Miksi avioehto on joillekin niin iso mörkö?
Kymmenen vuoden yhdessä olon jälkeen aloimme leikkimielisesti puhua, josko meidänkin pitäisi virallistaa suhteemme ja mennä naimisiin. Minulle tuli keskustelun aikana kuitenkin täysin puskista se, että mieheni mielestä avioehto on ihan turha, eikä sellaista mihinkään tarvita. Olin aivan leuka ammollani hämmästyksestä, kun itselleni on aina alleviivattu kummankin puolison omien rahojen erillisyyden tärkeyttä ja avioehtoa.
Kerroin miehelle haluavani avioehdon ja sen olleen itselleni selviö jos yläasteelta asti. Hän loukkaantui ja kysyi, enkö rakastakaan häntä kun haluan etukäteen miettiä tilannetta mahdollisen eron kannalta. Mitä ihmettä?
Onko muilla kokemuksia eriävistä avioehtonäkemyksistä?
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas on alleviivattu lapsesta asti, että perheellä on yhteiset rahat. Näin on ollut molempien vanhemmillakin. Ja kun kukaan ei ole eronnut, avioehtoakaan ei ole tarvittu. Kuolemantapauksissa mennään lain mukaan.
Toki voi olla yhteiset rahat. Jos ei erota, ei avioehto realisoidu. Näin ollen avioehdosta ei ole minkäänlaista haittaa. Mutta jos sitä ei ole, haitta voi olla melkoinen eron tapahtuessa. Esimerkiksi juuri perinnöt/ suvun omaisuus/ yritykset tekevät asioista mutkikkaita.
Henkilökohtaiset lainat ei mene ikinä ns. jakoon, mutta toki kaikki velat kuten varallisuuskin otetaan huomioon osituksessa. Joten jos toisella on vain velkaa ja toisella varallisuutta, niin se jolla on varallisuutta joutuu maksamaan tasinkoa sille jolla on vain velkaa, mutta itse siihen lainaan hänellä ei ole vastuuta.