Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita
Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa, sailkua, perehdytät vähän sinne päin?
Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä
Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?
Vaikutat kyllä kielteiseltä ja kateelliselta ihmiseltä. Ei tarvitse olla tyhmä, jos tarvitsee perustietoja joistakin uudesta työstään. On runsaasti pieniä ja uusiakiakin asioita, joita jokaisen pitää hommastaan tietää, kun siihen kylmiltään tulee.
Ei se ole valmiina antamista kellekään, jos neuvoo ja kertoo ja perehdyttää uuden työntekijän.
On sitten aivan uuden työntekijän oma asia, miten nopeasti ja perusteellisesti hän sen uuden hommansa vastaisuudessa tekee.
Mutta jos vaikka ei edes halua näyttää koneelta tiettyjä tiedostoja sun muita perusasioita, niin lähtevä työntekijä on todella p#reseestä, pahantahtoinen ihminen.
No esimies järjestää perehdytyksen, hänen ongelmansa. Jos itse saisin potkut, kokisin, ettei työpanostani ole pidetty arvossa, miksi siis jakaisin oppia, jolle ei anneta arvoa?
- eriSe esimieshän järjestää sen juuri siten, että lähtevä työntekijä perehdyttää omiin hommiinsa. Työntekijä on joka tapauksessa vielä töissä. Olisihan se nyt järjetöntä, että irtisanottu työntekijä tekee irtisanomisilmoituksen jälkeen omia hommiaan normaalisti, mutta seuraaja sitten perehdytetään jossain muualla ja jonkun muun ohjaamana kuin se, joka itse tekee sitä työtä. Kaupassa esimerkiksi kassahenkilö ei perehdytä uutta työntekijää kassalla vaan joku hyllyttäjä perehdyttää jossain varastossa sillä aikaa kun se kassahenkilö tekee sitä perehdytettävää hommaa kassalla.
Esimies on kyllä melkoisen paska esimies, jos kuvittelee sen olevan ratkaisu, että irtisanottu perehdyttää hänen tilalleen tulevan työntekijän. Ajatuksessa on niin moni juttu pielessä ja niin monta riskiä, että pätevä esimies tajuaa hoitaa asian muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No eräs ystäväni hoiti homman niin, että totesi vaan pomolle ettei hänellä ole mitään perehdytykseen tarvittavia materiaaleja, asiat (jotka oli melko monimutkaisia) on hänellä ainoastaan päässä. Kyseessä it-alan firma.
Ööh, tuon takiahan sitä perehdytystä nimenomaan tehdään, kun kaikkeen ei voi löytyä täydellistä ohjekirjaa. En kyllä muista yhtäkään perehdytystä, missä se olisi hoidettu jollain materiaaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä
Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?
Vaikutat kyllä kielteiseltä ja kateelliselta ihmiseltä. Ei tarvitse olla tyhmä, jos tarvitsee perustietoja joistakin uudesta työstään. On runsaasti pieniä ja uusiakiakin asioita, joita jokaisen pitää hommastaan tietää, kun siihen kylmiltään tulee.
Ei se ole valmiina antamista kellekään, jos neuvoo ja kertoo ja perehdyttää uuden työntekijän.
On sitten aivan uuden työntekijän oma asia, miten nopeasti ja perusteellisesti hän sen uuden hommansa vastaisuudessa tekee.
Mutta jos vaikka ei edes halua näyttää koneelta tiettyjä tiedostoja sun muita perusasioita, niin lähtevä työntekijä on todella p#reseestä, pahantahtoinen ihminen.
No esimies järjestää perehdytyksen, hänen ongelmansa. Jos itse saisin potkut, kokisin, ettei työpanostani ole pidetty arvossa, miksi siis jakaisin oppia, jolle ei anneta arvoa?
- eriSe esimieshän järjestää sen juuri siten, että lähtevä työntekijä perehdyttää omiin hommiinsa. Työntekijä on joka tapauksessa vielä töissä. Olisihan se nyt järjetöntä, että irtisanottu työntekijä tekee irtisanomisilmoituksen jälkeen omia hommiaan normaalisti, mutta seuraaja sitten perehdytetään jossain muualla ja jonkun muun ohjaamana kuin se, joka itse tekee sitä työtä. Kaupassa esimerkiksi kassahenkilö ei perehdytä uutta työntekijää kassalla vaan joku hyllyttäjä perehdyttää jossain varastossa sillä aikaa kun se kassahenkilö tekee sitä perehdytettävää hommaa kassalla.
Esimies on kyllä melkoisen paska esimies, jos kuvittelee sen olevan ratkaisu, että irtisanottu perehdyttää hänen tilalleen tulevan työntekijän. Ajatuksessa on niin moni juttu pielessä ja niin monta riskiä, että pätevä esimies tajuaa hoitaa asian muulla tavalla.
Mitä sinä siis ehdottaisit? Että irtisanottu tekee sitä työtä yksikseen sen irtisanomisajan ja sitten esimies yrittää perehdyttää itse sitä tilalle tulevaa työntekijää vaikka ei tiedä asiasta mitään eikä hänellä välttämättä ole edes käytössään oikeita välineitä, järjestelmiä, tunnuksia jne? Minusta tuo kuulostaa paljon järjettömämmältä ja riskialttiimmalta.
Se on organisaation ongelma, jos perehdytys on vain yhden henkilön varassa. Kunnon dokumentaatio, tiimit tekemässä hommia niin ei olla kusessa kun tulee vaihdoksia. Hyvissä firmoissa tämä ymmärretään, paskoissa ei.
Minut irtisanottiin tilanteessa, jossa firmassa oli juuri otettu käyttöön uusi, kallis projektinhallintajärjestelmä ja olin ainut, joka osasi sujuvasti sitä käyttää. Esimies meni vielä idioottina irtisanomistilanteessa möläyttämään, ettei irtisanomisajalla ole työvelvoitetta. Kyllä teki hyvää lähettää esimiehelle järjestelmän master-käyttäjätunnukset ja todeta, että pärjäilkää. Kuulin sitten firmaan jääneeltä kaverilta, että heillä meni yli puoli vuotta saada järjestelmä uudelleen käyttöön, kun jonkun piti opetella sen käyttö alusta asti ja sitten kouluttaa muut. Tämä siis ihan vaan sille, joka epäili, ettei firmoissa asioiden osaaminen olisi vain yhden ihmisen harteilla.
En kyllä tiedä, miten olisin kestänyt, jos tuossa tilanteessa olisi pitänyt irtisanomisen jälkeen perehdyttää muut järjestelmän käyttöön. Olisin varmaan tehnyt aivan minimin ja jättänyt vastaamatta viesteihin aiheesta. Varsinkin nyt etäaikana on aika helppo olla tavoittamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu sen joutuu tekemään kuitenkin, jos irtisanottu on sairauslomalla.
Niin joutuu, mutta se on paljon tehottomampaa ja virhealttiimpaa. Ja joka tapauksessa sille irtisanotulle sitten soitellaan jatkuvasti, että mikäs se tämä salasana on ja mistäs tämän asiakkaan tiedot pitäisi löytyä. Tottakai ensisijaisesti perehdytys järjestetään niin, että edeltäjä perehdyttää seuraajansa. Jos se ei onnistu, niin sitten pitää keksiä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin tilanteessa, jossa firmassa oli juuri otettu käyttöön uusi, kallis projektinhallintajärjestelmä ja olin ainut, joka osasi sujuvasti sitä käyttää. Esimies meni vielä idioottina irtisanomistilanteessa möläyttämään, ettei irtisanomisajalla ole työvelvoitetta. Kyllä teki hyvää lähettää esimiehelle järjestelmän master-käyttäjätunnukset ja todeta, että pärjäilkää. Kuulin sitten firmaan jääneeltä kaverilta, että heillä meni yli puoli vuotta saada järjestelmä uudelleen käyttöön, kun jonkun piti opetella sen käyttö alusta asti ja sitten kouluttaa muut. Tämä siis ihan vaan sille, joka epäili, ettei firmoissa asioiden osaaminen olisi vain yhden ihmisen harteilla.
En kyllä tiedä, miten olisin kestänyt, jos tuossa tilanteessa olisi pitänyt irtisanomisen jälkeen perehdyttää muut järjestelmän käyttöön. Olisin varmaan tehnyt aivan minimin ja jättänyt vastaamatta viesteihin aiheesta. Varsinkin nyt etäaikana on aika helppo olla tavoittamattomissa.
En ole lukenut jokaista viestiä. En tiedä onko joku väittänyt että osaaminen ei olisi yhden harteilla (älytön kommentti, ei kukaan voi tietää kaikkia työpaikkoja). noin ei tietenkään pitäisi olla jos on järkevä yritys. Jos noin pöllösti on asiat kuitenkin hoidettu, on minusta ihan kohtuullista että jonkinlaiset oppirahat maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eräs ystäväni hoiti homman niin, että totesi vaan pomolle ettei hänellä ole mitään perehdytykseen tarvittavia materiaaleja, asiat (jotka oli melko monimutkaisia) on hänellä ainoastaan päässä. Kyseessä it-alan firma.
