Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä "rajattomuus" tarkoittaa psykologiassa ja ihmissuhteissa?

Vierailija
27.03.2021 |

Antakaa konkreettisia esimerkkejä.

Se on rajattomuutta, että äiti neuvoo aikuista lastaan mitä lähteä opiskelemaan tai miten kasvattaa lapset.

Antakaa esimerkkejä, miten kaverisuhteessa joku voi olla rajaton.

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä aika jotenkin otollisempaa rajattomuudelle...? Joku mainitsikin nykyisen seksuaalisuuden, jota tyrkytetään voimaantumisen kanavaksi ja esim Kaalimadon mainokset tunkee yksityiselämään.

Vierailija
82/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tajua, mitä saat tehdä toiselle ja mitä et.

Et tajua, mitkä asiat kuuluvat sinulle ja mitkä eivät.

Se on sitä rajattomuutta.

Tietysti on ihan kulttuurisidonnaista, mikä on rajattomuutta. Meillä ei vanhemmat valitse jälkikasvulleen puolisoa, mutta paikoin se on normaali käytäntö, ja rajaton olisikin se lapsi, joka haluaa valita itse, vastoin vanhempien ja suvun tahtoa.

Ja mitä aloituksen esimerkkiin äidistä neuvomassa opiskelupaikka-asioissa tulee, niin sen minkä yksi tulkitsee normaalina keskusteluna ja mielipiteen vaihtona, voi toinen tulkita rajattomuutena. Jos mutsi sanoo "kannattaisiko sinun kumminkin pyrkiä vaikka lääkikseen eikä kampaajaksi, kun olet noin lahjakas", neuvottu teini voi kertoa terapeutilleen, että äiti koettaa pakottaa hänet lääkikseen, mikä terapeutin muistiinpanoissa näkyy äidin rajattomuutena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä rajaton oikeasti tarkoittaa mutta olen joskus miettinyt että oma kumppani on tietyllä tapaa rajaton. Ja tarkoitan sillä sitä että hän ei ikäänkuin välillä ymmärrä missä itse lopppuu ja muut alkavat tai että muut ihmiset ovat ihan itsenäisiä omia otuksiaan joilla on omat sisäiset motivaationsa tehdä asioita jotka eivät välttämättä liity mitenkään häneen.

Hän siis esimerkiksi saattaa ajatella itsekseen jotain asiaa josta lkaa sitten "kesken kelan" yhtäkkiä puhumaan toiselle ja sitten turhautuu ja ärtyy kun toinen ei heti ymmärrä mistä on kyse, ikäänkuin tämän pitäisi tietää kaikki mitä hän on omassa päässään ehkä pitkäänkin sitä ennen pyöritellyt.

Ja sitten toinen esimerkki on että suutahtelee ja kantaa kaunaa ihmisille jatkuvasti ihan tavallisista asioista kun kokee minusta ihan normaalin käytöksen itseensä kohdistuvana kiusaamisena tms.  Siis vaikka suuttui ystvälleen kun tämä kävi to

Tuo ei ole rajattomuutta. Pikkusieluisuutta, itsekeskeisyyttä tavallaan, jos kuvitellaan muiden tekojen liittyvän aina itseen ja jotain muuta sosiaalista kyvyttömyyttä.

Vierailija
84/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä aika jotenkin otollisempaa rajattomuudelle...? Joku mainitsikin nykyisen seksuaalisuuden, jota tyrkytetään voimaantumisen kanavaksi ja esim Kaalimadon mainokset tunkee yksityiselämään.

Ei ole sen otollisempi kuin mikään muukaan aika on ollut.

Minun yksityiselämääni tunkee paljon muitakin mainoksia joista en piittaa. Mitä erityisen rajatonta Kaalimadon mainoksissa olisi? Niitä vehkeitä voi ostaa seksielämäänsä ilahduttamaan myös toisilleen absoluuttisen uskolliset pariskunnat.

Vierailija
85/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rajattomuutta että vanhempi lompsii mitään kysymättä kotiisi kun olet töissä ja istuu olohuoneen sohvalla kun tulet töistä. Se on rajattomuutta että vanhempasi väittää puolisollesi että sinulla on toinen mies, soittelee keskellä yötä, haukkuu ammattitaitoasi, pilaa lomasi säännöllisesti ja kääntää lapset sinua vastaan. Riittääkö esimerkiksi?

Vierailija
86/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun yksityiselämääni tunkee paljon muitakin mainoksia joista en piittaa. Mitä erityisen rajatonta Kaalimadon mainoksissa olisi? Niitä vehkeitä voi ostaa seksielämäänsä ilahduttamaan myös toisilleen absoluuttisen uskolliset pariskunnat.

Tarkoitin sitä, että tietyt asiat on yksityisasioita ja tietyt asiat ok jaella muille tai mainostaa vartin välein. Toki me sokeudutaan sille, mikä on ok ja mikä ei, kun enemmän ja enemmän asioita tuodaan reviteltäväksi julkisesti. Joku ihan kaistapäinen ja rajaton käytös on nykyään ihan iltapäivälehtien vakimateriaalia.

Vierailija
87/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan simppeliä. Ei koe, että itsellä on mitään rajoja. Udellaan ummet ja lammet muiden asioista, tungetaan nokka kaikkeen mitä muut tekevät ja jaetaan neuvoja, joita kukaan ei pyytänyt. Kommentoidaan henkilökohtaisuuksia, ilmoitetaan miten koti pitäisi sisustaa, jotta se näyttäisi paremmalta jne.

Vierailija
88/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajaton ystävä saattaa esimerkiksi puuttua liikaa toisen yksityisasioihin, kuten parisuhteeseen tai lapsenkasvatukseen. Rajaton ihminen saattaa lörpötellä toisen yksityisasioita eteenpäin. Keskusteluissa rajaton ihminen vie liikaa tilaa, kertoo vuolaasti omista huolistaan huomioimatta toista. Rajaton ihminen ei siis tunnista muiden erillisyyttä suhteessa itseensä vaan kokee voivansa kontrolloida muiden asioita samalla tavalla kuin omia asioitaan, tai oikeastaan hän ei edes näe muiden asioita näiden omina asioina.

Jep tämä. Rajattoman ihmisen tunnistaa heti ensikättelyssä. Tällainen ihminen alkaa hyvin nopeasti avautumaan omista, hyvin henkilökohtaisista asioistaan, esim. avioerokriisi tai vastaava ja hän odottaa sinun suhtautuvan asiaan samalla surulla ja vakavuudella kuin hän itse. Rajaton ei myöskään kunnioita sinun rajojasi eikä yksityisyyttäsi. Kannattaa siis pitää tiuka

Näiden omiem asioiden monologien lisäksi

Kaivaa terdellä kassista lidlin siiderin ja laittaa musan puhelimestaan soimaan.tulee kylään , kohtelee sun asuntoa kuin narkki vuokrakämppää, ei haittaa että hän tulee suihkusta ja parketille valuu vettä, hanat juoksee täysillä kun unohtaa ne auki, kolhii huonekaluilla lattiaa.heittäityy sun petaamattomaan sänkyyn kengät jalassa lepäämään.eli on kuin norsun päästäisi posliinikauppaan kun rajaton kaveri tulee sulle kylään.tietty täysi ylöspito susheineen ja juustoineen....

Hän itse omassa kämpässään on hyvin tarkka sapuskoistaan ja tavaroistaan

Vierailija
89/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että tietyt asiat on yksityisasioita ja tietyt asiat ok jaella muille tai mainostaa vartin välein. Toki me sokeudutaan sille, mikä on ok ja mikä ei, kun enemmän ja enemmän asioita tuodaan reviteltäväksi julkisesti. Joku ihan kaistapäinen ja rajaton käytös on nykyään ihan iltapäivälehtien v

Ei mikään mainos ole esimerkki rajattomuudesta. Se on psykologiassa yksilön ominaisuus.

Se, mikä on ok ja mikä ei, muuttuu aikojen saatossa. Esimerkiksi naisten housuasu sata vuotta sitten Euroopassa aiheutti tavattomasti kohua. Onko se sinusta rajatonta käytöstä?

Seksin suhteen rajattomuutta olisi, jos kumppanisi tekee sinulle tekoja, joista nimenomaan olet kertonut, ettet niitä halua. Ei se, mitä joku mainostaja läväyttää silmiesi eteen kohdentamatta mainosta nimenomaan sinulle.

Sekin, mitä syöt, on yksityisasiasi. Silti viestimet ovat elintarvikemainontaa pullollaan.

Vierailija
90/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. se, että asuessani eräässä asuntolassa kouluaikana, oli siellä eräs tyttö joka kyttäsi koko ajan mitä syön ja miten paljon.  Saattoi yhtäkkiä tulla käsillään mittailemaan ja kauhistelemaan reisiäni koska olen aina ollut laiha. Kaikkea sellaista, yksityisasioihini kajoamista.  Kerran yllätin hänet pyykinkuivus huoneesta tutkimasta mitä kokoa farkkuni ja jokin muu vaatee mikä minulle siellä oli, on. 

Silloin minulla pimahti totaalisesti ja huusin täyttä kurkkua ja haukuin sen tytön maan rakoon.

Kun rauhoituin menin asuntolanhoitajalle kertomaan mitä tapahtui, ja kun hän sanoi että ethän tehnyt mitään väärää, asetit vain rajat, se oli iso helpotus.

Syömisen kyttääminen ja kysely mistä ruoasta tykkään ja olenko maistanut sitä tai tätä.  Ilmeisesti jonkinsorin syömishäiriö hänellä.  Täysin fiksoitunut syömiseen ja ruokaan.

Tämä yksi esimerkki. Ei kunnioita toisen rajoja ja yksityisyyttä.

Vierailija
91/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tajua, mitä saat tehdä toiselle ja mitä et.

Et tajua, mitkä asiat kuuluvat sinulle ja mitkä eivät.

Se on sitä rajattomuutta.

Tietysti on ihan kulttuurisidonnaista, mikä on rajattomuutta. Meillä ei vanhemmat valitse jälkikasvulleen puolisoa, mutta paikoin se on normaali käytäntö, ja rajaton olisikin se lapsi, joka haluaa valita itse, vastoin vanhempien ja suvun tahtoa.

Ja mitä aloituksen esimerkkiin äidistä neuvomassa opiskelupaikka-asioissa tulee, niin sen minkä yksi tulkitsee normaalina keskusteluna ja mielipiteen vaihtona, voi toinen tulkita rajattomuutena. Jos mutsi sanoo "kannattaisiko sinun kumminkin pyrkiä vaikka lääkikseen eikä kampaajaksi, kun olet noin lahjakas", neuvottu teini voi kertoa terapeutilleen, että äiti koettaa pakottaa hänet lääkikseen, mikä terapeutin muistiinpanoissa näkyy äidin rajattomuutena. 

Hyvä huomio! Olen rajattoman äidin tytär, mutta olen välillä pohtinut tätä yksilökeskeistä kulttuuria. Aika moni ennen aivan normaali asia koetaan nykyään rajattomuutena. Omille lapsille pyytämättä annetut neuvot esimerkiksi.. onko olemassa kulttuuria jossa omia lapsia ei neuvota? Ärsyttäväähän se on mutta onko se rajatonta kuitenkaan? Ei minusta, mutta olenkin kokenut aika paljon äärimmäisempää rajattomuutta, ehkä vertaan liikaa siihen?

Vierailija
92/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin ystävälle hyvin henkilökohtaisen asian. Seuraavana päivänä lähdimme baariin ja törmäsimme sattumalta toiseen kaveriini, he olivat toisilleen vielä ennestään tuntemattomia. Ilta jatkui yhdessä, ja yhtäkkiä kuulin kun henkilökohtaista salaisuuttani kailotettiin kovaan ääneen tyytyväisenä eteenpäin tuolle toiselle kaverille. :D

Vierailija
93/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rajatonta käytöstä, kun sanoo, että en halua osallistua siihen ja tähän tilaisuuteen niin ei uskota vaan jankataan ja syyllistetään että kyllä pitää.

Sekin on rajatonta, että oletetaan, että joku asia on tärkeä minulle vain siksi, että se on sitä sinulle. Että minun pitäisi suhtautua samalla intensiteetillä asiaan, joka ei ole minulle tärkeä. Esim. välittää yhtä paljon samoista ihmisistä kuin sinä.

Se on rajatonta, että pakotetaan kertomaan omista murheista vaikka en haluaisi puhua. Rajatonta on vaatia tuollaista ja rajatonta minulta alistua siihen siksi, että olisi jonkinlainen rauha maassa.

Rajatonta on olettaa, että haluan uhrata oman elämäni muiden asioille. Olla samanlainen kynnysmatto kuin joku toinen kiltteyden alttarille itsensä uhrannut.

Rajatonta on jankata, että ethän vain koskaan ikinä hylkää ja jätä. Roikkua toisessa raskaana kuin perunasäkki.

Rajatonta on ryhtyä neuvomaan silloin kun neuvoja ei ole pyydetty. Jankata ja tuputtaa.

Rajatonta on koskettaa ilman lupaa, halata, silittää, taputella siksi, että sinua sellainen ei haittaisi.

Kun sitten uskallat kertoa omasta väsymyksestä ja uupumuksesta toiselle (toiveena, että saisit tilaa ja rauhaa) niin vastaus on tyyliin "voi kurja, no kuitenkin voisitko tehdä tämän ja tuon palveluksen minulle?" 🤦..... eli ei kunnioiteta toista ihmistä eikä hänen sanoja.

Se on rajatonta, että ei hyväksytä erilaisia persoonia ja tarpeita vaan kaikki on aina henkilökohtainen loukkaus jos toinen ei toimi kuten sinä haluat/oletat/toivot.

Vierailija
94/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaverisuhteessa voi olla rajaton? Esimerkiksi olettamalla, että kaikki kaverillesi kuuluva myös kuuluu sinulle.

Asutte eri paikkakunnilla, sinun asuinpaikallasi on joku festari, kaverisi lupaa omalle kaverilleen (jota et tunne), että voitte majoittua sinulle, sinulta etukäteen kysymättä, ja raivostuu, kun se ei sinulle käykään.

Vierailija
95/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on sillä tavalla rajaton, että soittaa joka päivä, usein myöhään illalla, antaa puhelinen soida loppuun, soittaa heti uudestaan jos hylkää puhelun. Ei ymmärrä antaa toiselle rauhaa ja tilaa.

Hän on jämähtänyt henkisesti aikaan, jossa teinit hengailevat keskenään, ei ymmärrä perheellisen velvoitteita.

Aloittaa myöskin usein puhelun "onko sinulla jotain tärkeää tekemistä tänään..." Tarkoittaa sitä, että sinulla pitäisi olla joku oikein hyvä syy olla kuskaamatta häntä jonnekin.

Vierailija
96/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on sillä tavalla rajaton, että soittaa joka päivä, usein myöhään illalla, antaa puhelinen soida loppuun, soittaa heti uudestaan jos hylkää puhelun. Ei ymmärrä antaa toiselle rauhaa ja tilaa.

Hän on jämähtänyt henkisesti aikaan, jossa teinit hengailevat keskenään, ei ymmärrä perheellisen velvoitteita.

Minä näen tuossa, että sinä olet rajaton. Nykyään on helppo laittaa puhelin äänettömälle, laittaa yksittäinen soittaja äänettömälle, estää hänen puhelunsa, laittaa viestillä ettei ehdi nyt, jne. Miksi ihmeessä otat vastaan kaverisi puheluja. Terverajainen ihminen laittaisi toisen soittoyrityksen jälkeen äänettömälle tai viestin, jotta saa häiriintymättä ja ärsyyntymättä hoitaa perheellisen velvoitteet.

Vierailija
97/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kysyikin vähän samaa:

Laitoin kaverille viestin haluaako hän jutella, eli onko juttutuulella. Kaveri luki viestin, mutta ei vastannut mitään. Muutaman tunnin päästä muistutin kysymyksestä, ja totesin, että on ihan ok vastata myös, että ei nyt. Kaveri luki taas viestin, mutta ei edelleenkään vastannut mitään.

Kumpi tuossa on rajaton? Minä vai kaveri?

Vierailija
98/230 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
99/230 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tällä meidän Venäjän federaatiolla ei ole rajoja ensinkään. Olemme siinä mielessä rajattomia. t: Vladimir

Rajat löytyy kyllä.

t: NATO

Vierailija
100/230 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppeja rajoista:

En enää käy sukulaisissa.  Kävin kun en tuntenut sopivaksi katkaista välejä.

Lopetan osallistumisen juttuihin, en tykkää  autoista, veneistä, lenkkeilystä, liikunnasta muutenkaan.

Meillä on jo rajat seksissä, asioista ei onneksi puhuta. 

Usein huomaa että "kiville menee", rajat tunnistaen en enää neuvo. Muutenkin on turha puhua kun ei se kumminkaan opi.

Kun en puhu mitään niin en loukkaa muitten rajoja ja kadulla tai linkussa en muille puhu. Karjalaisuus ei kuulu nykymaailmaan