Mulla todettiin esidiabetes ja uudet elämäntavat ei vaan onnistu!
Nytkin maha täynnä kebabia ja suklaata, ja sydän tykyttää :( auttaako pieni kävely verensokeriin?
Mistä olette saaneet motivaatiota muutokseen? (Näen tulevaisuuden jotenkin ankeana, pupun ruokaa ja ähkimistä)
Kommentit (290)
Kyllä sinä ap pystyt muuttamaan elintapojasi :)
Vaihdat terveellisiin sörsseleihin. Esim. suklaan korvaat taateli-kaakaojauhopalloilla juhlapäivinä jne. Noita raakaruokaherkkusörsselireseptejä on nykyään pilvin pimein. Jäätelön korvaat hedelmäjäädykkeellä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä vielä hyviä reseptejä terveellisestä ruoasta:
Esim. lohta, tankoparsaa ja (uusia) perunoita ja näihin joku kevyt kermaviilidippi sitruunalla maustettuna.
Kvinoatabbouleh + kana, super terveellinen ja hyvä ruoka
Kaalilaatikkoa ilman riisiä ja makeus pienestä lorauksesta hunajaa. Porkkanoita lisäksi.
Kasvissosekeitto, esim. Punajuurta, porkkanaa, kukkakaalta, sipulia, valkosipulia, lehtikaalta, bataattia, kaurakerma, kasvisliemikuutio.
Pinaattikeitto
Tomaattilinssikeitto cajun-mausteella
Ei missään nimessä perunaa diabeetikolle, peruna on 100% hiilihydraattia ja sillä saa sokeriarvonsa takuuvarmasti ylös.
(Esi)diabetesta ei hoideta välttämällä hiilihydraatteja vaan pudottamalla painoa eli esim. välttämällä runsasrasvaisia ja sokerisia ruokia. Luonnollisia hiilihydraatteja ei tarvitse vältellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä vielä hyviä reseptejä terveellisestä ruoasta:
Esim. lohta, tankoparsaa ja (uusia) perunoita ja näihin joku kevyt kermaviilidippi sitruunalla maustettuna.
Kvinoatabbouleh + kana, super terveellinen ja hyvä ruoka
Kaalilaatikkoa ilman riisiä ja makeus pienestä lorauksesta hunajaa. Porkkanoita lisäksi.
Kasvissosekeitto, esim. Punajuurta, porkkanaa, kukkakaalta, sipulia, valkosipulia, lehtikaalta, bataattia, kaurakerma, kasvisliemikuutio.
Pinaattikeitto
Tomaattilinssikeitto cajun-mausteella
Ei missään nimessä perunaa diabeetikolle, peruna on 100% hiilihydraattia ja sillä saa sokeriarvonsa takuuvarmasti ylös.
(Esi)diabetesta ei hoideta välttämällä hiilihydraatteja vaan pudottamalla painoa eli esim. välttämällä runsasrasvaisia ja sokerisia ruokia. Luonnollisia hiilihydraatteja ei tarvitse vältellä
Maailmalla on tehty jo useita tutkimuksia, joissa on todettu että vähähiilihydraattinen ruokavalio parantaa kakkostyypin diabeteksen. Minua et varmasti usko, mutta kehoitan etsimään artikkeleja esim. pubmedistä tai muista lääketieteen artikkeleja julkaisevista sivuistoista. Esim. Ruotsissa se (vhh/keto) on jo valtakunnallisesti hyväksytty kakkostyypin diabeteksen hoitomuodoksi.
Suomessahan toki diabeetikoiden käsketään syödä ihan normaalisti ja hiilareitten välttely on varma kuolemaan johtava tekijä niin terveillä kuin sairaillakin.
Herkullinen jälkiruoka on soijamaitoon tehty kaakaovanukas maissijauholla.Silläkin paino tippuu,
Soijamaito sisältää hh vähän.kaloreita vähän.Ei tarvitse kieltäytyä kaikesta,jos niin luulee.
Minulta lääkäri kysyi, että alatko urheilla vai otatko lääkityksen. Vastasin, että otan lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Minulta lääkäri kysyi, että alatko urheilla vai otatko lääkityksen. Vastasin, että otan lääkityksen.
Suolistohormonimimeetti (GLP-1 agonisti) vai metformini vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 25 vuoden kokemus laihduttamisesta, ja olen oppinut seuraavaa: jokaisen ihmisen elimistö on omanlaisensa, ei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa laihtua. Toisille sopii vähärasvainen, runsaasti hiilareita sisältävä ns, virallisterveellinen ruokavalio ja syöminen. Toisille sopii kolme kertaa päivässä syöminen. Toisille sopii hiilihydraatteja välttelevä syöminen jne jne jne. Toiset voivat parhaiten kun syövät vain kerran päivässä.
Mä oon täysin vakuuttunut siitä, että laihtuakseen pysyvästi ihmisen pitää löytää se oma luonnollinen tapansa syödä, sellaista ravintoa, jota syömällä voi hyvin.
Mä olen kokeillut varmasti kymmeniä, jollen satoja eri tapoja laihtua ja syödä. Olen käynyt läpi painonvartijat, karppaamiset, juttadieetit, ravitsemusterapeutin ohjeet, virallisterveelliset syömiset 3 tunnin välein, pätkäpaastot, kaalikeittodieetit, pussikeitot, you name it. Osa ruokavalioista oli sellaisia, että voin huonosti, oli koko ajan nälkä, mielessä pyöri vain ruoka ja odotin sitä hetkeä että saan syödä jotain hyvää. Sitten löysin ruokavalion, jota noudattamalla mä voin hyvin. Syön silloin kun on nälkä, ja jokaisella kerralla syön ihanaa, maistuvaa ruokaa vatsani täyteen. Olo on virkeä, energinen ja todella hyvä. Ruoka ei pyöri enää mielessä 24/7, kun tiedän, että aina kun on nälkä, saan syödä jotain, joka tekee minut kylläiseksi ja maistuu herkulliselta (ja paino tippuu). Koen, että nyt kaikki palaset on loksahtaneet kohdilleen ja mun on helppo elää näin loppuelämäni. Ei ole mitään laihdutuskuureja eikä "sitku"- elämää enää, vaan tämä ruokailutapa ja ruokavalio, joka sopii mulle kuin nenä päähän.
Kannustaisinkin sua ap (ja muita painonsa kanssa kamppailevia) kokeilemaan erilaisia ruokavalioita muutamia viikkoja kerrallaan, ja niiden aikana seurailette omaa olotilaa. Sitten kun löytyy se, jonka kanssa olo on energinen, virkeä ja hyvä, niin jatkatte sen kanssa lopun elämäänne. Lisään vielä, että on todella tärkeää, että tykkäätte kyseisen ruokavalion ruuista, koska kukaan ei jaksa lopunikäänsä syödä väkisin jotain, joka ei maistu hyvälle.
Älkää taistelko omaa kehoanne (ja kilojanne) vastaan, vaan olkaa sen kanssa samalla puolella, elämä helpottuu huomattavasti ja kilot katoaa ihan itsekseen :)
Minäkin kokeillut kaikkea painonvartijoista karppaukseen. Pitää varmaan alottaa kokeilu kierros alusta.
Edellisenä päivänä söin klo 10 kaksi isoa lautasta makaronimössöä, oli hirvee nälkä. Mutta kaupassa ei ähkyssä tehnyt mieli herkkuja. NO JO! Hyvä kun ET OSTANUT kaupassa,siitä se alkaa,HIENOA!
MUTTA: Otappa nyt tapa,että ET OTA TOISTA KERTAA vaikka miten ois näölkä! Juo vettä isoiso lasi,odota hetki ja kappas,ei ole enää nälkä!
Mutta tuollai,pienin askelin.
Onnittele itseäsi kun ET OSTANUT,siitä se alkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka "normaalit" ihmiset ehtii punnertaa salilla, treeneissä, kisoissa, jne. tuntikausia useana päivänä viikosta ja vielä käydä töissä? Ei muuta elämää?
Normaalit ja normaalipainoiset eivät punnertele saleilla, kisoissa jne. tuntikausia töiden ohella. He kävelevät töihin, kauppaan, bussipysäkille. He imuroivat, ripustavat pyykkiä, vievät roskia, käyvät viikonloppuisin ulkoilemassa.....mutta ennen kaikkea he syövät normaalisti (lautasmalli). Liikakilot lähtevät lähinnä syömällä terveellisesti. Pelkällä liikunnalla ei laihdu. Yhden suklaapatukan edestä täytyy juosta toista tuntia, etteivät kalorit jämähdä. Normaalit elävät kaikin puolin täyttä elämää.
proksyk kirjoitti:
Edellisenä päivänä söin klo 10 kaksi isoa lautasta makaronimössöä, oli hirvee nälkä. Mutta kaupassa ei ähkyssä tehnyt mieli herkkuja. NO JO! Hyvä kun ET OSTANUT kaupassa,siitä se alkaa,HIENOA!
MUTTA: Otappa nyt tapa,että ET OTA TOISTA KERTAA vaikka miten ois näölkä! Juo vettä isoiso lasi,odota hetki ja kappas,ei ole enää nälkä!
Tuona makaronimössö päivänä aloitin lautasmallista. No pitihän se arvata, että kasvikset ei vie nälkää, joten oli pakko ottaa se santsi annos ilman kasviksia. Ja hyvä kun otin, jäi suklaa kauppaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Tai no, onhan se tietysti helpompi niellä pilleri kuin tehdä jotain itsensä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Tai no, onhan se tietysti helpompi niellä pilleri kuin tehdä jotain itsensä hyväksi.
Kukaan ei olisi lihava, jos pillerillä laihtuisi.
Ap
liulaulau kirjoitti:
ei se niin mene.
Hanki aika terveyskeskukseen terveydenhoitajalle,saat ateriasuosituksen ja liikunnanohjauksen.
Syö kun nolla,puolet värikkäitä kasviksia maun mukaan,elä osta makeaa! Kaikkea saa syyä,kohtuudella,pienennnä annoksia jne,älä ota toista kierrosta ym
Facebookissa on D2 painonhallintaryhmä,liity sinne
Diabetesliitto sivuilla on muun muassa printattava hiilihydraattitaulukko ja päivän ateriaehdotus kuvineen päivineen. Suosittelen niiden käyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
liulaulau kirjoitti:
ei se niin mene.
Hanki aika terveyskeskukseen terveydenhoitajalle,saat ateriasuosituksen ja liikunnanohjauksen.
Syö kun nolla,puolet värikkäitä kasviksia maun mukaan,elä osta makeaa! Kaikkea saa syyä,kohtuudella,pienennnä annoksia jne,älä ota toista kierrosta ym
Diabetesliitto sivuilla on muun muassa printattava hiilihydraattitaulukko ja päivän ateriaehdotus kuvineen päivineen. Suosittelen niiden käyttämistä.
Kävin katsomassa, tuttua kauraa. Ongelma on niiden noudattaminen tai siis noudattamatta jättäminen. Ap
Jep. Universuminen kokonen asennevamma. Sitä on liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
liulaulau kirjoitti:
ei se niin mene.
Diabetesliiton suositukset on huonoja 2tyypin diabeteksen hoitoon. Ei todella kannata suositella.
Vierailija kirjoitti:
proksyk kirjoitti:
Tuona makaronimössö päivänä aloitin lautasmallista. No pitihän se arvata, että kasvikset ei vie nälkää, joten oli pakko ottaa se santsi annos ilman kasviksia. Ja hyvä kun otin, jäi suklaa kauppaan.
Ap
Kyllä kasvikset nälän vie, jos syöt kuitupitoisia kasviksia runsaasti. Esim. parsakaalia tai parsaa. Ahmimatta ja sitten odotat ennen kuin syöt muuta.
Ei tuosta mitään tule. Syö lisää suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Universuminen kokonen asennevamma. Sitä on liikkeellä.
Ongelma ei ole asenne, pystyn kyllä noudattamaan jonkin aikaa. Mutta lopulta syöminen voittaa tän taistelun.
Itsehillintä pettää lopullisesti ja saatan ahmia pari kolme päivää. Mutta onko siitä kovin haittaa, jos kolme päivää kuukaudesta menee penkin alle?
Paino ei tipu, syön hyvinä aikoina sen vertaan että paino pysyy tässä 99kg. Eli lihominen on onneksi loppunut lokakuun jälkeen :)
Ap
Mulla on 25 vuoden kokemus laihduttamisesta, ja olen oppinut seuraavaa: jokaisen ihmisen elimistö on omanlaisensa, ei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa laihtua. Toisille sopii vähärasvainen, runsaasti hiilareita sisältävä ns, virallisterveellinen ruokavalio ja syöminen. Toisille sopii kolme kertaa päivässä syöminen. Toisille sopii hiilihydraatteja välttelevä syöminen jne jne jne. Toiset voivat parhaiten kun syövät vain kerran päivässä.
Mä oon täysin vakuuttunut siitä, että laihtuakseen pysyvästi ihmisen pitää löytää se oma luonnollinen tapansa syödä, sellaista ravintoa, jota syömällä voi hyvin.
Mä olen kokeillut varmasti kymmeniä, jollen satoja eri tapoja laihtua ja syödä. Olen käynyt läpi painonvartijat, karppaamiset, juttadieetit, ravitsemusterapeutin ohjeet, virallisterveelliset syömiset 3 tunnin välein, pätkäpaastot, kaalikeittodieetit, pussikeitot, you name it. Osa ruokavalioista oli sellaisia, että voin huonosti, oli koko ajan nälkä, mielessä pyöri vain ruoka ja odotin sitä hetkeä että saan syödä jotain hyvää. Sitten löysin ruokavalion, jota noudattamalla mä voin hyvin. Syön silloin kun on nälkä, ja jokaisella kerralla syön ihanaa, maistuvaa ruokaa vatsani täyteen. Olo on virkeä, energinen ja todella hyvä. Ruoka ei pyöri enää mielessä 24/7, kun tiedän, että aina kun on nälkä, saan syödä jotain, joka tekee minut kylläiseksi ja maistuu herkulliselta (ja paino tippuu). Koen, että nyt kaikki palaset on loksahtaneet kohdilleen ja mun on helppo elää näin loppuelämäni. Ei ole mitään laihdutuskuureja eikä "sitku"- elämää enää, vaan tämä ruokailutapa ja ruokavalio, joka sopii mulle kuin nenä päähän.
Kannustaisinkin sua ap (ja muita painonsa kanssa kamppailevia) kokeilemaan erilaisia ruokavalioita muutamia viikkoja kerrallaan, ja niiden aikana seurailette omaa olotilaa. Sitten kun löytyy se, jonka kanssa olo on energinen, virkeä ja hyvä, niin jatkatte sen kanssa lopun elämäänne. Lisään vielä, että on todella tärkeää, että tykkäätte kyseisen ruokavalion ruuista, koska kukaan ei jaksa lopunikäänsä syödä väkisin jotain, joka ei maistu hyvälle.
Älkää taistelko omaa kehoanne (ja kilojanne) vastaan, vaan olkaa sen kanssa samalla puolella, elämä helpottuu huomattavasti ja kilot katoaa ihan itsekseen :)