Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla todettiin esidiabetes ja uudet elämäntavat ei vaan onnistu!

Vierailija
01.04.2021 |

Nytkin maha täynnä kebabia ja suklaata, ja sydän tykyttää :( auttaako pieni kävely verensokeriin?
Mistä olette saaneet motivaatiota muutokseen? (Näen tulevaisuuden jotenkin ankeana, pupun ruokaa ja ähkimistä)

Kommentit (290)

81/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko itse ruokaa?kokeilepa Anna ja Famny Bergenströmin keittokirjaa nimeltä "Pähkinäpuun alla". Kirja on täynmä helppoja, todella maukkaita reseptejä, joilla oppi kuin huomaamatta syömään enemmän kasviksia. Ei ole mikään "terveyskirja" vaan ihan keittokirja.

Eli itse joskus aikanaan aloitin etsimällä herkullisia JA terveellisiä JA helppotekoisia reseptejä.

Vierailija
82/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkirja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut mittaria, koska arvot vaan hieman koholla. Lääkäri sanoi että esidiabetes.

Hoitajalla olen käynyt juttelemassa.

En tiedä, miksi se syöminen voittaa jatkuvasti. Varmaan se vaikuttaa, kun tietää, että lääkkeillä voi hoitaa, kun kunnolla puhkeaa. Typerää tiedän :(

Ala pitää ruokapäiväkirjaa!

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/omaseuranta-painonh…

Ja ota seur kerran mukaan lääkärille!

Mä oon tehny kauheasti töitä että sain sen verensokerin alas,jos et usko itseesi niin se ei onnistu.USKO ETTÄ PYSTYT SIIHEN!

Ja heti punakynällä suklaat sun muut pois,kebeb annos puoliksi jnejne

Ei se mitään kauheasti työtä vaadi, vaan ymmärrystä, mikä on hiilihydraatti. Kebabissa ei muuten ole hiilareita. Sokeri, leipä, pasta, peruna ja viljat on syytä jättää väliin. Ilman verensokerimittaria ei pysty edes tietämään, paljonko oma elimistö sietää hiilaria kerralla. Se voi olla esim. Max 50 g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskuntotreeniä joka toinen päivä 1- 1/2h krt. Kävelyä, pyöräilyä, uintia tjs.

Syö leivän sijasta siemenleipää.

Vettä juot pitkin päivää.

Mustaherukka ja valkosipuli alentavat ja

tasaavat verensokeria.

Kasviksia ja salaatteja. Lautasmalli.

Syö kalaa, vaaleaa lihaa kanaa yms.

Harvemmin makkaroita, pizzaa jne.

Aina ku tekee mieli makeaa syöt mieluummin marjoja, banaania, smoothie tjm. terveellistä.

Sokerikoukusta kannattaa pyrkiä eroon. Kahden vkon jälkeen alkaa helpottaa ja kas kummaa ei tee enää mieli makeaa.

Keho tottuu ja aivot muistavat, että liikunta antaa sen hyvän energisen rennon olon ei herkut!!!

Tsemppiä❤️😊

Vierailija
84/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan AP:n oma valinta. Jos haluat lähteä täältä nopeammin, niin jatka samaan malliin. 

Kebabin ja salaatin väliin mahtuu kuitenkin aika laaja kirjo hyvää ja terveellistä ruokaa.

Juu, kai se pitää odottaa niitä lääkkeitä.

Ap

Sitten kun saat ne lääkkeet, sinun pitää joka tapauksessa laittaa elämäntapasi kuntoon. Se on helpompi ja järkevämpi tehdä jo nyt. Tai sitten vain annat mennä, otat ensimmäiset lääkkeet ja odotat, että lääkkeitä lisätään ja vähitellen alat myös pistää insuliinia, menet aina vain huonompaan kuntoon, kärsit parantumattomista haavoista, menetät lopulta jonkun raajan jne. Sitten voi vähän harmittaa.

Ei se ihan noin mene :D kaverilla ollut lääkkeet kohta 20v ja hyvin näkee, jalat toimii ja haavat paranee. Ylipainoa hällä 45kg.

Ap

Seuraavan 20 vuoden päästä tilanne voi jo olla jotain ihan muuta. Sinä puolestasi voit vielä estää diabeteksen kokonaan. Sinun on joka tapauksessa tehtävä ennemmin tai myöhemmin valinta, laitatko terveytesi etusijalle vai annatko taudin edetä ja tuhota terveytesi lopullisesti. Usko pois, et halua tuota jälkimmäistä ja jos valitset sen, tulet myöhemmin katumaan sitä.

Onhan tää valinnan paikka, lyhyt elämä nauttien tai pitkä elämä askeettisesti.

