Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(

Väsynyt
27.03.2021 |

1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.

Mä en jaksa enää elää :(

Kommentit (827)

Vierailija
221/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muita tuloja on kuin lapsilisä? ensi viikon torstaina tulee siis lisää rahaa, ette pärjää yhdellä kauppareissulla viikkoa? huhu

Vierailija
222/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilisillä olekaan tarkoitus elää. Siis häh?

Tietenkin on. Sitä vartenhan ne ovat, lasten tarpeisiin! Joista keskeinen on lasten elättäminen, eli asunto, ruoka ja arjen tarpeet lapsille. Mihin kuvittelet että ne on tarkoitettu? Osaketiliin lapsille? Ei todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ikuiset loiset vaan valittavat kun korona aikana täytyy kitkutella kun ei tule tukia heti kun apteekin luukulta. 

Turpa kiinni ja häpeä kusipää.

Vierailija
224/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Sait ostettua ruokaa, lääkkeitä ja autonkin sait tankattua ja laskun maksettua, mutta nyt iniset ettet pärjää viittä päivää?

Vierailija
225/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.

Viimenen linja-auto meni yli 10v sitten joten todellakin on auto.

T. Työtön

Vierailija
226/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ei se helppo ole töihin mennä kun 3 lasta kotona. Missä mies ? Onko kukaan töissä? 

Lapsirievut. 

Lapsenlisät pitäisi laittaa tilille lapsille että he saavat 18 vuotiaana oman pesämunan. 

Eikä pitäisi. Lapsilisät maksetaan valtion rahoista ja ne on tarkoitettu lasten tarpeiden rahoittamiseen. Jokainen voi itse omista ansioistaan säästää penskoilleen pesämunat, ei se yhteiskunnan tehtävä pitäisi olla.

Lapsilisä on tarkoitettu tukemaan lapsen hankintaa, ettemme kuolisi sukupuuttoon.

Ainakin joskus (n 20v sitten) kun tämä "pesämunan säästöhössötys" alkoi kukoistaa, verottaja tulkitsi tuon lapselle säästetyn lapsilisän "lahjaksi" ja siinä oli lahjaveron maksamisen paikka (jos jäi kiinni siis). Sitä ei siis todellakaan ole tarkoitettu siihen, että sitä säästetään lapselle, vaan lapsen kuluihin hänen lapsuutensa aikana (jos olisi tarkoitus, että vanhemmat tuon säästävät lapselle, olisi meillä käytössä systeemi, missä jokaiselle 18v täyttävälle valtio maksaisi tuon summan pesämunaksi - valtio on nimittäin erittäin tarkka siinä, ettei vanhemmat käytä lapsen rahoja (esim jos lapsi perii jonkin merkittävän summan, pitää siitä tehdä joka vuosi selonteko maistraattiin, ettei sillä ostella itselle tai edes lapselle "turhuuksia" - vanhemmilla kun on elatusvelvollisuus)

Vierailija
227/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei mielestäni ole vara valittaa, jos elää valmiiksi tukien varassa eikä syystä tai toisesta ole parantamassa omaa tilannettaan.

Kaikki välttämätön kuitenkin kustannetaan tukien muodossa, joten talouspuoli kuntoon ja menohanat tiukemmalle!

Vierailija
228/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmesta lapsesta lapsilisät yh-korotuksella on yli 500 euroa. Sähkölasku vajaan satasen, bensaa 20-40 eurolla ja kauppaan menikin sitten lähemmäs 400 euroa, mutta silti ruoka ei riitä edes ensi torstaihin asti.

Jep. Uskoo ken tahtoo.

Meillä sähkölasku 3kk välein yli 200€

-5 henkeä taloudessa

Juu ja mulla on 200 kuussa talviaikaan mutta nyt ei puhuttu teistä eikä minusta vaan aloittajasta, joka kertoi sähkölaskun olleen reilut 90 euroa.

Vierailija
229/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?

En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.

133

Eikö lääkkeissä ole katto?

Periaatteessa kyllä, mutta ne katot nollautuvat vuoden vaihteessa, jolloin vuoden alussa apteekkilaskut voivat olla suuria ennen kuin katto tulee täyteen.

