VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Onko muita, joita ahdistaa kokeen tulos nii paljon et meinaa tulla itku?
Ois tosi tärkeetä saada koulupaikka kun en missään nimessä haluais välivuotta ja pelkkä ajatus siitä pelottaa...
Voikohan todistusvalinnan varasijalta päästä vielä soveltuvuuskokeeseen. Raja erityispedagogiikkaan oli 1,5 pisteen päässä. Ja ainakin kasvatustieteessä raja on liikkunut jo 4 pistettä. Toki kävin vakava-kokeessa. Harmittaa kyllä tuo todistusvalinta.
Millainen lie on opetuksen laatu tulevaisuudessa, kun moni tähänkin ketjuun kommentoineista hakijoista ei osaa oikeinkirjoitusta.
Mua pelottaa kun menin kokeessa pitkälti arvaustaktiikalla/ intuitiolla, ei ollut montaa mistä olisin vastauksissa ollut aivan varma oikeasta vastauksesta.
Pahimmassa tapauksessa tulee pelkkiä miinuspisteitä 😄
Vierailija kirjoitti:
Millainen lie on opetuksen laatu tulevaisuudessa, kun moni tähänkin ketjuun kommentoineista hakijoista ei osaa oikeinkirjoitusta.
Kyllä, olet aivan oikeassa. On aivan perusteltua tehdä olettamus koko Suomen opetuksen tasosta, ja ennustaa tulevaisuutta vauva.fi keskustelupalstan perusteella :D Suosittelen lämpimästi tutustumaan käsitteeseen "kalteva pinta" niin säästyt monelta turhalta mielipahalta ja johtopäätökseltä :)
Kannattaa vielä tarkastaa tuo aloituksen otsikko niin osaat keskustella oikeasta aiheesta.
Siis miten tuo käsityöopettajan ennakkotehtävä menee?
Tuleeko kutsu soveltuvuuskokeeseen ennen sitä vai miten?
Tuntuu turhalta tehdä ennakkotehtävä, jos Vakava on mennyt ihan päin helvettiä..
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita syitä teillä on hakea opeksi, ku se että tykkäätte lapsista? Miksi olisitte hyviä opettajia? Jos opettajan ammattia ei olisi, mitä haluaisitte tehdä?
Lähtisin tässä miettimään sitä, että miksi itse tosiaan haluaa opettajaksi? Haluaako kenties vaikuttaa, tehdä merkityksellistä työtä vai mitä? Mikä työn laadussa tekee siitä mielekkään verrattuna vaikkapa lääkärin, toimittajan tai rekkakuskin työhön?
Opettajan myönteisiä piirteitä on myös olemassa tosi paljon. Tätä miettisin sitä kautta, mitkä piirteet itsellä on vahvuuksia, ja mistä niistä voisi erityisesti olla etua opettajana toimiessa. Esim. kärsivällisyys, empaattisuus, halu auttaa, luovuus jne.
Haen kolmantena kohteena lukemaan suomen kieltä ja kirjallisuutta. Jos en pääse varhaiskasvatuksen opettajaksi, haluaisin kirjoittaa työkseni. Tai oikeastaan, vaikka haen vakan opettajaksi, haluaisin silti, että voisin työkseni myös kirjoittaa. Jos pääsisin maisteriksi asti, se tutkinto voisi toteuttaa myös tämän haaveen. Toki jo ihan varhaiskasvatuksen opettajankin (siis kandin) kirjoituksille voisi tietyissä medioissa ja yhteyksissä olla kysyntää. Nämä on toki tosi erilaisia aloja, mutta koen myös, että mahdollista yhdistää.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo käsityöopettajan ennakkotehtävä menee?
Tuleeko kutsu soveltuvuuskokeeseen ennen sitä vai miten?Tuntuu turhalta tehdä ennakkotehtävä, jos Vakava on mennyt ihan päin helvettiä..
Joo ennakkotehtävä palautetaan pari pv ennen soveltuvuuskokeita. Voit odottaa tietoa pääsitkö soveltuvuuskokeisiin jos koet kerkeäväsi tekemään ennakkotehtävän siinä ajassa.
Tekisin kyllä ennakkotehtävän hyvissä ajoin valmiiksi. Ehtiihän sitä sitten muokata.
Onko todistusvalinnan pisterajat yhtään muuttuneet ? Jos, niin missä ja miten paljon ?
Jatkan vielä aiempaan viestiini. Itse haluaisin varhaiskasvatuksen opeksi mm. siksi, että koen työn merkityksellisenä. Työ on hyvin tärkeää, melko konkreettista ja käsittääkseni myös hyvin palkitsevaa, vaikka varmasti myös raskasta. Samalla koen, että tässä ammatissa olisi mahdollista yhdistää sekä teoreettinen osaaminen että käytännön touhut, mikä olisi todella hienoa! Sitten taas, jos pääsen maisteriohjelmaan, haluaisin open ammatin lisäksi päästä vaikuttamaan lasten asioihin vaikkapa kunnallisella tasolla, tai muuten.
Positiivisia piirteitäni, joiden uskon auttavan varhaiskasvattajan työssä on mm. se, että pyrin näkemään lapset myönteisessä valossa (mm. pyrkimällä näkemään syyn käytöksen takana), olen melko lempeä ja empaattinen ja aistin herkästi muiden tunnetiloja ja pyrin huomioimaan myös ne hiljaisemmat ja vetäytyneemmät. Oon myös tosi innostunut tästä alasta ja alan teorioista, jos niin voi sanoa, siitä, että oppii paremmin ymmärtämään lapsen kehitystä. Samalla se, miten työssä täytyy olla kekseliäs, innostava ja luova, innostaa! Koen hyötyväni myös siitä, että olen jo äiti.
Mitä te muut ajattelette ja millaisiin kysymyksiin olette valmistautuneet? :)
OH kirjoitti:
Jatkan vielä aiempaan viestiini. Itse haluaisin varhaiskasvatuksen opeksi mm. siksi, että koen työn merkityksellisenä. Työ on hyvin tärkeää, melko konkreettista ja käsittääkseni myös hyvin palkitsevaa, vaikka varmasti myös raskasta. Samalla koen, että tässä ammatissa olisi mahdollista yhdistää sekä teoreettinen osaaminen että käytännön touhut, mikä olisi todella hienoa! Sitten taas, jos pääsen maisteriohjelmaan, haluaisin open ammatin lisäksi päästä vaikuttamaan lasten asioihin vaikkapa kunnallisella tasolla, tai muuten.
Positiivisia piirteitäni, joiden uskon auttavan varhaiskasvattajan työssä on mm. se, että pyrin näkemään lapset myönteisessä valossa (mm. pyrkimällä näkemään syyn käytöksen takana), olen melko lempeä ja empaattinen ja aistin herkästi muiden tunnetiloja ja pyrin huomioimaan myös ne hiljaisemmat ja vetäytyneemmät. Oon myös tosi innostunut tästä alasta ja alan teorioista, jos niin voi sanoa, siitä, että oppii paremmin ymmärtämään lapsen kehitystä. Samalla se, miten työssä täytyy olla kekseliäs, innostava ja luova, innostaa! Koen hyötyväni myös siitä, että olen jo äiti.
Ihan tosi kiva että herättelet keskustelua ja kerrot avoimesti että mitä aiot sovareissa vastailla. Aika harva näin varmaan tekee, koska mehän kisataan toisiamme vastaan opiskelupaikoista. Kuka nyt haluaisi koevastauksensa muille näyttää, kun kyse on näinkin tärkeästä asiasta kuin elämän tavoitteena olevasta opiskelupaikasta?
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Ihan tosi kiva että herättelet keskustelua ja kerrot avoimesti että mitä aiot sovareissa vastailla. Aika harva näin varmaan tekee, koska mehän kisataan toisiamme vastaan opiskelupaikoista. Kuka nyt haluaisi koevastauksensa muille näyttää, kun kyse on näinkin tärkeästä asiasta kuin elämän tavoitteena olevasta opiskelupaikasta?
Samaa olen pohtinut koko keskustelun ajan. 😅
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Suotta sinä olet töykeä. Siellä sovareissa on kuitenkin asiantuntijat jotka pitää vakuuttaa ja kukaan meistä tuskin osaa vakuuttavasti toisen näkemyksiä esittää. Ja jokainen (toivottavasti) tietää, että turha selittää mitään opettajan ideaalikuvaa kun jäät kiinni siitä kuitenkin kun ne asiantuntijat pyörittelee sun soveltuvuutta eri näkökulmista.
Minusta pohtijalla on hyviä näkökulmia ja suosittelen puhumaan niitä ääneen livenä jollekin toiselle, että asiat konkretisoituu.
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Meinasin lisätä tuohon loppuun viittauksen tähän aiheeseen, mutta jätin lisäämättä. Tätä pohdin, että antaako vastaukseni muille kohtuutonta etua, ja tulin siihen tulokseen, että tuskinpa. Kuten ylläoleva sanoi (kiitos kivasta viestistäsi ja vinkeistä!), niin tuskin pelkästään toisen vastauksen perusteella jatkopaikkaa varmistaa. Täytyy siinä oma panostus, ajatustyö, aito tahto ja motivaatio olla lisänä. En myöskään koe sanoneeni mitään niin maata mullistavaa, että antaisi hurjaa etua itseeni nähden, enkä kertonut kaikkea, mitä näistä kysymyksistä ajattelen vaan osia. Sen lisäksi kokeessa todennäköisesti kysytään myös kysymyksiä, jotka eivät liity juuri näihin teemoihin ja joissa näistä vastauksista ei ole hyötyä.
Uskon myös yhteisöllisyyteen ja toisten auttamiseen, ja siihen, että hyvä tuottaa hyvää, tavalla tai toisella :)
Vakavahan on siitä kiva haku, että sillä haetaan useisiin kymmeniin kohteisiin. Ne kanssahakijat pääsykokeissa tai tällä palstalla voivat hakea ihan eri kohteeseen. Hain itse maisterihaussa ja pääsykokeessa kaksikymppisten tyttöjen ympäröimänä tiesin, että kukaan heistä ei ole minun kilpakumppanini. :)
Laskeekohan koevalinnan pisterajat, kun tänä vuonna valitaan 40% vakava-kokeella?
Minä uskon että laskee koska suurempi joukko on osallistunut kokeeseen. Ei niitä huippuja tekijöitä kuitenkaan ole kovin paljoa. Loput on keskivertoa joka laskee pistemääriä
Ite en edes pysty miettimään sovaria ku ahdistaa vakavan tulokset nii paljon. Oon niin pessimisti et odotan huonoa tulosta ja valmistaudun siihen että ei tule kutsua haastatteluun. Haluisin kouluun niin paljon...
Tuo on paljon parempi taktiikka kuin arvata kaikki.
Itse pääsin aiemmassa haussa sisään alle pisteen erolla alarajaan. Yksikin väärä veikkaus (lisää) olisi pudottanut minut pois opiskelemasta.