Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikkumattomuus aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain miljardien eurojen kulut

Vierailija
07.04.2021 |

https://www.verkkouutiset.fi/il-nain-suomalaisten-kunto-on-romahtanut/#…

Mutta silti liikkumista tuetaan hyvin vähän. Oma työnantaja esimerkiksi ei tarjoa mitään liikuntaetuja.
Vähän sama juttu kun päivitellään Suomen vanhaa autokantaa, mutta verot pidetään järkyttävän korkealla tasolla.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aina jotenkin vääntävät tuon niin että liikkuminen = halutaan pudottaa painoa. Mulle se vaaka on aika se ja sama, ykkösprioriteetti on se terveys, paino tulee sitten perässä niinkuin tulee. Kyllä sen huomaa jos treeni jää vaikka viikoksi väliin kuinka jähmeäksi olo muuttuu.

Tietysti tämä korona-aika on tylsää kun kaikki harrastuspaikat ovat kiinni, mutta käyn sitten kävelyllä, juoksulenkillä ja vedän muutaman kehonpainotreenin kotona. Ainoa väline on jumppakuminauha, joka ei paljoa maksa tai vie tilaa.

Vierailija
42/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat liikunnat koostuu tällä hetkellä viikottain:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Tavoitteena sekä rasvanpoltto ja parempi lihaskunto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisille vuosittaiset kuntotestit ja veroprosenttiin vähennysoikeus jollain portaikolla tyyliin tyydyttävä-hyvä-kiitettävä.  Työllistettäisiin liikunnanohjaajia jne. ja kansalaiset saataisiin motivoitua liikkumaan.

Minua ei ainakaan mitkään pakolliset testit saa motivoitumaan. Kyllä se muualta tulee. Te liikuntahullut olette ihan eri kastia, ettekä ymmärrä muita kuin kaltaisianne. 

Vierailija
44/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisille vuosittaiset kuntotestit ja veroprosenttiin vähennysoikeus jollain portaikolla tyyliin tyydyttävä-hyvä-kiitettävä.  Työllistettäisiin liikunnanohjaajia jne. ja kansalaiset saataisiin motivoitua liikkumaan.

Mutta ai niin... Suomi ja tasapäistäminen. Mennään aina heikoimman mukaan ettei kenellekään tule paha mieli. Sillä laillahan ne yhteiskunnat kehittyy, eikö?

Tämä kuulostaa hyvältä idealta.

On väärin että joku täysin liikkumaton syöttöporsas kuluttaa yhteiskunnan varoja terveydenhuollossa samalla kun itsestään huolta pitävä urheilija on töissä samalla veroprosentilla..

Olen samaa mieltä. Mikään pakkohan tuohon ei olisi osallistua tietenkään, mutta osallistuvat ja siinä pärjäävät hyötyisi verotuksessa.  Valmiit kuntotaulukotkin löytyisi esim. puolustusvoimista ikäryhmittäin ja sukupuolittain porrastettuna.

Valmiit kuntotaulukot eivät sitten yhtään ole tasapäistämistä?

Vierailija
45/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Ja silti monesta tuutista meille syötetään mielikuvaa, että on ok olla "muodokas" eli lihava ja monet koittavat väittää, että ovat terveitä lihavuudesta huolimatta. Vaikka voihan myös normaalipainoinenkin olla vähän liikkuva ja sekin on haitallista. Itsekin olen alkanut herätä tuohon tosi asiaan, että olen yli 30v ja painoa päässyt vähän kertymään ja varsinaisia liikuntaharrastuksia ei ole, kävelen kyllä paljon ja kun mulla on useampi lapsi, niin jonkin verran arkiliikuntaa tulee, mutta silti koen, että aktiivisempi voisi olla.

Mutta vaikka minusta tuntuu "terveeltä", niin kyllähän mä esim. olen tullut jotenkin vähän kankeammaksi, hengästyn helpommin ja tiedän, että verenpaine on vähän korkealla ja kolesteroli myös koholla. Ja sitten pömppis joka mukamas johtuu vain vatsalihasten erkaunemasta, noh, kyllä se taitaa läskiä myös olla. Olenkin nyt alkanut elämäntaparemonttiin. Aiemmin yritin painonpudotusta ulkonäöllisesti syistä, mutta nyt motiivina on enemmän terveys. Niin moni mun sukulainen ja tuttu syö jopa näin kolmekymppisenä verenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkitystä, että olisikohan kuitenkin fiksua, että tekisi jotainennen kuin on myöhäistä.

Mä olen 31, BMI 20, liikun viikossa 4h lihaskuntoa ja 3h juoksua, syön verenpaine ja kolesteroli lääkkeitä.

Vierailija
46/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Tuo 60min viikossa lihaskuntoa ei riitä jos haluat lihaksia kasvattaa.

Vierailija
47/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina jotenkin vääntävät tuon niin että liikkuminen = halutaan pudottaa painoa.

Tällä palstalla ei välitetä mistään muusta kuin painosta, ja siitä jos joutuu maksamaan yhdenkin sentin lihavan ihmisen terveydenhoitokuluista. 

Vierailija
48/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä en ymmärrä, että sysätään tuota vastuuta muille. Se liikkuminen on sinun omalla vastuulla eikä työnantajan saati yhteiskunnan. Senkus ostat lenkkarit ja käyt kävelemässä tunnin päivittäin. Näin saat liikuntaa. 

Vierailija
49/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Eka kahdeksan tuntia töitä, siihen päälle tunnin mittaiset työmatkat. Ei sen jälkeen jaksa enää mitään.

Teetkö fyysistä työtä? Jos et niin kuulostaa vahvasti tekosyyltä.

meinaatko että toimistotyöntekijällä on enemmän tunteja vuorokaudessaan?

Eli kyse on vain tekosyistä. Väitätkö että et ehdi harrastaa liikuntaa?

Jos olet töissä 8 tuntia niin sulle jää joku 6 tuntia iltaan aikaa harrastaa.

Et ilmeisesti osaa laskea paljon on 8+2? Sen lisäksi on ruoanlaitto ja kodin siivoaminen, ja siinä se päivä sitten oikeastaan olikin.

t. kommentin alkuperäinen kirjoittaja

Vierailija
50/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Tunnin lihaskuntoharjoittelulla viikossa menee ikä ja terveys, että saa tuloksia aikaan. 

Vierailija
51/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Nykyiset lihakset riittää mulle, painoa miehenä 92kg joten lihasta on jo reilusti.

Vierailija
52/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Nykyiset lihakset riittää mulle, painoa miehenä 92kg joten lihasta on jo reilusti.

Jaa olet mies, sitten asia on eri.

Vierailija
53/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Tunnin lihaskuntoharjoittelulla viikossa menee ikä ja terveys, että saa tuloksia aikaan. 

Haha. Minä aloitin salilla käymisen vuodenvaihteessa, olen käynyt kerran, joskus kaksi viikossa päälle tunnin treenin tekemässä, eivätkä vanhat farkut mene enää päälle. Painot ovat kaksinkertaistuneet tänä aikana. Ei nyt hirveän kauaa ole mennyt mielestäni.

Vierailija
54/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Noista vain kotisali auttaa lihaskuntoon. Lihaskunnon ylläpito on vaikein tehtävä, jos ei pääse kuntosalille tai tee fyysistä työtä.

Voisiko yhteiskunta tukea liikuntaharrastuksia esim. alle 10-vuotiaiden lasten vanhemmille, joiden on vaikea päästä ulos kotoa lasten kaitsemiselta? Muutaman tunnin lapsiparkki per viikko auttaa jo asiaan.

Vierailija
55/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Paljonko on rasvaprosentti? Sehän se ratkaisee, eikä paino kuvaa lihaksia.

Vierailija
56/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Haha. Minä aloitin salilla käymisen vuodenvaihteessa, olen käynyt kerran, joskus kaksi viikossa päälle tunnin treenin tekemässä, eivätkä vanhat farkut mene enää päälle. Painot ovat kaksinkertaistuneet tänä aikana. Ei nyt hirveän kauaa ole mennyt mielestäni.

Kohta se kehitys loppuu. Ja on aika oleellinen merkitys, käykö useammin kaksi kertaa kuin yhden kerran ja tekeekö aina keskittyen pelkästään esimerkiksi jalkoihin. No, paljollako kyykkäät? Entä mave?

Vierailija
57/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

jos nollasta lähtee niin tottakai painoja voi lisätä nopeesti, riittää ku vähä oppii tekniikan niin rauta tuplaantuu heti.

Vierailija
58/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30min kävely

40min juoksu

55min pyöräily

60min kotisali

40min porrastreeni

Pituutta on myös toivottavasti noin 2 m, muuten vaikuttaa enemmän läskiltä kuin lihaksilta. Vaara rikkoa nivelet tuolla painolla ja noin vähäisellä lihaskuntoliikunnalla.

Vierailija
59/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Ja silti monesta tuutista meille syötetään mielikuvaa, että on ok olla "muodokas" eli lihava ja monet koittavat väittää, että ovat terveitä lihavuudesta huolimatta. Vaikka voihan myös normaalipainoinenkin olla vähän liikkuva ja sekin on haitallista. Itsekin olen alkanut herätä tuohon tosi asiaan, että olen yli 30v ja painoa päässyt vähän kertymään ja varsinaisia liikuntaharrastuksia ei ole, kävelen kyllä paljon ja kun mulla on useampi lapsi, niin jonkin verran arkiliikuntaa tulee, mutta silti koen, että aktiivisempi voisi olla.

Mutta vaikka minusta tuntuu "terveeltä", niin kyllähän mä esim. olen tullut jotenkin vähän kankeammaksi, hengästyn helpommin ja tiedän, että verenpaine on vähän korkealla ja kolesteroli myös koholla. Ja sitten pömppis joka mukamas johtuu vain vatsalihasten erkaunemasta, noh, kyllä se taitaa läskiä myös olla. Olenkin nyt alkanut elämäntaparemonttiin. Aiemmin yritin painonpudotusta ulkonäöllisesti syistä, mutta nyt motiivina on enemmän terveys. Niin moni mun sukulainen ja tuttu syö jopa näin kolmekymppisenä verenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkitystä, että olisikohan kuitenkin fiksua, että tekisi jotainennen kuin on myöhäistä.

Mä olen 31, BMI 20, liikun viikossa 4h lihaskuntoa ja 3h juoksua, syön verenpaine ja kolesteroli lääkkeitä.

Niin mitä sitten? Mä olen 45-vuotias BMI on 25 ja olen liikunnalla saanut koholla olleen kolesterolin ja verenpaineet normialueelle. (Mitään muuta en muuttanut, eikä painokaan ole pudonnut.)

Vierailija
60/81 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, olen yli 50, bmi lienee selvästi yli 30 ja liikun muutaman kerran viikossa jos huvittaa. En syö verenpaine- tai muitakaan lääkkeitä kun ei ole ongelmia verenpaineen tai kolesterolin kanssa vaan arvot on sitä mitä pitääkin.