Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Muistan kivaa tunnetta, kun sain 5- vuotiaana mennä ostamaan korttelikaupasta yksin, pieni kukkaro kädessä itselleni jotain:)
Oli ihanaa, kun meillä oli majoneesia ja kinkkua. Sämpylät ja kinkku lauantai-aamuna!
Äidin tekemät kinkku- ja tonnikalapiirakat juhliin, ai että ne olivat ihania!
Äidin lihapullat ja muussi.
Kipeänä oli kiva, kun sai Jaffaa.
Sittis:)
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta ostettu vaate. Itse asiassa lapsena en saanut sellaisia ollenkaan.
Vasta teini-iässä sain ensimmäisen ostovaatteen. Siihen asti kuljin äidin ja mummon ompelemissa. Talvitakitkin oli aikuisten takeista pienennettyjä.
En kylläkään osannut kaupan vaatteita oikein edes kaivata, kotitekoiset vaatteet oli siihen aikaan muillakin lapsilla.
Lapsena oli kaupasta ostettuja mutta myös mummon ja äidin tekemiä vaatteita,mutta kaippa niitä nykyäänkin ommellaan paljon...mummo mm. käytti aikuisten vaatteiden kankaat hyväksi ompeluissaan,ulkovaatteisiin,housuihin,mekkoihin
Muistan, kun lapsena toisinaan käytiin kaupungissa asioilla. Linja-autolla mentiin ja sitten käytiin pirtelöllä Valion baarissa. Ei joka kerta, mutta joskus
Kesäloma, uinti ja pyöräily (pyörärahat sain istuttamalla metsään puuntaimia). Ei tarvinnut muovileluja, itse ommeltiin nuken vaatteet vanhoista vaatteista.
Appelsiinimehu, jugurtti, lohi, katkaravut, kaupasta ostetut vaatteet, ravintolassa syöminen ja suihkussa käynti. Meillä oli saunavuoro kerran viikossa ja kotona pelkkä wc. Hiuksia ja kainaloita pestiin toki keittiön lavuaarin yllä.
Olen keskiluokkaisesta perheestä, kaikkea oli ja hyvin meni.
Luksusta oli hampurilainen Carrollisilla ja Banana Split Fazerin kahvilassa Aikatalossa.
Ei niiden hinnan takia, vaan siksi kun niitä sai vain pari kertaa vuodessa.
Viisilapsisen perheen keskimmäisenä lapsena suurinta luksusta mulle oli kahdenkeskinen aika jommankumman vanhemman kanssa. Tuntuu ettei mua huomannut kukaan sen jälkeen kun nuorimmat sisarukset syntyi.
Toinen superluksus oli saada jotain herkkua jota ei tarvinnut jakaa kenenkään kanssa.
Tuntui,että lapsena oli kaikkea,paitsi ulkomaanmatkoja,joita en osannut kaivata,kun oli kaikkea muuta,mökkeilyä,lähialueilla retkeilyä,leirejä,tarpeeksi ruokaa ja herkkuja,kaikkea oli,olin tyytyväinen,mutta ehkä tivolit oli sitten luksusta,sitä oli harvoin,ehkä kerran vuodessa pääsi :)
Suurta luksusta oli, kun äiti sanoi, että mennään ostamaan uudet farkut, ja en ollut edes ehtinyt ruinata kertaakaan!
Joskus käytiin jäätelöllä. Silloin ei ollut mitään överijuttuja, mutta se melba eli vaniljajäätelö ja säilykepersikat oli ihan älyttömän hyviä.
Hakaniemessä Hämeentien alkupäässä oli joskus 70 oli Wimpy.
Ei ollut varsinaisesti mitään suurta luksusta. En ole viettänyt lapsuuttani köyhyydessä vaikka 60-luvun kasvatti olenkin. Muistelen, että aina sain mitä halusin ja sen aikaisia herkkujakin syötiin.
Oma sänky😄 Nukuimme sivusta levitettävässä sängyssä, viiden sisareni kanssa. Toiset nukkuivat jalkopäässä, oltiin silleen somasti, kuin silakat suolassa. Hyvä olla lähekkäin koska pirtissä oli aamuisin hyvin kylmä, ikunoiden alaosat kuurassa.
50 - luvun tyttönen
Kaupasta ostettu ranskanleipä, silloin harvoin kun sitä sai. Nimittäin äiti leipoi meillä kirjaimellisesti kaiken itse, pikkuleivistä ruisleipään. Isä sitten uhmasi ja osti joskus kauppahallista kunnon ranskanleivän.
Hotelliyö yhden ainoan kerran lapsuudessani. Olin taivaissa.
Teininä ensimmäiset Levis-farkut, maksoivat 400 mk (äiti maksoi puolet, minä puolet). Tunsin oloni kuningattareksi.
Kun sain elämäni ensimmäisen etelän hedelmän, appelsiinin, joskus 5-6 vuotiaana!
Mummolassa Äidin tekemät muurinpohja letut oikean muuripadan pohjalla. Ja kaupungissa joka lauantai leivotut pullat ja mustikkapiirakka. Sain ensimmäiset mustat sammarit 12 vuotiaana. Olen syntynyt 60 - luvulla. Eli näissä muistoissa eletään 60 lukua ja 70 luvun alkupuolta.
Suihku: meille tuli sisälle vain kylmä vesi, sauna oli piharakennuksessa ja vain siellä pääsi "suihkuun" - no suihku oli sitä, että kaadettiin kauhalla vettä päähän. Onneksi minulla oli useita kertoja viikossa harrastuksia ja harjoitusten jälkeen kävinkin aina koulun tai urheiluhallin suihkussa. Silloin muuten lähes kaikki kävivät koulun liikuntatunnin tai harrastusten jälkeen suihkussa (tämä siis 80-luvulla), taisi olla muillakin vähän huonoja peseytymismahdollisuuksia kotona.