Onko muita jonka mielestä varpajaiset ei ole ok?
Minusta se on vain yksi tekosyy taas ryypätä. Minusta se on suorastaan loukkaavaa. Äiti kasvattaa ja kantaa vauvaa 9kk ja suurella tuskalla sen saattaa maailmaan, pienen viattoman ihmisen. Ja mitä tekee isä, lähtee suurena juhlittuna sankarina baariin!
Kommentit (64)
Hän piti varpajaiset n. kuukauden kuluttua vauvan syntymisestä.
Olin sillä aikaa vauvani kanssa isovanhemmilla - ihana viikonloppu.
Mieheni tykkää järkkäillä juhlia, tekee hyvät ruuat yms. Oli ollut kuulemma todella mukava ilta.
Onneksi kaveritkin ovat fiksuja. Olivat tuoneet minulle (??) ja vauvallemme paljon ihania lahjoja.
Ja minä tässä tietysti odotan ystävieni kanssa, koska täysimetys loppuu ja voidaan sitten viettää tyttöjen kesken " varpajaiset" !!!
On niin paljon miehestä kiinni miten niissä käyttäytyy. Oma mieheni on pitänyt varpajaiset molempien lasten kohdalla (meillä 2 lasta) mutta niin että olin itse vauvan kanssa vielä laitoksella. Ihan hienosti oli mennyt ja tuli molemmilla kerroilla jo ennen puoltapäivää sairaalaan meitä katsomaan. Ja koti on ollut tiptop kunnossa molemmilla kerroilla kun sairaalasta on kotiuduttu :) Mielestäni varpajaiset ovat todella tärkeät juuri ensikertalaiselle että saa purettua sen suuren tunnelatauksen mitä synnytys ja vauva varmasti aiheuttavat. Äitihän saa olla vauvan kanssa ja on väsynyt. Mies taas yksin kotona ravaa ympyrää jos ei saa kerrottua kavereilleen maailmansa ihanimmasta asiasta!
Siltikin uskomattominta oli se kun mieheni kertoi minulle (onneksi muutama kk myöhemmin) että " kaverini" joka oli " sattunut" samaan ravintolaan oli ehdotellut hänelle yhden illan juttua ja vielä väittänyt etten minä siitä suuttuisi! Mies oli vaan ihmetellyt ja jatkanut synnytyksestä ja vauvasta kertomista omille kavereilleen. Ei ole sen jälkeen lukeutunut kavereihini tuo naikkonen!
Vierailija:
Ei varpajaisia viettänyt nainen ole hylännyt vastasyntynyttä ja perheettään!jos nainen juhliia kavereiden kanssa saunoen , syöden ja juoden uutta lasta niin mitä sillä on väliä? Ei se lapsi siitä kärsi!
Minä olen aina ollut sitä mieltä että nainen juhlikoon uutta lasta kavereiden kanssa. Meillä on 2 lasta ja kolmas tulossa. Kun minä olen tullut sairaalasta kotiin niin seuraavana viikonloppuna olen juhlinut kavereiden kanssa, tottakai!
naisten juhliminen ei tarkoita aina kännistä örvellystä vaan meillä on ainakin varpajaisissa vaihdettu kokemuksia synnytyksestä, lapsista jne. saunottu, syöty ja juotu. Usein varpajaiset on järjestänyt vielä joku naisen kavereista tai sukulaisista kotonaan.
Minusta tuossa ei ole mitään pahaa, jos se imetyksen kannalta onnistuu.
Mies ja nainen ovat kuitenkin siinä mielessä erilaisia, että vauva on yleensä riippuvainen äidistään ruoan lähteenä (ja tietysti läheisyyden tarjoanajakin, mutta ainakin meillä vastasyntynyt nukahti suorastaan paremmin isän syliin). Ja sen, että nainen ei usein ole fyysisesti juhlatuulella, kun alapää on murjottu jne.
Meillä miehellä ei ollut varpajaisia, kun kaverit asuvat kaukana, mutta ei se minua olisi haitannut. Siirtymäriiti ovat tärkeitä ja mies ei koe sitä raskausaikaa niin konkreettisesti kuin nainen. Naisillakin muuten on ollut omat varpajaisensa, kun suvun naiset toivat rotinoita vastasyntyneelle. Tietysti siitä hyötyi koko perhe, mutta kyllä se oli nimenomaan naisten kokoontuminen.
Se, jos mies ja kaverinsa " juhlivat" kiskomalla itsensä umpitunneliin on eri juttu kuin se, että mies juhlistaa isäksi tuloaan. Miksi te otatte miehiä, jotka ovat noin juntteja?
kuulostat niin takakireältä nipottajalta kuin olla ja voi. Teillä varmaan mies heräilee myös öisin tasapuolisuuden nimessä, vaikka menis töihinkin seuraavana päivänä.
Minäkin haluaisin sellaiset varpajaiset jossa äitikin saisi olla mukana, mutta kyllä se on lähipiirissä aina mennyt niin että äiti on sairaalassa toipumassa synnytyksestä isä kavereinen ryyppää.
Ja kahdet varpajaiset jo katsellut. Ja e-hei, mies ei ole edes kääntänyt kylkeä kummankaan lapsen takia... Kolmatta lasta tuskin tuleekaan.
jos mieheni lähtisi ryyppäämään kun maailman ihmeellisin asia olisi tapahtunut. esikoisen kun sain mies sanoi ettei todellakaan halua mennä mihinkään.
varpajaiset on sellaisille miehille jotka käy klubbaamassa, värjää hiukset ja ostaa h&m:ltä vaatteet. eli kakaroille
Mies on molemmilla kerroilla saanut pitää varpajaiset, mutta pahalta on tuntunut. Eipä ole ollut sairaalassa auttamassa varpajaisvalmistelujen ja jälkiseurausten takia ja minä olen saanut tulla tuskaisen sektiohaavan kanssa tosi sekaiseen kotiin. Ero siitä sitten tuli!!!! Ja joutikin tulla!!!!!
Kun vauva on syntynyt, en haluaisi olla vauvasta hetkeäkään erossa kun hän on niin ihmeellinen. Miehellä ei selvästi ole samoja fiiliksiä kun pystyy helposti jättämään äidin ja vauvan viinan ja kavereiden takia. Tunnen toki lähipiiristä isiäkin joille vauva on yhtä suuri ihme kuin äidillekin, eikä heitäkään ole huvittanut mihinkään lähteä. Ristiäisiet/nimiäiset ovat riittäneet.
Ei varpajaisia viettänyt mies ole hylännyt vastasyntynyttä ja perheettään!
jos mies juhliia kavereiden kanssa saunoen , syöden ja juoden uutta lasta niin mitä sillä on väliä? Ei se lapsi siitä kärsi!
Minä olen aina ollut sitä mieltä että mies juhlikoon uutta lasta kavereiden kanssa. Meillä on 2 lasta ja kolmas tulossa. Kun minä olen tullut sairaalasta kotiin niin seuraavana viikonloppuna on mies juhlinut kavereiden kanssa, tottakai!
Miesten juhliminen ei tarkoita aina kännistä örvellystä vaan meillä on ainakin varpajaisissa vaihdettu kokemuksia synnytyksestä, lapsista jne. saunottu, syöty ja juotu. Usein varpajaiset on järjestänyt vielä joku miehen kavereista tai sukulaisista kotonaan.
Samaa mieltä. Ja eikö se ole parempi, että varpajaiset on sillä välin, kun äiti ja vauva sairaalassa? Saa sitten kotona täysillä keskittyä vauvaan ja äitiin.
Ja harva mies taitaa sillä sekunnilla baariin rynnätä, kun lapsi on rinnalle nostettu. Jos ryntää, olisi kannattanut isävalintaa vielä miettiä =)
Täytyy ottaa huomioon että tuore äiti on hyvin herkässä mielentilassa (ja sen tietäminen ei helpota yhtään) ja kyllä varpajaiset hylkäämiseltä minusta ainakin tuntui. Vastasyntyneen kanssa on muutenkin hirmu herkkä jokaisen jutun suhteen, joten miehen läsnäolo rauhoittaa.
