Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(
1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.
Mä en jaksa enää elää :(
Kommentit (827)
Jos oli mahdollista voisin antaa 100€.
Tuo vuokra on kyllä kauhea. Luulisi löytyvän halvempikin kämppä ja ilman sähkölämmitystä. Vai eikö Ap halua kerrostaloon?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.
Julkinen liikenne toimii vain pääväylillä helsingissä. Muuten se on hitas ja kallis. Lapselliselle auto on pakko jopa helsingissä jos haluaa viettää aikaa muuallakin kuin julkisissa.
Itselläni menisi 3-4 tuntia helsingin sisällä matkoihin ilman autoa
Ap voisi mennä töihin kun on kolme kakaraa tehnyt niin alkaa itse elättämään ne.
Soitto maantaiaamuna kunnan sosiaalitoimeen ja diakoniaan tilapäistä hätäapua varten. Samalla voi muutenkin tarkistaa tukien määrän ja onko Kela laskenut asumistuen oikein.
Alapää kyllä pelaa mutta ei ole mitään työhaluja elättää itse jälkikasvuaan. Niin miksi kehtaa valittaa että muiden pitäisi omat harrastuksensa muiden maksaa.
Sinkkuna minä maksan omat harrastukseni enkä vaadi veronmaksajilta yhtään mitään.
Neljä päivää pitäis selvitä ilman rahaa ja just on käyty kaupassa ja maksettu tankit täyteen jne. Mihin enää rahaa tarvitset? Soijalatteen? Mene töihin, niin saat rahaa soijalatteen.
auto ja bensahan onkin niin halpaa lystiä. Noista säästää piiiiitkään sentin.
Vierailija kirjoitti:
Lehtonenn kirjoitti:
Siis mene töihin!
Samaa mieltä että kokeilisi töihin menoa!
Teille kahdelle suosittelen lukemaan opettelemista.
Lapsia tehdään vain sen verran mitä on varaa elättää eikä yhtään sen enempää. Täysin tyhmää tehdä kolmea jos ei varaa elättää niin suurta laumaa.
Missä kaupassa kävit ja mitä ostit? Paljonko matkaa lähimpään lidlin? Kerro kaupunki niin me etsitään sulle halvempi kämppä. Tampereeltakin saa kaukolämmössä olevan kolmion seitsemälläsadalla ja jos siellä päin ei vaan millään löydy halvempaa kolmiota, niin olisiko mahdollista asua kaksiossa opintojen loppuun asti?
Oliko tässä maassa työvoimapulaa jollain aloilla? Siivoustyötä tms on tarjolla. Sinuna menisin töihin, niin mielikin virkistyy tilipäivänä.
Samalla rahan merkitys ja arvo selviää, kun sen eteen on itse tehnyt työtä.
Mikäli kaikki tulee aina automaattisesti, hämärtyy se rahan merkitys ja se saattaa osaltaan ohjata käyttämään sitä harkiten.
Toimit myös positiivisena esimerkkinä jälkikasvulle. He alkavat pohtia, mikä heistä tulee isona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla kyllä pitäisi mielestäni saada ruokaa kuudeksi päiväksi. Olen kahden lapsen yh ja oletan et saadaan saman verran lapsilisiä, tosin jos sinäkin olet yh niin saat yli 160€ enemmän kuin minä. Vaikka bensaan ja sähköön menisi 100€ (molempiin vaikka erikseen tuon verran) niin silti jää yli satanen ruokakauppaan. Meillä menee sähköön kuussa n 20€ ja autoa mulla ei ole, ymmärrän että joillekin se on pakollinen.
Sähkölasku oli 90,9e, apteekkiin meni melkein kaksisataa. Jouduin nyt ostamaan, shampoota, ketsuppia, vessapaperia yms 'turhaa' koska kaikki oli vaan niin absoluuttisen loppu. Niin olen minäkin.
ApSähkölasku kuuluu mm. niihin laskuihin, jotka toimeentulotuki maksaisi, jos olette oimeentulotukeen oikeutettuja. Jos olette halvemman asunnon jonossa, niin kelan pitäisi maksaa se vuokran ylittävä osuus. Lisäksi kun tulee niitä sähkölaskuja, vesilaskuja, lääkelaskuja, silmälasilaskuja yms, niin ne kuuluisi maksaa myös.
Varaa diakonilta aika. Ovat tottuneet tekemään valituksia asiakkaiden puolesta. Älä jää yksin!
Ja ei, minä en saa toimeentulotukea, en ole työtön vaan elätän itseni. Maksan veroja. Juuri sinunlaisesi äiti, joka pyrkii kouluttamaan itsensä, huolehtimaan lapsista olisi oikeutettu saamaan apua. Raivostuttaa, kun Kela pistää kapuloita rattaisiin. Ota myös selvää siitä, että oletko oikeutettu saamaan vammaistukea lapsei takia.
Myös silmälaseihin saa maksusitoumuksen Kelalta jos on tt-tuen saaja, samoin reseptilääkkeet.
Ei saa, jos ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Minusta kyllä vähän turha valittaa rahojen riittävyyttä, jos on varaa ylläpitää opiskelijana autoa. Kaikilla työssäkäyvilläkään ei ole siihen rahaa.
Nyt pitäisi tehdä tuolle menopuolelle nopeasti jotain, selkeästi tässä eletään yli varojen. Olisiko teidän ap mahdollista muuttaa lähemmäs koulua? Tässä säästyisi jo 200-300 euroa kk jos voisitte luopua autosta, sen verran auton ylläpitäminen vähintään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtonenn kirjoitti:
Siis mene töihin!
Samaa mieltä että kokeilisi töihin menoa!
Teille kahdelle suosittelen lukemaan opettelemista.
Sinullekkin opetan töihin menoa ennen kuin perustat perhettä. Voi tulla mieleen ettei lisäänny ihan hulvattomasti jos ei ole varaa itse elättää sitä suurperhettä.
Ei ne tulot ole tärkeitä vaan menot! Eikä tukirahojen ole tarkoituskaan kattaa kuin ne välttämättömimmät menot, mihin niiden kyllä kuuluisi riittää, jos osaa talouden hallinnan.
Suosittelisin hakemaan töitä, koska sinulla on velvollisuus elättää itse perheesi eikä vain kupata yhteiskunnan verorahoja. Deal with it, jos et tee mitään tilanteen parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Lapsilisä siihen käyttöön mihin tarkoitettu kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei se helppo ole töihin mennä kun 3 lasta kotona. Missä mies ? Onko kukaan töissä?
Lapsirievut.
Lapsenlisät pitäisi laittaa tilille lapsille että he saavat 18 vuotiaana oman pesämunan.
VÄÄRIN! Lapsilisä on TODELLAKIN tarkoitettu lapsen tarpeisiin. Ruokaan, vaatteisiin ym.
Otapa selvää koska ja miksi lapsilisä on tarkoitettu?En ole hankkinut lapsia , senpä takia ei kiinnosta . En ole siis hyötynyt yhteiskuntaa päinvastoin, kovasti olen veroa maksanut ja paiskinut töitä. Että hieman miellyttävämpi sävy vastaukseesi. Amen.
Ilmeisesti tykkäät sitten veroistasi maksella pesämunia ventovieraiden ihmisten aikuisille lapsille, kun lapsilisät tulisi mielestäsi siihen tarkoitukseen käyttää? Minullakaan ei ole lapsia, ja itse olen aivan päinvastaista mieltä kuin sinä. Minä maksan veroistani mielelläni lapsilisät niille, jotka ne oikeasti lastensa tarpeisiin tarvitsevat, mutta mitään pesämunia mielestäni ei muiden veronmaksajien rahoilla, kuin lasten vanhempien, tarvitse mielestäni maksella. Minusta lapsilisät voisi ihan hyvin olla tuloihin sidottuja avustuksia. En näe mitään järkeä siinä, että pääministeri saa saman summan lapsilisää kuin vähätuloinen vanhempi.
Lapsilisät on tarkoitettu tasaamaan lapsia kasvattavien elintasoa muuten samassa tilanteessa oleviin lapsettomiin nähden. Lasten kasvatus on kallista puuhaa, ja lapsettomat hyötyvät sen lopputuloksesta, edellisen sukupolven eläkkeet ja hoivan kustantavasta uudesta veronmaksajasta.
Siksi hyvätuloisena käytän lapsilisät arjen menoihin, mihin ne on tarkoitettu, hyvällä omallatunnolla. Tuen kyllä aikuistuvia lapsiani myös, mutta en lapsilisillä.
Mitä järkeä tuossa tasausideassa on, kun eihän kaikille kuuluva samansuuruinen lapsilisä tasaa edes lapsiperheiden keskinäistä elintasoa? Lopputulos on sitten se, että osalle lapsista säästetään pesämunaa, osalle ostetaan merkkivaatteita ja kalliita älylaitteita ja osalle peruselintarvikkeita kun muuhun ei ole varaa. Eikö järkevämpää olisi pyrkiä tasaamaan perheiden mahdollisuuksia käyttää rahaa lapseensa kuin vertailla lapsettomiin?
Minä en lapsettomana lapsiperheen menoista tiedä, mutta tiedän, että esimerkiksi pienet vuokra-asunnot ovat suhteessa suuria kalliimpia. Lapsettomat eivät myöskään saa mitään tukia harrastuksia tai esimerkiksi pesukoneen yms. hankintaa varten. Moni yksinäinen pienipalkkainen lapseton asuu yksiössä ja elää käytännössä kädestä suuhun, ja esimerkiksi just pesukoneen rikkoutuminen vetää koko pakan hetkessä sekaisin. Enkä mä silti lapsilisiä keltään kadehdi, päinvastoin suon ne enemmän kuin mielelläni niille, jotka tarvitsevat ne oikeasti lasten kuluihin, eikä pesämunaa varten sitten kun se lapsi on jo ehtinyt aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä maassa työvoimapulaa jollain aloilla? Siivoustyötä tms on tarjolla. Sinuna menisin töihin, niin mielikin virkistyy tilipäivänä.
Samalla rahan merkitys ja arvo selviää, kun sen eteen on itse tehnyt työtä.
Mikäli kaikki tulee aina automaattisesti, hämärtyy se rahan merkitys ja se saattaa osaltaan ohjata käyttämään sitä harkiten.
Toimit myös positiivisena esimerkkinä jälkikasvulle. He alkavat pohtia, mikä heistä tulee isona?
Siivoustyö ei kenellekkään kelpaa kun saa saman rahan tehtailemalla kolme kakaraa ja elää veronmaksajien tuilla ja sen siittäjän elatusmaksuilla. Ei tarvitse herätä aamulla kellon aikaan eikä raataa paskatyössä kun vaan valittaa ettei tule tukia tarpeeksi tästä kolmen kakaran teosta. Työn tekeminen ei ole koskaan kiinnostanut muuta kuin elättää itsensä toisista ihmisistä tulevilla tuilla. Ja näiden tukien vähyydestä sitten valitetaan.
Lapsen on laskettu maksavan vanhemmilleen 130 000 euroa. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat vähän omaa taskuakin kaivamaan..
Ajattele kuinka kauan riittää veronmaksajia elättämään tätä tuilla elävää lois sakkia ja ne veronmaksajat alkavat olla vähenevässä määrin tulevaisuudessa. Ei kuule kohta naurata.