Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(
1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.
Mä en jaksa enää elää :(
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Moni antaa neuvoja miten selviää ja mistä saa apua. Kuinka moni on valmis auttamaan omista varoistaan.
"anna miehelle kala, hän on kylläinen päivän. Opeta hänet kalastamaan, hän on kylläinen lopun elämäänsä."
En tasan anna omista rahoistani typeryksille mitään extraa. Verottaja tekee sen jo puolestani ja ankaralla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yh-perheet elä leveästi vaikka niin moni tässäkin ketjussa tuntuu kuvittelevan.
Kun elää pienillä tuloilla lasten kanssa niin rahapäivinä kaapit ostetaan täyteen ruokaa, maksetaan pakolliset laskut ja ostetaan mahdolliset lääkkeet. Jos vielä jotain jää niin vielä mahdolliset lasten vaatteet/kengät. Tässä vaiheessa on useimmiten tili jo tyhjä. Pelivaraa kun ei jää niin kaikki hankinnat keskittyy niihin päiviin jolloin rahaa tulee. Näin syntyy kierre, kun rahaa tulee niin se samantien menee kaikkeen pakolliseen ja taas on tili tyhjä.
Yh:lla ei ole taloudellista eikä muutakaan turvaa toisesta aikuisesta jolloin on pakko toimia niin että lasten perustarpeet on turvattu silläkin uhalla että tili tyhjenee kerralla.Kapeakatseista niputtaa kaikki yh-perheet samaan tuloluokkaan. Olen itse yh, mutta hyväpalkkaisessa työssä. Tuo kertomasi tilanne koskettaa kaikenlaisia perheitä, toki yh-perheet ovat isommassa riskissä, sillä taloudessa on korkeintaan yksi palkansaaja. Sen vuoksi kannustan opiskelemaan ahkerasti, jotta ei ole taloudellista riippuvuutta muista ihmisistä. Opiskeluaika oli melko rankkaa, mutta täysin sen arvoista. Ei tarvitse laskea rahoja ja stressata niiden riittävyydestä.
Pienituloisia yh-perheitä nyt vaan on enemmän kuin suurituloisia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ärsyttääkö minua enemmän TYHMYYS (ilkeilijöiden) vai se, että PUOLET vastaajista EI OSAA LUKEA.
Osaltaan nuo kaikki eli tyhmyys, ilkeys ja lukutaidottomuus sotkeutuvat toisiinsa. Ihan tutkimusten mukaan runsas lukeminen, erityisesti kaunokirjallisuuden lukeminen, nostaa ja kehittää niin aikuisen kuin lapsen empatiakykyä.
Eipä tässä ketjussa mitään, mutta nuo samat ihmisethän ovat niitä koulukiusaajia, työpaikkakiusaajia, naapurikiusaajia, maskin kieltäytyjiä lentokoneissa, tönijöitä, huutelijoita jne.
Mieti ketä äänestät seuraavissa vaaleissa. Sellaisia jotka ajattelevat tämän maan ja kansalaisten parasta vain niitä jotka vain miettivät sitä paljonko suomalaisten veronmaksajien rahoja voidaan lahjoittaa ulkomaille.
Valinta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Laita lapset virpomaan! Toivottavasti saavat paljon rahaa ja herkkuja.
Oikeasti tänään olisi tilaisuus luvan kanssa laittaa lapset kerjuulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut viikkoon rahaa ja vielä viikko edessä. Se on vain jaksettava.
Onko vanhempia,joskus voi pyytää heiltä apua tai sisaruksia,ystäviä ?
Ihmettelen kyllä mihin rahasi menevät? Olet varmasti kokeillut tulot/menot suunnittelua? Jos sinulla todella 3 lasta ja yh niin kela maksaa sinulle täyden ylläpidon eli asumisen, veden, sähkön, vakuutuksen, terveysmenot, lääkkeet, hammaslääkärin, lasten harrastukset, äidin kuntosaliharrastuksen, sitten vielä laskurin mukaan saat lasten iästä riippuen 1700 euroa netto. Eli sinun (1 aikuinen ja 3 lasta). Siis vakio kulujen jälkeen pelkästään shoppailuun. Oletko katsonut toimeentulolaskurilla?
Ainoa aito köyhä on avioliitossa oleva pienen lapsen kotiäiti, joka saa sen 359e kht ja lapsilisän. Ja niistä ja säästöistään tai velkarahalla kattaa asumis- ja ruokakulut. Suomessa on äitien välillä vakava epätasa-arvo!
Vali vali nämä aikuiset, jotka eivät osaa hoitaa talouttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?
En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.
133
Eikö lääkkeissä ole katto?
Periaatteessa kyllä, mutta ne katot nollautuvat vuoden vaihteessa, jolloin vuoden alussa apteekkilaskut voivat olla suuria ennen kuin katto tulee täyteen.
Lisäksi läheskään kaikki lääkärin määräämät lääkkeet ja valmisteet eivät kerrytä kattoon laskettavaa summaa. Minunkin päämieheni apteekkilaskut viime vuodelta olivat yhteensä noin 2000 euroa, vaikka katto on periaatteessa vajaa 600 euroa. Ja laskuissa oli mukana vain lääkärin määräämiä juttuja, ei todellakaan mitään kosmetiikkaa tai vastaavaa. Ei minulla ole pätevyyttä määrätä, että jotain ei apteekista osteta, vaikka lääkäri on sen määrännyt. Onneksi omalla päämiehelläni rahat näihin riittävätkin, mutta jonkun toisen tilanne voi olla selvästi tiukempi.
133
Mutta eikö kaikista reseptilääkkeitä kuitenkin kerry. Ravintovalmisteista tietenkään ei, eivät ole lääkkeitä.
Ei kerry. Moneen sairauteen lääkäri kuitenkin määrää kliinisiä ravintovalmisteita mm. imeytymishäiriön vuoksi.
ohis
1 aikuinen ja 3 lasta laskuriin kirjoitti:
Ihmettelen kyllä mihin rahasi menevät? Olet varmasti kokeillut tulot/menot suunnittelua? Jos sinulla todella 3 lasta ja yh niin kela maksaa sinulle täyden ylläpidon eli asumisen, veden, sähkön, vakuutuksen, terveysmenot, lääkkeet, hammaslääkärin, lasten harrastukset, äidin kuntosaliharrastuksen, sitten vielä laskurin mukaan saat lasten iästä riippuen 1700 euroa netto. Eli sinun (1 aikuinen ja 3 lasta). Siis vakio kulujen jälkeen pelkästään shoppailuun. Oletko katsonut toimeentulolaskurilla?
Ainoa aito köyhä on avioliitossa oleva pienen lapsen kotiäiti, joka saa sen 359e kht ja lapsilisän. Ja niistä ja säästöistään tai velkarahalla kattaa asumis- ja ruokakulut. Suomessa on äitien välillä vakava epätasa-arvo!
Käsittämätön viesti. Kahden aikuisen taloudessa on se toinen jakamassa kuluja ja taakkaa. Ja kotiäitiys on tasan oma valinta, siitä nyt ei todellakaan voi vinkua. Aina voi mennä töihin jos toisella vanhemmalla ei ole niin paljon rahaa että siitä riittää kunnolliseen elämiseen. Ei voi mitenkään verrata tilanteeseen, jossa kaikki vastuu on yhdellä vanhemmalla ja joka on työtön oman tahtonsa vastaisesti vaikka tekee parhaansa työllistyäkseen taas.
Vierailija kirjoitti:
Moni antaa neuvoja miten selviää ja mistä saa apua. Kuinka moni on valmis auttamaan omista varoistaan.
Itse erittäin mielelläni auttaisin ap:ta konkreettisesti, se vain ei oikein taida onnistua tätä kautta. Jos olisi tapa oikeasti auttaa, niin tottakai tekisin niin.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ketä äänestät seuraavissa vaaleissa. Sellaisia jotka ajattelevat tämän maan ja kansalaisten parasta vain niitä jotka vain miettivät sitä paljonko suomalaisten veronmaksajien rahoja voidaan lahjoittaa ulkomaille.
Valinta kysymys.
Miksi alapeukkuja? En ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
253, meillä, joista sanoin että köyhiä kuin kirkonrotat: mulla 30h viikossa töitä (kuntoutusalalla tosi tyypillistä näillä isoilla firmoilla kaikissa oalvelukodeissa jne) joten saan bruttona 1800, siitä jää 1500. Multa meni kaikki toiminimihommat tässä koronan aikana. Mies liikuntapuolelta, sillä pudotettiin tunnit 40 prossaan, muttei oo kokonaan lomautettu, vaikka jopa vähän toivoi. Palkkaa tulee sellainen 1000e hällä ja siitä ei paljon veroa mee, jää joku 800. Lapsilisää ei tule, menee suoraa takaisinperintään, olen sitä porukkaa, joka maksaa takaisin asumistuen ja opintotuen, kun valmistuin keväällä ja sain oman alani töitä. Nykyäänhän se katsotaan eri tavoin. Oon saanut kaksi kertaa vapautusta takaisinperinnästä, toisella kertaa olin leikkausten takia pitkään pois työelämästä ja viime vuonna saatiin koronan vuoksi.
Ainahan täältä löytyy pilkkaajia ja ivaajia, en minäkään ajatellut, että amk/toinen maisteri käy näin. Lämmitys, vanhan 65m2 talon laina (ostettu toisen sukulaiselta vanha talo, oli niin paljon halvempi kuin rivarit ym), auton kulut (kummankin työnantaja vaatii auton käyttöä, ollaan ihan pulassa et selvitään tällä yhdellä), ja tietty kaikki pakolliset laskut perään, niin diakoniasta haetaan ruokaa välillä ja tiukilla ollaan. Ei tässä luksusta odotettukaan, mutta ei ihan tätäkään. Sairastuin joulukuussa, nyt odotan, että saan maksukaton uudestaan täyteen ja kelakorvattavuuden lääkkeisiin, poli ja osastomaksuja nyt jo 500 ja lääkkeisiin mennyt joku 400. En mä keneltäkään sääliä kaipaa, elämä on elettävä ja pärjättävä, mutta tiukkaa on. Lasten takia jaksaa onneksi mitä vaan.
Teille kuuluisi ansiosidonnainen (soviteltu) päiväraha, oletteko hakeneet? Kun on max 30h/viikko keskimäärin niin saa soviteltua päivärahaa, eli te saisitte sitä molemmat palkan päälle.
Huoh. En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan. Ollaan edelleenkin haettu tt-tukea Kelasta, kahdesti , ei saatu. Olen taistellut tuon nykyisen asumistuen kun ensin väittivät että on pienempi.
Opiskelen kyllä yli 40-vuotiaana uutta ammattia, viereisessä kaupungissa on oppilaitos ja teen harjoitteluja vanhainkodissa joka on tästä sitten päinvastaiseen suuntaan. On vuorotyö, ei mitenkään onnistuisi bussilla. 2/3 lapsista on koulussa tässä ihan vieressä, yhdelle maksan bussikorttia tai kulkee joskus kyydissä lukioon. Kirjat on kalliita.
Minulla on jo ammatti jossa olen hyvä ja ehdin tehdä lähes kaksi vuosikymmentä. Ikävä kyllä työpaikkani meni konkurssiin vuosi sitten enkä ole saanut viimeisiä palkkoja vieläkään, enkä varmasti saakaan.
Näistä nyt joku tunnistaa minut, ei edes jaksa hävettää enää.
Vuokra on kova sillä yksityinen vuokranantaja on parissa vuodessa nostanut sitä yli 200e/kk, perustelee sillä että putkiremppa (ja joku muu, en muista enää) on tulossa lähivuosina.
Enkä ole kenenkään rahaa vailla, lähinnä kyselin miten jaksaisin elää vielä vuoden tällä tavalla ennen valmistumista. Kun nyt tuntuu että multa on viety 'kaikki'. Halaus teille jotka elätte näin vuodesta , jopa vuosikymmenestä toiseen. Itse olen vuodessa menettänyt oman arvoni, itsetuntoni, tahtoni elää.
Te jotka annatte vinkkiä ostaa kahden viikon ruoat kerralla: mihin ne mahtuvat? Oletteko koskaan käyneet pienessä kerrostalokolmiossa ja nähneet, minkä kokoinen on keittiö? Meillä on nk. puolikas jääkaappi, ehkä te ette tätä hahmota sieltä isoista taloistanne. Ei millään pahalla. Muttei kyllä hyvälläkään.
Ap
Siis onko ongelma ruuan puute? Kaikki muuhan on jo maksettu. Soita diakoniaan ja kerro ongelmasi, niin saat ruoka-apua. Tai käy noutamassa ruokakassi ruokajakelusta, muutkin käy niissä omalla autolla.
Osta neljällä eurolla mm. lapsille edullisia pääsiäismunia. Käy lasten kanssa keräämässä pajunoksia ja koristelkaa niitä vaikka itse väritetyillä paperihahmoilla. Nyt on koronakriisi joten muutenkin pitää vain keksiä jotain tekemistä kotona.
Ja vanha kunnon vesiväreillä kananmunien maalaaminen kuuluu pääsiäiseen. Tosin tusseilla koristelu on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yh-perheet elä leveästi vaikka niin moni tässäkin ketjussa tuntuu kuvittelevan.
Kun elää pienillä tuloilla lasten kanssa niin rahapäivinä kaapit ostetaan täyteen ruokaa, maksetaan pakolliset laskut ja ostetaan mahdolliset lääkkeet. Jos vielä jotain jää niin vielä mahdolliset lasten vaatteet/kengät. Tässä vaiheessa on useimmiten tili jo tyhjä. Pelivaraa kun ei jää niin kaikki hankinnat keskittyy niihin päiviin jolloin rahaa tulee. Näin syntyy kierre, kun rahaa tulee niin se samantien menee kaikkeen pakolliseen ja taas on tili tyhjä.
Yh:lla ei ole taloudellista eikä muutakaan turvaa toisesta aikuisesta jolloin on pakko toimia niin että lasten perustarpeet on turvattu silläkin uhalla että tili tyhjenee kerralla.Kapeakatseista niputtaa kaikki yh-perheet samaan tuloluokkaan. Olen itse yh, mutta hyväpalkkaisessa työssä. Tuo kertomasi tilanne koskettaa kaikenlaisia perheitä, toki yh-perheet ovat isommassa riskissä, sillä taloudessa on korkeintaan yksi palkansaaja. Sen vuoksi kannustan opiskelemaan ahkerasti, jotta ei ole taloudellista riippuvuutta muista ihmisistä. Opiskeluaika oli melko rankkaa, mutta täysin sen arvoista. Ei tarvitse laskea rahoja ja stressata niiden riittävyydestä.
Ap opiskeli ja tekee niin taas. Jos et ole yhtään seurannut maailmaa, niin voin kertoa uutisen: se muuttuu sen verran nopeasti, että erittäin harvat opinnot takaavat töitä koko loppuiäksi, vaikka ne olisi kuinka hyvin tehty. Varsinkin jos haluaa vielä korkeille palkoille. Sellaisia taitavat olla vain lääkärin ja juristin työt, joissa kilpailua rajoittaa suomen kielen osaamisen vaatimus. Kaikilla muilla aloilla kilpaillaan kansainvälisten työmarkkinoiden kanssa, teknologia saattaa tehdä kokonaisia aloja ja työtehtäviä hyvinkin nopeasti täysin tarpeettomiksi (klassinen esimerkki: pankkitoimihenkilöt 90-luvulla, vaikka kyseinen työura oli vuosikymmeniä nimenomaan turvallinen ja hyvin palkattu valinta) ja/tai työtehtävät ovat lähtökohtaisestikin matalasti palkattuja vaikka niille riittää kysyntää (kuten vaikka lähihoitajan tehtävät). Noiden lisäksi voi tulla täysin yllättäviä tapahtumia kuten korona, joka veti pohjan alta esimerkiksi ravintola-alalta, monilta pieniltä kivijalkayrittäjiltä, matkailualalta, tapahtuma-alalta, esiintyvältä taiteelta, yms.
Ja jos nyt sitten aiot seuraavaksi uhota, että sinulla ainakin on niin paljon omaisuutta säästettynä, että sinuun ei koskaan mikään osu, niin harvalla on kuitenkaan miljoonia omalla työllä säästettynä ja ne normaalit säästötkin kyllä joissain vuosissa loppuvat jos työt putoavat pysyvästi alta omalla alalla ja silti pitää kustantaa lapsiperheen elämä ainoana aikuisena.
Ja kenties olet se onnekas lääkäri tai juristi, jonka työtehtävät ovat suojattuja pienen kielialueen takia joka rajoittaa hurjasti kilpailua sekä lääkäreiden tapauksessa myös Lääkäriliiton onnistuneen lobbauksen seurauksena, jonka takia lääkäreitä tuotetaan liian vähän markkinoille. Silloin voit olla vain tyytyväinen siitä, että et joudu pärjäämään normaaleilla työmarkkinoilla vaan olet protektionismin kohde. Ja silti sinäkään et voi noissakaan tehtävissä täysin varma olla, sillä teknologia saattaa mullistaa teilläkin hommat ja viedä työurilta pohjan.
Ap, miksi et saa toimeentulotukea?
Ymmärrän sinua, ketjun aloittaja. Olen itsekin ollut totaalisen köyhä äiti. Olimme seurakunnan ruuanjakelun vakioasiakkaita 7 vuotta, jonka jälkeen sain työpaikan. Emme ole käyneet ruuanjaossa enää.
Mutta. Köyhä aika opetti jotain. Minä käytin tiukkana aikana tällaista taktiikkaa:
Laske paljonko sinä maksat vuodessa sähköistä yhteensä ja jaa summa 12 kuukaudella. Saat keskiarvo summan, joka kuukaudessa menee sähköön. Tee sama vakuutuksille ja puhelinlaskuille.
Kuukaudessa tulevasta rahasta vähennät nämä keskiarvosummat ja vuokran. Jäljelle jäävän summan jaat niille viikoille, jotka sinun pitää elää ennen kuin saat seuraavan rahan.
Näin saat tietää rahasumman, jonka voit käyttää viikon aikana etkä elä yli varojesi.
Esim.
+ 400 Lapsilisä
- 150 sähköt
= 250 e
250 / 4 viikolle = 62,5 euroa/viikko sinulla on käytettävissä ruokaan, polttoaineisiin, apteekkiin yms.
Nosta 60 e tililtäsi joka maanantai käteiseksi ja maksa kaikki käteisellä. Käteistä käyttäessäsi sinun on helpompi tarkkailla rahan kulutustasi ja harkita mitä ostat. Jos joka maanantai nostat 60e neljän viikon ajan, et voi elää yli varojesi tai laskelma on tehty väärin.
Toiseksi kehoitan sinua miettimään voisitko hakea Kelasta tai kunnasta vielä jotain tukea elämiseesi?
Ja mihin lasten isän rahat menevät? Jos olette naimisissa hänen omaisuutensa ja rahansa on lain edessä myös sinun omaisuutesi ja rahasi ja ne tulisi olla myös sinun käytettävissä. Meillä on aviomiehen kanssa oikeus toisen tiliin ja rahoihin.
Vaikka ette olisi naimisissa tai enää yhdessäkään, yhdessä keskustellen raha-asioista saatat saada häneltä rahallista apua lasten vuoksi. Mikäli teillä on keskusteluyhteys.
Siis ymmärränkö oikein että ap:n ongelma on ainoastaan kyllästyminen siihen, ettei rahaa ole enää entiseen malliin? Siis ettei rahaa jää "yli" tuhlattavaksi? No voi voi. Nyt on korona ja kaikilla tavalla tai toisella vaikeaa. Aloittajaa harmittaa kun ei enää jää rahaa shoppailuun.
Laita lapset virpomaan! Toivottavasti saavat paljon rahaa ja herkkuja.