Dokumentti: Marikan kuolema
Oli koskettava, kaunis ja ahdistava. Ahdistavan kamalaa etenkin Marikan ja hänen miehensä jonkinlainen välirikko kuoleman lähestyessä kun toista olisi tarvinnut kaikkein eniten..
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti hieman se hoitajien puhumattomuus. Eikö jotain olisi voinut jutella siinä letkua laittaessa ja edes katsoa potilasta? Varsinkin, kun heille kuolevien ihmisten kohtaaminen on jokapäiväistä.
Minulle kanssa otti silmään se hoitajien tympeys. Yksi hoitaja kysyi että mitä sinulle kuuluu, ja Marika alkoi sitten laveasti kertomaan kuulumisiaan. Hoitaja ei korvaansa lotkauttanut, ei vastannut mitään eikä ollut lainkaan kiinnostunut.
Toiselta hoitajalta Marika kysyi mitä mahtaa olla ruokana, ja yritti vähän virittää keskustelua. Nainen sanoi ettei tiedä ja lähti huoneesta. Eikö nyt vähän olisi voinut rupatella ja seurustella kun potilas selvästi kaipasi juttuseuraa?
Siis huoneessa oli kamera ja teon alla oli dokumentti. Itse en ainakaan tykkäisi hoitajana jos työtäni kuvattaisiin. Ehkä he juttelivat sitten kun kamerat olivat sammuneet.
Vierailija kirjoitti:
eutanasian puolestapuhuja kirjoitti:
Tässä oli taas yksi dokumentti, miksi toivoisin Suomeen laillista eutanasiaa.
En mä ymmärrä, miksi ei voi Suomessa saada avustettua kuolemaa, kun tiedetään että kunto jossain vaiheessa romahtaa.
Tämä viimeinen kuukausi oli juuri sitä taistelua, jota ei ollut edes kiva katsoa.ihminen on ihan vapaa päättämään omasta elämästään tai sen päättämisestä siinä vaiheessa kun siihen vielä pystyy ilman että muiden pitää siihen puuttua. Kuolemista ei tarvitse ulkoistaa toisten taakaksi.
On minun mielestäni kuitenkin hieman eri asia nukahtaa lempeästi pois jonkun myrkkypiikin jälkeen kuin tehdä oman käden kautta. Vaihtoehtoisia tapoja tällä hetkellä olisi köysi, veitsi, hyppääminen. Vaatii pikkasen enemmän, eikä ole edes varmasti kanttuvei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti hieman se hoitajien puhumattomuus. Eikö jotain olisi voinut jutella siinä letkua laittaessa ja edes katsoa potilasta? Varsinkin, kun heille kuolevien ihmisten kohtaaminen on jokapäiväistä.
Minulle kanssa otti silmään se hoitajien tympeys. Yksi hoitaja kysyi että mitä sinulle kuuluu, ja Marika alkoi sitten laveasti kertomaan kuulumisiaan. Hoitaja ei korvaansa lotkauttanut, ei vastannut mitään eikä ollut lainkaan kiinnostunut.
Toiselta hoitajalta Marika kysyi mitä mahtaa olla ruokana, ja yritti vähän virittää keskustelua. Nainen sanoi ettei tiedä ja lähti huoneesta. Eikö nyt vähän olisi voinut rupatella ja seurustella kun potilas selvästi kaipasi juttuseuraa?Siis huoneessa oli kamera ja teon alla oli dokumentti. Itse en ainakaan tykkäisi hoitajana jos työtäni kuvattaisiin. Ehkä he juttelivat sitten kun kamerat olivat sammuneet.
Ei kai hoitajan ole pakko suostua siihen, että häntä kuvataan työpaikallaan? Eihän tuollainen hoitolaitos ole julkinen tila. Itse olisin hoitajana sanonut, että kamera pois siksi aikaa, kun teen työtäni.
MIes on saanut niin paljon moitteita, että minusta ei ole oikein. Vahinko, ettei heidän suhdettaan avattu enempää. Tuore oli, mutta kuinka tuore ja menikö todella hyvin ennen kuin Marika sairastui.
Monikin lähi-ihminen odottaa jo kuoleman tapahtuvan, jos asia pitkittyy ja se herättää syyllisyyttä samoin se, että Marika sanoi, ettei kotona pidetty huolta. Tässähän saattohoito kesti, kesti ja kesti ihmeen pitkään.
Useinhan saattohoitoa voidaan järjestään kotihoidon taholta kotona, silloin hoiva tulee hoitajilta. Puoliso voi olla tukena tai sitten ei. En moittisi puolisoa, heidän suhteensa jäi vajaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on lesket kiimaista porukkaa?
Tuskin on ruumis kylmennyt , kun tuodaan uusi kumppani aviovuoteeseen.
Ja lapset on vaan innoissaan?
Mieslesket sentään malttaa odottaa 3 kuukautta ennen kuin nuori ja hehkeä uusi kumppani kapuaa lakanoiden väliin...?
Joo kuten Tommy Hellsten. Vaimo taisi olla vielä kylmäsäilytyksessä kun uusi nuori rakas jo löytyi.
Mies vaikutti laiskalta. Marika ehkä olisi halunnut, että hän olisi vielä skarpannut ja tullut tervehtimään, tuonut kukkia. Tuli sellainen vaikutelma tuosta miehestä, ettei hän kykene ajattelemaan toista ihmistä. Samantyyppisiä miehiä on suurin osa suomalaismiehistå, joten syyllistäminen on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslesket sentään malttaa odottaa 3 kuukautta ennen kuin nuori ja hehkeä uusi kumppani kapuaa lakanoiden väliin...?
Joo kuten Tommy Hellsten. Vaimo taisi olla vielä kylmäsäilytyksessä kun uusi nuori rakas jo löytyi.
Oon inhonnut Hellsteniä tuon jälkeen!!
Vierailija kirjoitti:
Sekä miehet että naiset. Onnellisessakin liitossa elävät; älkää turhaan kuvitelko, että se puoliso pitkäksi aikaa jää suremaan, jos vaikka äkkikuolema korjaa....
Vierailija kirjoitti:
Mies vaikutti laiskalta. Marika ehkä olisi halunnut, että hän olisi vielä skarpannut ja tullut tervehtimään, tuonut kukkia. Tuli sellainen vaikutelma tuosta miehestä, ettei hän kykene ajattelemaan toista ihmistä. Samantyyppisiä miehiä on suurin osa suomalaismiehistå, joten syyllistäminen on turhaa.
Kannattaa katsoa uudelleen. Mies olisi mennyt vielä katsomaan Marikaa, mutta tämä kielsi. Viestittelivät kyllä, ilmeisesti ihan niin kauan kuin Marika jaksoi.
Harmillisesti tuosta heidän suhteestaan ei kerrottu enempää. Yksi irrallinen lause on nyt leimannut koko miehen lapsen tasolla olevaksi vastuun pakoilijaksi. Meistä kukaan ei tiedä mitä heidän välillään oli eikä toinen osapuoli ole sitä enää kertomassa. Annetaan nyt vielä elossa olevan olla rauhassa.
Hänellä oli kuitenkin monta ihmistä vierellä kun lähti. Itselleäni varmaan ei olisi ketään. Ihmiset jotka on tottuneet, että on aina kumppani vierellä, vaatii aika paljon varmaan muilta tuossa tilanteessa. Itse olisin tyytyväinen jos edes kerran joku kukkia lähettäisi kun aina olen itse tottunut pärjäämään. Kuoleminen etenkin on yksinäinen retki.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ei pidetty huolta, sanoi Marika.
Niin, olisi voinut vähän avata tilannetta. Minä en nyt tätä miesystävää moittisi kovinkaan paljon, kun on ihan kestämätön tilanne, kun suhde uusi (kuinka uusi, ei tullut esille) ja sitten pitäisikin ruveta saattohoitamaan puolisoa ehkä oman elämän kustannuksella.
MInusta Marika teki väärin, kun ei antanut miehen tulla katsomaan.
De mortuis nil nisi bene, mutta vaikutti kyllä aika itsekkäältä muijalta.
Katsoin sen dokumentin ja ihmettelin sen huoneen ankeutta jossa sairas Marika oli..olisiko ollut liikaa maalata rumat ikkunapokat ja laittaa kauniit verhot ikkunaan, olisiollut viihtyisämpi huone..Sairas ihminen lepäsi rumassa ja ankeassa huoneessa, kuin vankikoppi..
Kukaan ei näköjään välittänyt hänen viihtymisestään..sääli
Marika näyttää 50-vuotiaanakin ihan tajuttoman hyvältä
https://www.como.fi/uutiset/muistatko-viela-megavisan-marika-saukkosen-…
Katsoin dokkarin uudelleen luettuani näitä kommentteja.
Marika vaikutti heti kättelyssä hyvin fiksulta ja osoittautuikin sitten psykologiksi.
Ilmankos osasi ilmaista itseään niin hyvin. Jostain syystä tykästyin siihen vihreään arkkuun,
ehkä sen koemakaamisen olisin jättänyt väliin.
Mutta kyllä aihe oli rankka. Minulla on itselläni kokemusta vain äkkikuolemista, nämä
syöpäkuolemat on ihan vieraita vaikka olen jo yli 60 v. Miltä tuntuu kuunnella jatkuvaa puhetta kuolemasta ja miltä kuolevasta itsestään tuntuu puhua aiheesta?
Luulisin, että tämä uusi puoliso oli kertakaikkisen hukassa tämän asian kanssa. Minusta
hänen olisi pitänyt Marikan kiellosta huolimatta mennä katsomaan kalkkiviivoilla olevaa
rakastaan. Uskoisin, että Marika olisi sitä arvostanut. Mies luovutti liian helposti. Varmasti olisi jäänyt parempi mieli molemmille. Kyllä Marika ainakin miestä rakasti ja siksi oli niin
pettynyt miehen asenteeseen, jossa oli selvää pakokauhua sairautta kohtaan.
Hieno dokumentti, antoi paljon ajattelemisen aihetta (ainakin minulle).
Mielestäni hoitajat olivat ihan asiallisia ja ystävällisiä.
Marika ei sanonut kuka hänelle tuon kommentin sanoi, "joku jonka pitäisi olla kaikista läheisin" tms. Voihan sen sanoa kuka vaan. Vanhempi, oma lapsi, läheinen ystävä.
Niin ja kannattaako lynkata nettipalstoilla miesystävää kun ei tiedä kahden ihmisen välisistä asioista. Me emme tiedä millaisi asioita miesystävä kantoi samaan aikaan ja me emme tiedä mitä tapahtui kun kamerat eivät kuvanneet.
Dokumentti oli hieno, etenkin loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselta hoitajalta Marika kysyi mitä mahtaa olla ruokana, ja yritti vähän virittää keskustelua. Nainen sanoi ettei tiedä ja lähti huoneesta. Eikö nyt vähän olisi voinut rupatella ja seurustella kun potilas selvästi kaipasi juttuseuraa?
Tässä näkyy se miten vähän hoitajilla on aikaa, on tehtävä nopeasti vain välttämättömät työt, ja juostava seuraavan potilaan luokse, ei ole jätetty aikaa keskusteluihin.
Koskettava ja kaunis dokumentti.
Saattohoitokodin tunnistin heti samaksi jossa äitini nukkui pois viime kesänä.
Lääkäri ja hoitajat ovat todella ammattitaitoisia ja ystävällisiä, hoito parasta mitä voi saada.
Siellä potilas voi pyytää mitä tahansa ruokaa, toiveet toteutetaan aina ja henkilökunnalla on todellakin aikaa keskustella potilaan ja omaisten kanssa.
Syöpäsairas äitini sai kipuihinsa niin tehokkaan lääkityksen ettei joutunut kärsimään ja viimeisinä hetkinään hoitajat pitivät kädestä kiinni.
Vainajan saimme käydä hyvästelemässä siihen tarkoitetussa kauniissa huoneessa ihan rauhassa ja kiireettömästi.
Eli ei kannata tuomita saattohoitokotia vain muutaman tv;ssä näytetyn minuutin perusteella.
Juurikin noin. Katsottuani dokkarin, tulee monenlaisia tuntemuksia päälle. Halusiko Marika marttyyriksi kun takertui yhteen irrotettuun lauseeseen? En vaan usko, että mies tietoisesti halusi olla ilkeä tai pahoittaa sairastavan mieltä vaan lause oli " osa" isommasta kokonaisuudesta.
Kuolemiseen liittyy niin paljon muuta, ettei ole ihme jos läheinen tai läheiset menevät rikki monella tapaa, eivätkä osaa olla sellaisena tukena kuin pitäisi.