Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä tehdä rikosilmoitusta 1-2v vanhasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä jos ei ole todisteita?

Vierailija
30.03.2021 |

Onko yhtä tyhjän kanssa tehdä jälkikäteen rikosilmoitusta jos ei silloin tapahtuneen jälkeen käynyt lääkärissä tai tajunnut ilmoittaa asiasta mihinkään? Jos ei ole todisteita tai ketään joka suostuisi asian vahvistamaan (eikä tekijä myönnä tekojaan) onko se ihan ajan tuhlausta ja turhaa voimavarojen kulutusta?

Ja jos joku nyt ihmettelee, että miksi uhri ei toiminut heti, niin syitä on monia. Ensinnäkin heti tapahtuneen jälkeen voi olla sokissa aika pitkäänkin ja jos olosuhteet ovat olleet epämääräiset (eli tekijä on ollut esim. tuttu eikä ole kyse jostain puskarais k auksrsta) uhri ei välttämättä heti tajua tilanteen vakavuutta. Häpeä estää kertomasta kellekään ja sitten jos kertookin, voi ympäristön reaktio olla uhria syyllistävä jos erehtyy avautumaan väärille ihmisille. Näin häpeä syvenee ja ilmoituksen tekemisestä tulee vaikeampaa. Kun aikaa kuluu, teon vähättelijät ja tekijä itse saavat lisää aseita käyttöön. Uhri pelkää että hänelle sanotaan ”mikset toiminut heti?” tai että ”jos se olisi sua oikeasti satuttanut niin et miettisi tuollaista” tai näitä ihan perinteisiä ”miksi sitten lähdit sen mukaan/mitäs joit/ansaitsit sen syystä x y z.”

Itse tapahtumat hävettää ja ahdistaa jo tarpeeksi. Nyt hävettää sekin ettei tajunnut omaa uhrin asemaa ajoissa vaan sitä on syyttänyt itseään ja tehnyt peittelijöille palveluksen. Onko fiksumpaa unohtaa tai mennä vaikka vaan terapiaan ilman poliisia, vai voiko tekijä edelleen joutua vastuuseen? Nämä joille kerroin, eivät tule poliisille myöntämään tietäneensä asiasta. He suojelevat tekijää hinnalla millä hyvänsä, koska pelkäävät häntä ja seuraamuksia.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, menee näköjään mun vastaukset hyväksynnän läpi (eli niitä ei todnäk ikinä julkaista) joten turha edes vastata enää useammille. Sanonpahan vaan että te epäilijät, vähättelijät ja perättömäksi ilmoitukseksi vihjailevat olette kaikki ihan hirveitä ihmisiä. Silti en toivo että ymmärtäisitte kukaan kantapään kautta, että kyllä se todellakin voi uhria hävettää niin paljon että jo pelkän tutkintapyynnön teko on vaikeaa ja raskasta. Jos ette vieläkään ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa, lukekaa itse tämä ketju uudestaan uhrin silmin ja miettikää haluaisitteko kuulla ja lukea tällaisia kommentteja itse rikoksen uhriksi joutumisen jälkeen. Maailma on sairas paikka todellakin. Ap

Vierailija
102/107 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikoilla olet, jos et muista edes teon ajankohtaa. 1-2 vuotta. Aika iso haarukka.

No en kai mä minnekään vauvapalstalle kirjoita, että tapahtui esim. 8.1.2020 siellä ja siellä kaupungissa. Tottakai muistan ajankohdan itse, mutta ei se ole tässä kysymyksessä nyt olennaista oliko se vuosi vai 1,5 vuotta sitten.... Haloo. Eikä ole kyse mistään häirinnästä vaan seksuaalisesta hyväksikäytöistä monikossa, kun joku epäili olenko tekemässä jostain kevyestä ilmoituksen. Ap

Ei voi tietää oletko tekemässä jostain kevyestä ilmoituksen, kun et voi yhtään avata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikoilla olet, jos et muista edes teon ajankohtaa. 1-2 vuotta. Aika iso haarukka.

No en kai mä minnekään vauvapalstalle kirjoita, että tapahtui esim. 8.1.2020 siellä ja siellä kaupungissa. Tottakai muistan ajankohdan itse, mutta ei se ole tässä kysymyksessä nyt olennaista oliko se vuosi vai 1,5 vuotta sitten.... Haloo. Eikä ole kyse mistään häirinnästä vaan seksuaalisesta hyväksikäytöistä monikossa, kun joku epäili olenko tekemässä jostain kevyestä ilmoituksen. Ap

Otsikossa jo lukee että seksuaaline n hyväk sikäyttö. Jos et tiedä mitä se tarkoittaa niin googleta. Sen enempää en aio tapahtumaa avata vaan käsittelen asian tästä lähtien jossain ihan muualla. Ap

Ei voi tietää oletko tekemässä jostain kevyestä ilmoituksen, kun et voi yhtään avata.

Vierailija
104/107 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanha Wiisas kirjoitti:

Jälkiviisautena; kannattaa valita millaisee seuraan lähtee bilettämään tai muuten kännäämään. Ei se poista tekijän syyllisyyttä, tietenkään, mutta onpahan itsellä mukavampi elämä kun ei tarvi illanviettoa suunnitellessa miettiä, että tulenkohan tänään raiskatuksi.

Raiskaaja voi olla vaikka poikaystävä tai pitkäaikainen, luotettavaksi ajateltu kaveri. Pitäisi siis kännätä ainoastaan yksin kotona.

No ehkä ei kannata seurustella sellaisen "poikaystävän" kanssa, joka mahdollisesti raiskaa. En ole koskaan elämäni aikana kuullut että kukaan ystävä-, tuttava- tai kaveripiiristäni olisi joutunut raiskauksen uhriksi. Miksikö? Koska he ovat sen verran fiksua väkeä, että katsovat hiukan kenen kanssa kulkevat ja bilettävät. EI TAVALLINEN mukava nuori mies raiskaa ketään yhtäkkiä. Kyllä hänen olemuksessaan, puheissaan tai käytöksessään on varmasti havaittavissa varoitusmerkkejä. Mutta kun niin moni (nuori) nainen tykkää kun kaveri on vähän 'jännä'. 

Vierailija
105/107 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitivalkoinen Omo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wanha Wiisas kirjoitti:

Jälkiviisautena; kannattaa valita millaisee seuraan lähtee bilettämään tai muuten kännäämään. Ei se poista tekijän syyllisyyttä, tietenkään, mutta onpahan itsellä mukavampi elämä kun ei tarvi illanviettoa suunnitellessa miettiä, että tulenkohan tänään raiskatuksi.

Raiskaaja voi olla vaikka poikaystävä tai pitkäaikainen, luotettavaksi ajateltu kaveri. Pitäisi siis kännätä ainoastaan yksin kotona.

No ehkä ei kannata seurustella sellaisen "poikaystävän" kanssa, joka mahdollisesti raiskaa. En ole koskaan elämäni aikana kuullut että kukaan ystävä-, tuttava- tai kaveripiiristäni olisi joutunut raiskauksen uhriksi. Miksikö? Koska he ovat sen verran fiksua väkeä, että katsovat hiukan kenen kanssa kulkevat ja bilettävät. EI TAVALLINEN mukava nuori mies raiskaa ketään yhtäkkiä. Kyllä hänen olemuksessaan, puheissaan tai käytöksessään on varmasti havaittavissa varoitusmerkkejä. Mutta kun niin moni (nuori) nainen tykkää kun kaveri on vähän 'jännä'. 

Hienoa uhrien syyllistämistä jälleen kerran. Luulet näkeväsi ihmisistä kaikenlaista päällepäin, mutta totuus on varmasti ennemminkin se että ei kukaan kertoisi noin epäempaattiselle ihmiselle joutuneensa raisk satuksi. Se ettet sinulle ole kerrottu, ei tarkoita että lähipiirissäsi ei ole voinut tapahtua koskaan seks rikoksia. Voi herranjumala että ihmiset osaa olla itsekeskeisiä ja tyhmiä.

Vierailija
106/107 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tälle Eve Ojamaalle kuuluu nykyisin?

https://wiiktiina.blogspot.com/2021/06/kun-eve-tarinan-raiskauksesta-te…

Vierailija
107/107 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista näiden (etenkin vanhojen) seksuaalirikosten kanssa on juuri todistusaineiston hankkiminen. Onko olemassa lääkärinlausuntoa, terapialausuntoa, kenelle on asiasta kertonut, milloin on kertonut, onko jotain teksti-/spostiviestiä tallella, jne. Pelkkä sanasanaa -vastaan ei nouse esitutkintaa pitemmälle. 

Itse olen ollut avustamassa uhria vuosia sitten tapahtuneesta raiskauksesta. Sai tuomion. Nyt sitten hoviin menemme. Tässä oli joitain noista edellä mainituista todisteita vielä saatavissa vuosien jälkeen. 

Lääkärinlausunnon osalta vielä. Sen ei tarvitse olla sellainen, että juuri seksuaalirikoksen vuoksi olisi lääkärissä käynyt, vaan jos on tullut vaikka maininneeksi asiasta, niin lääkäri kirjoittaa siitä esitietoihin jotain. Vaikkakin vaan yhden lauseen, mutta siellä olisi maininta....

asianajaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi