Lasten suusta, (IS): Hauska heitto vai moukkien perhe
Olimme Kolilla poikamme Mikon, 4, kanssa. Poika valitsi itselleen kana-annoksen. Ympärillä tapahtui paljon, ravintola oli täynnä ja poikaa kiinnosti kovasti hyörinä ympärillä ja ruokaa meni hitaasti suuhun. Olimme puolisoni kanssa jo syöneet ja yllättäen tarjoilija keräsi kaikkien lautaset pois. Siinä samassa poika nousi ylös ja huusi kovalla äänellä: "Nyt se saakelin kanavaras vei mun lautasen pois"! No yritettiin sitten hieman tyynnytellä poikaa. Onneksi tarjoilija huomasi tilanteen, mitä oli tehnyt ja toi ison jätskiannoksen pojalle, johon poika tokaisi vielä: "Älysi sentään jotakin". Marleena
Siis oliko tuo teidän mielestä hauskaa? Itse häpeäisin silmät päästäni, jos mun 4 v puhuis tuolla tavalla.
Kommentit (38)
Tälläistä se on kun liberalismi kukoistaa ja lapset saa määrätä aivan kaikesta, vanhemmat vaan nauraa kun 4 vuotias sanoo prkl.
Vierailija kirjoitti:
Juu eivät ole keksittyjä, ihan aitoja kaikki. Tästä muistuikin seuraava tapaus:
Olimme Georg-Petterin (5) kanssa aterioimassa vähän hienommassa paikassa, kun tarjoilija toi pikkuherralle yllättäen hanavettä kivennäisveden sijaan. Georg-Petteri siihen tokaisi, että "Ei ole tämä establishmenttikään enää entisensä, kun rahvas ei tiedä paikkaansa. Mutta kyllä täälläkin vielä opitaan, että dialektisen järjestyksen mukaisesti hanaveden antiteesi on kuplat, ja lopullinen täydellistymä on näiden synteesi kuplavedessä". Kyllä me sitten mieheni kanssa hymyiltiin silmillämme Georg-Petterin nokkeluudelle.
Tulee tästä mieleen, kun tyttäremme(4v.) Isabel-Alexandran kanssa olimme miltei samassa tilanteessa. Olimme eksyneet Dubain matkan jälkeen Helsingissä vähän proletiaariseen paikkaan ja jälkiruuaksi Isbu sai Eskimo-puikon.
"Ettekö tiedä, että tämä on rasistista ja kaikin puolin etnistä vähemmistöjen syrjintää" , sanoi Isabel kirkkaalla äänellä koko ravintolasalin kaikuessa. Olimme vähän hämillämme, mutta naapuripöydässä hymyilytti.
Tokaisi vielä tarjoilijalle, että "taidat olla alemman sosiaaliluokan edustaja". Vähän punoitti poskia, mutta kotona nauratti.
Fiksu ja huumorintajuinen kundi jos oikeesti tollasta heittänyt neljä vuotiaana. Mä en häpeis ainakaan enkä pidä perhettä mitenkään moukkamaisena. Kaikkeahan sitä on lasten suusta kuultu esim. täydessä dössä pikku neiti kimakalla kovalla äänellä hihkas "Perkele, tutti jäi kotiin" ja kaikki matkustajat repes. No se tapahtuikin vapaalla ja suvaitsevalla 70-luvulla.
Lasten kasvatus korjaisi monta ongelmaa.
Lapset oppii myös elokuvista ja tv-sarjoista sanoja ja tapoja. Kaikki ei ole aina vanhempien vika. Ja esim. kaverien vanhemmilta voi oppia jotain.
Meillä kotona ei esimerkiksi vanhemmat kiroilleet ikinä. Ei haukuttu ketään, ei arvosteltu muita jne.
Kun taas yhden kaverini perheessä oli melkein joka lauseessa joku voimasana. Sieltähän minä taisin ne kaikki oppia :D.
Saattoivat myös puhua joistain aika ikävästi.
Olivat tosi rikkaita ja siistejä.
Hienot kiiltävät autot ja ulkomaanmatkat yms.
Ja meidän kotona oli ihan köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaverini lapsi sai ihan vapaasti sanoa ruuasta "Kakkaa!"
Omasta pöydästäni joutuisi tuollaisella kakkakäytöksellä pois.
Mitä siihen sanot, kun kolmivuotias (perusterve) poika meni kakkaamaan vaippaan ruokapöydän alle. Ehkä pahempi kuin sanan sanominen.
Oli kyllä viimeinen kerta, kun tämä rouva tuli lapsensa kanssa käymään.
Ja koska sitä taas ihmetellään, niin kyllä juu.. itselläni on lapsia ja ovat osanneet käydä pöntöllä/ potalla ihan viimeistään puolentoista vuoden ikäisinä.
No mutta tämä voi sitten aikuisena käydä terapiassa tai kysellä seuraa Tinderissä, kuten mulle tehtiin: "kävisikö sulle, että vaihdat mulle vaippoja, kun teet on juotu?"
Ihan sama mitä traumoja ihmisillä on, mutta itselle kaikki oli niin loukkaavaa, kun etsin normaalia parisuhetta. Jotenkin kulminoitui, että pelkät seksikyselyt ei enää riitä vaan pitää kysyä tämmöisiäkin, vaikka profiilissa selitin, että etsin jotain vakavaa suhdetta. Sitten vielä tädit ja sedät kyselee "joko sulla on jo sulhanen, kun olet noin nättikin??" Joko mulla on? Olen jo yli 40 ja eronnut aiemmasta pitkästä suhteesta....
Mutta jep, on erikoista touhua ja jos kukaan ei paina jarrua lasten"kasvatukseen" niin tulevaisuudesta voi tulla vielä aikas erikoinen.
Moukkahan tässä on tarjoilija joka vie lautasen pois kesken ruokailun.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lasten suusta -jutut ovat aina yhtä kiusallisia. En ymmärrä, miksi niitä taitavat molemmat ip-lehdet julkaista.
Ei ne ole kenenkään muun kuin ko. mukulan mummon mielestä hauskoja yleensä. Nimim. "kylläpä nauratti".
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä mitä hauskaa on niissä "lapsi huomasi sedällä pienen munan/tädin majavan saunassa"-jutuissa.
Joo ihmettelen näiden pervojuttujen hauskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä? Kai aikuinenkin jotain olisi sanonut, jos ruoka olisi viety pois. Lapset eivät vaan osaa aina sensuroida ja kohteliaasti sanoa, että anteeksi mutta ruokailu on vielä kesken. Eikä muuten todellakaan kaikki aikuisetkaan osaa kohteliaasti puhua asiakaspalvelijoille. Joku nelivuotias kerkiää sentään vielä oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jostainhan lapsi on tuon oppinut. Todella epämiellyttävän kuvan antaa. Tuolla tavalla hänen vanhempansa selvästikin puhuvat.
Jeps. Mun sisko ei ole vielä tajunnut että olen jo tajunnut miten hän musta puhuu hänen lastensa käytöksen kautta. Kuvittelin olevani siskolle tärkeä. Nykyään tiedän ettei niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii myös elokuvista ja tv-sarjoista sanoja ja tapoja. Kaikki ei ole aina vanhempien vika. Ja esim. kaverien vanhemmilta voi oppia jotain.
Meillä kotona ei esimerkiksi vanhemmat kiroilleet ikinä. Ei haukuttu ketään, ei arvosteltu muita jne.
Kun taas yhden kaverini perheessä oli melkein joka lauseessa joku voimasana. Sieltähän minä taisin ne kaikki oppia :D.
Ja meidän kotona oli ihan köyhää.
Sama se mistä on oppinut, vanhempien tehtävä on kitkeä tuollainen käytös pois.
Kauan sitten olin puhelinvaihteessa duunissa ja erään lapsi soitti "haloo, xx xx:lle ja vähän nopeampaa palvelua kiitos". Piti kai mukulalle puhuttelun, ei enää soitellu tuohon sävyyn.
Lapsethan on vanhempiensa käyntikortteja.
Vierailija kirjoitti:
No ravintelissa oli ilmeisesti kiirettä ja aikuisten lautaset tyhjät (lasten lautasille usein jääkin jotain) joten tarjoilijalle kävi inhimillinen erehdys. Mitä muuten käy kaikille, jotka jotain tekevät ennemmin tai myöhemmin.
Eikä ilmeisesti ollut kenellekkään selvää, että mukula syö vielä, koska vanhemmatkaan eivät sanoneet mitään, kun tarjoilija keräsi astioita, missä menee kuitenkin tovi. Sitten pieni lapsi joutui vielä itse hoitamaan asian kotoa oppimallaan juntilla käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meidän kotona oli ihan köyhää.Sama se mistä on oppinut, vanhempien tehtävä on kitkeä tuollainen käytös pois.
Onhan se kaunis ajatus, että vanhempi voisi aina hallita lapsen käytöstä. Mutta eihän se aina niin mene.
Lapsi voi olla ihan nätisti vanhempien silmien alla, mutta kodin ulkopuolella sitten käytös voi ollakin jotain muuta.
Ainoa lapsen suusta kuulemani oikeasti hauska juttu: Innokkaan kalamiehen tytär sai pikkusiskon, ja lapselle kerrottiin vauvan paino. Tähän lapsi: Aika vonkale!