Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(
1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.
Mä en jaksa enää elää :(
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.
No ei ne kyllä suurimmassa osassa suomea kulje. Syrjäseuduilla ei välttämättä ollenkaan.
Saat varmasti sosiaalitukia, siinähän pitää jäädä elämiseen reilusti. Ei Suomessa nälkään kuole.
Mene leipäjonoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uskomatonta miten jotkut eivät tajua että auto on osassa Suomea ehdoton välttämättömyys. Jos siitä luopuu, pitää luopua työssäkäymisestä ja/tai opiskelusta. Auto tuo edes hivenen toivoa päästä eteenpäin elämässä tässä Ap:n tapauksessa.
Elämä on monelta osin valintojen maailma.
Joko sitä asuu isossa kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien varrella, jolloin ei tarvitse sitä autoa, mutta asuminen on tyyristä, tai sitten asuu edullisemmin huonon julkisen liikenteen alueella, jolloin tarvitsee myös maksaa auton ylläpidosta. Summa summarum: plus miinus nolla, ellei pääse asumaan todella, todella huokeasti ja sitä kautta sitten "säästämään".Tämä. Asun syrjässä ja auto on välttämättömyys. Valinta. Asumiskulut on edulliset. Myös lapset on ollut valinta eikä nyt aikuisena vaan voi lähetä opiskelemaan kaiken tämän keskellä.
Olipa tyhmä viesti. Opiskelu uuteen ammattiin nimenomaan on se mitä pitää tehdä jos entinen ei enää työllistä. Se on oikea, vastuullinen ja rohkea ratkaisu. Hienosti tehty ap!
Meillä ei työt loppunut yllättäen. Vaan työt vähenivät pikkuhiljaa.
Itse olen jo sen verran iäkäs, peruskoulun jälkeen pääsin töihin. Iltakouluna lukio, kauppis ja toimenkuvat laajeni.
10 v sitten amk ja kursseja lisää.
Korona vei yllättäen työt. Onneksi olin tehnyt keikkaa lähikaupassa. Otin kauppiaan yhteyttä, suositteli kollegalleen ja sitä kautta pääsin Keskoon töihin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt menkö rahaa antamaan näille valittajille. Löytyy tahoja mistä saa ruoka-apua. Tässäkin tapauksessa tarvitaan rahaa ihan muuhun kuin ruokaan.
Miten se on sinulta pois jos joku haluaa antaa rahaa ap:lle?
Miten sä koet oikeudeksi sanoa että rahaa tarvitaan johonkin ihan muuhun kuin ruokaan jos ap on itse sanonut että ruoka ei riitä torstaihin?
Ole kekseliäs, ota se haasteena äläkä vaivu epätoivoon. Leipäjonoja on useita meidänkin pikkupaikkakunnalla, palauta pullot, myy tarpeetonta tavaraa, vaatteita, lasten turhat harrastusvälineet jne. torissa tai face-kirppiksellä. Hyödynnä punalaputettuja tuotteita, prisman ilta-ale, jne. Käytä autoa vain kun on pakko, leivo itse, hyödynnä mahdollisimman paljon kuivakaapin tarjontaa. Karsikaa sähkön- ja vedenkulutus minimiin.
Ulkoile paljon, se piristää niin fyysisesti kuin henkisesti ja on ilmaista.
Tuo myy-tarpeetonta tavaraa, on kyllä kummallisin neuvo.
Eikai kukaan säilytä tarpeetonta roinaa,aj tarpeellista taas tarvii.
Tai ehkä tässä ajatellaan että kaikilla on kertynyt kultaharkkoja nurkkiin lojumaan.
Minua ei aloitus ahdistanut, vaan herätti halun auttaa
En vaan tiedä, miten sen käytännössä tekisin, mutta luulen että meitä jotka voitaisiin tuntemattomina jopa tuntematonta auttaa on kuitenkin enemmän kuin teitä akuutin avun tarpeessa olevia tässä "maailman onnellisimmassa maassa, Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa"
Kreikassa oli pitkään huonot ajat ja siellä oli kaupoissa koreja, joihin ihmiset saivat ostaa ruokaa heille kellä ei ollut varaa siihen. Eli kassan ulkopuolelle voit laittaa omista ostoksistasi jotain säilyvää jonka joku toinen sai siitä nimettömänä ottaa. Ostin näihin shampoota, saippuaa, hammastahnaa ja -harjoja, öljyä, jauhoja, papuja, lihasäilykkeitä, karkkia, jonkun lelun tmv. aina kun kohdalle osui. Olen nähnyt näitä myös Portugalissa
Suomessa tämä pitäisi tehdä samalla tavalla jotenkin kokonaan nimettömänä koska jos sossut saa vihiä ne vievät loputkin tuet
Pitäisikö lähestyä kauppiaita? Mikä virasto puuttuisi asiaan ensimmäisenä ja millä perusteella se kieltäisi tämän? Millä estettäisiin näädät (joita on tässäkin ketjussa vaikka kuinka monta)? Kuinka suuret mätkyt kauppias saisi, entä mainehaitta?
Hankalia kysymyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt menkö rahaa antamaan näille valittajille. Löytyy tahoja mistä saa ruoka-apua. Tässäkin tapauksessa tarvitaan rahaa ihan muuhun kuin ruokaan.
Miten sä koet oikeudeksi sanoa että rahaa tarvitaan johonkin ihan muuhun kuin ruokaan jos ap on itse sanonut että ruoka ei riitä torstaihin?
En ole ketä kommentoit, mutta olen vuosia toiminut yhdistyksessä joka avustaa rahallisesti heikossa tilanteessa olevia ja sen tiedän, että oikeasti kannattaa tietää kenelle rahaa annat, mikäli et halua tukea epämääräistä toimintaa.
On näitä ammatikseen kerääjiä jotka tyyliin lapset näkee nälkää ja siellä kotona ei välttämättä ole yhtään lasta.
Enkä nyt tarkoita tähän apta mitenkään vaan oikeasti älkää jaelko ihan miten sattuu rahaa.
Ostakaa se ruokakassi mieluimmin yhdessä kaupassa käyden vaikka onkin koronan takia hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tiedä, miten sen käytännössä tekisin, mutta luulen että meitä jotka voitaisiin tuntemattomina jopa tuntematonta auttaa on kuitenkin enemmän kuin teitä akuutin avun tarpeessa olevia tässä "maailman onnellisimmassa maassa, Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa"
Kreikassa oli pitkään huonot ajat ja siellä oli kaupoissa koreja, joihin ihmiset saivat ostaa ruokaa heille kellä ei ollut varaa siihen. Eli kassan ulkopuolelle voit laittaa omista ostoksistasi jotain säilyvää jonka joku toinen sai siitä nimettömänä ottaa. Ostin näihin shampoota, saippuaa, hammastahnaa ja -harjoja, öljyä, jauhoja, papuja, lihasäilykkeitä, karkkia, jonkun lelun tmv. aina kun kohdalle osui. Olen nähnyt näitä myös Portugalissa
Suomessa tämä pitäisi tehdä samalla tavalla jotenkin kokonaan nimettömänä koska jos sossut saa vihiä ne vievät loputkin tuet
Pitäisikö lähestyä kauppiaita? Mikä virasto puuttuisi asiaan ensimmäisenä ja millä perusteella se kieltäisi tämän? Millä estettäisiin näädät (joita on tässäkin ketjussa vaikka kuinka monta)? Kuinka suuret mätkyt kauppias saisi, entä mainehaitta?
Hankalia kysymyksiä
Sieltä korista ottaisi ahneimmat ja ne oikeasti tarvitsevat saattaisi olla ettei ilkeä... huono systeemi minusta noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalia kysymyksiä
Sieltä korista ottaisi ahneimmat ja ne oikeasti tarvitsevat saattaisi olla ettei ilkeä... huono systeemi minusta noin.
Joo, en osaa tuohon sanoa. Siellä tekevät niin. Ehkä se kassahenkilön läsnäolo rajoittaa näätää, ehkä ei.
Tuleeko sulle mieleen joku toinen tapa, kun kukaan ei saa tuntea ketään tässä tuen vaihtamisessa? Minä en saa tietää kuka Ap on, eikä varsinkaan Ap saa tietää, kuka minä olen. Miten sen muuten voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ketä kommentoit, mutta olen vuosia toiminut yhdistyksessä joka avustaa rahallisesti heikossa tilanteessa olevia ja sen tiedän, että oikeasti kannattaa tietää kenelle rahaa annat, mikäli et halua tukea epämääräistä toimintaa.
On näitä ammatikseen kerääjiä jotka tyyliin lapset näkee nälkää ja siellä kotona ei välttämättä ole yhtään lasta.
Enkä nyt tarkoita tähän apta mitenkään vaan oikeasti älkää jaelko ihan miten sattuu rahaa.
Ostakaa se ruokakassi mieluimmin yhdessä kaupassa käyden vaikka onkin koronan takia hankalampaa.
Totta tuokin, mutta jos nyt päättäisin antaa vaikka 15€ niin tiedostan kyllä sen riskin että raha ei välttämättä mene oikeaan osoitteseen, 15€ on minulle niin pieni raha ettei se haittaa minun talouttani ja jos on pienikin mahdollisuus että sillä pystyisin auttamaan niin varmaan sen tekisin.
Samoin olen antanut puliukolle 4 euroa koska hän halusi ruokaa. Toivon ettei ostanut kaljaa, mutta sama se sitten minulle on mitä teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa pari tonnia rahaa ja ne ei muka riitä?
Miksi muut pärjää parin tonnin tuloilla, meilläkin on 2 autoa, eläimiä, talo jne ja ikinä ei ole tili nollilla.Ja sit tuut kertomaan kuinka olet niin onnekas, että (halvasta) talosta ei ole lainaa tai sitä on hyvin vähän.
Meillä on talolainan lisäksi muutakin lainaa.
Ai se olet sinä taas? Hevosiakin löytyy, lapset harrastaa ja oliko vielä niitä lentäviä lehmiä?
Kylläpä olet katkera kun toiset pärjää parin tonnin tuloilla.
Ööh, en? Voisinhan itsekin muuttaa korpeen ja ostaa 30000 euron mökin ja ulista sitten muille, että miten on mahdollista, ettei pärjää. Mutta joo, tämä sama tyyppi ilmaantuu aina näihin rahaketjuihin. On taloa, autoja, eläimiä, harrastuksia. Viimeksi taisi olla hevosiakin ja olikohan uutta ostamassa. Ihan semmosta puutaheinää, josta huomaa että aika paljon jää kertomatta. Ihminen pärjää kohtuuvähällä, se on totta.
Miksi et ostanut lapsillesi osakkeita? Tai laittanut osakesäästötilille?
Suomessa ei yh-perheet elä leveästi vaikka niin moni tässäkin ketjussa tuntuu kuvittelevan.
Kun elää pienillä tuloilla lasten kanssa niin rahapäivinä kaapit ostetaan täyteen ruokaa, maksetaan pakolliset laskut ja ostetaan mahdolliset lääkkeet. Jos vielä jotain jää niin vielä mahdolliset lasten vaatteet/kengät. Tässä vaiheessa on useimmiten tili jo tyhjä. Pelivaraa kun ei jää niin kaikki hankinnat keskittyy niihin päiviin jolloin rahaa tulee. Näin syntyy kierre, kun rahaa tulee niin se samantien menee kaikkeen pakolliseen ja taas on tili tyhjä.
Yh:lla ei ole taloudellista eikä muutakaan turvaa toisesta aikuisesta jolloin on pakko toimia niin että lasten perustarpeet on turvattu silläkin uhalla että tili tyhjenee kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko edes tarkistuttanut asumistuen määrän sen jälkeen, kun jäit työttömäksi? Joko työttömyystukesi on aika korkea tai sitten saat asumistukea liian vähän tuloihisi nähden?
Suosittelen, että varaat ajan joko sossusta tai seurakunnan diakonilta, ja käyt hänen kanssaan läpi sen, saatko kaikkia tukia, joihin olisit oikeutettu.
huomioon otettavat asumismenot 4 hengelle on minimissäänkin 783e/kk. Asumistuki lasketaan uudestaan kun tuliot tippuu esim työttömyyden takia. Sun pitaa laittaa kelaan tarkistushakemus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yh-perheet elä leveästi vaikka niin moni tässäkin ketjussa tuntuu kuvittelevan.
Kun elää pienillä tuloilla lasten kanssa niin rahapäivinä kaapit ostetaan täyteen ruokaa, maksetaan pakolliset laskut ja ostetaan mahdolliset lääkkeet. Jos vielä jotain jää niin vielä mahdolliset lasten vaatteet/kengät. Tässä vaiheessa on useimmiten tili jo tyhjä. Pelivaraa kun ei jää niin kaikki hankinnat keskittyy niihin päiviin jolloin rahaa tulee. Näin syntyy kierre, kun rahaa tulee niin se samantien menee kaikkeen pakolliseen ja taas on tili tyhjä.
Yh:lla ei ole taloudellista eikä muutakaan turvaa toisesta aikuisesta jolloin on pakko toimia niin että lasten perustarpeet on turvattu silläkin uhalla että tili tyhjenee kerralla.
Kapeakatseista niputtaa kaikki yh-perheet samaan tuloluokkaan. Olen itse yh, mutta hyväpalkkaisessa työssä. Tuo kertomasi tilanne koskettaa kaikenlaisia perheitä, toki yh-perheet ovat isommassa riskissä, sillä taloudessa on korkeintaan yksi palkansaaja. Sen vuoksi kannustan opiskelemaan ahkerasti, jotta ei ole taloudellista riippuvuutta muista ihmisistä. Opiskeluaika oli melko rankkaa, mutta täysin sen arvoista. Ei tarvitse laskea rahoja ja stressata niiden riittävyydestä.
Ei jaksa näitä aivottomia "rahat loppu" märinäketjuja.
Moni antaa neuvoja miten selviää ja mistä saa apua. Kuinka moni on valmis auttamaan omista varoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa pari tonnia rahaa ja ne ei muka riitä?
Miksi muut pärjää parin tonnin tuloilla, meilläkin on 2 autoa, eläimiä, talo jne ja ikinä ei ole tili nollilla.Ja sit tuut kertomaan kuinka olet niin onnekas, että (halvasta) talosta ei ole lainaa tai sitä on hyvin vähän.
Meillä on talolainan lisäksi muutakin lainaa.
Ai se olet sinä taas? Hevosiakin löytyy, lapset harrastaa ja oliko vielä niitä lentäviä lehmiä?
Kylläpä olet katkera kun toiset pärjää parin tonnin tuloilla.
Ööh, en? Voisinhan itsekin muuttaa korpeen ja ostaa 30000 euron mökin ja ulista sitten muille, että miten on mahdollista, ettei pärjää. Mutta joo, tämä sama tyyppi ilmaantuu aina näihin rahaketjuihin. On taloa, autoja, eläimiä, harrastuksia. Viimeksi taisi olla hevosiakin ja olikohan uutta ostamassa. Ihan semmosta puutaheinää, josta huomaa että aika paljon jää kertomatta. Ihminen pärjää kohtuuvähällä, se on totta.
Niin mitä jää kertomatta?
Miksi on niin vaikea tajuta että pienilläkin tuloilla pärjää?
eikös tuo julkinen tule aika hemmetinpaljon kalliimmaksi kuin oma auto? tai jos tulisi halvemmaksi niin kaikkihan niillä menisi
Niin ei kannata törsätä rahaa esim. erääntyneisiin laskuihin vaan jättää ne odottamaan kunnes karhutaan tai menevät ulosottoon. Sillä tavalla saa rahat riittämään.