VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Minä odotan myös! Oletko saanut vielä sähköpostia?
Vierailija kirjoitti:
Minä odotan myös! Oletko saanut vielä sähköpostia?
Mulla oli mennyt roskapostiin, kurkkaa sieltä!
Hain jyväskylään yleiseen. Mitä veikkaatte pisterajaksi ja koska selviää tulokset itse sain 51p.
Vierailija kirjoitti:
Hain jyväskylään yleiseen. Mitä veikkaatte pisterajaksi ja koska selviää tulokset itse sain 51p.[/quote
Jyväskylän yleiseen on yleensä ollut korkeat rajat. Itse sain 58 enkä usko jkl:ään riittävän. Ohut toive että Lappiin ehkä ehkä riittää kunhan tilanne elää.
Yleiseen kasvatustieteeseen hakijat, mistä näette jo omat pisteenne? Olen katsonut opintopolusta ja sähköpostista monta kertaa, mutta ei kummassakaan mitään.
Opintopolussa lisätietoja linkin takana. Ainoastaan lappi näkyy, muut yliopistot ei.
Mitenköhän tuossa soveltuvuuskokeessa, ymmärsin, että jokaisesta osiosta voi saada max 20 pistettä ja jokaisesta tulee saada vähintään neljä. Eli vaikka muista sais täydet, mutta yksi jäisi alle neljän, niin koe hylättäisiin. Mietin, että kuinkahan rajulla kädellä noita pisteitä karsitaan, millainen vastaus johtaa siihen, että pisteet jää alle neljän? Toki tätä nyt on vaikea edes arvailla, kun ei tiedä kysymyksiä tai sitä, mitä niissä tarkalleen haetaan, mutta olisiko tästä jotain arvauksia tai kokemuksia teiltä, jotka olette aiemmin sovareissa käyneet?
Luulisin, että pisteytyksen täytyy olla aika mustavalkoista, kyseessähän on karsintakoe!
Viime keväänä koin haastattelun etäyhteyksien takia stressaavaksi. Aikaa olisi riittänyt, mutta en uskaltanut vastata kovinkaan laajasti. Ilmeisesti pelkäsin, että homma lähtisi ajautumaan sivuraiteille. Kävi kuitenkin niin, etten jännityksissäni pystynyt edes perustelemaan lyhyitä vastauksiani :D Tuo 5 minuuttia on kuitenkin todella tiukka aika siinä mielessä, että siinä pitäisi pystyä vakuuttamaan haastattelijat ja vieläpä mieleenpainuvasti. Viime vuonna aika taisi olla 3 minuuttia per osio vai muistanko ihan väärin? Plussaa annan kyllä siitä, jos haastattelu koostuu pysäkeistä, joissa on tällä kertaa eri haastattelijat. Se tuo mielestäni luotettavuutta arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä koin haastattelun etäyhteyksien takia stressaavaksi. Aikaa olisi riittänyt, mutta en uskaltanut vastata kovinkaan laajasti. Ilmeisesti pelkäsin, että homma lähtisi ajautumaan sivuraiteille. Kävi kuitenkin niin, etten jännityksissäni pystynyt edes perustelemaan lyhyitä vastauksiani :D Tuo 5 minuuttia on kuitenkin todella tiukka aika siinä mielessä, että siinä pitäisi pystyä vakuuttamaan haastattelijat ja vieläpä mieleenpainuvasti. Viime vuonna aika taisi olla 3 minuuttia per osio vai muistanko ihan väärin? Plussaa annan kyllä siitä, jos haastattelu koostuu pysäkeistä, joissa on tällä kertaa eri haastattelijat. Se tuo mielestäni luotettavuutta arviointiin.
Minkälaisia kysymyksiä kysyivät viime vuonna?
Viime vuonna maisterihaun tulokset tuli vasta heinäkuussa, joten ei tarvitse seuraavaan kuukauteen odotella tuloksia...............
Jos maisterihaussa kyseessä kasvatusalan tutkinto, jossa soveltuvuuskoe, tiedon pääsystä niihin pitäisi tulla tänään. Lopullinen valintatieto sit myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna maisterihaun tulokset tuli vasta heinäkuussa, joten ei tarvitse seuraavaan kuukauteen odotella tuloksia...............
Jep, mutta tänä vuonna maistereilla myös haastattelu viime vuodesta poiketen. Tulokset siis tulee viimeistään huomenna.
Itse hain VAKA-maisteriksi eikä ole mitään soveltuvuusarviointia eikä haastatteluita,
valinta tehdään vain VAKAVA-kokeen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta sitten Hesan maisterihaku yleiseen tuli ihan ekana tuloksena. Vuodet eivät ole veljiä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain VAKA-maisteriksi eikä ole mitään soveltuvuusarviointia eikä haastatteluita,
valinta tehdään vain VAKAVA-kokeen kautta.
jep, vakamaisteriin ei ole soveltuvuuskoetta, mutta luokanopettajaksi on.
Kävin viime vuonna sovareissa ja koin zoom kokeen ihan miellyttävänä. Vähän tuli mietittyä omia vastauksia liikaa jos esim ei oikein osannut vastata kysymykseen ja vastaus jäi aika lyhyeksi.
Sain soveltuvuuskokeesta kuitenkin tosi hyvät pisteet (90/120) vaikka koin, ettei vastaukseni olleet mitenkää täydellisiä ja pitkiä.
Muistan vain että kysyttiin miksi haluaa opettajaksi, sitten jotakin sitoutuneisuudesta koulutukseen ja oppilaiden moninaisuudesta ja sit oli tapaus esimerkki et miten toimit tilanteessa, missä vain työkaveri saa teidän yhteisestä työstä kiitosta. En nyt muista mihin yksi kysymys liittyi.
Siinä katottiin just vuorovaikutustaitoja, moninaisuuteen liittyvää osaamista ja ainaki tunnetaitoja.
Kertokaa, jos joku saa luokanopettajan maisterihaun tuloksia. Inhottavaa odottelua eilisestä asti :D
Tai mistä nyt tulikaan. :)