Android vai iPhone? Kummasta tykkäätte enemmän? Tässä oma mielipiteeni muutama viikko Androidiin siirtymisen jälkeen.
Itse käytin vuosia iPhonea ja siirryin hiljattain Androidiin. Eihän noissa suurta eroa ole, mutta muutama yksityiskohta ainakin itseni Androidissa nyt miellyttää enemmän. Tiedostojen siirto (videot, musiikki yms.) on paljon helpompaa, kun puhelin näkyy tietokoneessa kuin muistitikku ja voi siirtää kaikenlaisia tiedostoja puhelimen ja tietokoneen välillä. Eikä tarvita mitään kammottavia iTunes-ohjelmistoja.
Toinen on se, että wifin saa oikeasti pois päältä pikakuvakkeesta (en koskaan ymmärtänyt iPhonen logiikkaa, että se menee vain vähäksi aikaa pois päältä...). Muutenkin jää vaikutelma, että Android on käyttäjää varten, iPhonessa taas tuntuu siltä, että ylhäältäpäin on päätetty, että näin sinä haluat puhelintasi käyttää.
No näitä ei ole kaikissa Androideissakaan, mutta uudessa puhelimessani on kuulokeliitäntä, jota uusissa iPhoneissa ei ole (en ymmärrä miksi ei). Ja uudessa puhelimessani on ehjä näyttö (ei lovia tai reikiä kameran linssiä varten).
Kommentit (164)
Mulla on android puhelin. Mulle hinta/laatusuhde ratkaisee puhelimen valinnassa ja tällä hetkellä android puhelimista löytyy parhaat h/l suhteet. Ostan iPhonen heti jos asia on joskus toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä ostaa omena, maksaa vain merkistä. En tajua ihmisiä.
Kun on alla Bentley ja ranteessa Rolex, niin taskuun ei todellakaan mene mikään halppispuhelin.
Miksei? köyhäilethän sinä autonkin kanssa ja Patek se pitää olla, rantarolexit ovat vain vähän halvempi kuin aidot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä iPhone on 1000 kertaa parempi. Siinä ei ole viiruksia ja haittaohjelmia ja akku kestää hyvin yli viikon. Kaveri joutui lataan androidiaan joka päivä.
Ei varmasti kestä aktiivisella käytöllä tai edes peruskäytöllä yli viikkoa. Silloin kestää, jos sitä pitää pöydällä valmiudessa odottamassa puheluja, mutta muuten ei taatusti kestä.
Minä jätin vesi sateeseen minun hienon Samsungin vesi sateeseen ja silloin oli melko uus. Vieläkin pelaa todella hyvin, kaverini iPhone heti meni rikki -10-5 asteessa ja oma selvisi. En edes kyllä halua iPhonen.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä ostaa omena, maksaa vain merkistä. En tajua ihmisiä.
Ja Skoda on maailman paras auto! 😄
Mulla on työkäytössä iPhone ja omana puhelimenani OnePlus. Tykkään OnePlussastani paljon enemmän. En ostaisi henk.koht. käyttöön siis iPhonea koskaan.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, siksi iPhone. Mulla on 8 vuoden aikana ny toinen menossa, ja käy ja kukkuu akunvaihdon (80 egee) jälkeen kuin uusi, käyttisivitykset kulkee jne.
Mutta se tärkein: Androidia et oikein käytä ilman että olet koko ajan kirjautuneena Googlen tunnarilla sinne sisään. Siitä seuraa, että G tietää missä olet, mitä surffaat, ja sähköpostiesi sisällön.
Tuohon orwellilaiseen kyttäykseen en mene mukaan.
iPhone kestää yleensä aikaa pidempään. Siis erityisesti ne päivitykset rullaa vuosien päähän, kun Androidissa tuki voi loppua kahdessa vuodessa tai jopa alle. Akku ei ole Apple parhaita puolia, mutta sen voi aikanaan vaihdattaa ja taas menee monta vuotta. Itseäni ärsyttää Androidin käytössä se käyttäjän turha kuormittaminen turhilla asioilla. Ilmoituksia satelee kaikenlaisista turhista asioista ja Samsungin yms. merkkien kuorrutteen tekee käyttöliittymästä ja sovellusmaailmasta monimutkaisen verrattuna Appleen. Tietoturva on myös Androidin heikkous, sovelluskaupasta voi tulla mitä vaan, kun Apple taas huolehtii, että kaupassa ei ole haittaohjelmia.
Vai ei akku kestä, ja hidas.
No esimerkki, latasin viime perjantaina aamulla ennen 10 puhelimen, seuraavan kerran piti ladata maanantai iltana. Joten kyllä kestää.
Toisekseen android on vapaampi käyttäjä ystävällinen, ja myös hifistelijälle tehty. IPHONE on sellainen että ylhäältä päätetty miten haluat omenaasi käyttää
Aina ollut android. Lisäksi kuulunut aina siihen googlen devolopers tiimiin, mitä tulee itse androidiin.
Saanut aina versioni käyttöön paljon muita aiemmin.
En näe applessa mitään hyvää apple i phone 6 oli sellainen jonka olisin silloin saanut käteeni jos olisin halunnut vaihtaa mutta ei, se oli toki silloin uusin ja niinpois päin. Mutta se käyttöjärjestelmä? se on lapselle tehty.
iPhonesta voi siirtää tiedostoja ilman iTunesia. Kytkee vain usb-kaapelilla kiinni ja näkyy heti resurssienhallinnassa ilman mitään lisäohjelmia.
Otin työpuhelimeksi iphone 14:n, vaikka olen käyttänyt androidia vuosikaudet. Itku tuli melkein heti laitteen käynnistettyäni. Käyttölogiikka ei ole johdonmukainene, eikä sitä ole helppo käyttää yhdellä kädellä. Välillä pyyhkäisy toimii, välillä täytyy tökätä yläkulmasta päästääkseen takaisin. Androidin takaisin-toimintoa tuli ikävä. Yritin siirtää valokuvia tietokoneelle raporttia varten, eikä siitäkään tahtonut tulla mitään.
Luovuin puolen vuoden jälkeen työiphonesta ja sain tilalle Samsungin. Toista kertaa en erehdy.
Vierailija kirjoitti:
iPhonesta voi siirtää tiedostoja ilman iTunesia. Kytkee vain usb-kaapelilla kiinni ja näkyy heti resurssienhallinnassa ilman mitään lisäohjelmia.
Miten kivikautista että täytyy kanniskella johtoja mukana.
Onko puhelinnumeroitakin varten kannettava puhelinluetteloa mukana?
Miten langaton tiedonsiirto onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
iPhone kestää yleensä aikaa pidempään. Siis erityisesti ne päivitykset rullaa vuosien päähän, kun Androidissa tuki voi loppua kahdessa vuodessa tai jopa alle. Akku ei ole Apple parhaita puolia, mutta sen voi aikanaan vaihdattaa ja taas menee monta vuotta. Itseäni ärsyttää Androidin käytössä se käyttäjän turha kuormittaminen turhilla asioilla. Ilmoituksia satelee kaikenlaisista turhista asioista ja Samsungin yms. merkkien kuorrutteen tekee käyttöliittymästä ja sovellusmaailmasta monimutkaisen verrattuna Appleen. Tietoturva on myös Androidin heikkous, sovelluskaupasta voi tulla mitä vaan, kun Apple taas huolehtii, että kaupassa ei ole haittaohjelmia.
Yleensä asia on juuri päinvastoin. Päivityksiä et toki Androidiin saa, mutta iPhone muuttuu käyttökelvottomaksi siinä vaiheessa, kun developerit lakkaavat tukemasta puhelimesi viimeisintä ios versiota. Sovellusten asennus storen ohi ei myöskään onnistu. Android mahdollistaa yleensä käytön pidempään. Tietysti, jos peukalo on keskellä kämmentä, etkä ymmärrä mitään tietoturvasta, ios on turvallinen valinta.
Android on mukautuvampi käyttis ja Google ei ole aivan yhtä misantrooppinen sovelluspolitiikaltaan kuin Apple. Iso miinus on, ettet pysty ostamaan muuta kuin halon kokoisia puhelimia. Kompaktit puhelimet ovat toki vähitellen poistuva ylellisyys Applellakin. Nähtävästi 10 % vähemmistön toiveita ei kannata kuunnella.
Androidissa ei pdf-tiedostot avaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kivikautista että täytyy kanniskella johtoja mukana.
Onko puhelinnumeroitakin varten kannettava puhelinluetteloa mukana?
Miten langaton tiedonsiirto onnistuu?
Wifillä
Vierailija kirjoitti:
Otin työpuhelimeksi iphone 14:n, vaikka olen käyttänyt androidia vuosikaudet. Itku tuli melkein heti laitteen käynnistettyäni. Käyttölogiikka ei ole johdonmukainene, eikä sitä ole helppo käyttää yhdellä kädellä. Välillä pyyhkäisy toimii, välillä täytyy tökätä yläkulmasta päästääkseen takaisin. Androidin takaisin-toimintoa tuli ikävä. Yritin siirtää valokuvia tietokoneelle raporttia varten, eikä siitäkään tahtonut tulla mitään.
Luovuin puolen vuoden jälkeen työiphonesta ja sain tilalle Samsungin. Toista kertaa en erehdy.
Uusavuton.
En voisi kuvitellakaan muuta kuin iPhonea, joka minulla on ollut alusta asti. Ei koskaan ole mitään ollut ongelmia. Teknisesti idioottivarma puhelin. Koskaan ei ole tarvinnut korjauttaa mitään. Toimii kuin junan vessa.
Ostin iPhonen mutta se tuntui jotenkin paluulta keskiaikaan. Siitä tuli mulle vähän lelumainen fiilis. Myin pois ja Android puhelin tilalle josta pidän paljon enemmän. Enkä ole ainoa joka näin on todennut ja tehnyt.