Lisäksi läheskään kaikki lääkärin määräämät lääkkeet ja valmisteet eivät kerrytä kattoon laskettavaa summaa. Minunkin päämieheni apteekkilaskut viime vuodelta olivat yhteensä noin 2000 euroa, vaikka katto on periaatteessa vajaa 600 euroa. Ja laskuissa oli mukana vain lääkärin määräämiä juttuja, ei todellakaan mitään kosmetiikkaa tai vastaavaa. Ei minulla ole pätevyyttä määrätä, että jotain ei apteekista osteta, vaikka lääkäri on sen määrännyt. Onneksi omalla päämiehelläni rahat näihin riittävätkin, mutta jonkun toisen tilanne voi olla selvästi tiukempi.

133

Mutta eikö kaikista reseptilääkkeitä kuitenkin kerry. Ravintovalmisteista tietenkään ei, eivät ole lääkkeitä.

Vierailija
230/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä lääkkeet maksaa 200e, oliko ihan pakko ostaa kaikki kerralla?

En ole ap, mutta sen monia Kelan tukia saavan henkilön edunvalvoja. Kyllä minun päämiehelläni on useinkin kuukauden apteekkilasku 200 euroa. Eikä minulla ole pätevyttä sanoa, että joku lääkärin määräämistä lääkkeistä tai ravintovalmisteista pitäisi jättää pois. Onneksi päämieheni rahat riittävät näihin lääkkeisiin.

133

Eikö lääkkeissä ole katto?

Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan kattosummaan

Vierailija
231/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupassakin on käyty, mihin tarvitsee tuhlata rahaa ennen seuraavaa tukierää?

Jos kaikki on hoidettu viikoksi eteenpäin, mitä ihmettä oikein valitat? Taitaa olla vielä jotain maksuja maksamatta tai vastaavaa, jos pitää olla huolissaan, vaikka asioita on jo saatukin hoidettua. Jokin tässä yhtälössä ei toimi.

Vierailija
232/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas taattua palstaa, jota olen seurannut jo vuodesta 1998 lähtien. Ap pitää saada lytättyä vaikka miten ja väännellä asioita. 

Vierailija
233/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on jaksaa,vuodesta toiseen.Kuus vuotta jo jaksettu,tätä pskaa.Kakaroiden takia kestän mitä vaan.Ihanaa oli täyttää jääkaappi ja pakastin, kun oli aivan lähes tyhjät kaikesta. Hyvin pärjätään to. asti,kun tulee taas rahaa.Tosin ei tarvinnut ostaa bensaa, kun auto meni just pois rekisteristä..T.äiti työmarkkinatuella, kolme lasta

Vierailija
234/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut mahdollista elää yhteiskunnan tuilla, jos vanhemmilla ei ollut varaa elättää perhettään, tai menettivät asuntonsa,lapset otettiin lastenkotiin. En tarkoita, että siihen pitäisi palata, se on epäinhimillistä.

Mutta nykyään monet pitävät normina sitä, että ollaan vaan kotona ja jostain tulee asunto ja minimitoimeentulo. Ainakin jos on lapsia.

Alapeukuttakaa vapaasti.

Ja AP, raha ja rahahuolet ei ole sellainen asia, jonka takia kannattaa ainutkertainen elämä lopettaa. Ota yhteyttä Pelastusarmeijan tai onko paikkakunnalla ruoka-apua, seurakunnasta kun voit diakonia-apua saada.

Vierailija
235/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei mielestäni ole vara valittaa, jos elää valmiiksi tukien varassa eikä syystä tai toisesta ole parantamassa omaa tilannettaan.

Kaikki välttämätön kuitenkin kustannetaan tukien muodossa, joten talouspuoli kuntoon ja menohanat tiukemmalle!

Kaikki EI pysty sairauden takia käymään töissä i di oott   ...

Vierailija
236/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas taattua palstaa, jota olen seurannut jo vuodesta 1998 lähtien. Ap pitää saada lytättyä vaikka miten ja väännellä asioita. 

Mutta vielä et ole saanut tarpeeksesi tästä viihteestä.

Vierailija
237/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki EI pysty sairauden takia käymään töissä i di oott   ...

Eläkeläiset tietysti asia erikseen.

Vierailija
238/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tosiaan 320e kuun alussa asumistukea, vuokra on 950e. Hoksaatko yhtään miksi en pysty maksamaan kuun alussa vuokraa kokonaan? Onneksi vuokranantaja on vähintäänkin kärsivällinen,saan maksaa 'erissä'.

Ap

Tämä on mahdollista siinä tapauksessa, että työttömyyskorvauksesi on vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto). Sen päälle tulevat siis vielä lapsilisät ja elatustuet kolmesta lapsesta, vähintään 900 euroa kuukaudessa. Jos työttömyyskorvauksesi on selvästi tätä pienempi, asumistukeasi ei ole laskettu oikein tai sitä ei ole laskettu nykyisten tulojesi mukaan.

Ja olen ottanut huomioon sen, että asumistuessa ei oteta huomioon ap:n vuokraa kokonaan. Mutta nelihenkiselle perheelle asumismenoiksi hyväksytään Suomen halvimmillakin alueella 783 euroa kuukaudessa, ja olen käyttänyt sitä asumistuen laskemisessa.

Korjaus: elatustuet ja lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen kolmesta lapsesta ovat yhteensä 1027 euroa kuukaudessa. Niitä ei oteta huomioon asumistukea laskettaessa, joten ap:n työttömyyskorvauksen täytyy olla vähintään 2290 euroa kuukaudessa (brutto), jotta hän ei saisi asumistukea enempää kuin 320 euroa. Alapeukuttajat voivat tarkistaa itse Kelan laskurilla laittamalla asuinkunnaksi mahdollisimman halvan kunnan ja vuokraksi ap:n vuokran 950 euroa.

Joko ap on provo tai sitten hän ei ole osannut hakea hänelle kuuluvia tukia.

Jos on kolme lasta niin palkan täytyy olla luokkaa 4570e, jotta ansiosidonnainen on 2290e. Tuommoisesta palkasta, lapsilisistä sekä elatustuesta olisi ehkä jäänyt jotain säästöönkin, mutta ap:n palkka oli alle 2000e.

Vierailija
239/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa me usein luemme aloitukset täällä 'samasta muotista'.

Tällä kertaa kuitenkin luin tämän apn aloituksen sellaiseksi "mä en vaan jaksaisi tätä mun arkea" -valitukseksi. Siis sellaiseksi, mitä saattaisi hyvälle ystävällekin avautua kun "kaikki v*tuttaa ja elämä tuntuu tyhjältä ja turhalta".

Ap ei mielestäni kuitenkaan valittanut esim "miksi yhteiskunta ei maksa meille enempää" tai mitään perinteistä.

Ap, saat valittaa näin etänäkin ja ainakin minä tajuan, että vaikka saat arjen pyörimään ja tilille jää vain 4€ muutamaksi päiväksi niin tuntuu kovin turhauttavalta ja näköalattomalta kun elää ihan kädestä suuhun ja on vielä se talouden ainoa aikuinen, eli joutuu kantamaan vastuun täysin yksin.

Minkä ikäisiä lapset ovat? Jos he ovat pk-ikäisiä saavat he onneksi siellä ruokaa, jos he ovat jo koulussa niin myös siellä on ruokailu - muistuta että syövät kunnolla. Jos on etäkoulu, tulee peruskoululaisille tarjota noutoruoka - käytä sitä hyväksesi !

Molemmissa tapauksissa on myös mahdollista, että jos kysyt, ja tavaraa jää yli, saat ylimääräisenkin pussin mukaan.

Missä päin asut? Ehkäpä joku samalla seudulla asuva osaisi antaa lisää vinkkejä, mistä voisit saada ruokaa tai lapsille kevötvaatteita jne.

Jaksamisia sinulle, koita jaksaa tämän korona-ajan yli, kyllä se sitten taas töitäkin löytyy!

Vierailija
240/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.

Joo kyllä kulkee! Meiltäkin olis töihin päässy viimeksi viime keväänä ja takaisin syksyllä julkisilla. Miten idiootti pitää olla , ettei tajua, että tässä maassa auton tarvitsee juuri köyhä!? Muut voi hätäapuna ajella sinne töihin vaikka sitten taksilla. Ja eduskunnan porukka minne vaan kansan piikkiin, esim alkoon juomien hakuun.. Ap sinulle toivon kaikkea hyvää ja jos itä-suomessa niin autan mielelläni jos voin.