Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Akateeminen pariutuu toisen akateemisen kanssa

Vierailija
07.04.2021 |

Ja lapset seuraavat vahvasti vanhempien jalanjälkiä ammatinvalinnassa. Työväenluokka olisi halukkaampi sekoittumaan, mutta ei kelpaa. Professori Jallinojan mukaan ilmiöstä ei mielellään puhuta.

Kommentit (542)

Vierailija
281/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaako muut ironian? Tämä tyyppi puhumassa vihamielisyyden osoittamisesta ja asennevammasta?

Jokainen tuollainen kommentti ruokkii trollia eli häntä. Jokainen. Joka kerta, kun kommentoit, hän hykertelee mielissään saatuaan taas vietyä keskustelun pois aiheesta.

Vierailija
282/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, eikä minulle ole tullut eteen tilanteita, joissa pääsisin valikoimaan miehiä koulutustaustan perusteella. Toisaalta pysyttelen piilossa, sillä miehet antavat nykyään itsestään aika pelottavan kuvan. Ei minussa kyllä ole mitään tarjottavaakaan kenellekään, ulkonäöllisesti olen kuulemma ruma. Näen itseni yksinäisen laivan kapteenina, en kuulu kanssasisarieni tavoin "pariutumiskanditaatteihin". Tällaisia naisia on, tiedoksi vaan. En matkustele, en yritä olla "sivistynyt". Minua kiinnostaa enemmän luonto ja maailmankaikkeus.

Olen aina arvostanut muissa ihmisissä ystävällisyyttä ja kykyä hyväksyä kaikenkaltaisia otuksia. Minusta maailmaa vie eteenpäin se, että arvostetaan toisiamme taustoista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI mies ja valitsin Tinderistä lääkärinaiset ensin. Nyt seurustelen yhden sellaisen kanssa.

Vierailija
284/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän nämä sekaparit keksivät jutun juurta? Jostain viemäriputkien perimmäisestä olemuksesta? :D

Politiikasta? Taiteesta? Tiedeuutisista? Elämästä? Mitä nyt sattuu mieleen tulemaan.

Logiikallasi jokaisen erityisalaa opiskelleen tulisi seurustella vain saman alan ihmisen kanssa, koska kirurgi ei voi takuulla keskustella työnsä piirteistä yhteiskuntatieteilijän kanssa. Meillä joillakin on onneksi elämässä muitakin intressejä kuin työ.

Vierailija
285/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä etteikö ammattikoulutaustaiset tai jopa vain peruskoulun käyneet voisi olla älykkäitä ja sivistyneitä, esimerkiksi ADHD (itselläni myös) voi aiheuttaa alisuoriutumista koulumaailmassa. Itse olen seurustellut kahden ammattikoulutaustaisen kanssa enkä jaksanut sitä alemmuuskompleksia, joka heijastui suhteeseen. Itse olen yliopiston käynyt ja niin on kaikki muutkin perheenjäseneni, koskaan kukaan ei suhtautunut huonosti poikaystäviini, mutta silti sain koko ajan kuulla että olemme elitistisiä. Parhain oli kun toisella poikaystävällä hänen äitinsä oli yliopiston opettaja! Nyt on helpompi kun aviomies on lähes samalla alalla eikä hänen tarvitse todistella mitään.

Vierailija
286/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin olla parisuhteessa amiksesta valmistuneen kanssa. Olin syvästi rakastunut. Ei siitä kuitenkaan tullut mitään, koska hän ei kestänyt sitä, että valmistuin hyvätuloiseen, akateemiseen ammattiin, jossa tienaan 2-3x enemmän kuin hän. Hänen piti säännöllisesti yrittää nujertaa minua huomauttelemalla milloin mistäkin esim vaatteistani ja älykkyydestäni. Onneksi löytyi akateeminen puoliso, jolle kelpaan juuri sellaisena kuin olen.

Juuri näin. Liian monella amiskundilla on asennevamma ja käsittämättömän takakireä luonne. He osoittavat vihamielisyyttä (täysin avoimesti tai passiivis-aggressiivisesti) kun nainen tekee jotain paremmin. Mikä tahansa asia, missä nainen pärjää paremmin (työ, vapaa-aika, sosiaalinen elämä, rahankäyttö) on asennevammaiselle miehelle uhka. Hänen miehuutensa murenee, joten hän ryhtyy kiukuttelemaan ja öykkäröimään. Hän luulee olevansa "talon kingi" vaikka hänen älynsä ei riitä edes puoleen niistä hommista, mitä vaimo tekee joka päivä. 

Monenko kanssa olet asunut?

Minäkin voin nimittäin kertoa vaikka mitä muutaman asianajajan perusteella kuinka naisilla itsetunto murenee kun mies sanoo ettei noin kannata tehdä

Vierailija
287/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne kauheasti amistaustaisia, mutta tunnen muuten vajavaisesti koulutettuja älykkäitä ihmisiä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat suurin piirtein kansakoulusta jonkun opiston tai merkonomi-tutkinnon kautta siirtyneet ihan hyviin töihin. 

Kyllä älykkäitä ihmisiä oli olemassa jo ennen sitä kuin oli mahdollisuuksia kouluttautua pitkälle. 

Kirjojen lukeminen antaa keskimäärin ihmiselle taitoa, kykyä ja halua keskustella asioista rakentavammin kuin ne, jotka keskittyvät vain olemiseen ja/tai tekemiseen. 

Millaisia kirjoja pitäisi lukea? En koe että vaikka cyberpunkin ja koodauskirjojen lukeminen antaisi minulle useammissa tapauksissa taitoa, kykyä ja halua keskustella asioista rakentavammin.

Kertomakirjallisuutta. Asiakirjallisuudesta saa tietoa ja tieysti hyvä lukea sitäkin, mutta kertomakirjallisuus kehittää mielikuvitusta, empatiaa, eläytymistä, vie erilaisiin maailmoihin ja elämäntilanteisiin, lisää yleistietämystä jne. 

Jaa no gibsonista ja lovecraftista saan varmaan +9000 pistettä mielikuvitukseen, empatiaan ja yleissivistykseen. Toisaalta tällä vuosituhannella ei ole tullut katsottua yhtäkään sarjaa, koska ei kiinnosta, joten varmaan aika +-0.

Vierailija
288/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, akateemiset pariutuvat akateemisten kanssa.

Itse päätin jo 18-vuotiaana (ennen ensimmäistä parisuhdetta), että en rupea katselemaan mitään amiskundeja. Miehen on oltava lukion käynyt ja yliopiston käynyt.

Onneksi voi valita miehen myös ulkomailta. Siellä on miljoonia yliopistokoulutettuja, sujuvaa englantia puhuvia miehiä. Suomalaiset amiskundit voivat ihan rauhassa ulista, että "työväenluokan miehiä syrjitään parisuhdemarkkinoilla".

Sulla on siihen täysi oikeus. Mutta oikeassa elämässä löytää joskus rakkauden myös yliopiston ulkopuolelta. Usko tai älä niin siellä on myös fiksuja miehiä, jotka vain eivät ole lukeneet akateemista loppututkintoa.

Miksi he sitten eivät ole opiskelleet jos ovat niin fiksuja?

Meidän koulujärjestelmä on kokonaisuudessaan rakennettu tyttöjen ja naisten oppimismallin ympärille. Pojille ja miehille malli on suorastaan haitallinen. 

Opetusohjelma on sama tytöille ja pojille ja opetti sitä naisopettaja tai miesopettaja. Akateemisten kotien pojat eivät juurikaan kärsi kuvaamastasi ongelmasta. Siellä he ovat tälläkin koulujärjestelmällä yliopistoissa. Jopa ma mu pojat pääkaupunkiseudulla pärjäävät. Sen sijaan etenkin Itä-Suomessa työväenluokassa tällä koulutusjärjestelmällä ei pärjätä, ei opita kunnolla edes lukemaan yhdeksässä vuodessa.

Ai jaa, no miksi sitten minulla on akateeminen loppututkinto, ja veljelläni on kaksi, ja molemmat olemme Itä- Suomalaiselta, työväenluokkaisesta perheestä?

Sitä varmasti ihmettelee moni muukin. Miksi ihmeessä sinulla on akateeminen loppututkinto, vaikka olet tyhmä etkä käsitä, että aina on poikkeuksia siihen tilanteeseen, mikä on tavallisempaa. Ei tuo edellinen missään väittänyt, että Itä-Suomesta ei voisi tulla yhtään työväenluokkaisen taustan omaavaa akateemista. 

Vierailija
289/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateeminen ihminen haluaisi pariutua jonkun ammarin kanssa? :D

Vaikkapa rakkauden takia, tuon ehkä vanhanaikaisen tunteen. Tietyllä tavalla kaikki romanttinen on poissa muodista.

Omassa tuttupiirissä: nainen FM, mies ei suorittanut varmaan peruskouluakaan; nainen FM, mies kansakoulun käynyt; nainen lääkäri, mies ehkä teknikko; nainen eläinlääkäri, mies maanviljelijä; nainen FM, mies kansakoulun käynyt; nainen FM, mies vähän koulutettu ulkomaalainen; nainen lääkäri, mies ehkä ammattikoulun käynyt. Siinäpä joitakin.

290/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eukko on korkiakoulusa käänynnä..miussa riitti kuulemma iso mulukku, miehe elekheet, komia roppa ja paksu lompakko.

Vierailija
291/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän niitä akateemisia naisia voi nykyään tavata. Kaikki nyhjäävät nykyään omissa oloissaan. Sairaanhoitajia ja kouluavustajia tuntuu olevan kaikki tuntemani naiset, eihän siinä mitään huonoa ole.  Akateeminen mies.

Vierailija
292/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö käy raskaaksi kun kaikki asiat pitää selittää kuin pikkulapselle?

Esimerkiksi jos pohtii että "mahtaakohan Fed nostaa ohjauskorkoa tällä neljänneksellä", niin joutuu selostamaan mikä on Fed, ohjauskorko ja neljännes, kun muuten raukka luulee niitä joksikin auton osiksi. Sitten sen jälkeen saakin alkaa selostamaan että "mitä välii" niillä on.

Vierailija
293/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateeminen ihminen haluaisi pariutua jonkun ammarin kanssa? :D

Vaikkapa rakkauden takia, tuon ehkä vanhanaikaisen tunteen. Tietyllä tavalla kaikki romanttinen on poissa muodista.

Omassa tuttupiirissä: nainen FM, mies ei suorittanut varmaan peruskouluakaan; nainen FM, mies kansakoulun käynyt; nainen lääkäri, mies ehkä teknikko; nainen eläinlääkäri, mies maanviljelijä; nainen FM, mies kansakoulun käynyt; nainen FM, mies vähän koulutettu ulkomaalainen; nainen lääkäri, mies ehkä ammattikoulun käynyt. Siinäpä joitakin.

Eläkeläisten maailman on sitten oma juttunsa. Sitähän nuo kansakoulun käyneet ovat.

Vierailija
294/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten akateemisuudesta kertoo kaiken se, että akateemiset naiset viettävät aikaansa tällä roskapalstalla ja ainoa paikka jossa akateemiset naiset voivat päteä akateemisuudellaan on tämä palsta. 

Vierailija
295/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme et nää kitkerät, katkerat naiset on yksin ja tulee pysymäänkin. Onnea vaan kissojen kanssa!

Aika moni meistä on pariutunut. Kissakin kyllä löytyy. Toki pelkkä kissa on parempi kuin kiukutteleva mies.

Annat ymmärtää että naiset ovat jotenkin... parempia, eivätkä koskaan kiukuttele.

MItä mieltä asiasta miehet, kiukutteleeko nainen?

Vierailija
296/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan valikoinut kumppania koulutuksen mukaan. Yliopistossa kun opiskelee niin totta kai on helpompaa löytää kumppani sieltä omista sosiaalisista piireistä, jotka yliopistossa ovat yleensä hyvin laajat bileiden yms. seurauksena. En siis ole koskaan seurustellut ei- korkeakoulutetun kanssa. Nykyinen mies on AMK-insinööri. Itselle ainakin tärkeää on se, että kumppani on koulutusmyönteinen, vaikka ei olisi amiksen tai lukion jälkeen opiskellut mitään. Minulle halu kehittyä ja mennä eteenpäin on tosi tärkeä arvo elämässä ja toivon puolisoltani samaa.

Vierailija
297/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö käy raskaaksi kun kaikki asiat pitää selittää kuin pikkulapselle?

Esimerkiksi jos pohtii että "mahtaakohan Fed nostaa ohjauskorkoa tällä neljänneksellä", niin joutuu selostamaan mikä on Fed, ohjauskorko ja neljännes, kun muuten raukka luulee niitä joksikin auton osiksi. Sitten sen jälkeen saakin alkaa selostamaan että "mitä välii" niillä on.

Minä olen taloushallintoalalla ja lukenut myös rahoitusta ja mies sijoituskonsultti, mutta todella harvoin tulee mainittua Fed keskusteluissa, vaikka joka päivä keskustellaan ajankohtaisista aiheista. Minusta tuntuu, että molemmat mielummin puhuisivat vaikka auton osista. 

Vierailija
298/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten akateemisuudesta kertoo kaiken se, että akateemiset naiset viettävät aikaansa tällä roskapalstalla ja ainoa paikka jossa akateemiset naiset voivat päteä akateemisuudellaan on tämä palsta. 

No mitäs sinä täällä sitten teet? Onko elämäntehtäväsi latella mustavalkoisia totuuksia roskapalstalla?

Vierailija
299/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen keskusteltiin siitä että vkl voisi käydä ikeassa. Aika hiljaista olisi muutenkin jos jostain työjutuista pitäisi puhua, koko tuttavapiirissä yksi henkilö joka niistä mitään tajuaisi.

Vierailija
300/542 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, akateemiset pariutuvat akateemisten kanssa.

Itse päätin jo 18-vuotiaana (ennen ensimmäistä parisuhdetta), että en rupea katselemaan mitään amiskundeja. Miehen on oltava lukion käynyt ja yliopiston käynyt.

Onneksi voi valita miehen myös ulkomailta. Siellä on miljoonia yliopistokoulutettuja, sujuvaa englantia puhuvia miehiä. Suomalaiset amiskundit voivat ihan rauhassa ulista, että "työväenluokan miehiä syrjitään parisuhdemarkkinoilla".

Sulla on siihen täysi oikeus. Mutta oikeassa elämässä löytää joskus rakkauden myös yliopiston ulkopuolelta. Usko tai älä niin siellä on myös fiksuja miehiä, jotka vain eivät ole lukeneet akateemista loppututkintoa.

Miksi he sitten eivät ole opiskelleet jos ovat niin fiksuja?

Meidän koulujärjestelmä on kokonaisuudessaan rakennettu tyttöjen ja naisten oppimismallin ympärille. Pojille ja miehille malli on suorastaan haitallinen. 

Kiinnostavaa. Kuitenkin koulujärjestelmä alunperin suunniteltiin poikia varten.

Oma poikani on kyllä pärjännyt koulujärjestelmässä oikein hyvin, lienee joku luonnonoikku sitten, kun ei ole saanut haittojakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan