Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sai jonkun oikean "merkkituotteen", eikä sitä halvinta. Nyt aikuisenakin fiilistelen jos ostan vaikka kinder-munan pääsiäiseksi, kun lapsena ei koskaan saanut kuin jotain halvimpia suklaamunia. Pienestä on onni kiinni :D
Mun lapsuudessa ei ollut Kinder-munia. Suklaamunia kyllä oli, kaikissa oli sisällä sormus.
Ne sormukset olivat kyllä hienoja siihen aikaan!
Henk. koht. en ole ikinä itse ymmärtänyt Kinder-munien suosiota... Niissä suklaa pahaa ja yllätyslahjat jtn muovinpalasia???
Lihis, käristemakkara, kinkkupasteija ja purkkilihapullat.
Vaatteetkin olisivat ehkä olleet, mutta niitä en saanut juuri koskaan. Ostin farkut jo joskus 15-vuotiaana säästämilläni rahoilla, ja käytin vaikka olivat jo rikki polvesta. Onneksi ne tulivat ns. muotiin, mutta kyllä vähän mietitytti että joudun kävelemään kilometrejä 30 asteen pakkasella kouluun rikkinäisillä housuilla. 
Pieni Pommac puollo joskus viikonloppuisin. Miten sita osas olla siita niin onnellinen! Varmaan 1973 - 1976
Koko perheen Ruotsin lomamatkat. Pääsi syömään hyvää ruokaa ja normaaleihin vaatekauppoihin. 70 ja 80 luvun sosialistinen Suomi oli tuolloin aika kommunistinen ja täällä ei oikein ollut mitään.
Keltaista Jaffaa sai vain jos oli vatsatauti Muulloin sitä ei ostettu Äiti luuli että auttaa tautiin Olise hyvää Mies vm
62
Topolina39 kirjoitti:
Kun olin pieni ja tuli Euroviisut, saimme pikkusiskoni kanssa ottaa patjat ja täkit olohuoneen lattialle ja valvoa äidin kanssa viisujen loppuun asti, jos jaksettiin. Se oli niin jännittävää, viisut tuntuivat kestävän tuntikausia ja tuntui kuin oltaisiin saatu olla koko yö hereillä. Samalla syötiin voikkareita ja joskus saatiin limppariakin. 😊
Meilläkin tehtiin näin! ❤️
On jäänyt paljon lämpimiä muistoja, ja vieläkin tykkään Euroviisuista. 
Kun äiti teki kotona spagettia ja jauhelihaa ruoaksi. Ruokailijoita oli vain minä ja äiti. Veljet ja isä olivat poissa kotoa. Koskaan ennen en ollut maistanut spagettia, pelkästään perustorinoa ja pottua. Minä ihan naureskelin syödessäni kun olin niin onnellinen :)
70-luvulla faijan duunipaikan pukkarissa oli limuautomaatti ja sain joskus harvoin mennä isää töihin vastaan ja sain punaisen jaffan. Vieläkin muistelen asiaa hartaudella. Limsa oli harvinaista herkkua silloin. Muistan myös juoneeni jotain apotekarnas sockerdrickaa, en tosin muista missä. Se oli kuin sitruunasoodaa, poreilevaa ja raikasta.
Puikkojäätelö paketti 70-luku ja limsakori oli jo synttäreiden investointi joka teki kavereihin vaikutuksen.
Kun sain ekan barbie-nuken joskus ala-asteella.
Se, että joskus aniharvoin pysähdyttiin mökille ajaessa jossain - siis huoltsikalla muutenkin kuin tankkaamassa, jossain kaupassa tai kahvilassa, sukulaisten luona kylässä tai se harvinaisista harvinaisin kaksi kertaa ikinä mitä pysähdyttiin vartavasten käymään jossain paikassa tai tapahtimassa (Mustialan arboretum ja yksi taidenäyttely). Normaalisti mutsilla oli niin painava kaasujalka että vaan ajaa posmitettiin se vajaa viisi tuntia niin, että hyvä jos tankkia täytettiin tai pissalla sai käydä. En minä tiedä mikä kiire sillä aina oli, mutta mökkimatkat koostuivat lähinnä mielenkiintoisista paikoista missä olisi tehnyt mieli pysähtyä mutta joita vuosi toisensa jälkeen sai vain katsella auton ikkunasta ja kuunnella "käydään sitten myöhemmin, ei nyt ehdi". 99%:ssa ei käyty koskaan, koska kiire mökille ihmettelemään iltapäiväksi että mitäs nyt kun uuni lämpeää, ruoka on syöty ja mitään ei oikein enää voi aloittaa kun on sen verran myöhä jo ja illalla on sauna. Joku parin tunnin ekskursio olisi ihan hyvin siihen päivään matkalle mahtunut, mutta käytännössä ikinä ei voinut. Eikä kysymys ollut rahasta, siitä ei meidän perheessä ollut pulaa ja muutenkin monet paikat missä olis haluttu pysähtyä eivät olisi maksaneet välttämättä mitään.
Se, että oli juustoa ja meetwurstia laittaa leivälle. Tämä oli siis laman jälkeistä aikaa.
Grillillä käynti. Mökkimatkalla oli grilli, jolla joskus pysähdyttiin.
Joka talvi ulkomaanmatkoille koko perheellä. Ne oli luksusta 90-luvulla minulle. Edelleen parhaimpia muistojani. 💗
Parasta oli, kun äiti pakkas lastenleirille mukaan voileipäkeksipaketin ja marmelaadia.
Ei ehkä ihan mitä haettiin mutta se että isä ei ollut kotona. Aina kun ei ollut kotona elämä oli huomattavasti vapaampaa ja rennompaa sekä stressittömämpää kun ei tarvinnut pelätä pimahduksia.
Burana 400 mg tabletteja muutama. Tehosivat kuukautiskipuun. Olin koekaniini, kun tulivat Suomeen ja sain muutaman
Appelsiinituoremehu.
Soft ice. 
Sama täällä. Tosin näin ei koskaan ollut, mikäli isä oli kotona. Oli turvallisin olo, kun isä joi lomalla alkoholia, koska ei ollut tällöin koskaan väkivaltainen, vaan leppoisa.
Parasta oli, kun sai olla hetken aikaa yksin kotona koulun jälkeen. Myös isovanhempien luona oli aina turvallista.