VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Täällä lastenhoitajana 7vuotta toiminut joka toivoo etenevänsä vaka-opettajaksi
Mä luin paljon moninaisuudesta, kun olin aika varma että siitä kysytään. Mulla oli siis aika hyvä pohja vastata, mutta jännitys oli niin kova, että jäi osa sanomatta 😔 En edes muista mitä kaikkea sanoin 😬 Sama kävi ekassa kysymyksessä ja harmittaa jos jännityksen takia jää pisteet saamatta just niistä etukäteen vahvoista osista 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsin kyllä moninaisuuspysäkillä eri kulttuurit ja uskonnot, seksuaalivähemmistöt, yhden vanhemman perheet, erilaiset oppijat jne. Mutta sitten ainakin siihen kysymykseen että miten edistäisit yhdenvertaisuutta tai tasa-arvoa tms niin painotin että jokaiseen tulee tutustua aina yksilönä ilman ennakkokäsityksiä. Menin kyllä sanomaan myös omaan moninaisuuteen yhtenä tekijänä suomalaisuuden ja kuinka sekin on osa moninaisuutta, sen nyt sitten saattoi tulkita niin että nään suomalaiset yhtenä ryhmänä ja muista maista tulevat toisena, vaikka hain juuri tätä että kaikki ovat osa moninaisuutta. Ei vaan siinä jännityksessä ja ajassa saanut ilmaistua itseään oikein.
Multa taidettiin kysyä myös tota, että miten edistäisit tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kouluissa vai olikohan se yhteiskunnassa…Vastasin kuitenkin, että kouluissa voitaisin pitää erilaisia teemaviikkoja…🤣Loppua en edes kehtaa sanoa…. Tosiaankin epäilyttää moninaisuus pysäkki voi olla, että jää alle neljän pisteen. Jännitys tekee tepposia ja tuo lyhyt aika.
Joo moninaisuuspyskäkki varmaan ratkaisee aika ison osan paikoista tänä vuonna. Toisaalta, koitan ajatella että ei tämä varmaan ollut helppo haastattelu kenellekään ja täytyyhän heidän sinne kuitenkin opiskelijoita valita 😂 en jaksa uskoa, että kaikki ovat moninaisuuden asiantuntijoita varsinkaan jos ei ole aikaisempia opintoja aiheesta tehtynä. Hakevat sitä, onko tämä henkilö mahdollista kouluttaa asiantuntevaksi kasvattajaksi. Sanoin myös, että toivon tältä koulutukselta juurikin oppia ja työkaluja kohdata moninaisuutta oikeilla tavoilla.
Hei! Miekin mainitsin tuon sinun viimeisen virkkeen ajatuksesi. Toivottavasti siitä sais plussaa. 😊
AnniAngelica kirjoitti:
Mä luin paljon moninaisuudesta, kun olin aika varma että siitä kysytään. Mulla oli siis aika hyvä pohja vastata, mutta jännitys oli niin kova, että jäi osa sanomatta 😔 En edes muista mitä kaikkea sanoin 😬 Sama kävi ekassa kysymyksessä ja harmittaa jos jännityksen takia jää pisteet saamatta just niistä etukäteen vahvoista osista 😔
Multakin jäi monia asioita sanomatta. Se pitää vaan hyväksyä, että ei siinä ajassa ehdi/muista sanoa kaikkea! Pitää olla itselle armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lastenhoitajana 7vuotta toiminut joka toivoo etenevänsä vaka-opettajaksi
Työkokemus antaa varmasti jonkinlaista etua haastatteluun. Aikaisemmin ilmeisesti sai pisteitä myös työkokemuksesta, joten hirveästi ei enää pääse loistamaan työkokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
kokeeseenosallistunut1 kirjoitti:
Hei, mikähän mahtaa olla soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä?
Taitaa olla 120
Mua vieläkin mietityttää, missä vaiheessa oli opetuksen ja oppimisen tietoperusta? 🤔Eihän sitä ollut selkeästi missään pysäkillä?
Onneksi työkokemus ei vaikuta. Sehän ois todella epäreilua, että osa saisi pisteitä työkokemuksesta. Sitähän varten sitä ollaan menossa opiskelemaan, että saataisiin opiskella itsellemme ammatti.
Musta tuntuu etten enää halua pohtia ja vertailla annettuja vastauksia. Ehkä palaan aiheeseen jos täytyy ensivuonna pyrkiä uudelleen sisään.
Mitä aiotte tehdä ekana jos tulette valituksi? Entä jos ette tule, onko varasuunnitelmia?
Multakin jäi monia asioita sanomatta. Se pitää vaan hyväksyä, että ei siinä ajassa ehdi/muista sanoa kaikkea! Pitää olla itselle armollinen.[/quote]
Joo tottakai 🙂 Mut toki se harmittaa että ei saa sitä tietoaan sanottua jännityksen takia 🙄 Mut näillä mennään ja toivotaan että edes muutama piste tulis kaikista osista 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 120
Mua vieläkin mietityttää, missä vaiheessa oli opetuksen ja oppimisen tietoperusta? 🤔Eihän sitä ollut selkeästi missään pysäkillä?
Ei varmaan missään. Siinä oli et haastattelu pohjautuu siihen MAP-malliin. Olihan siinä monia osia mitä ei haastattelussa käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu etten enää halua pohtia ja vertailla annettuja vastauksia. Ehkä palaan aiheeseen jos täytyy ensivuonna pyrkiä uudelleen sisään.
Mitä aiotte tehdä ekana jos tulette valituksi? Entä jos ette tule, onko varasuunnitelmia?
Samanlaiset fiilikset täällä myös. Nyt täytyy vaan antaa olla ja odottaa tuloksia. 😊
Mä totta kai ekana ilmoitan kaikille läheisille ja sitten ehkä juhlistan jotenkin. Sitten alkaa kaikki muut järjestelyt: asunnon hommaaminen, tukien hakeminen jne.
Mulla ei ole varasuunnitelmaa. Tämä on kuitenkin viimeinen kerta, kun alalle haen. Itsellä jo useampi välivuosi, joten ei enää kannata tälle alalle uudestaan hakea. Palkkaus on aika huono ja välttämättä töitä ei löydy(ainakaan läheltä omaa asuinpaikkaa), vaikka tutkinnon saa valmiiksi ja on pätevä opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 120
Ei varmaan missään. Siinä oli et haastattelu pohjautuu siihen MAP-malliin. Olihan siinä monia osia mitä ei haastattelussa käsitelty.
Olin ennen haastattelua käsityksessä, että on viisi osa-aluetta, mistä kaikista saa 24p. Ehkä ymmärsin sitten väärin…Kävin valmennuskurssin.
Ei oo varasuunnitelmaa täälläkään. Jos opiskelupaikkaa ei napsahda niin tarkistan varmaan täydennyshaun ym mistä vois saada opiskelupaikan syksylle. Jos ei mitään irtoa niin kai se on palattava vakituiseen työpaikkaan ja kokeiltava ens keväänä uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Ei oo varasuunnitelmaa täälläkään. Jos opiskelupaikkaa ei napsahda niin tarkistan varmaan täydennyshaun ym mistä vois saada opiskelupaikan syksylle. Jos ei mitään irtoa niin kai se on palattava vakituiseen työpaikkaan ja kokeiltava ens keväänä uudestaan
Mulla myös ihan kiva palkkatyö, joten siellä jatketaan vielä vuosi ja ensi keväänä fiksumpana uudestaan kokeeseen. Nyt ainakin tietää miten voi siihen valmistautua. Valmennuskurssia en käynyt, ja olisi tosiaan pitänyt ymmärtää miettiä potentiaalisia kysymyksiä ja vastauksia vähän enemmän…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 120
Olin ennen haastattelua käsityksessä, että on viisi osa-aluetta, mistä kaikista saa 24p. Ehkä ymmärsin sitten väärin…Kävin valmennuskurssin.
Se on niin mut kai jossakin pysäkillä on yhdistetty kaksi osa-aluetta. Sähköpostiviestissäkin luki että viisi arvioitavaa osa-aluetta.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan eka hypin riemusta ja kerron kaikille ja sitten asunnonhaku käyntiin 😄
Jos en tule valituksi niin varmaa itken ja makaan masentuneena sängyssä ainakin viikon ja sit katon täydennyshakua ja yritän etsiä töitä. Mitättömällä työkokemuksella aika mahdotonta saada vaan mitään töitä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 120
Se on niin mut kai jossakin pysäkillä on yhdistetty kaksi osa-aluetta. Sähköpostiviestissäkin luki että viisi arvioitavaa osa-aluetta.
Niinpä. Mutta missä ne opetuksen ja oppimisen tietoperusta kysymykset oli? En muista juurikaan mitään suoraan tohon liittyvää…😬
Arvauksia siitä, koska tulokset tulee? Joudutaanko odottelemaan 9.7. saakka? Miten oli viime vuonna toteutunut vs. luvattu?
Vierailija kirjoitti:
Arvauksia siitä, koska tulokset tulee? Joudutaanko odottelemaan 9.7. saakka? Miten oli viime vuonna toteutunut vs. luvattu?
Viime vuonna soveltuvuuskokeet oli aikaisemmin. Mulla oli 9.6.
Tulokset taisi tulla heti heinäkuun alussa…
Taitaa olla 120