Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa ihmeellistä? Eläkkeen määrä on tasan suhteessa työvuosien määrään. Sen saa mitä on ansainnut. Ei sen kummempaa. Turha ällistellä itsestäänselvää asiaa.
Ihmeellistä on se, että vanhemmat ja isovanhemmat ovat saaneet paremman eläkkeen ilman parempaa työuraa, koska kertymissääntöjä on muuteltu matkan varrella. Omaakin kertymää on sekä pienennetty että eläkeikää nostettu.
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Paskanvitut, kuten Pekka Perä sanoisi. Ei kukaan normaali nuori ajattele opintovaiheessa mitään eläkkeitä, eikä kuulukaan ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja muistakaa nyt, että takuueläke on 837 euroa ja sen saa vaikka olisi ryypännyt koko ikänsä. Mutta äänestäkää vaan Demareita ja kannattakaa AY-liikettä, niin takaatte oman köyhyyden ja vappausatasen palkkioksi laiskottelijoille.
Joku alle keskituoinen raataa koko ikänsä ja saa 1000€ eläkkeen ja samaan aikaa toinen on ryypännyt kotona koko ikänsä ja saa 837€ eläkkeen. Reilu meininki.
Ja kansaneläke+takuueläke 836 lisäksi saa eläkeläisen asumistuen (neliöraja 70 neliötä), jos asuu yksin ainakin vuokralla asuessa. Lisäksi saa palveluseteleitä siivoukseen, jos eläke 1257 tai alle, kodinhoitaja ei siivoa enää nykyään. Sekä lääkkeisiin toimeentulotukea. Muista kodinhoitajan palveluista maksetaan eläkkeen suuruuden mukaan, se joka saa enemmän eläkettä maksaa enemmän palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Vanhemmilla kerty eläke myöhemmin vaikka teki töitä kun nuorilla tulee tulee heti ja kaikki aika , esim. aika kotona kerryttää . Ei voi verrata kun täyttymisehdot muuttu . Itse kuuluu siihen ettei kaikista kertynyt ja sitten huononi myös lopusta , sain kaikki paskat niskaani .
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa ihmeellistä? Eläkkeen määrä on tasan suhteessa työvuosien määrään. Sen saa mitä on ansainnut. Ei sen kummempaa. Turha ällistellä itsestäänselvää asiaa.
Välillä ehtoja muutetaan , toisille hyötyä ja toiselle miinusta . Ei aina itsestä kiinni .
No mut kai sä nyt tajuut, et nykyään töissä olevat maksaa sun eläkkeen?
Tuota ylläolevaa virheellistä jankutusta ei vain enää jaksa....
Joka s...tanan euron olen itse itselleni maksanut, ja vielä niin, että aikoinaan ennen 23 ikävuotta kyllä maksoin eläkerahat, vaikka niitä ei minulle nyt hyvitetäkään.
Jokainen saa työeläkeotteen, josta voi seurata omaa eläkekertymäänsä. Haistakaa p. te, jotka väitätte muiden maksavan työeläkkeen, kyllä sen jokainen kerryttää aivan itse, omilla palkkatuloillaan. Kansaneläke on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 v ja eläkettä on tulossa näköjään 320€. 30 vuottako pitäisi vielä tehdä näitä paskahommia, että saisi 1000€?
Eläke on noin puolet palkasta, ei se ole mikään salaisuus eikä pitäisi tulla yllätyksenä. Tiedät tilanteen ja sinulla on 30 vuotta aikaa varautua eläkkeeseen. Ei se tilanne jeesustelemalla tai nykyisiä eläkeläisiä kadehtimalla muutu. Varaudu eli säästä.
1438e ja 48v. Mitä ihmettä teidän kanssa?
En ymmärrä tätä logiikkaa, että työnteko ei kannata, jos saman eläkkeen saa ilmankin. Kyllä sillä palkalla saa muutakin, kuin eläkettä ja nimenomaan niiden työvuosien aikana. Ei minullakaan tuo eläkekertymä ole suuri, mutta olen maksanut velattomaksi omistuasunnon ja mökin.
Vierailija kirjoitti:
Vaan riittääkö elon päiviä? Toivotaan.
Aivan oikeen. Mitä sitä turhaan veroja maksamaan työstä.Itse vetänyt Ruotsissa 50 vuotta putkeen ja saan 980 euroa nettona.
En ollut tietoinen että Ruotsissa 28: aan vuoteen ei lasketa sinun maksamiasi eläkkeitä sinulle .Miksi pakko maksaa ja kuka ne rahat saa ? Arvatkaa kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
No mut kai sä nyt tajuut, et nykyään töissä olevat maksaa sun eläkkeen?
Tuota ylläolevaa virheellistä jankutusta ei vain enää jaksa....
Joka s...tanan euron olen itse itselleni maksanut, ja vielä niin, että aikoinaan ennen 23 ikävuotta kyllä maksoin eläkerahat, vaikka niitä ei minulle nyt hyvitetäkään.
Jokainen saa työeläkeotteen, josta voi seurata omaa eläkekertymäänsä. Haistakaa p. te, jotka väitätte muiden maksavan työeläkkeen, kyllä sen jokainen kerryttää aivan itse, omilla palkkatuloillaan. Kansaneläke on sitten eri asia.
Olet vain tavallaan oikeassa. Noinhan meille uskotellaan. Kuitenkin järjestelmä muuttuu ja käytännössä vain nykyhetki on totta. Nyt kerättävillä varoilla rahoitetaan nyt maksettavia eläkkeitä. Olisi toki paljon fiksumpaa, että eläkevakuutusfirmat sijoittaisivat tai olisivat jo vuosikymmeniä sijoittaneet kerätyt työeläkemaksut ja niillä tuotoilla maksaisivat nykyisiä eläkkeitä. Sekin on vähän harhakuvitelmaa, että ihan itse omalla työllään ansaitaa jokainen euro eläkkeeseen. Olemme kuitenkin vain osia tässä koneistossa ja järjestelmä kerää euroja sieltä täältä ja maksaa tukia milloin minnekin. Sitä däädetään vallitsevan tilanteen mukaan. Ainoastaan silloin, jos itse säästät omista nettotuloistasi rahastoihin/osakkeisiin tai muihin sijoituksiin, niin silloin voidaan puhua, että olet itse kerryttänyt ne säästöt. Jotka nekin tosin saattavat sulaa pois, jos järjestelmä pettää, tulee finanssikriisi jne.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä logiikkaa, että työnteko ei kannata, jos saman eläkkeen saa ilmankin. Kyllä sillä palkalla saa muutakin, kuin eläkettä ja nimenomaan niiden työvuosien aikana. Ei minullakaan tuo eläkekertymä ole suuri, mutta olen maksanut velattomaksi omistuasunnon ja mökin.
Aika monen eläkeläisen omistamat kiinteistöt ovat paitsi velattomia, myös jokseenkin arvottomia.
taidan olla saamassa 400e/kk eläkettä (42v). onneksi tulee jo keskimäärin semmoisen 600e/kk osinkoa kuussa. Ei noilla suomessa eletä, vaan on pakko lähteä ulkomaille missä ei ole vastikkeita yli 15e/kk.
Siihen mennessä ois tosin kiva jos osinkoa ois tulossa 3000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan riittääkö elon päiviä? Toivotaan.
Tosiasia kuitenkin on, että monenlaisiin tehtäviin tarvitaan ihmisiä ja kaikista ei ole akateemisiin opintoihin ja uraohjuksiksi.
Olisi reilua, että vaatimattomammankin työhistorian omaava(mutta silti töitä ikänsä tehnyt) hyötyisi työn teosta myös eläkkeen muodossa.
Nythän on monella alalla palkkakehitys ollut rajusti negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Vanhemmilla kerty eläke myöhemmin vaikka teki töitä kun nuorilla tulee tulee heti ja kaikki aika , esim. aika kotona kerryttää . Ei voi verrata kun täyttymisehdot muuttu . Itse kuuluu siihen ettei kaikista kertynyt ja sitten huononi myös lopusta , sain kaikki paskat niskaani .
Alle 23-vuotiaana ei minulle ainakaan kertynyt eläkettä, vaikka eläkemaksut palkasta kyllä otettiin.
T. 42-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 23-vuotiaana ei minulle ainakaan kertynyt eläkettä, vaikka eläkemaksut palkasta kyllä otettiin.
T. 42-v.
Minä kerkesin olla vain parissa kesätyöpaikassa ennen 23v, joten ei ollut suuri menetys omalla kohdallani.
30v ja 46€. 😗