Sähkötekniikan DI, aloituspaikkoja 65, ensisijaisia hakijoita 30
Sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v)
Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 0,46
Kommentit (318)
Sellaisia ne miesten suosimat käsien heiluttelualat ovat, kuka tahansa pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseminen on siis helppoa, mutta valmistuminen vaikeaa. Joillain aloilla on toisin päin.
Mutta usein olen lukenut täältä ettei DI:ksi ole vaikea valmistua koska sinne pääsee kuka vain opiskelemaan.
Ainakin tuollaisella logiikalla on vaikea valmistua.
Tekniikan alan opinnot eivät ole mitenkään helppoja, etenkään jos et ole pärjännyt edellisissä opinnoissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne miesten suosimat käsien heiluttelualat ovat, kuka tahansa pääsee.
Lisää palkkaa meille hoitsuille koska hoitajakoulusta ei ihan kuka vaan valmistu ja mistä sitten otat uuden häh???????????????
Ja kuitenkin ne valmistuu ihan ympärikännissä tillin tallin.
Vierailija kirjoitti:
Osa DI ohjelmista on tosiaan sellaisia, ettei sisään ole vaikea päästä. Mutta opiskellessa lähtee kyllä luulot. Olen itse DI (paljon helpommasta ohjelmasta kuin sähkö) ja muistan kun ensimmäisellä matematiikan luennolla proffa totesi kylmästi, että tämän kurssin aikana 20% teistä keskeyttää opinnot. Ja jokseenkin niin se tosiaan meni, ne ensimmäiset matematiikan ja fysiikat kyllä olivat jokseenkin veret seisauttava kokemus, itsekin niistä hädin tuskin läpi sain rämmittyä.
Aika monille teekkareille ekan vuoden matikat ja fysiikat on niitä viimeiseksi jääneitä tentittäviä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen opiskelun pitää nykyisin aina olla niin vaikeaa joka paikassa ettei läpi pääse? Kuitenkin työssä pärjää paljon vähemmillä vaatimuksilla.
Joudun tekemään yksinkertaista amis työtä vaikka pystyisin moneen muuhunkin. En vaan selviä tosi vaikeista opinnoista.
Itselle ainakin valmistuttuani tuli pienenä järkytyksenä se, että olen asiantuntija, joka ei voi konsultoida ketään. Minä olen se, jolta kysytään, miten joku asia menee. Vahva ymmärrys ja vaativat opinnot antavat jonkinlaisen pohjan sille, että voi itse vakuuttua tekemisestään.
Olen siis sähkö-DI ja oman erikoisalani asiantuntijoita on Suomessa vain kourallinen. Heitä ei suoranaisesti kouluteta missään, rikä ole sanottua, että he olisivat sen fiksumpia kuin minä :D
Minusta on täysin käsittämätöntä myös KSI ihmiset hakee intoa piukassa lukemaan jotain psykologiaa. HY oonkin 1 psykan aloituspaikkaa kohti on 23 hakijaa. Siis miksi? Monet vielä jää hautomaan ensikertalaisuuttaan ja yrittää korottaa yo-arvosanojaan vuodesta toiseen ja päätyy hakulimboon.
Miksei naisia hyväpalkkaiset hommat kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa DI ohjelmista on tosiaan sellaisia, ettei sisään ole vaikea päästä. Mutta opiskellessa lähtee kyllä luulot. Olen itse DI (paljon helpommasta ohjelmasta kuin sähkö) ja muistan kun ensimmäisellä matematiikan luennolla proffa totesi kylmästi, että tämän kurssin aikana 20% teistä keskeyttää opinnot. Ja jokseenkin niin se tosiaan meni, ne ensimmäiset matematiikan ja fysiikat kyllä olivat jokseenkin veret seisauttava kokemus, itsekin niistä hädin tuskin läpi sain rämmittyä.
Aika monille teekkareille ekan vuoden matikat ja fysiikat on niitä viimeiseksi jääneitä tentittäviä...
Tietääkö kukaan muuten löytyykö tästä ei-kuoroversiota netistä.
Korona-ajan etä-fuksi.
Vierailija kirjoitti:
Tekin tutkimus sen kertoo
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007414056.html
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/bb8d9008-7446-47c8-9353-8fde842c1a72
Sähkötekniikan opinnot on vaativia ja tosi matemaattisia. Ainakin Aallossa yksi vaikeimpia tefyn (teknillinen fysiikka) ohella. Nostan hattua! Ja monet valmistuneista DI:stä työskentelevät oikeasti vaativassa ja vastuullisessa työssä, ihmisten henki ja terveys kyseessä monessa työssä, eli opinnot on hyvästä syystä vaativia.
-koneteekkari
Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että tekniikan alat olisivat jotenkin vaikeimpia? Niiden opiskelija-aines on vaan niin heikkoa, että koulussa keskitason oppilaatkin loistaa. Tekniikan aloille ei hakeudu ne kympin tytöt, jotka siitä pitkästä matematiikastakin ne kympit keräävät, vaan kympin tytöt hakeutuvat aloille, joissa sisäänpääsyprosentti pyörii siinä viiden ja kymmenen välillä.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sähkötekniikan yliopisto-opiskelijaa jolla olisi ollut aikaa alkaa lisääntymään kesken opintojen. Kun täällä siitäkin puhuttiin että opintojen aikana lisääntyminen on helppoa.
85 % on muutenkin miehiä, jotka eivät ole raskaana tai synnytä.
Ap: No, ainakin aloituspaikkoja tulisi vähentää. Niitähän on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sähkötekniikan yliopisto-opiskelijaa jolla olisi ollut aikaa alkaa lisääntymään kesken opintojen. Kun täällä siitäkin puhuttiin että opintojen aikana lisääntyminen on helppoa.
Sori jos spoilaan, mutta lisääntyä voi ilman että itse synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse aloitin sähkötekniikan opinnot, oli naisia 5%. Tyypillinen jakauma siihen aikaan. Onkohan tuoreempaa tietoa jossain?
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että tekniikan alat olisivat jotenkin vaikeimpia? Niiden opiskelija-aines on vaan niin heikkoa, että koulussa keskitason oppilaatkin loistaa. Tekniikan aloille ei hakeudu ne kympin tytöt, jotka siitä pitkästä matematiikastakin ne kympit keräävät, vaan kympin tytöt hakeutuvat aloille, joissa sisäänpääsyprosentti pyörii siinä viiden ja kymmenen välillä.
Jaa. Itse olen kympin tyttö, L pitkästä matikasta ja jätin opinnot kesken koska en jaksanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska ala on niin sovinistinen ja teekkarikultuuri lapsellista öyhötystä.
Tuttava on sähköpuolelta tohtoriksi väitellyt.
Hän asensi itse hellan sähköt. Sähkömies myöhemmin totesi, että hengenvaarallinen asennus.
(itse olen DI toiselta osastolta. Osaisin kyllä tehdä oman alani asennuksen myös)