Mitä "rajattomuus" tarkoittaa psykologiassa ja ihmissuhteissa?
Antakaa konkreettisia esimerkkejä.
Se on rajattomuutta, että äiti neuvoo aikuista lastaan mitä lähteä opiskelemaan tai miten kasvattaa lapset.
Antakaa esimerkkejä, miten kaverisuhteessa joku voi olla rajaton.
Kommentit (230)
Olen muuten ihan varma että teillä jokaisella on oma ajatus tästä rajattomuuden merkityksestä kuten kaikesta muustakin. Seuraan mielenkiinnosta sivummalta.
Vierailija kirjoitti:
Rajaton voi olla myös sellainen, joka ei kysy sopiiko puhua vaan laittaa viestiä/soittaa vaikka keskellä yötä, jos on joku hänelle päivän polttava asia eikä hyväksy että toinen ei heti vastaa vaan pommittaa viesteillä ja puheluilla ihan niin kuin olisi jäänyt vastasyntyneen vauvan tasolle.
Eli on sellainen tarvitseva ja rajaton kuin vauvat. Hirveä itku ja möykkä jos et heti vastaa tarpeisiin.
Suuttuu jos et jaksa koska luulee että sun pitää olla häntä varten 24/7 olemassa niin kuin äidin pitää olla vauvaa varten.
Huoh näinpä. Kun laitan kyselyynsä viestillä vastauksen etten nyt jaksa ja haluan vain katsoa omassa rauhassa elokuvaa, niin tämä ei hänelle käy päinsä koska Hänellä on nyt niin hyvä fiilis ja pitäisi tehdä jotain kun hän haluaa. Soittelee heti perään ja yrittää väkisin taivutella, todella rasittavaa eikä mitään kunnioitusta toisten rajoja ja haluja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
On alkanut käymään raskaaksi ystävän kanssa. Hän on saanut eräästä henkilökohtaisesta asiastani päähänpinttymän ja ottaa sen toistuvasti esille. Vaikka asia on ollut olevinaan käsitelty jo lukuisia kertoja, olen ilmaissut selvästi etten halua siitä enää puhua ja hän on jopa luvannut lopettaa. Mutta ei vain näytä kykenevän. Väistämättä tämän vuoksi alan hermostumaan välillä, eikä hän tunnu ymmärtävän lainkaan miksi hermostun. Vaikka kerron että olen kyllästynyt tämän saman asian käsittelyyn, niin hän ei ymmärrä syy-seurausta. Hermostumisestani hän puolestaan tuntuu innostuvan, koska on mielestään oivaltanut että minulla on vihanhallintaongelmia ja tarvitsen ns. apua. Toisinaan hän ihan tarkoituksella tuntuu pyrkivän saamaan minulta hermostumisreaktion esille, jotta pääsee taas diagnooseillaan pätemään. Minä en vain jaksa enää. On alkanut tuntumaan että hän on suorastaan pahantahtoinen, vaikka sanoo haluavansa minulle vain pe
Nää on näitä autistisia ongelmanratkojatyyppejä jotka omasta mielestään ehkä todellakin yrittävät auttaa, vaikka todellisuudessa ajaisivat toisen hyppäämään sillalta ahdistavuudellaan. Mikään ongelma heidän silmissään ei jää rauhaan ennenkuin se on ratkaistu.
Minulla on rajaton lapsuuden ystävä. Niin rakas ja välillä niin raskas. Hänen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että hänen tapansa elää ja toimia ei ole ainoa oikea. On hyväsydäminen ja mielellään auttaa muita. Mutta ei pyydetyllä tavalla, vaan itse parhaaksi kokemallaan.
Esimerkiksi kun lähdin viime vuonna lomalle, hän lupasi kastella kukat. Kun tulin lomalta, niin asuntooni oli siivottu ja jääkaapissa odotti ruokaa. Tämä oli mukavaa. Mutta samalla oli vaihdettu kaikkien huonekalujen järjestys ja kaappien sisällöt järjestetty 'kun ne sopivat näin paremmin'. Ja jääkaappi oli täytetty hänen lemppareillaan, joita itse inhoan. Seurauksena komea riita ja häneltä mykkäkoulu kuukaudeksi. 'Kun hän niin hyvää tarkoitti'. Ei muuten kastele mun kukkia enää ikinä.
Yksinkertaistettuna joko ylittää toisten rajat tai sallii toisten tulla omien rajojen yli.
Esim. Äiti menee omine lupineen vara-avaimella hyvää hyvyyttään siivoamaan aikuisen lapsensa kodin kun tämä on töissä.
Se ahdistaa aikuista lasta, mutta hän ei halua loukata äitiään eikä sano mitään vaan nielee tunteensa.
Eli aikuisen lapsen henkilökohtaisen rajan yli on tultu ja hän on rajaton, kun ei sano asiasta suoraan vaan antaa äidin tulla rajojensa yli.
Äiti taas on rajaton, koska menee lupaa kysymättä toisen asuntoon " auttamaan ".
Normaalia olisi kysyä ja sitten vielä kunnioittaa kun toinen sanoo vaikka että ei sovi.
Rajaton ihminen ei kunnioita vaan tekee oman mielensä mukaan vaikka kyseessä on toisen asia.
Psykologiassa termi "rajaton ihminen" voi tosiaan viitata henkilöön, joka ei kykene tunnistamaan tai kunnioittamaan omia tai toisten rajoja. Tämä tarkoittaa seuraavaa:
1. **Henkilökohtaisten rajojen puuttuminen**: Henkilö ei välttämättä tunnista tai aseta omia henkilökohtaisia rajojaan, mikä voi johtaa siihen, että hän antaa muiden ihmisten vaikuttaa liikaa itseensä tai hyväksyy asioita, jotka eivät ole hänelle sopivia.
2. **Muiden rajojen kunnioittamattomuus**: Rajaton ihminen voi myös olla henkilö, joka ei kunnioita muiden ihmisten rajoja. Tämä voi tarkoittaa fyysisten, emotionaalisten tai henkisten rajojen ylittämistä ilman toisen suostumusta tai ymmärrystä.
3. **Symbioottiset ihmissuhteet**: Rajaton ihminen voi kokea itsensä ja toiset hyvin symbioottisesti, jolloin heidän identiteettinsä ja rajansa sekoittuvat. Tämä voi johtaa riippuvaisiin tai epäterveisiin ihmissuhteisiin.
4. **Heikko itsetunto tai identiteetti**: Henkilö, jolla on heikko itsetunto tai epäselvä identiteetti, saattaa pyrkiä täyttämään omia tarpeitaan toisten kautta, mikä voi johtaa rajojen hämärtymiseen.
5. **Rajanvetämisen vaikeus**: Tällaisilla ihmisillä voi olla vaikeuksia vetää rajoja esimerkiksi työelämässä, ystävyyssuhteissa tai perhe-elämässä, mikä voi johtaa uupumukseen, hyväksikäyttöön tai muihin ongelmiin.
Psykologisesti terveet rajat ovat tärkeitä ihmisten välisissä suhteissa ja yksilön hyvinvoinnissa. Ne auttavat suojelemaan henkilökohtaista tilaa, säilyttämään itsemääräämisoikeuden ja ylläpitämään terveitä ihmissuhteita. Rajojen asettaminen ja niiden kunnioittaminen ovat keskeisiä tekijöitä henkisessä terveydessä ja vuorovaikutuksessa.
Olen huomannut että myös eri kulttuureista tulevat ihmiset pitävät rajoja eri paikoissa, ja siitä voi tulla haasteita. Esimerkiksi mulle on lapsena opetettu ettei sovi kylässä mennä aukomaan toisten kaappeja.
No, meidän 7v lapsen pihakaverit tulivat meille kylään. Iältään 5-9v ja kotoisin jostain päin Afrikkaa osa ja osa Intiasta.
En tiedä onko heidän perheissään vain tällainen kulttuuri, vai heidän kulttuurinsa laajemminkin sellainen että availivat meillä kaikki kaapit ja lokerikot kysellen, että mitä täällä on?
Hämmennyin niin täysin kun en ole tällaiseen tottunut että siinä mentiin yli rajojen niin että kolina kävi ja en osannut sanoa mitään etten nolaa heitä jos heille ei ole tällaista tapaa kotona opetettu.
Tuli niin puun takaa koko juttu että en oikein osannut pitää rajojani.
Persoonallisuushäiriöitä, joissa ei kunnioiteta toisten rajoja, ovat muun muassa seuraavat:
1. **Narsistinen persoonallisuushäiriö (NPD)**: Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat henkilöt voivat kokea itsensä ylivertaisiksi ja odottaa erityiskohtelua. He voivat käyttää muita omien tarpeidensa ja tavoitteidensa saavuttamiseen ilman empatiaa tai huomiota toisten rajoihin ja tunteisiin.
2. **Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö (ASPD)**: Tämä häiriö tunnetaan myös sosiopatia- tai psykopatia-nimillä. Antisosiaalisen persoonallisuushäiriön omaavat henkilöt voivat olla manipuloivia, petollisia ja väkivaltaisia ilman katumusta. Heillä on usein puutteellinen kyky kunnioittaa sosiaalisia normeja ja muiden ihmisten oikeuksia.
3. **Rajatilapersoonallisuushäiriö (BPD)**: Henkilöt, joilla on rajatilapersoonallisuushäiriö, voivat kokea äärimmäistä pelkoa hylkäämisestä ja epävakaista ihmissuhteista. Tämä voi johtaa impulsiiviseen käytökseen ja vaikeuksiin kunnioittaa toisten rajoja, erityisesti läheisissä ihmissuhteissa.
4. **Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö (HPD)**: Huomionhakuisen persoonallisuushäiriön omaavat henkilöt pyrkivät jatkuvasti saamaan huomiota ja vahvistusta muilta. Tämä voi johtaa siihen, että he ylittävät toisten rajoja saadakseen haluamansa huomion ja hyväksynnän.
5. **Riippuvainen persoonallisuushäiriö (DPD)**: Riippuvaisen persoonallisuushäiriön omaavat henkilöt voivat olla liiallisesti riippuvaisia muista ja heillä on vaikeuksia tehdä päätöksiä ilman ulkopuolista tukea. Tämä voi johtaa toisten rajojen ylittämiseen, kun he yrittävät saada tarvitsemansa tuen ja turvan.
Näissä persoonallisuushäiriöissä yhteistä on vaikeus tunnistaa ja kunnioittaa toisten rajoja, mikä voi johtaa ongelmallisiin ihmissuhteisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin. Hoito ja terapia voivat auttaa näitä henkilöitä oppimaan tunnistamaan ja kunnioittamaan sekä omia että toisten rajoja.
Toi Rajatilapersoonallisuushäiriö on nykyään nimellä Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuushäiriö vaikka se on englanniks Borderline Personality Disorder.
Jos aikuinen ei ole oppinut rajoja, tämä kohta on mennyt lapsena kasvatuksessa pieleen:
https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…
Anoppi
Pommitti viestein ja sähköpostein kasvatusohjein jotka ummehtuneita
Oli taivutellut mieheni antamaan vara-avaimen. Tuli kotiimme yllätysvisiiteille kysymättä
Otti kuvia kodistamme ja lapsistamme joita esitteli muille sometykkäyksiä ja arvosteluja haalien
Penkoi kaappejani ja käsilaukkuani ilman lupaa
Tunki huonekaluja ja krääsää läjäpäin kotiimme ilman että kysyi asiasta mielipidettämme
Juorusi kaikkea perheestämme arvostamatta yksityisyyttämme
Kiukutteli kun en suostunut näyttämään alastonta kehoani hänelle, olisi halunnut tehdä alusvaatteita pyytämättä
Jos aikuisenakin lähtee ihan lapasesta kiukku kun joku yrittää asettaa rajoja, on jäänyt siltä osin tähän kehitysvaiheeseen: https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/lapsi-kokei…
Sellaisen aikuisen kanssa on hirveää elää.
Tässä on hyviä vinkkejä, että kukaan ei enää kasvattaisi rajattomia aikuisia lapsistaan:
https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/lapsi-kokei…
Vierailija kirjoitti:
Rajaton voi olla myös sellainen, joka ei kysy sopiiko puhua vaan laittaa viestiä/soittaa vaikka keskellä yötä, jos on joku hänelle päivän polttava asia eikä hyväksy että toinen ei heti vastaa vaan pommittaa viesteillä ja puheluilla ihan niin kuin olisi jäänyt vastasyntyneen vauvan tasolle.
Eli on sellainen tarvitseva ja rajaton kuin vauvat. Hirveä itku ja möykkä jos et heti vastaa tarpeisiin.
Suuttuu jos et jaksa koska luulee että sun pitää olla häntä varten 24/7 olemassa niin kuin äidin pitää olla vauvaa varten.
Tämä. Eräs tuttava laittaa viestiä aina samaan aikaan illasta miehelleni. Varmaan ainoa aika, kun nössö saa vaimon luvalla käyttää puhelinta :D
Auta armias, jos hänen viestiin ei reagoida. Alkaa varsinainen puhelinterrori: missä olit? Onko teillä vieraita? Miksi et nyt vastaa?
Aikuinen mies, haloo!!!
Aika itsekästä olettaa, että hänen kohdallaan ollaan aina käytettävissä joka hetki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rajaton lapsuuden ystävä. Niin rakas ja välillä niin raskas. Hänen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että hänen tapansa elää ja toimia ei ole ainoa oikea. On hyväsydäminen ja mielellään auttaa muita. Mutta ei pyydetyllä tavalla, vaan itse parhaaksi kokemallaan.
Esimerkiksi kun lähdin viime vuonna lomalle, hän lupasi kastella kukat. Kun tulin lomalta, niin asuntooni oli siivottu ja jääkaapissa odotti ruokaa. Tämä oli mukavaa. Mutta samalla oli vaihdettu kaikkien huonekalujen järjestys ja kaappien sisällöt järjestetty 'kun ne sopivat näin paremmin'. Ja jääkaappi oli täytetty hänen lemppareillaan, joita itse inhoan. Seurauksena komea riita ja häneltä mykkäkoulu kuukaudeksi. 'Kun hän niin hyvää tarkoitti'. Ei muuten kastele mun kukkia enää ikinä.
Ei voi olla totta! Ei jatkoon.
Rajaton = uskoton pettäjä jolla ei ole aikomustakaan uskollisuuteen