Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(
1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.
Mä en jaksa enää elää :(
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle pitäisi kuitenkin jäädä asumiskulujen jälkeen vähintään 1450 euroa kuukaudessa rahaa käyttöön. Jos ei jää, niin saat toimeentulotukea. Miksi tuo summa ei riitä?
Sivusta kyselen, mistä päädyit tuohon summaan?
Ja olethan tietoinen ettei Kela huomioi vuokraa, eikä mitään ylimääräisiä kuluja, tuon auton kuluja tuskin huomioidaan.Kelan sivuilta: yksinhuoltajan perusosa 574 eur, kolmen alle 10-vuotiaan lapsen perusosat 317 + 292 + 267 eur. Yhteensä 1450 euroa. Jos osa lapsista on yli 10-vuotiaita, perusosa on suurempi.
Tarkoitinkin, että tuosta voi maksaa myös auton kulut, mutta rahaa pitäisi silti jäädä vielä ruokaan.
Se on totta, että asumismenoja ei välttämättä oteta huomioon kokonaan, mutta nelihenkiselle perheelle Kelan raja on kuitenkin sen verran korkea, että perusosasta maksettavaa jää tuskin kovin paljon.
Siis tuohan on todella hyvin,pieni palkkainen yh ei saa noin paljoa,tuleeko tohon päälle vielä lapsilisät?ja tuohon vielä sähkö,vuokra ,lääkkeet ja lääkärikulut jne..
Lapsilisät eivät tule tuohon päälle, vaan ne ovat summassa jo mukana. Ja se pienipalkkainen kolmen lapsen yh on myös oikeutettu toimeentulotukeen, jos hänen tulonsa jäävät tuon alle eikä hänellä ole säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuokra on kyllä kauhea. Luulisi löytyvän halvempikin kämppä ja ilman sähkölämmitystä. Vai eikö Ap halua kerrostaloon?
Suurin osa kerrostaloasunnoistakin lämmitetään sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Käy diakonilla. Ne voi auttaa.
Ja auto pois. Sehän vie valtavasti rahaa, vakuutukset, bensa, katsastus.
Aloittaja on useampaan kertaan kertonut, että auto on välttämätön: on päästävä oppilaitokselle (kyllä, osassa Suomea kuten Kainuussa ja Pohjois-Savossa on edelleenkin lähiopetusta peruskouluista ammattikorkeisiin koska koronatilanne on hyvä), työharjoitteluun ja tarvittaessa sairaan lapsen kuljettamiseen.
Auto vie rahaa, mutta ilman sitä ei maakunnissa selviä. Mulla on oma työpiste 40 kilometrin päässä pikkukaupungin keskustasta, jossa asun - busseja ei sinne kulje, ja joka päivä on kumminkin töissä käytävä (kyllä, osassa Suomea kuten Kainuussa ja Pohjois-Savossa ollaan edelleenkin fyysisesti työpaikalla koska koronatilanne on hyvä, ja kaikkia töitä ei voi tehdä etänä).
Luetaan niitä ketjun alkupään kommentteja eikä jankuteta samaa, kiitos.
253, meillä, joista sanoin että köyhiä kuin kirkonrotat: mulla 30h viikossa töitä (kuntoutusalalla tosi tyypillistä näillä isoilla firmoilla kaikissa oalvelukodeissa jne) joten saan bruttona 1800, siitä jää 1500. Multa meni kaikki toiminimihommat tässä koronan aikana. Mies liikuntapuolelta, sillä pudotettiin tunnit 40 prossaan, muttei oo kokonaan lomautettu, vaikka jopa vähän toivoi. Palkkaa tulee sellainen 1000e hällä ja siitä ei paljon veroa mee, jää joku 800. Lapsilisää ei tule, menee suoraa takaisinperintään, olen sitä porukkaa, joka maksaa takaisin asumistuen ja opintotuen, kun valmistuin keväällä ja sain oman alani töitä. Nykyäänhän se katsotaan eri tavoin. Oon saanut kaksi kertaa vapautusta takaisinperinnästä, toisella kertaa olin leikkausten takia pitkään pois työelämästä ja viime vuonna saatiin koronan vuoksi.
Ainahan täältä löytyy pilkkaajia ja ivaajia, en minäkään ajatellut, että amk/toinen maisteri käy näin. Lämmitys, vanhan 65m2 talon laina (ostettu toisen sukulaiselta vanha talo, oli niin paljon halvempi kuin rivarit ym), auton kulut (kummankin työnantaja vaatii auton käyttöä, ollaan ihan pulassa et selvitään tällä yhdellä), ja tietty kaikki pakolliset laskut perään, niin diakoniasta haetaan ruokaa välillä ja tiukilla ollaan. Ei tässä luksusta odotettukaan, mutta ei ihan tätäkään. Sairastuin joulukuussa, nyt odotan, että saan maksukaton uudestaan täyteen ja kelakorvattavuuden lääkkeisiin, poli ja osastomaksuja nyt jo 500 ja lääkkeisiin mennyt joku 400. En mä keneltäkään sääliä kaipaa, elämä on elettävä ja pärjättävä, mutta tiukkaa on. Lasten takia jaksaa onneksi mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja meidän nettotulot on n.1400e/kk, josta vuokran osuus 430e. T: epäonninen alanvaihtaja
Surkeaa, jää "vain" tonni kuussa huvitteluun.
Ei varmaan ole ainoa kulu tuo vuokra..
Vierailija kirjoitti:
Pitikö sun hankkia niitä kakaroita? Onko kivaa antaa lapselle köyhä lapsuus? Pilaat siinä heidänkin elämän.
Ja sitten itketään, kun suomalaiset naiset eivät halua lisääntyä, ja vingutaan että huono taloudellinen tilanne "ei ole mikään syy jättää lapset tekemättä". Jooh, onneksi omat hedelmälliset ajat ovat jo takanapäin - eikä niitä lapsia tullut synnytettyä ainuttakaan. Enpä antanut yhdellekään lapselle köyhää lapsuutta, vaan käytin kaikki rahat (niin palkat kuin työttömyyskorvauksetkin) ihan vain itseni hengissäpitämiseen.
Turha sitten marista, miten "suomalaiset loppuvat kesken" ja "entäs huoltosuhde".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uskomatonta miten jotkut eivät tajua että auto on osassa Suomea ehdoton välttämättömyys. Jos siitä luopuu, pitää luopua työssäkäymisestä ja/tai opiskelusta. Auto tuo edes hivenen toivoa päästä eteenpäin elämässä tässä Ap:n tapauksessa.
Elämä on monelta osin valintojen maailma.
Joko sitä asuu isossa kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien varrella, jolloin ei tarvitse sitä autoa, mutta asuminen on tyyristä, tai sitten asuu edullisemmin huonon julkisen liikenteen alueella, jolloin tarvitsee myös maksaa auton ylläpidosta. Summa summarum: plus miinus nolla, ellei pääse asumaan todella, todella huokeasti ja sitä kautta sitten "säästämään".Tämä. Asun syrjässä ja auto on välttämättömyys. Valinta. Asumiskulut on edulliset. Myös lapset on ollut valinta eikä nyt aikuisena vaan voi lähetä opiskelemaan kaiken tämän keskellä.
No kuule, edelleen on tarkoitus, että ihmiset elättävät itse itsensä työllä eivätkä elä tuilla. Sossuturvajärjestelmää ei todellakaan ole luotu vaihtoehdoksi työssäkäynnille, vaan tueksi silloin, kun työstä saadut tulot eivät riitä.
Niinpä nimenomaan työttömän pitää hakea töitä tai opiskella, jotta työllistymismahdollisuudet paranevat.
On siis aivan oikein ja kunnioitettavaa, että ketjun aloittaja on hakeutunut opiskelemaan. Onnea hänelle opinnoissa ja työnsaannissa. Hieno ja arvostettava teko. Samalla hän on hieno esimerkki lapsilleen.
Turhaan mulle paasaat. Minä elätän itse itseni ja lapseni ilman mitään tukia. No se moka tässä oli, että jätin mainitsematta jatko-opiskelut. Ei vaan voi enää lähteä opiskelemaan vaikka joku muu huvittaisi kuin nykyinen työ. Valintoja ne lapset on ollut. Ei voi lähteä haaveilemaan jotain kivempaa.
En nyt ajatellut edes, että joku päälle 40v lähtee ensimmäistä ammattia opiskelemaan? Ei se siinä siinä iässä ole mitään hienoa, arvostettavaa tai esimerkkiä. Kyllä opiskelut ja muut haahuilut pitää hoitaa ennen niitä lapsia. Tai viimeistään, kun ovat pieniä. Ei nyt 4e tilillä jäädä pohtimaan, että mitä mä haluan, kun ovat teinejä. Ja jos näin ei ole niin elää sitten sen asian kanssa ja karsia jostain. Ei voi vaan olettaa, että koko eläminen maksetaan tuilla ja on autot ja kaikki.
Ohiksena kommentoin, että elät kyllä melkoisessa kuplassa, onnittelut siitä! Hyvin moni joutuu vaihtamaan nykyään työpaikkaa, vaikka olisi opiskellut ammatin joskus. Harva lähtee opiskelemaan huvin vuoksi vaan nimenomaan siksi, että saisi töitä. Perheellisenä varsinkin arvostettavaa! Olet muuten todella harvinainen ihminen, Suomesta ei varmasti löydy muita, jotka eivät saa yhteiskunnalta mitään tukea. Miten olet järjestänyt tuon? Etenkin peruskoulu on lasten osalta kallis ilman yhteiskunnan tukea. Varmaan kunnassa kiitollisena ihmettelevät? :)
Ap vois muuttaa vaikka Gambiaan. Siellä on kuulemma halpaa asustella, ja saisit ap vielä jonkun paikallisen gigolon kainaloon.
Reilu tonni työttömyyskorvausta, lapsilisät, elarit ja asumistuki. Yhteensä jotain yli 2000? Miten se ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?
En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.
133
Eikö lääkkeissä ole katto?
Kaikki lääkkeet eivät ole korvattavia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on laskettu maksavan vanhemmilleen 130 000 euroa. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat vähän omaa taskuakin kaivamaan..
Miksi tehdä lapsia, jos taskut ammottavat tyhjyyttä? Osa vanhemmista ei todellakaan kaiva kuvetta omista taskuistaan, jos sattuu elämään pelkkien tukien varassa. Pahimmillaan molemmat vanhemmat ovat työttömiä, jolloin taloudessa ei ole latin latia omia varantoja, koska tukirahat ei ole omin voimin hankittuja tuloja. Toisin sanoen me muut sitten maksamme näiden ihmisten p*rshedelmät.
Nykyäänhän Suomessa oikeastaan vain varakkaat kantasuomalaiset enää lisääntyvät. Pienituloisille ei lapsia enää synny, ei etenkään useampaa kuin yksi. Eli suotta siinä mouhotat.
Minusta tuo on surullista, perhehaaveet ovat tärkeitä tuloista riippumatta.
Eikös vähävaraiset nimenomaan lisäänny? Hyvätuloiset opiskelevat pitkään ja tekevät uraa, sitten joskus 30 paremmalla puolella on aikaa tehdä lapsi tai kaksi.
Eivät. Päivitä tietosi. Kantasuomalaisilla oikeastaan enää varakkaat saavat lapsia, vain rikkaimmat kolme. Minusta se on aika kamalaa.
"Kun naisten ja miesten koulutustasoa katsotaan yhdessä, nähdään syntyvyyden olleen vuonna 2019 korkeampaa vähemmän kouluttautuneilla. Pareilla, joilla sekä naisen että miehen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon, hedelmällisyys oli korkea, 152 lasta tuhatta koulutukseltaan vastaavaa avio-/avoparia kohden. Myös niillä pareilla, joilla naisen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon ja joilla miehellä oli toisen asteen koulutus, yleinen hedelmällisyysluku oli melko korkea, 128 lasta tuhatta koulutukseltaan vastaavaa paria kohden. Naiset, joilla oli toisen asteen koulutus, hedelmällisyysluku oli 107 lasta, kun miehellä oli toisen asteen koulutus, ja 109 lasta, kun miehen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon."
https://www.stat.fi/til/synt/2019/02/synt_2019_02_2020-12-04_tie_001_fi…
Suomessa syntyneistä naisista taas korkeakoulutetut saavat hitusen enemmän lapsia elämänsä aikana, mutta ero ei ole niin suuri kuin yllä annetaan ymmärtää.
Suomessa syntyneistä on avainsana. Kantasuomalaisista ei sanota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uskomatonta miten jotkut eivät tajua että auto on osassa Suomea ehdoton välttämättömyys. Jos siitä luopuu, pitää luopua työssäkäymisestä ja/tai opiskelusta. Auto tuo edes hivenen toivoa päästä eteenpäin elämässä tässä Ap:n tapauksessa.
Joko sitä asuu isossa kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien varrella, jolloin ei tarvitse sitä autoa, mutta asuminen on tyyristä, tai sitten asuu edullisemmin huonon julkisen liikenteen alueella, jolloin tarvitsee myös maksaa auton ylläpidosta. Summa summarum: plus miinus nolla, ellei pääse asumaan todella, todella huokeasti ja sitä kautta sitten "säästämään".Tämä. Asun syrjässä ja auto on välttämättömyys. Valinta. Asumiskulut on edulliset. Myös lapset on ollut valinta eikä nyt aikuisena vaan voi lähetä opiskelemaan kaiken tämän keskellä.
No kuule, edelleen on tarkoitus, että ihmiset elättävät itse itsensä työllä eivätkä elä tuilla. Sossuturvajärjestelmää ei todellakaan ole luotu vaihtoehdoksi työssäkäynnille, vaan tueksi silloin, kun työstä saadut tulot eivät riitä.
Niinpä nimenomaan työttömän pitää hakea töitä tai opiskella, jotta työllistymismahdollisuudet paranevat.
On siis aivan oikein ja kunnioitettavaa, että ketjun aloittaja on hakeutunut opiskelemaan. Onnea hänelle opinnoissa ja työnsaannissa. Hieno ja arvostettava teko. Samalla hän on hieno esimerkki lapsilleen.
Turhaan mulle paasaat. Minä elätän itse itseni ja lapseni ilman mitään tukia. No se moka tässä oli, että jätin mainitsematta jatko-opiskelut. Ei vaan voi enää lähteä opiskelemaan vaikka joku muu huvittaisi kuin nykyinen työ. Valintoja ne lapset on ollut. Ei voi lähteä haaveilemaan jotain kivempaa.
En nyt ajatellut edes, että joku päälle 40v lähtee ensimmäistä ammattia opiskelemaan? Ei se siinä siinä iässä ole mitään hienoa, arvostettavaa tai esimerkkiä. Kyllä opiskelut ja muut haahuilut pitää hoitaa ennen niitä lapsia. Tai viimeistään, kun ovat pieniä. Ei nyt 4e tilillä jäädä pohtimaan, että mitä mä haluan, kun ovat teinejä. Ja jos näin ei ole niin elää sitten sen asian kanssa ja karsia jostain. Ei voi vaan olettaa, että koko eläminen maksetaan tuilla ja on autot ja kaikki.
Niin hemmetin tyhmä viesti taas. Yhteiskunta kaataa tuohonkin kirjoittajaan ja hänen lapsiinsa aivan valtavasti rahaa. Kaikki maksetaan - päivähoito, varhaiskasvatus, koulut, opinnot, maksetaan lapsilisät, terveydenhuolto kaikille, vaikka mitä.
Jokainen on nettosaaja yhteiskunnassa keskimäärin 45-vuotiaaksi. Jos on lapsia niin pitkään sen jälkeenkin.
Joten tuokin tyhmä öyhöttäjä voisi pitää suunsa supussa ja olla nöyrä sen tosiasian edessä, että ei todellakaan maksa omaa ja lastensa elämistä itse vaan on nettosaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa pari tonnia rahaa ja ne ei muka riitä?
Miksi muut pärjää parin tonnin tuloilla, meilläkin on 2 autoa, eläimiä, talo jne ja ikinä ei ole tili nollilla.Ja sit tuut kertomaan kuinka olet niin onnekas, että (halvasta) talosta ei ole lainaa tai sitä on hyvin vähän.