Niin, ja miksi miestä pitää juhlia sankarina, mitä hän on tehnyt? Kaverit tulee katsomaan vauvaakin vain lähinnä jos on pakko.
Mies pitää pistää kärsimään! Ja hetkeksikään ei siskot pidä unohtaa, että isä on äidin pikkuapulainen, jolla ei ole osaa eikä arpaa lapseen, eikä minkäänlaista suhdetta häneen tai oikeutta iloita hänestä muuta kuin äidin tuntemusten kautta.
Kätilö vi***tuili hänelle aika suoraan seuraavana päivänä. Mäkin olin melkein valmis heittää koko miehen pellolle!
Mutta kyllä minäkin joka tapauksessa olen ap:n linjoilla. Aivan käsittämättömin on se versio, että varpajaisia ei saada aikaiseksi sillä aikaa, kun äiti ja vauva ovat sairaalassa. Mies sitten viettää ekan viikonlopun poissa kotoa juhlien ja äiti ja vauva opettelevat kotielämää keskenään tai hoitoavun turvin. Ääliömäistä.
Onkos äideille jotain vastaavia juhlia? Onko se äideille yhtä kärsimystä? Jos miehen ainoa myönteinen asia lapsen syntymässä on varpajaiset niin menköön koko mies. Minä en sellaista miestä hyysäisi, jos ei terve lapsi riitä hänelle ilon aiheeksi.
Meillä varpajaiset oli niin, että aluksi miehen kaverit tulivat meille katsomaan pientä vauvaa ja ihmettelemään, miten isänsä näköinen hän on. No, minä siinä jouduin kokkaamaan ja vähän siivoamaan ennen vieraita, mutta synnytys oli helppo ja sen ajan mies hoisi vauvaa, niin se oli ihan OK.
Pojat toivat lahjoja vauvalle ja kukkia minulle ja onnittelivat. Sitten siirryin imettämisen ihmeelliseen maailmaan toisaalle, koska vastasyntynyt iltatankkasi käytännössä koko illan.
Kuulin kuitenkin oven takaa, mitä miehet juttelivat ja kertoivat omista lapsistaa, sisartensa lapsista ja pohtivat isyyttä. Minusta se oli aika hellyyttävää.
Joskus puolikymmenen tienoilla lähtivät baariin, mistä mieheni tuli kotiin joskus aamun tunteina hiprakassa, muttei missään ökykännissä.
Isyys on miehelle valtava muutos (tai ainakin pitäisi olla!!!) ja kaveriporukan hyväksynnällä ja asian pohtimisella miesten tavalla on varmasti tärkeä merkitys. Meidän isäntä oli myös varpajaisensa ansainnut. Oli hieronut minua raskauden loppuaikoina joka ilta, valvonut kanssani koko synnytysyön, vaikka oli päivän ollut töissä ja hoitanut muutenkin valtavasti asioita. Lisäksi synnytyksessä mukana olo oli hänelle aika paukku. Naisella hormonit ja kaikki valmentavat vanhemmuuteen, mihen pitää kasvaa siihen mukaan toiminnallaan.
Kai miehelle sallitaan myös muuta elämää ja omia ajatuksia kuin vauva ja vaimo?
Hullua porukkaa liikenteessä. Miehen pitää olla 24/7 kotona sen takia että opetellaan olemaan vauvan kanssa ja vaimolla on herkkää?!?
Kasvakaa naiset aikuisiksi!
Miten muuten yh:t selviää vauvojensa kanssa? on heillä varmnaan ihan mahdottoman hankalaa kun ei ole sitä miehen olkapäätä!!!
Itse en viettänyt varpajaisia. Meille kävi niin hyvin, että saimme perhehuoneen ja olimme viikon siellä kaikki. Osallistuin alusta asti vauvan hoitoon, vaimo oli hyvin kipeä ensimmäiset päivät. Sitä viikkoa ei mikään korvaa. Eipä sen jälkeen sitten enää tullut varpajaisryypiskely mieleen. Muuten kyllä maistuu...