Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Nainen-64 kirjoitti:
Miustaako kukaan joukko-oppia? Se oli 1970-luvun alussa uusi laskentaoppi eli matematiikkaa. Joukko/osajoukko, mikä kuuluu/ei kuulu joukkoon jne. Aloitin kansakoulun 1971 ja muistaakseni -72 tätä opetettiin. Homma kuopattiin vähin äänin, mutta olen usein miettinyt onko sen syy, miksei minulta koskaan matikka ole luonnistunut, kun pää sotkettiin moisella. Googleta ja hämmästy!
Valitettavasti muistan joukko-opin! Abstraktia, teoreettista p**kaa 7 vuotiaille.
Olen -66 syntynyt ja -73 koulun aloittanut mies. Kyllä joukko-oppi laittoi oman pääni aivan sekaisin. Ekaluokalle mennessä olin jo aika hyvä "laskennossa" mutta koulussa kaikki meni ympäri, enkä käsittänyt yhtään mitään. Sain huonoja numeroita matematiikasta. Olin opiskeluaikoihin saakka siinä luulossa, että en osaa matematiikkaa. Kuitenkin ponnistelin insinööri ja dippainssikoulutukset läpi. Kymmenen vuoden opintojen lopussa DI-koulutuksessa viimeisellä matematiikan kurssilla käsiteltiin joukko-oppia seuraavan kerran. Toisin sanoen, vasta yliopistotasoisen matematiikan opetuksen viimeisellä kurssilla oli joukko-oppia!
Joukko-opin ja Pirkkalan monisteiden "keksijän" voisi laittaa vastuuseen aiheuttamastaan tuhosta!
Vierailija kirjoitti:
Joukko-oppihörhöily, samoin kuin Pirkkalan Marxilainen koulukokeilu pitäisi olla omiaan osoittamaan, että Suomalainen "suunapäänä maailman ensimmäisenä kunnianhimoisesti kaikkiin haihatuksiin" -menetelmä on hyvin haitallista politiikkaa ja pitäisi kieltää.
Tälle pienelle maalle soveliaampi politiikka olisi hyvin harkitsevasti tarkkailla pidemmän aikaa mitään haihatuksia ennenkuin tekee päätöksen, lähteäkö siihen mukaan!
Muistan Pirkkalan monisteista syntyneen kohun. Silloinkin Opetushallitus aluksi hyväksyi kokeilun, vähän niin kun nyt tämän sukupuolten moninaisuus -kokeilun. Sekin varmaan häviää opsista vähin äänin niin kuin aiemmatkin ideologiat. t. ope
Haa! Toinen joukko-opin vainoama. Mulla meni lukion lyhyeen matikkaan asti, ennenkuin pääsin yhtään jyvälle. Oli se "hassu" kokeilu ja tais olla jostain DDR:stä, jos joku sattuu sen muistamaan. No, onneksi meillä oppikoulussa sai valita kielilinjan ja yliopisto meni humanismin kuvioissa, en ole tarvinnut matikkaa osaamista enempää..Joku aika sitten tuli vanha tv-lähetys aiheesta ja oikein pahaa teki...
Nuori pukeutui mustaan. Herran jestas, ei kai se ole kommunisti?!? Ei, se oli löytänyt Sisters of Mercyn!
Vierailija kirjoitti:
Kynä ja paperi.
Nykyään lapsille ei opeteta koulussa kaunokirjoitusta ja monet pitävät kynää kädessä oudosti😔
Vierailija kirjoitti:
Nuori pukeutui mustaan. Herran jestas, ei kai se ole kommunisti?!? Ei, se oli löytänyt Sisters of Mercyn!
Ei ei ei.. nuorella punainen pusero! Nyt kaikki punaiset vastaan valkoiset -sodan muistavat isovanhemmat puhisevat joko raivosta tai ylpeydestä. Selvä kommarihan se on.
Nuorella jos oli mustat vaatteet, hän oli joko körttiläinen nynny TAI saatananpalvoja eli henkilö, joka kuuntelee KISS:n levyjä väärinpäin, saa niistä ohjeita ja uhraa metsissä vauvoja ja kissoja, juo verta ja jos on nainen, yhtyy vihtahousuun ison kiven päällä.
Oli ihan normaalia pukeutua verkkareihin ja pikkukenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kännääminen oli nuorten normaali viikonloppuhuvi
Joo. Nykyään vedetään huumeita suoneen, keskellä päivää ja arkenakin. :/ Ei tarvi enää viikonloppukännejä.
Vierailija kirjoitti:
Oli ihan normaalia pukeutua verkkareihin ja pikkukenkiin.
Mutta nythän se vasta onkin..? :O Hae vaikka kuvahaku "verkkarit ja korkkarit" ja klikkaa niistä kuvista seuraaviin juttuihin. ;)
Meillä minä tyttönä sain ottaa yhden perunan ja vaikka grillimakkaran mutta velieni 2 grillimakkaraa koska olivat poikia
Äitini kuoli kun olin 8 ja perheen ainoana naisena hoidin pyykit ja tiskasin melkein aina tuskin olisi enään tälläistä
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä tyttönä sain ottaa yhden perunan ja vaikka grillimakkaran mutta velieni 2 grillimakkaraa koska olivat poikia
Apua, ihan kauheeta! :O Olen pahoillani puolestasi... :( :/
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli kun olin 8 ja perheen ainoana naisena hoidin pyykit ja tiskasin melkein aina tuskin olisi enään tälläistä
Ja tämä, tässä toinen, jonka puolesta olen hyvin pahoillani! :O :( /
Moni täällä onkin maininnut koulukäynnin muuttumisen. Olen ollut koulun penkillä vuodet 1995-2011. Ala-asteelta lukioon käytettiin piirtoheitintä, kalvoja, kynää, paperia ja liitutaulua. Yo-kirjoitukset paperilla. Muistaakseni äidinkielen yo-koe piti kirjoittaa vieläpä kaunokirjoituksella (tai ainakin osa siitä)! Vasta amk-aikoina 2010-luvun taitteessa tuli läppärit ja sähköiset tehtäväpalautukset ja se tuntui todella modernilta!