Ööh, tuon takiahan sitä perehdytystä nimenomaan tehdään, kun kaikkeen ei voi löytyä täydellistä ohjekirjaa. En kyllä muista yhtäkään perehdytystä, missä se olisi hoidettu jollain materiaaleilla.
Ei se, että jollain on tieto omassa päässään, tarkoita sitä, että hän osaa selvittää sen alusta alkaen jollekin toiselle. Onhan noita opettajie ollut koulussakin, osaavat oman alansa hyvin, mutta eivät osaa opettaa.
Firmoissa pitää olla perehdytysmateriaali niin, että täysin ummikkokin osaa sen perusteella hoitaa työt. Näin kuulin kouluttajalta jo 2000-luvun taitteessa.
Aina voi hakea saikkua niin ei tartte perehdyttää yhtään ketään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olen uusien asioiden tullen itse pähkällyt ja etsinyt tiedon, miten ne kannattaa hoitaa, tehnyt excelilt ja kaavat, niin minua ei haittaa ollenkaan, että uusi työntekijä tekee ne miten parhaaksi katsoo. Voin minä näyttää, että tässä on tällainen taulukko asiaan x ja tuossa asiaan y, niin se saa riittää. Niin olen tehnytkin, en ruvennut joka kohtaa kädestä pitäen näyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joutuu, mutta se on paljon tehottomampaa ja virhealttiimpaa. Ja joka tapauksessa sille irtisanotulle sitten soitellaan jatkuvasti, että mikäs se tämä salasana on ja mistäs tämän asiakkaan tiedot pitäisi löytyä. Tottakai ensisijaisesti perehdytys järjestetään niin, että edeltäjä perehdyttää seuraajansa. Jos se ei onnistu, niin sitten pitää keksiä jotain muuta.
Ei tehdä jos irtisanottu on sairauslomalla. Silloin ei vastata myöskään puheluihin tai sähköposteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sairasloma irtisanomisen ajaksi
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.Varmaan mukava laittaa cv:hen tuo työpaikka ja sitten kun sinne soitetaan ja kysytään millainen työntekijö olet niin vastaus on osaamaton ja tyhmä.
Kysee vain omaan nilkkaan jos näin tekee.
Jos on saanut fudut, niin tuskin kovin hyvää lausuntoa tulee muutenkaan?
Älä ole koira.
No, mä itse vaihdoin alaa. Ja poltin sillat takanani tarkoituksella, etten vahingossakaan päädy enää samalle alalle.
Kannatti. Ei kysta nilkoissa, vaan kaikki hyvin.
Riippuu ihan mistä syystä on fudut saanut. Meillä esimerkiksi yksi toimipiste lopettiin ja sen seurauksena työntekijöitä oli vain liikaa eikä kaikille riittänyt työtä.
Ei se pomon vika ollut, kaikille annettiin hyvä työtodistus ja sanottiin että voidaan suositella työntekijöinä.
Tottakai irtisanominen voi olla ihan järkiperusteista. Ihmettelen vain, että jos ihminen on tarpeeton niin miksi tarvitsee perehdyttää ketään jatkamaan noita tarpeettomia töitä?
Jos työ on olennaisesti vähentynyt. Tuolla aiemmin mainitsin esimerkkinä osto- ja myyntireskontrien hoitajat. Näihin voi olla molempiin omat työntekijät ja jos toiminta pienenee merkittävästi, näissäkin työmäärä vähenee ja ne voidaan yhdistää yhden työntekijän tehtäväksi. Molempia kuitenkin vielä tarvitaan.
Uskomatonta, että tähänkin kommenttiin on tullut pelkkiä alapeukkuja. Mikä tuossa on nyt väärin? Tuolla esitettiin kysymys, johon minä vastasin ihan tosielämän esimerkillä.
Esimerkki on aivan absurdi. Firmassa on kaksi työntekijää, joista toinen hoitaa vain ostoa ja toinen vain myyntiä, eikä tiedä toistensa työstä mitään. Sitten sen pois potkitun pitäisi hyvin mielin kouluttaa paikkansa säilyttävä?
Siis perehdytätkö ihan uuden työntekijän vai jonku jo talossa olevan, joka ottaa hoitaakseen myös sinun tehtävät omien tehtäviensä lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tehdä jos irtisanottu on sairauslomalla. Silloin ei vastata myöskään puheluihin tai sähköposteihin.
Saikulla oleva ei saa tehdä töitä. Irtisanottuna itsellä ainakin olisi shokista johtuva amnesia. Se on voi voi yrityksen ja uuden tyypin kannalta, mutta ihan realismia.
Ja jos oikeasti on firman kuviot on niin sekaisin ettei ole CRMää tai vastaavaa asiakkaisen tiedoista, niin firma on kyllä kaivanut ihan oman kuoppansa.
Mun työsuhde purettiin koeajalla. Työnantajan ajatus oli, että olisi vielä 2 kk ja opettaisin uuden joka tulee mun tilalle. No mä lähdin samantien ja sanoin, että törkeä kohtelu syynä. Onneksi nuo tampiot kirjoittivat työtodistuksenkin tökerösti niin että siinäkin luki, että olisin saanut olla pitempään...lähetin liittoon, siellä oltiin sitä mieltä, että oikeuteen, mutta en viitsinyt kun oli uusi työ. Työnantaja oli käärmeissään, kun en jäänytkään opettamaan. Mun sopeutumattomuus johtui siitä, että aiemmat työntekijät inhosivat mun tapaa tehdä asiat tehokkailla tavoilla ja lisäksi vielä joku oli mennyt kehumaan lehden yleisöpalstalla, samalla haukkuen firman vanhempia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia naisen euro on 80 senttiä, mutta sen tulisi näemmä olla 20 senttiä.
Niin minkä takia? Onko sulla joku eri näkymä, josta näet kirjoittajien sukupuolet?
Yksikään mies ei olisi niin tyhmä kuin tähän ketjuun "neuvoja" antaneet.
Missä tynnyrissä sinä oikein olet kasvanut? Vain tyhmä mies itse ei ole nähnyt tyhmiä miehiä.
Mua ei eritysemmin perehdytetty nykyiseen työhön, vaikka tulinkin eläkkeelle jäävän tilalle. Hänellä oli joku kamala tarve näyttää olevansa korvaamaton. No mulla on tapana oppia ja opetella asioita itsenäisesti ja vähän pettynyt hän oli, kun hän tuli käymään, eikä oltu kertaakaan soitettu ja kysytty mitään. Aika monta asiaa tehdään nykyään tehokkaammin, kun ne tehdään minun tavallani eikä siltä, että pitää näyttää jotenkin korvamaattomalta ja kiireiseltä. Hyvä työnantaja ei jätä koskaan mitään yhden ihmisen varaan. Itse olen tehnyt ohjeet kaikesta sellaisesta, mitä minä vain teen. Meillä kun ei ole kuin pomo ja minä, ehkä halua, että firma kaatuu jos vaikka sairastun tai joudun onnettomuuteen. Jos sijainen tekee hommat paremmin, sitten tekee. Sekin on mahdollista. Voinhan minä vaikka kuollakin äkillisesti, kuten äidilleni kävi työikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sairasloma irtisanomisen ajaksi
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.Varmaan mukava laittaa cv:hen tuo työpaikka ja sitten kun sinne soitetaan ja kysytään millainen työntekijö olet niin vastaus on osaamaton ja tyhmä.
Kysee vain omaan nilkkaan jos näin tekee.
Jos on saanut fudut, niin tuskin kovin hyvää lausuntoa tulee muutenkaan?
Älä ole koira.
No, mä itse vaihdoin alaa. Ja poltin sillat takanani tarkoituksella, etten vahingossakaan päädy enää samalle alalle.
Kannatti. Ei kysta nilkoissa, vaan kaikki hyvin.
Riippuu ihan mistä syystä on fudut saanut. Meillä esimerkiksi yksi toimipiste lopettiin ja sen seurauksena työntekijöitä oli vain liikaa eikä kaikille riittänyt työtä.
Ei se pomon vika ollut, kaikille annettiin hyvä työtodistus ja sanottiin että voidaan suositella työntekijöinä.
Mä sain huippuhyvän työtodistuksen vaikkei sen kirjoittanut pääkonttorin päällikkö tiennyt paljon muuta kuin että hyvä työntekijä se on, toisen osaston päällikön sanomana. Osasto lopetettiin kokonaan ja jopa pomo sai fudut, toinen osasto jäi, mutta siellä ei minun alan töitä ollut. Nykyään ei ole enää koko firmaa.
Eihän se ole edes laillista irtisanoa ja ottaa joku toinen samoihin tehtäviin. Tuta-syyt ei ainakaan kelpaa. Ainoastaan työntekijästä johtuva syy on laillinen ja senkin syyn on oltava todella painava, vakava tehtävien laiminlyönti, päihteiden vaikutuksen alaisena työskentely, toistuvat poissaolot ilman selitystä tai rikollinen toiminta työpaikalla.