Yritän vielä kerran, jos ei onnistu, niin olkoot.

Ap

Onko se sitten aidosti nautinnollista miten nyt elät? Nautitko siitä ateriastasi edelleen, kun vatsasi on täynnä ja olo on tukala? Sitä paitsi sinun ei tarvitse luopua kaikesta, jo pelkkä vähentäminen riittää pitkälle.

No tunti eteenpäin, niin en nauti, väsyttää. Mutta käytän kyllä illalla unilääkkeenä överisyömistä,kun.huomasin, että se laittaa nykyään väsyttämään.

Puoli vuotta tässä yrittänyt, ei oikein onnistu siksikään, kun ärsyttää, kun mies saa vetää vieressä naamaansa mitä vaan ja mun pitäisi rajoittaa :/

Ap

Tuosta pitäisi olla huolissaan.

Käytän tätä enemmän ehkä päiväuniin nykyään, kun löysin melatoniini valmisteen iltoihin.

Juu ei varmaa hyvää tee, mutta olen tosi huono muuten nukahtamaan päivällä.

Kai tajuat, että tuo kertoo siitä, ettei kehosi jaksa käsitellä syömääsi sokeria? Parempi olisi lopettaa ainakin säännöllinen päivänukkuminen, niin pystyt ehkä nukahtamaan illalla ilman melatoniinia.

No nukun päiväunet ehkä 3x kuukaudessa, en päivittäin.

Vierailija
85/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeintaan ½ banaania kerralla,Banaani sisltää n. 20hiilihydraattia.

omena 10 hh.

vadelmat  vähän

Vierailija
86/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oma hengenmeno riitä motivaatioksi läskille, niin peli on menetetty.

No tarkoitus on vielä kerran yrittää parantaa syömistä.

"Vielä kerran"?

Vierailija
87/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntotreeniä joka toinen päivä 1- 1/2h krt. Kävelyä, pyöräilyä, uintia tjs.

Syö leivän sijasta siemenleipää.

Vettä juot pitkin päivää.

Mustaherukka ja valkosipuli alentavat ja

tasaavat verensokeria.

Kasviksia ja salaatteja. Lautasmalli.

Syö kalaa, vaaleaa lihaa kanaa yms.

Harvemmin makkaroita, pizzaa jne.

Aina ku tekee mieli makeaa syöt mieluummin marjoja, banaania, smoothie tjm. terveellistä.

Sokerikoukusta kannattaa pyrkiä eroon. Kahden vkon jälkeen alkaa helpottaa ja kas kummaa ei tee enää mieli makeaa.

Keho tottuu ja aivot muistavat, että liikunta antaa sen hyvän energisen rennon olon ei herkut!!!

Tsemppiä❤️😊

Joo onnistuu, sen kolme viikkoa mulla menee hyvin. Sitten lipun vanhaan, ja se vanha tapa kestää sen kuukauden :/

Yleensäki loppuu siihen kun mies ostaa kotiin olutta/tilaa pitsaa, niin itse ei halua olla paitsi.

Pakko taas yrittää. Jos ei onnistu, niin lääkitys sitten.

Vierailija
88/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä vielä hyviä reseptejä terveellisestä ruoasta:

Ei missään nimessä perunaa diabeetikolle, peruna on 100% hiilihydraattia ja sillä saa sokeriarvonsa takuuvarmasti ylös.

HÖPÖHÖPÖ TAAS! KAIkkea saa syödä,kohtuudella! Yks pikkunen peruna slaatin joukossa ei nosta sokeria sen kummemmin ja jättää sitte vaikka leivän pois. Ihan sama spagetin kanssa,annos puoliksi!

KAIKKEA SAA SYÖDÄ! Pullankin kun ja jos siltä tuntuu,pulla kuukaudessa tai kaks,ei joka päivä.

Vierailija
89/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vielä kerran"?

No onhan tässä jo 6kk yritetty,aina epäonnistuen.

Lokakuussa olin siinä Sokerirasituskokeessa.

Ap

Vierailija
90/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut diabetes jo 15 vuotta, mutta elintapoja ei ole tarvinnut muuttaa. Sain silloin lääkityksen ja se on auttanut pitämään taudin kurissa.

Vierailija
91/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vielä kerran"?

Ap

Sitten vain yrität uudelleen. Ja kun repsahdat, et luovuta heti vaan palaat takaisin ruotuun. Ja sano miehellesi, että tarvitset hänen tukeaan tässä.

Vierailija
92/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut diabetes jo 15 vuotta, mutta elintapoja ei ole tarvinnut muuttaa. Sain silloin lääkityksen ja se on auttanut pitämään taudin kurissa.

minulla samoin mutta olen nälkäkurjen näköinen=laiha.

Vierailija
93/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vielä kerran"?

Ap

Sitten vain yrität uudelleen. Ja kun repsahdat, et luovuta heti vaan palaat takaisin ruotuun. Ja sano miehellesi, että tarvitset hänen tukeaan tässä.

Olen miehelle sanonut että tarvitsen tukeaan. Aina vaan ehdottaa yhdessä salille menoa.

Ensinnäkin, en kehtaa näin lihavana mennä salille, eka pitäisi laihtua. Toisekseen, mies kuvittelee että se riitää, edelleen voi syödä miten sattuu.

Hän sai vuosi sitten työterveystarkastuksessa noottia, kolesteroli koholla,sai ruokaohjeet. Valitti, että mitään hyvää ei saa enää syödä. Eikä noudata ohjeita. (eli me ollaan kaksi selkärangatonta herkuttelijaa yhdessä)

Mies syö kasviksista vaan kurkkua, banaania, viinirypäleitä, mandariinejä. Muuta ei suostu edes kokeilemaan.

Vierailija
94/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotona on suklaata ja kebabia? On paljon helpompi jättää herkut syömättä, jos niitä ei ole kotona. Mene kauppaan vain vatsa täynnä, niin on helpompi jättää herkut ostamatta.

Tosin yhdyn joihinkin muihin kirjoittajiin siinä, että kebab itsessään ei ole kovin paha, kunhan sen kanssa syö salaattia eikä pitaleipää tai ranskalaisia perunoita.

Ja toki joskus saa syödä epäterveellisiäkin herkkuja hyvällä omallatunnolla. Tärkeintä on se, että useimpina päivinä ruokavalio on parempi. Liian tiukka yrittäminen ei toimi. Suosittelen Patrik Borgin kirjoja.

Vierailija
95/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vielä kerran"?

Ap

Olen miehelle sanonut että tarvitsen tukeaan. Aina vaan ehdottaa yhdessä salille menoa.

Ensinnäkin, en kehtaa näin lihavana mennä salille, eka pitäisi laihtua. Toisekseen, mies kuvittelee että se riitää, edelleen voi syödä miten sattuu.

Hän sai vuosi sitten työterveystarkastuksessa noottia, kolesteroli koholla,sai ruokaohjeet. Valitti, että mitään hyvää ei saa enää syödä. Eikä noudata ohjeita. (eli me ollaan kaksi selkärangatonta herkuttelijaa yhdessä)

Mies syö kasviksista vaan kurkkua, banaania, viinirypäleitä, mandariinejä. Muuta ei suostu edes kokeilemaan.

Ehkä tarvitsisit jotain psykologin apua?

Vierailija
96/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotona on suklaata ja kebabia? On paljon helpompi jättää herkut syömättä, jos niitä ei ole kotona. Mene kauppaan vain vatsa täynnä, niin on helpompi jättää herkut ostamatta.

Tosin yhdyn joihinkin muihin kirjoittajiin siinä, että kebab itsessään ei ole kovin paha, kunhan sen kanssa syö salaattia eikä pitaleipää tai ranskalaisia perunoita.

Ja toki joskus saa syödä epäterveellisiäkin herkkuja hyvällä omallatunnolla. Tärkeintä on se, että useimpina päivinä ruokavalio on parempi. Liian tiukka yrittäminen ei toimi. Suosittelen Patrik Borgin kirjoja.

Aamulla ostin, kun koko eilisen illan niitä himosin.

Olen lukenut Borgin kirjat ajat sitten. Ap

Vierailija
97/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko syönyt kunnon aamiaisen ennen kuin lähdit ostamaan suklaata?

Vierailija
98/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä miettiä elämääsi jotain muuta mielihyvää tuovaa syömisen tilalle. Jos haluat hemmotella tai palkita itseäsi tavalla, johon ei sisälly syömistä, niin mitä se olisi?

Vierailija
99/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko syönyt kunnon aamiaisen ennen kuin lähdit ostamaan suklaata?

En.

Ei maistu aamulla.

Edellisenä päivänä söin klo 10 kaksi isoa lautasta makaronimössöä, oli hirvee nälkä. Mutta kaupassa ei ähkyssä tehnyt mieli herkkuja.

Vierailija
100/290 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä miettiä elämääsi jotain muuta mielihyvää tuovaa syömisen tilalle. Jos haluat hemmotella tai palkita itseäsi tavalla, johon ei sisälly syömistä, niin mitä se olisi?

Ostaisin meikkejä ja vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi