Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(
1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.
Mä en jaksa enää elää :(
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on laskettu maksavan vanhemmilleen 130 000 euroa. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat vähän omaa taskuakin kaivamaan..
Miksi tehdä lapsia, jos taskut ammottavat tyhjyyttä? Osa vanhemmista ei todellakaan kaiva kuvetta omista taskuistaan, jos sattuu elämään pelkkien tukien varassa. Pahimmillaan molemmat vanhemmat ovat työttömiä, jolloin taloudessa ei ole latin latia omia varantoja, koska tukirahat ei ole omin voimin hankittuja tuloja. Toisin sanoen me muut sitten maksamme näiden ihmisten p*rshedelmät.
Olen täysin samaa mieltä ja vi...u valittaa vielä ettei veronmaksajilta tule tarpeeksi rahaa elättää suurperhettä jossa kummatkaan vanhemmat eivät käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?
En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.
133
Eikö lääkkeissä ole katto?
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta lapsesta lapsilisät yh-korotuksella on yli 500 euroa. Sähkölasku vajaan satasen, bensaa 20-40 eurolla ja kauppaan menikin sitten lähemmäs 400 euroa, mutta silti ruoka ei riitä edes ensi torstaihin asti.
Jep. Uskoo ken tahtoo.
Meillä sähkölasku 3kk välein yli 200€
-5 henkeä taloudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Lapsilisä siihen käyttöön mihin tarkoitettu kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei se helppo ole töihin mennä kun 3 lasta kotona. Missä mies ? Onko kukaan töissä?
Lapsirievut.
Lapsenlisät pitäisi laittaa tilille lapsille että he saavat 18 vuotiaana oman pesämunan.
VÄÄRIN! Lapsilisä on TODELLAKIN tarkoitettu lapsen tarpeisiin. Ruokaan, vaatteisiin ym.
Otapa selvää koska ja miksi lapsilisä on tarkoitettu?En ole hankkinut lapsia , senpä takia ei kiinnosta . En ole siis hyötynyt yhteiskuntaa päinvastoin, kovasti olen veroa maksanut ja paiskinut töitä. Että hieman miellyttävämpi sävy vastaukseesi. Amen.
Ilmeisesti tykkäät sitten veroistasi maksella pesämunia ventovieraiden ihmisten aikuisille lapsille, kun lapsilisät tulisi mielestäsi siihen tarkoitukseen käyttää? Minullakaan ei ole lapsia, ja itse olen aivan päinvastaista mieltä kuin sinä. Minä maksan veroistani mielelläni lapsilisät niille, jotka ne oikeasti lastensa tarpeisiin tarvitsevat, mutta mitään pesämunia mielestäni ei muiden veronmaksajien rahoilla, kuin lasten vanhempien, tarvitse mielestäni maksella. Minusta lapsilisät voisi ihan hyvin olla tuloihin sidottuja avustuksia. En näe mitään järkeä siinä, että pääministeri saa saman summan lapsilisää kuin vähätuloinen vanhempi.
Lapsilisät on tarkoitettu tasaamaan lapsia kasvattavien elintasoa muuten samassa tilanteessa oleviin lapsettomiin nähden. Lasten kasvatus on kallista puuhaa, ja lapsettomat hyötyvät sen lopputuloksesta, edellisen sukupolven eläkkeet ja hoivan kustantavasta uudesta veronmaksajasta.
Siksi hyvätuloisena käytän lapsilisät arjen menoihin, mihin ne on tarkoitettu, hyvällä omallatunnolla. Tuen kyllä aikuistuvia lapsiani myös, mutta en lapsilisillä.
Valtio on niin suurissa veloissa että tarvitsisi ottaa lapsiverot käyttöön.
Suurin osa kumminkin hommaa niitä vaikka ei tarvitsisi, että niistä Valtio saisi hyvin tuloja.
Jos ihmiskunta kuihtuisi pois niin häviäisi myös valtionvelat, et sitten ei tarvitsisi edes maksaa takasin niitä.
Lapsiverot auttaisivat tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa täällä on niin paljon ilkeitä ihmisiä??! Eikö teillä oikeesti muuta kun lukea täältä mikä vaan asia ja loksuttaa sitä turpaanne.. Ei tietty kaikki, mutta suurin osa.. Paska kansa j muka onnellisin maa.. Hyi kun sylettää saatanan apinat!!
Täällä ei ole ilkeitä ihmisiä, vaan ap on tyhmä ,kun ei kerro asioita, miten ne todellisuudessa ovat , eikä oikeita summia. Joku tässä hänen kertomassaan ei täsmää. Olen itse samassa asemassa oleva yh ,jolla on kolme lasta.
AP:lla on ilmeisesti pienipalkkainen työ, koska tarvitsee autoa. Sellaiset ovat kaikkein heikoimmalla, koska eivät voi kantaa kaikkia laskujaan sossuun. Sossu myös käskee myymään auton ensimmäisenä, eikä ota huomioon esim. sitä että työmatka kasvaisi tuntien mittaiseksi. Voi myös olla, että lasten isä ei maksa elareita ajallaan jne. Ei täällä voi kaikkea kertoa, eikä sitä pidä edes odottaa, eivät nämä palstat ole täysin anonyymejä.
Meitä on kaksi aikuista , jotka syömme ja teemme kaikki ruuat kotona ( leipää ei leivota) , mitään eineksiä ei osteta, koska on aikaa kotona olevalla tehdä ruuat itse ja isoissa satseissa.
Ruokaan, puhdisaineisiin, kaikkiin keittiö, wc , leivinpapereihin +shampoihin ym menee kuukaudessa 250e .
Syömme kanaa / broileria kaikissa muodoissa, porkkanoita, lanttua, kauraa, ohraaa, ( leivon pikku rieskoja ,30min kestää) parsakaalta, perunaa, soijarouhetta, sipulia,munia, juustoa, oliiviöljyä , piimää, maitoa, vettä juomana, beceliä, pullavaa,makaroonia, hilloa, (lohta aina tarjouksesta) , kahvia, teetä, yms . Näistä tehdään uuniruokia, laatikoita keittoja kerralla paljon ja laitan pakkaseen toisiksi päiviksi . Pääsee vähällä ,kun ei tarvi aina tehdä ruokaa ja ed iltana otan sulamaan.( sinulla on varmaan ap pakastusarkku.
Tällä haluan kertoa, että halvalla saa todella paljon ruokaa, prismasta tilaan 3 vk välein , tuohon sisältyy vielä 9,90e tuontimaksukin
Siis hiukan järjestelmällisyyttä ja vaivan näköä.
Onpa taas hyvätuloisilla tekosyitä, ettei tarvitsisi sääliä köyhää.
Totta kai kaikki rahat menee kännyköihin, merkkituotteisiin ja äidin tupakoihin/siideriin. Ja äiti on laiska kun ei hanki työtä. Autoakaan ei saisi olla, vaikka ette perheen olosuhteista ja asuinpaikasta mitään tiedä.
Ettei vaan tarvitsisi ajatella, että yhteiskuntamme on jollain tavalla epäreilu, eikä ole itsestään selvää että kaikki pärjäävät. Voisi tulla huono omatunto, kun itsellä menee liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Elät jo nyt lastesi kanssa toisten siivellä. Lapsilisät ovat yhteiskunnan järjestämää tulonsiirtoa ihmisiltä toisille. Yksityisautoiluun ja elämiseen käyttämäsi rahat on jokin toinen tienannut tuottavalla työllään, et sinä. Missäs lastesi isä luuraa? Vai onko heitä useampikin? Jos on riittävästi miestä tehdä lapsia tähän maailmaan, pitäisi olla miestä myös kasvattaa heidät ja tukea taloudellisesti täysi-ikäisiksi, kunnes pystyvät hankkimaan oman elantonsa.
Aivan käsittämätöntä, että kukaan viitsii tällaista sontaa suoltaa ja hyökätä vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen kimppuun, joka on selvästi tehnyt ja tekee parhaansa eikä ole itse syyllinen tilanteeseen. Häpeä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tosiaan 320e kuun alussa asumistukea, vuokra on 950e. Hoksaatko yhtään miksi en pysty maksamaan kuun alussa vuokraa kokonaan? Onneksi vuokranantaja on vähintäänkin kärsivällinen,saan maksaa 'erissä'.
Ap
Tämä on mahdollista siinä tapauksessa, että työttömyyskorvauksesi on vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto). Sen päälle tulevat siis vielä lapsilisät ja elatustuet kolmesta lapsesta, vähintään 900 euroa kuukaudessa. Jos työttömyyskorvauksesi on selvästi tätä pienempi, asumistukeasi ei ole laskettu oikein tai sitä ei ole laskettu nykyisten tulojesi mukaan.
Ja olen ottanut huomioon sen, että asumistuessa ei oteta huomioon ap:n vuokraa kokonaan. Mutta nelihenkiselle perheelle asumismenoiksi hyväksytään Suomen halvimmillakin alueella 783 euroa kuukaudessa, ja olen käyttänyt sitä asumistuen laskemisessa.
Korjaus: elatustuet ja lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen kolmesta lapsesta ovat yhteensä 1027 euroa kuukaudessa. Niitä ei oteta huomioon asumistukea laskettaessa, joten ap:n työttömyyskorvauksen täytyy olla vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto), jotta hän ei saisi asumistukea enempää kuin 320 euroa. Alapeukuttajat voivat tarkistaa itse Kelan laskurilla laittamalla asuinkunnaksi mahdollisimman halvan kunnan ja vuokraksi ap:n vuokran 950 euroa.
Joko ap on provo tai sitten hän ei ole osannut hakea hänelle kuuluvia tukia.
Kelan laskuri on SUUNTAA ANTAVA eikä ole totuus. Sen laskurin mukaan minäkin olin oikeutettu asumistukeen ja lähetin hakemuksen. Hakemus hylättiin, koska Kelan mukaan taloudessani asuvat henkilöt saattavat saada tulevaisuudessa työmarkkinatukea yms. joten varmuuden vuoksi ei myönnetä kun tosiaan tulevaisuudessa SAATTAA olla näitä tuloja. Kyse oli kohdallani niin pienestä summasta etten jaksanut valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö keksi mitään keinoa lisätienesteihin? Lapsilisät on yhteiskunnan tulonsiirtoa lasten edun vuoksi. Toivon syvästi,että tuki käytetään lasten vaatteisiin yms eikä vanhempien tarpeisiin.
Ei kannata uhriuta ja valitella, vaan käytä tämäkin aika asian ratkaisemiseen itse.
Aktiivisuus palkitaan, käsi ei voi olla koko ajan ojennettuna. Lapsia ei pidä hankkia, jos ei ole mahdollisuutta huolehtia heistä ja itsestä taloudellisesti.
Turpa kiinni ja häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa täällä on niin paljon ilkeitä ihmisiä??! Eikö teillä oikeesti muuta kun lukea täältä mikä vaan asia ja loksuttaa sitä turpaanne.. Ei tietty kaikki, mutta suurin osa.. Paska kansa j muka onnellisin maa.. Hyi kun sylettää saatanan apinat!!
Täällä ei ole ilkeitä ihmisiä, vaan ap on tyhmä ,kun ei kerro asioita, miten ne todellisuudessa ovat , eikä oikeita summia. Joku tässä hänen kertomassaan ei täsmää. Olen itse samassa asemassa oleva yh ,jolla on kolme lasta.
AP:lla on ilmeisesti pienipalkkainen työ, koska tarvitsee autoa. Sellaiset ovat kaikkein heikoimmalla, koska eivät voi kantaa kaikkia laskujaan sossuun. Sossu myös käskee myymään auton ensimmäisenä, eikä ota huomioon esim. sitä että työmatka kasvaisi tuntien mittaiseksi. Voi myös olla, että lasten isä ei maksa elareita ajallaan jne. Ei täällä voi kaikkea kertoa, eikä sitä pidä edes odottaa, eivät nämä palstat ole täysin anonyymejä.
Ap on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?
En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.
133
Eikö lääkkeissä ole katto?
Periaatteessa kyllä, mutta ne katot nollautuvat vuoden vaihteessa, jolloin vuoden alussa apteekkilaskut voivat olla suuria ennen kuin katto tulee täyteen.
Lisäksi läheskään kaikki lääkärin määräämät lääkkeet ja valmisteet eivät kerrytä kattoon laskettavaa summaa. Minunkin päämieheni apteekkilaskut viime vuodelta olivat yhteensä noin 2000 euroa, vaikka katto on periaatteessa vajaa 600 euroa. Ja laskuissa oli mukana vain lääkärin määräämiä juttuja, ei todellakaan mitään kosmetiikkaa tai vastaavaa. Ei minulla ole pätevyyttä määrätä, että jotain ei apteekista osteta, vaikka lääkäri on sen määrännyt. Onneksi omalla päämiehelläni rahat näihin riittävätkin, mutta jonkun toisen tilanne voi olla selvästi tiukempi.
133
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis... 1.4 on ihan just? Vai meneekö siitä sitten taas tyyliin 90% vuokraan ja pakollisiin laskuihin ja saat arvailla että mistä taas kaivetaan rahat loppukuun ruokiin ja lääkkeisiin jne?
Tuo kuulostaa todella rankalta kyllä. Voisitkihan saada apua jostain suunnittelemaan taloutta ja setvimään miten kaiken saisi järkättyä? Olet varmasti aivan jatkuvassa selviytymistilassa henkisesti nyt.
Minulla oli töitä mutta menetin vuosi sitten ne koronan takia. Yritän nyt opiskella uutta ammattia mut on vaikeaa eikä vanhassa ollut mitään vikaa, motivaatiota uuteen ei oikein ole.
Ei meillä jää rahaa mihinkään uuteen, kenkiin tmv, kaikki vaan kirppikseltä aina. Mulla on yhä luottokorttivelkaa viime kesältä kun lapsille piti ostaa uudet lasit, siellä se vaan kasvaa ja kasvaa.
puoliso lähti vuosia sitten kun selvisi että nuorin on sairas.
Tuntuu että tää kituutus ei koskaan lopu. Nää ruoat ei tod. Riitä torstaihin asti : (Ap
Jos sun paikkakunnalla on Hope yhdistys, niin voisit saada sieltä konkteettista apua lasten vaatteisiin ja tarvikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäk8in yli 100 vuokra-asuntoa, jossa alle 500e vuokra kuussa. Auto löytyy eli muuttamaan pystyy (kauemmaskin). Vapautuvalla 450e kuussa voi myös päiväksi hakea pakun. Mutta ilmeisesti jonotus on helpompaa eikä itse tarvitse tehdä mitään.
Ihmettelen näitä joiden pakko saada usempi lapsi tai edes se yksi lapsi ellei ole arvioitu valmiiksi kaikkea mikä voi elämässä mennä mönkään. Samaan aikaan kun me muut olemme todella varovaisia ja huolellisia luopuen monista asioista tai säästämällä vuosia etukäteen.
Minkä kokoisia nämä alle 500 euron asunnot ovat? ap:n perheeseen kuuluu 4 henkeä joista yksi on sairas.
Varmaan juuri sen kokoisia, joihin on tällä hetkellä varaa. Jos ei ole tuloja, niin sitten eletään niissä neliöissä kuin pystyy. Ei me muutkaan saada valita mikä olisi kivä neliömäärä juuri meidän perheelle ellei ole omat kukkaron nyörit auki.
