielä, että lue kirja Maailman paras koulu, Liisa Keltinkangas-Järvinen (menikö tuo sukunimi oikein 😅). Siellä käsitellään mm. opettajakoulutukseen hakeneita ja miten esim korkea sosiaalisuus aiheuttaa uupumusta opettajan työssä, koska tällainen persoona haluaa positiivista palautetta oppilailta ja opettajilta, ja jos ei sitä saa niin motivaation lähteet alenee ja pidemmällä aikavälillä uupuu. Ja näihin asioihin on juurikin haettu muutosta. Siis mikään persoona ei ole toista parempi mutta on olemassa riskejä enemmän eri ammateissa..

Vierailija
1847/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliks tää nyt hyvä vai huono enne.... Näin unta, et olin ekaa päivää töissä luokanopettajana, eikä ollut hajuakaan, mitä pitäis tehdä. Oon oikeasti lastenhoitaja, ja toimin sitten päiväkodin käytäntöjen mukaan ja laitoin lapset päiväunille. Ryhmässä oli meidän päiväkodin levottomimmat lapset ja lisää muita levottomia. Ihmettelin, kun kukaan ei päästä mua ruokatauolle. Sitten vanhempi opettaja tuli ihmettelemään, mitä olen tekemässä, ja sanoi, ettei koulussa ole päivälepoa, hävetti. Eikä mulla ollut lounasta mukana, vaan sain jotain pahaa puuroa ilman mitään lisukkeita. Kun pääsin vessaan, tajusin et on hiivatulehdus. Ja koulu vaikutti homeiselta.

Ehkä yritän unessa jo sopeutua siihen, että en pääse, ja koulu näyttäytyy kauheana paikkana, ettei harmittaisi.

Ihana! <3 :)

Onneksi opettajankoulutukseen kuuluu pakolliset harjoittelut tuntisuunnitelmineen, joten et voi päätyä tilanteeseen, jossa sun pitäisi panna oppilaat nukkumaan. :D :D

Jos paikat valittaisiin unitulkinnalla, antaisin paikan ehdottomasti sinulle, oli niin ihanan analyyttinen ja rehellinen tulkinta! :)

Vierailija
1848/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppään taas tänne toisen alan hausta, sillä pystyn samaistumaan niin hyvin teidän pähkäilyynne soveltuvuuskokeista. Mulla oli sellaiset myös, ja mitä enemmän niitä mietin sitä varmempi olen että en pääse. Miten sitä voikin olla jotenkin niin outo versio itsestään tollasissa tilanteissa?

Vierailija
1849/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan tulokset tulevat päivästä? Tulevatko samalla kerralla vai ripotellen?

Tätä minäkin mietin ja samoin sitä, että milloin ne mahdollisesti tulevat. Toivottavasti tälläviikolla. Vakan puolelle hain siihen monimuotokoulutukseen (VO)

Monimuotohankkeen sivuilla luki, että opiskelija valinnat ovat nyt valmiit (24.6) ja saat ilmoituksen opiskelupaikasta 9.7 mennessä.

Hain opiskelupaikkaa Oulusta.

Vierailija
1850/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko edellisinä vuosina tuloksissa on soveltuvuuskokeen jälkeen mennyt?

Vierailija
1851/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin mietin ja samoin sitä, että milloin ne mahdollisesti tulevat. Toivottavasti tälläviikolla. Vakan puolelle hain siihen monimuotokoulutukseen (VO)

Monimuotohankkeen sivuilla luki, että opiskelija valinnat ovat nyt valmiit (24.6) ja saat ilmoituksen opiskelupaikasta 9.7 mennessä.

Hain opiskelupaikkaa Oulusta.

Luulisin että tulevat kerralla ja arkisin 8-18 välillä. Toki en tiedä.

Vierailija
1852/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskis kirjoitti:

Kauanko edellisinä vuosina tuloksissa on soveltuvuuskokeen jälkeen mennyt?

Viime vuonna 2vk soveltuvuuskokeista.

Vierailija
1853/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että jos samalla tavalla menee niin tulevat tällä viikolla? Toivottavasti jo tänään. On aika paljon mietittävää perheellisellä. Asuntoa yms etsittävä.. Olis kiva tietää pikku hiljaa.. Soluasuntoon ei oikein lasten kanssa voi lähteä.

Vierailija
1854/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi perheellinen. Opinnot olisi toisella paikkakunnalla, mutta jäätäisiin varmaan tähän silti asumaan. Olisi tosiaan kiva päästä kuitenkin sumplimaan ja miettimään asioita. Helpottavaa olla ensikertalainen kuitenkin. On varmasti inhottavaa kilpailla niistä muutamasta paikasta ei ensikertalaisena. Toki näistä kiintiöistä on mielestäni hyötyäkin.

Vierailija
1855/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, jännitys tiivistyy, mitä lähemmäs viimeistä takarajapäivää mennään! Opintopolku on kovassa käytössä koko ajan valinnan tulosten julkistamisen toivossa 😀🙈😛

Vierailija
1856/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivoja ilmestyy...

Vierailija
1857/3667 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viivoja ilmestyy...

IIK minne?