Ja on saanut perintönä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa tyhmä viesti. Opiskelu uuteen ammattiin nimenomaan on se mitä pitää tehdä jos entinen ei enää työllistä. Se on oikea, vastuullinen ja rohkea ratkaisu. Hienosti tehty ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut pärjää parin tonnin tuloilla, meilläkin on 2 autoa, eläimiä, talo jne ja ikinä ei ole tili nollilla.Ja sit tuut kertomaan kuinka olet niin onnekas, että (halvasta) talosta ei ole lainaa tai sitä on hyvin vähän.
Meillä on talolainan lisäksi muutakin lainaa.
Ai se olet sinä taas? Hevosiakin löytyy, lapset harrastaa ja oliko vielä niitä lentäviä lehmiä?
Kylläpä olet katkera kun toiset pärjää parin tonnin tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on saanut perintönä kaiken.
Ihan on kuule omalla työllä kaikki ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hemmetin tyhmä viesti taas. Yhteiskunta kaataa tuohonkin kirjoittajaan ja hänen lapsiinsa aivan valtavasti rahaa. Kaikki maksetaan - päivähoito, varhaiskasvatus, koulut, opinnot, maksetaan lapsilisät, terveydenhuolto kaikille, vaikka mitä.
Jokainen on nettosaaja yhteiskunnassa keskimäärin 45-vuotiaaksi. Jos on lapsia niin pitkään sen jälkeenkin.
Joten tuokin tyhmä öyhöttäjä voisi pitää suunsa supussa ja olla nöyrä sen tosiasian edessä, että ei todellakaan maksa omaa ja lastensa elämistä itse vaan on nettosaaja.
Tällä en siis tarkoittanut ap:ta vaan tuota tyhmää huutelijaa jolle vastasin.
Ap, sinulle kaikki ihailu, kunnioitus ja tsemppaus! Vaikutat upealta ja vahvalta ihmiseltä raskaassa tilanteessa. Toivottavasti saisit apua ihan jo jaksamiseen, esimerkiksi keskusteluapua diakonissalta tai opiskelijoiden terveydenhuollosta. Diakonissa voi myös kenties auttaa siinä, että sinulle löytyisi tukiverkostoja. Ainakin isoissa kaupungeissa on esimerkiksi erilaista vapaaehtoistoimintaa tällaiseen.
Mutta yritä jaksaa pitää yllä toiveikkuutta, että tämä vaikein jakso on väliaikainen ja opintojesi edistyessä pääset todennäköisesti taas töihin, mikä helpottaa paljon.
Kaikkea hyvää ja olet todella ihailtava ihminen!
Tämä ketju sai minut todella ahdistuneeksi. En käsitä, miten ihmiset voivat olla näin inhottavia toisilleen. Anonyymisti on aivan liian helppoa olla ilkeä. Minulle tuli fyysisesti huono ja valtavan surullinen olo kun luin tätä ketjua. Miettikää nyt hyvät ihmiset käytöstapoja.
Ap, jos vielä luet tätä ketjua, haluan vaan kertoa että ihailen sinua todella paljon. En ole koskaan itse joutunut elämään kädestä suuhun ainakaan pitkiä aikoja kerrallaan. Ne pari kuukautta, jolloin rahat ovat olleet oikeasti vähissä, olivat kammottavia. Nukkuminen oli mahdotonta ja joka päivä rintaa puristi ahdistunuksesta.
On aivan mahtavaa, että olet lähtenyt opiskelemaan ja jaksat opiskella vaikka on lapsiakin. Se on varmasti todella raskasta erityislapsen kanssa.
Olet arjen sankari. Toivon sinulle täydestä sydämestäni kaikkea hyvää. Tulevaisuus tuo varmasti valoa tullessaan, kun vaan jaksat vielä vähän aikaa. Tilanne helpottuu viimeistään sitten kun valmistut ja on mahdollista päästä töihin. Jaksa taistella masennusta vastaan. Elämä on elämisen arvoista, vaikka hetkittäin tuntuu toivottomalta.
Älkää nyt menkö rahaa antamaan näille valittajille. Löytyy tahoja mistä saa ruoka-apua. Tässäkin tapauksessa tarvitaan rahaa ihan muuhun kuin ruokaan.
Nimenomaan pienituloiset lisääntyvät ja tekevät vähintään kolme lasta. Sitten mietitään että millä maksetaan. On mullakin ikuinen vauvakuume, mutta tuloni riittävät tasan kahteen lapseen.