Miksi hänen pitäisi muuttaa Helsinkiin ahtaisiin neliöihin? Ainahan kehotetaan muuttamaan pk-seudulta pois, jos asuminen vie liikaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsilla kuitenkin 500e puhelimet kourissaan, päällä olevien vaatteiden arvo 300e?
Toivottavasti ne rahat ei ole huvenneet näin... Turhuuteen riittää, mutta sitten on ruuaksi pelkkää makaronia.
Seuraavasta tuesta lapsi haluaa itselleen Niken uudet Satan Shoes? https://twitter.com/saint/status/1375532655551389696
Ja sitten ne ostetaan, koska onhan saatana kengät nyt niin coolit, on jopa tippa vertakin laitettu niihin ^
Näin ne rahat menee. Turhaan paskaan. Useimmilla.
Jos kuitenkin kysyisit aloittajalta itseltään etkä kirjoittelisi tällaisia novelleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tosiaan 320e kuun alussa asumistukea, vuokra on 950e. Hoksaatko yhtään miksi en pysty maksamaan kuun alussa vuokraa kokonaan? Onneksi vuokranantaja on vähintäänkin kärsivällinen,saan maksaa 'erissä'.
Ap
Tämä on mahdollista siinä tapauksessa, että työttömyyskorvauksesi on vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto). Sen päälle tulevat siis vielä lapsilisät ja elatustuet kolmesta lapsesta, vähintään 900 euroa kuukaudessa. Jos työttömyyskorvauksesi on selvästi tätä pienempi, asumistukeasi ei ole laskettu oikein tai sitä ei ole laskettu nykyisten tulojesi mukaan.
Ja olen ottanut huomioon sen, että asumistuessa ei oteta huomioon ap:n vuokraa kokonaan. Mutta nelihenkiselle perheelle asumismenoiksi hyväksytään Suomen halvimmillakin alueella 783 euroa kuukaudessa, ja olen käyttänyt sitä asumistuen laskemisessa.
Korjaus: elatustuet ja lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen kolmesta lapsesta ovat yhteensä 1027 euroa kuukaudessa. Niitä ei oteta huomioon asumistukea laskettaessa, joten ap:n työttömyyskorvauksen täytyy olla vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto), jotta hän ei saisi asumistukea enempää kuin 320 euroa. Alapeukuttajat voivat tarkistaa itse Kelan laskurilla laittamalla asuinkunnaksi mahdollisimman halvan kunnan ja vuokraksi ap:n vuokran 950 euroa.
Joko ap on provo tai sitten hän ei ole osannut hakea hänelle kuuluvia tukia.
Kelan laskuri on SUUNTAA ANTAVA eikä ole totuus. Sen laskurin mukaan minäkin olin oikeutettu asumistukeen ja lähetin hakemuksen. Hakemus hylättiin, koska Kelan mukaan taloudessani asuvat henkilöt saattavat saada tulevaisuudessa työmarkkinatukea yms. joten varmuuden vuoksi ei myönnetä kun tosiaan tulevaisuudessa SAATTAA olla näitä tuloja. Kyse oli kohdallani niin pienestä summasta etten jaksanut valittaa.
Vaikka laskuri on suuntaa antava, niin ei se tee satojen eurojen virheitä, jos tiedot laskuriin on täytetty oikein.
Nämä ikuiset loiset vaan valittavat kun korona aikana täytyy kitkutella kun ei tule tukia heti kun apteekin luukulta.
Siis ap saa jotain 3000e ja itkee ettei rahat riitä??
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.
Oletko käynyt kaikissa kaupungeissa ja tiedät varmasti? Missäs se ap sanoi asuvansa, kulkeeko sielläkin sinusta hyvin?
Tiedän tunteen. Onneksi tajusin itse olla lisääntymättä ennen kuin katastrofi iski.
Auto on ihan mieletön rahasyöppö, mullakin suurin osa menoista keskittyy siihen ruoan ja vuokran lisäksi. Mutta jos autoa ei olisi en olisi saanut niitä vähiäkään työkeikkoja mitä nyt.