VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Kysyin itse kun oli lähdössä kokeesta niin pelkkä sivun sulkeminen riitti!
Mulla jäi sivu auki... Apua.. Mutta katosi se koe kuitenkin koska aika loppui.
Vastaukset on tallentuneet järjestelmään, vaikka et olisi itse kirjautunut ulos.
Joo siellä on automaattitallennus sille hetkelle, kun koe päättyy. Jos olisi kirjoituskoe, tallentuisi vaikka keskeneräinen lause.
On kyllä kuihtunut tämäkin VAKAVA ketjun pituus siitä mitä se oli menneinä vuosina. Joskus v. 2017 ketju oli paljon pidempi. Liekö pyrkijöitä nykyään vähemmän ja alaa ei enää arvosteta hakijoiden silmissä yhtä paljon?
Kyllä ainakin hakijoita näytti olevan ihan kiitettävästi. Ehkä vauva.fi on kokenut inflaation.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kuihtunut tämäkin VAKAVA ketjun pituus siitä mitä se oli menneinä vuosina. Joskus v. 2017 ketju oli paljon pidempi. Liekö pyrkijöitä nykyään vähemmän ja alaa ei enää arvosteta hakijoiden silmissä yhtä paljon?
Eikös hakijamäärät ole nousseet melkein joka vuosi. 😄 ihme kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hakijamäärät ole nousseet melkein joka vuosi. 😄 ihme kommentti.
Ei itse asiassa, laskivat aika tasaisesti viime vuosikymmenellä. Viime vuonna kääntyi nousuun ja tälle vuodelle taisi mennä yli senkin. Korona ja ennakkomateriaalin puute vaikuttavat.
Nuoret ovat Jodelissa nykyään.
Eipä jodelissakaan tullut kuin pari kommenttia, kun kysyin, miten meni ja että onko porukka valmistautunut jotenkin...
Myöskin ennakkomateriaalin puute vaikuttanee keskusteluun.
Millon vastaukset julkistetaan?
Tämä nykysysteemi suosii liikaa lukiolaisia kun ennakkomateriaalit on poistettu. Ei tule hyvää oloa siitä että on täysin tuurista kiinni minkälaiset artikkelit ja kysymykset kokeeseen tulee. Meidän kasviksen proffakin sitä sanoi, että akateeminen oppiminen vie AIKAA, eli toisin sanoen sitä mitä näissä Vakava- kokeissa ei todellakaan ole tarpeeksi. Silloin kun oli vielä ennakkomateriaalit oli sellainen olo, että pystyt itse vaikuttamaan kokeen lopputulemaan eli siihen kuinka hyvin menestyt. Nyt se on vaan ihan sattumanvarassa ja osa kysymyksistä on huonosti aseteltuja, suurin piirtein edellisenä iltana väkerretyn näköisiä. Tulkinnanvaraisuutta ja väkisin liian vaikean näköisesti tehtyjä. Ennen kysymykset oli selkeitä ja helposti ymmärrettäviä kun aineisto oli hyvin tankattu. Itsekkin voin sanoa, että ensimmäinen artikkeli oli kyllä todella vaikea ja mä oon opiskellut kasvatuksella kahdessa tutkinnossa jo 8 vuoden ajan. Haluan siis nostaa hattua teille, jotka urhoollisesti teitte elämänne ensimmäisen vakava-kokeen. Toivottavasti ei tullut ihan murskattu fiilis. Jos ja kun pääsette sisään, suurin osa teidän eteen tulevista papereista ei ole sen ensimmäisen artikkelin kaltaisia. Itsekkin nuolen sotahaavoja ja mietin että huh mikä hyökytys. Psykalla oli kuulemma ihan samanlainen teurastus eilen eli tämä on nyt ilmeisesti uusin trendi yliopistolla tehdä niin hankalia kokeita että suurimmalla osalla jää huono maku suuhun ja tulee itsestä ihan p-fiilis :( Mutta toivotaan, että nykyisestä mallista palattaisiin takaisin entiseen! Kannattaa antaa palautetta kokeesta jos tuntuu ettei mitannut todellisia akateemisia kykyjä. Tsemppiä kaikille!
Oikiksessa meni muuten vaan pyllylleen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e71f74fc-2543-45ec-a7d4-001c241aad0a
Tein koetta ihan viimeiseen sekuntiin asti, ja ainakin yhden tehtävän kysymyksiin jätin kokonaan vastaamatta, koska en ehtinyt edes kunnolla tutustua kysymysten sisältöön. Joitakin kysyttyjä teorioita ym en löytänyt kummastakaan tekstistä, vaikka luin molemmat huolella kokonaan. Tänä vuonna menin lähinnä testimielessä kokeeseen, en siis odottanut mitään menestystarinaa.. en olisi varmaan kovassa jännityksessä selvinnyt kokeessa edes tuohon pisteeseen, nyt oli etuna rennompi fiilis, kun tulevaisuus ei riipu tämän vuoden tuloksista kumminkaan. mutta vähän tuli epätoivoinen olo siitä informaation määrästä, joka tuossa ajassa olisi pitänyt sisäistää. Joillain tietysti saattaa käydä munkki ja aihealue ja sanasto on ennestään tuttuja .. eihän sen helppoa kuulu ollakaan, mutta onkohan tämä oikeasti paras tapa haravoida porukka jatkoon?
No minä myös en löytänyt kaikkia käsitteitä aineistosta joita kokeessa kysyttiin!! Ajattelin kokon ajan että etsin ne lopuksi mutta aika loppui kesken ennen ku sitä aikaa tuli haravoida tekstiä tiettyä käsitettä etsien. Jäi kyllä todella paska fiilis kokeesta. En usko että toiskertalaisena tulee riittävän pisteet mihinkään hakemaani kohteeseen :( No hallintotieteiden pääsykoe vielä edessä, jospa siinä onnistuisin paremmin :) se olikin mun ensisijainen toive :)
Turku päässyt uutisiin
Ompa nyt ollut säätöä eri pääsykokeissa :o Tuntuu pahalta muiden puolesta, kun itsestä riippumatta monet joutuneet ikäviin tilanteisiin pääsykokeissa :( Juuri silloin, kun kaiken pitäisi olla suuniteltu hyvin! Argh
Olihan siellä teltassa aika viileää, mut varustautumiskysymys. Kaikilla oli tiedossa, että teltassa tullaan olemaan. Itellä oli päällä toppahousut, takki ja pipo, ei tullut kylmä. Katsoin kauhulla niitä tyttöjä, joilla oli nilkkasukat ja farkkutakki.
Kokeessa tuli kiire! En ehtinyt lukea kunnolla tokaa aineistoa, satika sisältämään kunnolla, enkä lukea kaikkia kysymyksiä. Lisäksi koetilanne oli vähän levoton ihmisillä teknisine ongelmineen edes takaisin ravausta ja juttelua it tuen tai valvojien kanssa. Valaistus messukeskuksessa oli myös hieman huono. Maskin kanssa oli myös vaikea yrittää tehdä koetta
Kysyin itse kun oli lähdössä kokeesta niin pelkkä sivun sulkeminen riitti!