Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä menossa naimisiin, perintö/avioehto

Vierailija
03.04.2021 |

Isäni on menossa naimisiin minua hieman nuoremman naisen kanssa. Nyt mietin miten kehtaisin kysyä onko avioehtoa tai miten perintöasiat ovat ajatelleet? Käsittääkseni isällä on omaisuutena arvokas talo. Muilta osin vain jotain pientä, auto, moottoripyörä jne. Nyt pelottaa, jos isäni kuolee, niin minulle jää kammottava perintövero talosta, jossa hänen uusi vaimonsa asuu ikuisesti, ainakin näin minun kannalta, koska ollaan lähes samanikäisiä.

Sinällään on minulle sama mitä sille talolle tapahtuu. Voisi puolestani mennä vaikka uudelle vaimolle, mutta en halua maksaa siitä isoa perintöveroa, jos en sitä voi myydä tai siinä asua. Mitenköhän asia kannattaisi ottaa esiin ilman että loukkaa toisia tai vaikuttaa olevan "perintö odotellessa"?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaseni, älä huolehdi turhaan. Myyn talon pikku summalla vaimolle, sinulle ei jää senttiäkään.

Isi

Vierailija
2/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltäytyä vastaanottamasta perintoä, jos sillä talolla ei oo sulle väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, ettet halua mitään ikäviä yllätyksiä, joten saa laatia testamentin ja huolehtia asian kuntoon ennakolta. Kerro samalla ettet odota mitään mutta veroja et maksa toisen puolesta. Hän ei ehkä ole ajatellut koko asiaa.

Miksi hänen ylipäätään pitää mennä naimisiin? Kai sitä voi paneskella muutenkin?

Vierailija
4/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele isäsi kanssa. Huolesi on ihan aiheellinen, sillä isäsi vaimolle voisi jäädä leskenä asunnon hallintaoikeus. Isäsi varmasti ymmärtää huolesi, jos hetkenkin miettii.

Vierailija
5/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala kysymys, toivotaan, että saat viisaita vastauksia.

Vierailija
6/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kannattaakin puhua ja miettiä etukäteen. Nyt vaan on niin että testamentilla ja avioehdolla ei voi vaikuttaa aviolesken asumisoikeuteen. Hänellä on oikeus asua talossa loppuikänsä.

Vierailija
7/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on juuri menossa naimisiin, ei ehkä ole kupsahtamassa aikoihin.

Hanki varmuuden vuoksi itse omaisuutta - perinnöistä ei aina tiedä. Voivat hukata talot ja tavarat. Nehän siis ovat isäsi, eivät sinun.

Vierailija
8/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kieltäytyä vastaanottamasta perintoä, jos sillä talolla ei oo sulle väliä.

Tosiaan, unohtui sanoa, että olen ainoa lapsi, jolloin tässä tilanteessa menisi perintö lapselleni, joka nyt 3v. eli käytännössä aivan sama tilanne, tuskin hänelläkään on isoa omaisuutta karttunut siinä ajassa, isäni on nyt reilu 60v. ja tuleva vaimo noin 30v.

-aloittaja

Vierailija
9/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.

Vierailija
10/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne meni perintö. Välit poikki ukkoon ja unholaan.

Vierailija
11/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki varmuuden vuoksi itse omaisuutta - perinnöistä ei aina tiedä. Voivat hukata talot ja tavarat. Nehän siis ovat isäsi, eivät sinun.

Toivottavasti ei heti kuukahda, mutta on jo kohta eläkeiässä. Olisi helpompaa jos myisivät talon ja hurvittelisivat koko omaisuuden. Mutta isäni tuntien haluaa asua talossa lopun elämäänsä. Voihan olla, että ennen mitään perintöjä tulee avioero, mutta en sitäkään toivo, vaikuttavat kuitenkin onnellisilta yhdessä.

No pitää varmaan rohkaistua ja ottaa asia vaan joku kerta esille.

-aloittaja

Vierailija
12/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulisi kaksista perintöveroa, koska vaimohan saa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta ja sinä saat sitten loput perintönä. Puolikkaasta talosta ei isosti joudu maksamaan.

Vierailija
13/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.

Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€

-aloittaja

Vierailija
14/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun lapsi perii vanhemman, ei puoliso - ja perilliselle lankeaa velvollisuus maksaa verot. Sehän tässä APn huoli olikin. Toki silloin sitä varallisuutta tarvitaan.

Vierailija
15/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kyllä epäilyttää tuo naimisiinmeno. Jos naisella on puhtaat jauhot pussissa niin suhde on ok ilman avioliittoa. Mitä helvettiä se avioliitto tuossa vaiheessa merkitsee. Oma venäläinen blondini pysyy rinnalla vaikka naimisiin ei mennä. Jos alkaa vaatia avioliittoa niin saa mennä. Jos vaatii avioliittoa niin on kanssani rahan vuoksi.

Vierailija
16/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€

-aloittaja

Oikeastiko sun isä asuu talossa, jonka arvo on noin 1 400 000 e? Eikä sitten muuta omaisuutta kuin auto ja jotain pientä?

Vierailija
17/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä omaa kommenttiani. Ainakin minulle isänä on kunnia-asia, että voin jättää ainoalle lapselleni ison perinnön. Käytän rahaa itseenikin mutta pojalle jää noin miljoonan euron omaisuus lähinnä kiinteistöinä ja olen siitä ihan ylpeä, että voin jättää perinnön. Häneltähän ei kysytty haluaako tähän maailmaan.

Vierailija
18/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kieltäydyt perinnöstä ja se menee lapsellesi, hän saa alaikäisyysvähennyksen perintöverosta. Talon kuluista vastaa leski niin kauan kuin siinä asuu ja minkä verran leski perii riippuu hänen omaisuudestaan. On siis täysin väärä käsitys, että leski saisi puolet omaisuudesta. Lesken osuus lasketaan avio-oikeuden perusteella samalla periaatteella kuin avioerossa.

Isäsi tuskin on ollut niin hölmö, ettei olisi ajatellut suuren ikäeron liittojen suurta eroprosenttia. Jos hän nimittäin eroaa, niin hänhän joutuu pois omasta talostaan tai velkoihin, jos vaimo on varaton eikä ole avioehtoa, jolloin vaimo saa puolet omaisuudesta. Mutta jos vaimolla on omaa omaisuutta enemmän kuin isälläsi, joutuu vaimo maksamaan (ellei ole avioehtoa).

Vierailija
19/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto ja avioliitto voi olla hyvä yhdistelmä. Itselläni nuorehko vaimo ja minulle on kertynyt hyvä eläke. Vaimoleski saa melko hyvän leskeneläkkeen, jos kuolen.

Vierailija
20/109 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-aloittaja

Otat lainaa, tai kieltäydyt ottamasta perintöä vastaan. Kyllä sinä lainaa 100 000 saat, koska talo on noin arvokas. Näin on joutunut moni muukin tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi