Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkötekniikan DI, aloituspaikkoja 65, ensisijaisia hakijoita 30

Vierailija
03.04.2021 |

Sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v)

Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 0,46

Kommentit (318)

Vierailija
81/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä DI:t ikinä kokeilleet aloja, joihin on vaikea päästä :D

On helppo öyhöttää, että oma ala on vaativin, kun oikeasti ei ole edes mitään saumaa päästä lukemaan niitä aloja, joita opiskelemaan on suurin kynnys.

Vierailija
82/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei naisia hyväpalkkaiset hommat kiinnosta?

Koska ala on niin sovinistinen ja teekkarikultuuri lapsellista öyhötystä.

Sovinistiseksi siellä muuttuu omaa sukupuoltaankin kohtaan, jos ei juuri kukaan muu ole valmis näkemään sitä vaivaa vaan mieluummin vain ottaa puolison joka sen on tehnyt.

Ei voi sanoa ilman todisteita että naisetkin siellä pärjäävät.

Omalla vuosikurssilla 10 naista pärjäsi, minä mukaan lukien 😊

Teekkarielämäkin oli hieman toisenlaista, kuin lehtien palstoille noussut.

Tätä juuri tarkoitin. Ei voi sanoa ilman todisteita että naisetkin siellä pärjäävät. Suunsoittajat voivat hakea sinne siis opiskelemaan suunsoiton sijaan.

Ja valmistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi muuten koulutus joka auttaa hyväpalkkaisen työn saamisessa. Ihan vain vinkkinä, jos tyttärenne tai poikanne miettii miksi kouluttautua "isona".

Vierailija
84/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo öyhöttää, että oma ala on vaativin, kun oikeasti ei ole edes mitään saumaa päästä lukemaan niitä aloja, joita opiskelemaan on suurin kynnys.

Entä nämä jotka ovat opiskelleet aloja joihin on vaikea päästä: Oletteko ikinä valmistuneet sähkötekniikan DI:ksi?

On helppo öyhöttää, että oma ala on vaativin, kun oikeasti ei ole edes mitään saumaa päästä läpi niistä kursseista, joita opiskelemaan on matalin kynnys.

Vierailija
85/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovinistiseksi siellä muuttuu omaa sukupuoltaankin kohtaan, jos ei juuri kukaan muu ole valmis näkemään sitä vaivaa vaan mieluummin vain ottaa puolison joka sen on tehnyt.

Tätä juuri tarkoitin. Ei voi sanoa ilman todisteita että naisetkin siellä pärjäävät. Suunsoittajat voivat hakea sinne siis opiskelemaan suunsoiton sijaan.

Ja valmistua.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/di-naiset-kokevat-syrjintaa-vars…

Vierailija
86/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se suuri keskeytysprosentti välttämättä suoraan opintojen vaikeudesta johdu, vaan luultavasti kyse on myös siitä, että aika harvaa aidosti kiinnostaa sähkötekniikka. Olen itsekin suorittanut tutkinnon matemaattiselta alalta ja voin kyllä myöntää, etten minä sitä puhtaasti kiinnostuksen perusteella valinnut. 

Ja useimpia ei kiinnosta siksi että se on vaikeaa eikä helppoa ja ihmisläheistä.

Edustaa kyllä aika suppeaa ajattelua, jos kuvittelee, että ihmisläheinen on automaattisesti helppoa ja ne ilmiöt, joita ei voi mallintaa laskentakaavoilla, olisivat yksinkertaisempia kuin ne, joita ei voi.

Vierailija
87/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi muuten koulutus joka auttaa hyväpalkkaisen työn saamisessa. Ihan vain vinkkinä, jos tyttärenne tai poikanne miettii miksi kouluttautua "isona".

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007414056.html

Vierailija
88/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen opiskelun pitää nykyisin aina olla niin vaikeaa joka paikassa ettei läpi pääse? Kuitenkin työssä pärjää paljon vähemmillä vaatimuksilla.

Joudun tekemään yksinkertaista amis työtä vaikka pystyisin moneen muuhunkin. En vaan selviä tosi vaikeista opinnoista.

Itselle ainakin valmistuttuani tuli pienenä järkytyksenä se, että olen asiantuntija, joka ei voi konsultoida ketään. Minä olen se, jolta kysytään, miten joku asia menee. Vahva ymmärrys ja vaativat opinnot antavat jonkinlaisen pohjan sille, että voi itse vakuuttua tekemisestään.

Olen siis sähkö-DI ja oman erikoisalani asiantuntijoita on Suomessa vain kourallinen. Heitä ei suoranaisesti kouluteta missään, rikä ole sanottua, että he olisivat sen fiksumpia kuin minä :D

Valmistuttuasi olet asiantuntija, joka ei voi konsultoida ketään? Todella pelottava ajatus, että juuri valmistunut mieltää itsensä asiantuntijaksi, eikä kysy keltään, jos ei tiedä oikeaa tapaa toimia. Töissähän oikeasti opitaan paljon lisää sen opitun teorian lisäksi.

Tottakai opitaan. Satuin olemaan ko. puljun ainoa DI. Kysyä voi tietysti muiden alojen asiantuntijoilta ja oppia heiltä paljon. He eivät kuitenkaan olleet perehtyneet juuri kyseisen tehtävän asioihin. Enkä sanonut mieltäväni itseäni asiantuntijaksi, muut mielsivät. Siihenhän minut oli palkattu.

Ja kyllä, on pelottava ajatus että on hommia, joissa ei ole olemassa suurempaa auktoriteettia, jolta kysyä. Silloin täytyy kysyä asiaa sivuavien alojen asiantuntijoilta ja miettiä itse asia perinpohjaisesti läpi, jotta voi tehdä omasta mielestään parhaan ratkaisun.

Vierailija
89/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja valmistua.

Olen nainen ja koen opinnot vaikeiksi. Sillä ei ole mitään tekemistä syrjinnän kanssa. Tuo sopii hyvin työelämästä keskustellessa, mutta nyt puhutaan opinnoista. Vain valmistumalla voin todistaa pärjääväni, en muista asioista öyhöttämällä.

Vierailija
90/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika meni alalle helposti todistuksilla, mutta ei tunnu valmistuvan, ylioppilastodistus koostui M, E, ja L-kirjaimista, keskiarvo yli 9.  Tekee 30 tuntia viikossa palkkatyötä (ei hae mitään tukia, ei edes asumistukea enää, joten siitä ei tarvitse muistuttaa), joten opinnot venyy ja venyy..joskus on jäänyt siitä kiinni, että kaikki tehty, mutta ei muista mennä tenttiin.  Kerran kertoi nukahtaneensa, kun piti mennä iltatenttiin. Hänen olisi pitänyt valmistua jo vuosi sitten, mutta puolet opinnoista tekemättä ja taitaa joutua koulusta ulos ennen valmistumistumistaan. 

Vierailija
91/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se suuri keskeytysprosentti välttämättä suoraan opintojen vaikeudesta johdu, vaan luultavasti kyse on myös siitä, että aika harvaa aidosti kiinnostaa sähkötekniikka. Olen itsekin suorittanut tutkinnon matemaattiselta alalta ja voin kyllä myöntää, etten minä sitä puhtaasti kiinnostuksen perusteella valinnut. 

Ja useimpia ei kiinnosta siksi että se on vaikeaa eikä helppoa ja ihmisläheistä.

Edustaa kyllä aika suppeaa ajattelua, jos kuvittelee, että ihmisläheinen on automaattisesti helppoa ja ne ilmiöt, joita ei voi mallintaa laskentakaavoilla, olisivat yksinkertaisempia kuin ne, joita ei voi.

Mene sitten opiskelemaan niitä "helppoja" aloja hoitamisen sijaan.

Vierailija
92/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitaja vaan nelivitonen yhteiskuntatieteilijä hyvässä työpaikassa. Tehtäviini kuuluu hyvin vähän asioita, joita voisi matemaattisesti mitata tai mallintaa, yleensä päätökset joutuu perustamaan kvalitatiiviseen aineistoon.

Kun päätöksiä ei voi perustaa raakaaan numerodataan, DI:t yleensä panikoivat.

Vierailija
93/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt jokaisen on pitänyt lukiossa ne pakolliset hömppäainekurssit lusia. Yleistieto ja kertalukaisu riittää.

Vierailija
94/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitaja vaan nelivitonen yhteiskuntatieteilijä hyvässä työpaikassa. Tehtäviini kuuluu hyvin vähän asioita, joita voisi matemaattisesti mitata tai mallintaa, yleensä päätökset joutuu perustamaan kvalitatiiviseen aineistoon.

Et siis ole edes opiskellut teknillisessä, mutta olet tutustunut niin moniin DI:hin että pystyt yleistämään heistä asioita?

Itse en ole DI mutta matemaattinen osaaminen on maailmanluokan mittakaavassa todella harvinaista ja todella kysyttyä.

Vierailija
95/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä syystä yhteiskunta nykyisin ajaakin karille kun päätökset ei perustu faktoihin.

Vierailija
96/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä sähkössä on niin vaikeaa? Itselläni on maisterin paperit fysiikasta ja DI tietotekniikassa. Tuli luettua myös teoreettista fysiikkaa ja prosessorisuunnittelua (tietokoneen arkkitehtuuri). Yksi elektroniikan kurssi tuli myös tehtyä ja tietysti nuo signaalit ja järjestelmät peruskurssi & digitaalielektroniikka. Sulareitakin on tullut opiskeltua yksi kurssi. Mutta esim. radiotekniikasta en tiedä mitään.

Vierailija
97/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sähkössä on niin vaikeaa? Itselläni on maisterin paperit fysiikasta ja DI tietotekniikassa. Tuli luettua myös teoreettista fysiikkaa ja prosessorisuunnittelua (tietokoneen arkkitehtuuri). Yksi elektroniikan kurssi tuli myös tehtyä ja tietysti nuo signaalit ja järjestelmät peruskurssi & digitaalielektroniikka. Sulareitakin on tullut opiskeltua yksi kurssi. Mutta esim. radiotekniikasta en tiedä mitään.

Mikä esim. lukutaidossa on niin vaikeaa, kun sitä lapsilla ei enää ole?

Vierailija
98/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja valmistua.

Olen nainen ja koen opinnot vaikeiksi. Sillä ei ole mitään tekemistä syrjinnän kanssa. Tuo sopii hyvin työelämästä keskustellessa, mutta nyt puhutaan opinnoista. Vain valmistumalla voin todistaa pärjääväni, en muista asioista öyhöttämällä.

Nyt puhutaan myös siitä, miksi naiset eivät valitse ja "menesty" teknisillä aloilla. Toki kaikki emme voi olla yhtä lahjakkaita ihan sukupuoleen katsomatta. Jos tuntuu kovin vaikealta olet varmaan valinnut väärän alan.

Vierailija
99/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja valmistua.

Nyt puhutaan myös siitä, miksi naiset eivät valitse ja "menesty" teknisillä aloilla. Toki kaikki emme voi olla yhtä lahjakkaita ihan sukupuoleen katsomatta. Jos tuntuu kovin vaikealta olet varmaan valinnut väärän alan.

Niin puhuttiin, ja meillä on eri näkemys siitä kumpi on syy ja kumpi seuraus.

Vierailija
100/318 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika meni alalle helposti todistuksilla, mutta ei tunnu valmistuvan, ylioppilastodistus koostui M, E, ja L-kirjaimista, keskiarvo yli 9.  Tekee 30 tuntia viikossa palkkatyötä (ei hae mitään tukia, ei edes asumistukea enää, joten siitä ei tarvitse muistuttaa), joten opinnot venyy ja venyy..joskus on jäänyt siitä kiinni, että kaikki tehty, mutta ei muista mennä tenttiin.  Kerran kertoi nukahtaneensa, kun piti mennä iltatenttiin. Hänen olisi pitänyt valmistua jo vuosi sitten, mutta puolet opinnoista tekemättä ja taitaa joutua koulusta ulos ennen valmistumistumistaan. 

Hänellä vaan ei ole motivaatiota valmistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi