Keikkatyö runkosopimuksella + soviteltu työttömyysetuus?
Tarjottiin keikkatöitä tällaisella runkosopimuksella, pikaisella googletuksella vaikuttaa aika huonolta työntekijän kannalta.
Onko kenelläkään täällä kokemuksia tällaisesta sopparista, etenkin sovitellun työttömyysetuuden kanssa? Miten työkkäriin tällaisesta työstä ilmoitetaan, kun varsinaista työsopimusta ei ole, vaan jokainen työpäivä/-viikko on käytännössä oma määräaikainen sopimuksensa?
Kommentit (13)
Mulla ainakin oli tarvittaessa töihin kutsuttava 0-40h soppari. Tein n. 25h/vko ja sain koko ajan sovitettua päivärahaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Jos en jotain kohtaa (esim lomia) osannut täyttää oikein, ne sai kyllä hakemuksen kirjoitettua ja saatiin käsiteltyä.
Tämä runkosoppari ei siis ole sama asia kuin ns. tavallinen nollasoppari. Tiedän kyllä, että tavallisen nollasopparin kanssa soviteltu toimii yksiin ihan hyvin.
En ole työkkärissä ja itse teen joko runkosopimuksella tai määräaikaisena. 0 sopimukseen en suostu. Tuo runkosopimus on sellainen, että mulle tarjotaan vuoroja ja valkkaan siitä tai teen kaikki tarjotut. Määräaikainen on esim. jonku pidempi sloma.
Mä tein tuota kolmisen vuotta. Työkkäriin kerrot puitesopimuksesta, täytät työttömän velvollisuutesi (katsotaan täysin työttömäksi , 4 paikkaa kuussa, mulla laskettiin kahteen koska huono tilanne). Tekevät lausunnon kassalle, kassa maksaa sovitellut normaalisti. Saat joka keikasta jälkikäteen oman työsopimuksen jonka toimitat maksajalle. Soviteltu rullaa ihan normaalisti.
Työkkärin tädille kerrot tekeväsi keikkatyötä = olet silti yhteiskunnan systeemeissä työtön.
Kelalle ilmoitat kuukausittain tekemäsi työpäivät ja tunnit. Ne sitte räknää, että saatko soviteltua vai et, kulloisenkin jakson palkan mukaan. Palkkatiedot kela saa verottajalta.
Itse teen miltei täysiä viikkotunteja keikkaa ja en saa mitään kelalta. Tai no, kerran vuodessa pidän kahden kuukauden loman, jollain "keikkaa nyt vaan ei ollu tarjolla". Tälloin kelalta täysi asumistuki ja työttömyysmassit eli ns. toiset lomarahat.
Sit taas keikat jatkuu.
Tuuppa nuo keikattomat kuukaudet olemaan heinä ja elokuu...
- sotekeikkarina viimeiset 7 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin tädille kerrot tekeväsi keikkatyötä = olet silti yhteiskunnan systeemeissä työtön.
Kelalle ilmoitat kuukausittain tekemäsi työpäivät ja tunnit. Ne sitte räknää, että saatko soviteltua vai et, kulloisenkin jakson palkan mukaan. Palkkatiedot kela saa verottajalta.
Itse teen miltei täysiä viikkotunteja keikkaa ja en saa mitään kelalta. Tai no, kerran vuodessa pidän kahden kuukauden loman, jollain "keikkaa nyt vaan ei ollu tarjolla". Tälloin kelalta täysi asumistuki ja työttömyysmassit eli ns. toiset lomarahat.
Sit taas keikat jatkuu.
Mun on aikaisemminkin pitänyt kysyä tätä, mutta miksi puljaat Kelan kanssa, kun kassasta saisit ansiosidonnaisen? Sun keikkatahdillahan ne olisivat joka kesä täydet, leikkuri iskee näillä uudellakin säännöillä vasta 2 kuukauden jälkeen.
Mä vaihdoin 50%+lisävuorot tuplapalkalla -soppariin ja just pidin 3 kuukauden kesäloman anssareilla. Sote <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit taas keikat jatkuu.
Mun on aikaisemminkin pitänyt kysyä tätä, mutta miksi puljaat Kelan kanssa, kun kassasta saisit ansiosidonnaisen? Sun keikkatahdillahan ne olisivat joka kesä täydet, leikk
Sotealan tissiposkiliittoihin en liity ikinä. Yksinelävänä massin suuruus on ihan sama olenko anssarilla vai työttömyyskorvaus+asumistuki -kombolla.
Eli noin reilu tonni kuussa, kun miinustaa liiton maksut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit taas keikat jatkuu.
Mun on aikaisemminkin pitänyt kysyä tätä, mutta miksi puljaat Kelan kanssa, kun kassasta saisit ansiosidonnaisen? Sun kei
Sotealan tissiposkiliittoihin en liity ikinä. Yksinelävänä massin suuruus on ihan sama olenko anssarilla vai työttömyyskorvaus+asumistuki -kombolla.
Eli noin reilu tonni kuussa, kun miinustaa liiton maksut pois.
Ymmärrän. Mä pääsin juuri uusien anssien piiriin, kivasti tuokin tehty suosimaan lyhytaikaista kausityöttömyyttä. No, niitä ei hälyjen määrällä tarvitse nostella kuin kesällä.
Älkää ikinä tehkö 0 tunti sopparia, sehän tarkoittaa sitä ettei työnantajalla ole oikeus välttämättä tarjota sulle töitä ja aina pitää olla saatavilla etteivät ne viimeisetkin tarjotut keikat mene sivusuun.
Ex kaveri teki tuota oli runkosopimuksella töissä ja kyl rouvaa ksetettiin ihan 6-0. Teki joka toinen viikonloppu työvuoroja ja arkisin oli töissä myös, 5/pvä vko kumminkin mut palkka oli alle minimin, toiset sai tavallisella sopparilla jopa 700 e enemmän kuin hän. Ei saanut mitään muutakuin asumistuen siihen päälle ja kun muutti tukikin laski jopa 200 eurolla ja auto piti olla vaikka siihenkään ei varaa... No ei ollut muutenkaan järjenjättiläinen ja tuntui arkipäivän asiatkin tuottavan vaikeuksia.
.