Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Laivareissu Ruotsiin,tivolikäynnit,joululahjaksi saamat Barbie ja My little Pony.
Se, että pääsin uimahalliin toiselle paikkakunnalle. Harvoin sinne pääsimme, mutta se käynti olikin sitten aina suurta juhlaa. Söimme uimahallin kahviossa aina jotain hyvää uimisen jälkeen.
Omalle paikkakunnalle uimahalli tuli vuosia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli et miten ei muka ollut roskaruokaan varaa, se kun oli ysärillä halpaa. Noh. Viina ja tupakka ei ollut ilmaista silloinkaan ja vaikka molemmat vanhemmat pysyivät laman yli töissä niin ei siinä tarvinnut kuin toisen vanhemman olla juoppo ja molempien polttaa ni kyllä siinä jäi lapsen herkut saamatta silloin.
ei roskaruoka ollut halpaa ysärillä. mäkkäriateriaa varten mun piti säästää monen viikon viikkorahat koska ne ateriat maksoi jotain 30 markkaa.
sillä rahalla sai aika monta kiloa perunoita ja aika moneen kiisseliin sokerit ja perunajauhot...
Puolikas jaffapullo lauantaina saunan jälkeen. Tapahtui muutaman kerran kesässä, että saatiin siskon kanssa limsa puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
uuden vaatteen saaminen. siis kaupasta ostetun. mun vaatteet oli kirppiksiltä ja serkkujen vanhoja. ja serkut on miespuolisia, minä en. olin lapsena aina rumissa vaatteissa, ei 80-luvun lopulla ja ysärin alussa todellakaan kirppistely ollut trendikästä.
lintsillä käynti kerran kesässä oli luksusta. mäkkäriin pääsy vielä suurempaa luksusta, sinne pääsin ekan kerran joskus ala-asteikäisenä kaverin kanssa.
saunalimu veljen kanssa, pikupullo piti jakaa puoliksi. lauantaisin jaettiin karkkipussi puoliksi.
jugurtti oli luksusta, murot vielä enemmän, meillä oli aina kiisseliä koska se on halpaa.
oltiin köyhiä, mutta ei se silloin tuntunut siltä koska kaikilla muilla lähiympäristössä oli ihan samanlainen tilanne. Tajusin asian vasta kun yläasteella samaan kouluun tuli "paremman alueen" nuoria samaan kouluun
Mun vanhemmat ei olleet köyhiä, mutta heillä oli pula-ajan mentaliteetti ja vähän samanlaisia kokemuksia minullakin on. Itsekin menin "hyvään" kouluun, missä katsottiin nenänvartta pitkin mun vaatteita.
Peruskoulussa 80-luvulla saatiin joskus pitsaa ruoaksi, ja totesin että on hyvää, kerroin kotona ja vanhemmat alkoi silloin tällöin ostaa pitsaa myöskin.
Muistelen että 80-luvulla pitsat oli vähän erilaisia kuin nämä nykyiset, olikohan jotain oranssia maustetta mukana, paksumpi pohja, eikä tällaisia nykyisenlaisia ohuita roiskeläppiä.
Karkit ja limsat oli harvinaista herkkua myös. Kesälomilla reissattiin paljon täällä Suomen sisällä autolla, mutta ulkomailla ei käyty koskaan, kuin vähän matkaa Ruotsin ja Norjan puolella. Neuvostoliittoon ei ollut mitään mielenkiintoakaan mennä.
Kaunis ja lämmin toppapuku, jossa oli erillinen takki ja housut. Housut olivat mustat ja takki toffeenruskea. Tämä ala-asteella vuonna 1977. Olin puvusta tosi ylpeä.
Murot aamupalana
Lauantaina saunan jälkeen puolen litran jäätelöpaketti 4 osaan jaettuna
Nämä niin harvinaisia tapahtumia, että tuntuivat luksukselta
Hesburgerissa pääsin kerran käymään lapsena, kun kaverin synttärit pidettiin siellä. Isompana vasta seuraavaksi kävin sitten omilla rahoilla.
Joskus saatiin hakea sunnuntaina lähikaupasta munkkeja, iskä antoi markkoja mukaan.
Ulkomailla ei käyty ikinä. En kyllä semmoista muista kaivanneenikaan (enkä edelleenkään kaipaa).
Kotona oli aina ahdistavaa, äiti suuttui milloin mistäkin. Oli ihanaa, kun pääsi kavereille kylään.
Banaanit, appelsiinit ja riks-raks-poks riisimurot. Tämä 70-luvulla, kun yleensä syötiin maitoperunoita. Joo, oltiin köyhiä. Ei tosiaankaan matkusteltu, vain kirkossa ja sukulaisissa sunnuntaisin. Tiistaisin sai joskus ostaa kauppa-autosta jonkun herkun, jäätelötikun tai tikkarin.
Suurta viihdettä olivat musta-valkotelkkarista Peppi, Eemeli ja Lassie. Talvisin sai kieriä hangessa, kun lämmitettiin ulkosauna.
En lukenut koko ketjua, mutta varmaan 60-/70-luvulla oli tällaista ainakin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Puolikas jaffapullo lauantaina saunan jälkeen. Tapahtui muutaman kerran kesässä, että saatiin siskon kanssa limsa puoliksi.
Meillä oli sama. Erityisen herkkua olivat puolukka- ja banaanilimsa. Ja tietty Pommac.
Kun isäpuoleni anto remmiä ja sen jälkeen veti housuni alas sanoen et nyt annat pillua.
neiti X
Se, kun hoitoalalla työskennelleellä äidilläni oli viikonloppuvapaa.
Nautin erityisesti kaupunkipäivistä. Asuimme noin 45 min ajomatkan päässä Tampereelta, ja silloin tällöin lähdimme äitini ja veljeni kanssa koko päiväksi kaupungille. Ajoimme auton Sokoksen parkkitaloon, ja sitten kävelimme lasiovista häikäisevän valoisaan tavarataloon. Pyörimme Sokoksella, Stockmannilla ja Koskikeskuksessa. Pääsin Tiimariin hypistelemään koriste-esineitä, kyniä ja kumeja. Karkkipussissa käytiin ostamassa jääsuklaata, karkkijauhetta, suklaakolikoita ja erivärisiin folioihin pakattuja toffeita oranssi-ruskearaidallisiin pusseihin. Seppälässä, KappAhlissa ja Lindexillä kävin kuolaamassa napapaitoja ja minihameita. Kaupunkipäivä kruunattiin usein Siilinkarilla nautitulla tonnikalapaninilla tai Branderin Kahvihuoneen banaani-suklaa-kermakakulla. Silloin tällöin käytiin myös leffassa Hallituskadun Nordiassa tai Koskikeskuksen Bio Biossa. Ihania, 90-luvun lapsen/esiteinin muistoja. Tärkeintä ei ollut kuluttaa paljon rahaa, vaan että oli kiireetöntä aikaa.
Se, kun ymmärsin liian hyvin jo nuorena häippästä lapsuuden kodistani ja paikkakunnalta. Vaihdoin asuinmaata joksikin aikaa ja opettelin elämään innovatiivisempää ja ystävällisempää elämää. Kyllä kannatti!
Vanukas 😋 Kyllä sain syödä vanukasta silloin tällöin, ehkä n. 1 tai 2 krt viikossa. Mutta oli aina yhtä ihanaa aukaista purkki. Tykkäsin Nami nami - vanukkaista, 90-luvulla. Tykkäsin myös Jacky makupala vanukkaista.
Juhannuksena ostettiin kori limsaa (pieniä 0,33l lasipulloja) ja sitä sai juoda niin kauan kuin riitti. Kun sain markkinoilta ison nallepehmolelun. En voinut silloin uskoa silmiäni. Sängylläni se on edelleen, näin 40v myöhemmin :D
Ravintolassa syöminen, olin 12v kun pääsin ekan kerran hampurilaisaterialle, silloiseen Carrolssiin. Totaali-yh:n lapsena moni asia oli mahdoton, esim harrastukset oli tosi tarkkaan mietittävä mihin on varaa.
Sisävessa, aito nukkekoti, vaatteet, polkupyörä, harrastusvälineet, elokuva liput, huvipuisto, aikuisten oikea läsnäolo..Siinäpä niitä muutamia. Hirvittää kun lukee lehdistä nykyään, kuinka on köyhiä perheitä, suomessakin, ois jotain kivaa etes lapsille,(Varakas sukulainen kustantaisi jotain) kyllä lapset muistaa tuommoiset..
uuden vaatteen saaminen. siis kaupasta ostetun. mun vaatteet oli kirppiksiltä ja serkkujen vanhoja. ja serkut on miespuolisia, minä en. olin lapsena aina rumissa vaatteissa, ei 80-luvun lopulla ja ysärin alussa todellakaan kirppistely ollut trendikästä.
lintsillä käynti kerran kesässä oli luksusta. mäkkäriin pääsy vielä suurempaa luksusta, sinne pääsin ekan kerran joskus ala-asteikäisenä kaverin kanssa.
saunalimu veljen kanssa, pikupullo piti jakaa puoliksi. lauantaisin jaettiin karkkipussi puoliksi.
jugurtti oli luksusta, murot vielä enemmän, meillä oli aina kiisseliä koska se on halpaa.
oltiin köyhiä, mutta ei se silloin tuntunut siltä koska kaikilla muilla lähiympäristössä oli ihan samanlainen tilanne. Tajusin asian vasta kun yläasteella samaan kouluun tuli "paremman alueen" nuoria samaan kouluun