VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Tietääkö joku millasilla pisteillä on aiempina vuosina päässyt jkl opon soveltuvuuskokeisiin? Millaiset ne on verrattuna yleiseen? Pääsin jkl yleiseen mutta opoon ei oo tullut vielä kutsua..
Mistä olette katsoneet yleiseen kasvatustieteeseen (jyväskylän ja lapin yliopistojen pisterajat)? Opintopolku vai Vipunen?
Osaako joku sanoa tästä? Itse pääsin soveltuvuuskokeisiin yhen pisteen erolla minimistä. Tarkoittaako tämä että olen nyt lähössä huonommista lähtökohdista soveltuvuuskokeeseen?
Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka suuri osa soveltuvuuskokeisiin kutsutuista saa opiskelupaikan?
Ja onko vinkkejä miten valmistautua kokeeseen?
Kiitos!
miten hoksasitte käydä opintopolussa vai tuliks sähkäriin???
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa tästä? Itse pääsin soveltuvuuskokeisiin yhen pisteen erolla minimistä. Tarkoittaako tämä että olen nyt lähössä huonommista lähtökohdista soveltuvuuskokeeseen?
Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka suuri osa soveltuvuuskokeisiin kutsutuista saa opiskelupaikan?
Kiitos!
Ei, pelkkä sovari ratkaisee tästä eteenpäin. Korkeintaan tasapisteissä katsotaan Vakavaa.
Minne kaikkialle on tulokset jo tulleet?
mitä luulette, onkohan ihan mahdottomuus päästä 31. varasijalta jyväskylän yleiseen? vähän kyl näyttää siltä 😂
Vierailija kirjoitti:
Minne kaikkialle on tulokset jo
tulleet?
Yleinen lappi ja Jkl
Odottavan aika on ihan järkyttävän pitkä. :D
Olen hakenut vain yleiseen jkl, oulu ja rollo joten minulla ei sovareita ja jkl ja rollon tulokset silti tulleet. Olen itse katsonut pisterajat opintopolusta ja sinne jkl ytti tosiaan 75 ja jotain molemmilla (ensikertalaiset ja muut)
Ärsyttää ettei vakava vaikuta lopulliseen pistemäärään. :D Se meni niin hyvin.
k kirjoitti:
mitä luulette, onkohan ihan mahdottomuus päästä 31. varasijalta jyväskylän yleiseen? vähän kyl näyttää siltä 😂
Luulen että tähän tepsii sama kun rolloonkin että varasijat liikkuu kun muutkin yliopistot julkaisee tuloksia. Mutta toki jkl on aika suosittu että sinne toki on tunkua enemmän kuin Lappiin. Hankala sanoa. Toivotaan että pääset!
Onko muutkin yllättyneitä siitä, että esim yleiseen on tänä vuonna korkeammat sisäänpääsyrajat kuin viime vuonna, vaikka otetaan tuplasti enemmän hakijoita verrattuna viime vuoteen ja koetta epäiltiin etukäteen niin vaikeaksi, että se pudottaisi pisterajoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!Ei, pelkkä sovari ratkaisee tästä eteenpäin. Korkeintaan tasapisteissä katsotaan Vakavaa.
Tasapisteissä VAKAVA-koe ei ratkaise millään lailla, vaan sitten vaikuttaa se, miten on pärjännyt soveltuvuuskokeen eri osioissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muutkin yllättyneitä siitä, että esim yleiseen on tänä vuonna korkeammat sisäänpääsyrajat kuin viime vuonna, vaikka otetaan tuplasti enemmän hakijoita verrattuna viime vuoteen ja koetta epäiltiin etukäteen niin vaikeaksi, että se pudottaisi pisterajoja?
Miten niin on? Viime vuonna esim jkl raja oli yli 80 p? Ja tuo lapin yleinen tulee varmaan laskeen vähintään 10 p jos ei enemmänkin. Minusta rajat on samalla tasolla ku viime vuonnakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on? Viime vuonna esim jkl raja oli yli 80 p? Ja tuo lapin yleinen tulee varmaan laskeen vähintään 10 p jos ei enemmänkin. Minusta rajat on samalla tasolla ku viime vuonnakin
Viime vuonna max pistemäärä oli myös enemmän, 116. Tänä vuonna 106. Jos lasketaan kuinka monta prosenttia on pitänyt saada kokeesta oikein päästäkseen opiskelemaan jkl yleiseen, viime vuonna 62%, tänä vuonna 70%.
Ottakaa spekulaatioissanne yleisen kasvatustieteen pisterajoista huomioon että suurimmat kaupungit kuten helsinki ja turku (ja tampere jos sinne hakenut eri kokeella kuten itse) ei oo julkassu vielä muuta kun todistusvalinnat. Viime vuonna itse pääsin opiskelemaan toiselle alalle joltain varasijalta 30 ja mun jälkeen raja aleni vielä noin 10 pistettä. Eli todellakin tilanne tulee muuttumaan paljon jos lopullisia pisterajoja miettii. Vaikka jkl on toki suosittu niin ensisijaisia hakijoita ja aloituspaikkoja sinne suht vähän verrattuna vaikka helsinkiin, mikä myös tulee vaikuttamaan.
k kirjoitti:
Mitkä sun pisteet oli?
Ei ainakaan minulle ole tullut. Olin jo etukäteen melko varma, etten soveltuvuuskokeeseen pääse ja kun ei ole tänään kutsua tullut, niin ihan olen jo kirveeni kaivoon heittänyt.
Itseäni kiinnostaa, että ovatko avoimen väylän ja muut samoissa ryhmäkeskusteluissa? Vai onko zoom-versiossa ryhmäkeskusteluja?
Ilmeisesti vain soveltaviin kokeisiin osallistujille tulokset tulee 8.6, muille 9.7.