Urkki oli presidenttinä 25-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynä ja paperi.
Nykyään lapsille ei opeteta koulussa kaunokirjoitusta ja monet pitävät kynää kädessä oudosti😔
Onko se sitten oikeasti ongelma, jos vaan kirjoituksesta saa selvän?
Kävin koulua vielä siihen aikaan, kun oli pakko käyttää kaunokirjoitusta. En ollut enkä ole kovin kätevä käsistäni, ja kirjoitukseni oli väistämättä vaikeasti luettavaa ja kirjaimet todella isoja, niin ettei meinannut vastaukset koepapereihin mahtua. Ihan turhaan pakotettiin opettelemaan se kirjoitustyyli, kun heti parin vuoden päästä se vaihdettiin ja tuli huomattavasti helpompi tyyli tilalle.
Lisäksi ainakin veljelläni oli vaikea oppia kirjoittamaan, kun opettaja oli niin tuima ja antoi aina huonoa palautetta. Tuhersi suurin piirtein itkua kun yritti tehdä tehtäviä kotona. Siihen aikaan 90-luvun alussa oltiin vielä aika tiukkoja kaikesta tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun astui kirjastoon, jo ovella tuli vastaan vanhojen kirjojen ummehtunut haju.
Pitkään kirjoissa ei ollut kansikuvia, vain mustat/siniset/vihreät kannet. Teksti oli pientä ja kirjoituskoneella kirjoitetun näköistä. Kirjat haurastuivat lukiessa.
Kirjaston kirjoissa oli tahroja, ihmiset olivat alleviivailleet lauseita ja taittaneet sivuja. Se oli todella ärsyttävää.
Kävin vastikään oman paikkakunnan kirjastossa ja hämmästyin, kun siellä tuoksuikin uudelta puuta ja kaikki oli kunnostettu moderniksi. Vanhat kirjat mun lapsuudesta on varmaan jo poistettu kokoelmista, ja uutta ja kiiltävämpää on tullut tilalle.
Vanhoja kirjoja löytyy arkistosta. Meidän kirjasto on auki ja siellä ei saa hengailla, mutta varata voi. Olen palauttanut vanhoja juttuja mieleeni lainaamalla niitä nuoruuden ja lapsuuden kirjoja.
Tämä riippuu varmasti siitä, miten eri kirjastoissa on asiat järjestetty. Ainakin Tampereella on paljon kirjoja, jotka eivät ole enää hyllyssä, vaan jossain kellarikerroksessa. Kyllä niitä voi lainata, kun kysyy kirjastonhoitajalta ja hän sitten käy hakemassa sen. Ihan ymmärrettävää, että vanhimpia painoksia ei haluta seisottaa hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun astui kirjastoon, jo ovella tuli vastaan vanhojen kirjojen ummehtunut haju.
Pitkään kirjoissa ei ollut kansikuvia, vain mustat/siniset/vihreät kannet. Teksti oli pientä ja kirjoituskoneella kirjoitetun näköistä. Kirjat haurastuivat lukiessa.
Kirjaston kirjoissa oli tahroja, ihmiset olivat alleviivailleet lauseita ja taittaneet sivuja. Se oli todella ärsyttävää.
Kävin vastikään oman paikkakunnan kirjastossa ja hämmästyin, kun siellä tuoksuikin uudelta puuta ja kaikki oli kunnostettu moderniksi. Vanhat kirjat mun lapsuudesta on varmaan jo poistettu kokoelmista, ja uutta ja kiiltävämpää on tullut tilalle.
Vanhoja kirjoja löytyy arkistosta. Meidän kirjasto on auki ja siellä ei saa hengailla, mutta varata voi. Olen palauttanut vanhoja juttuja mieleeni lainaamalla niitä nuoruuden ja lapsuuden kirjoja.
Tämä riippuu varmasti siitä, miten eri kirjastoissa on asiat järjestetty. Ainakin Tampereella on paljon kirjoja, jotka eivät ole enää hyllyssä, vaan jossain kellarikerroksessa. Kyllä niitä voi lainata, kun kysyy kirjastonhoitajalta ja hän sitten käy hakemassa sen. Ihan ymmärrettävää, että vanhimpia painoksia ei haluta seisottaa hyllyssä.
Just tätä tarkoitin, että ne ovat jossain kellariarkistojen uumenissa. Ei tarvitse kysyä kirjastonhoitajalta kun tekee netissä varauksen.
Mä rakastan tätä nykyaikaista kirjastoa. Voin asioida siellä ihan ilman ihmiskontakteja. Moni muu kaipaa niitä, minä en. Rakastan itsepalvelukassojakin. Jos munaan, se on mun oma vika :)
Soittelu. Nykyään kommunikoidaan viestitse, kiireellisetkin asiat, eikä ihmiset uskalla vastata, jos eivät tunnista numeroa. Vielä 15 vuotta sitten oli tavallista soitella kuulumisia toisten kanssa, ja lankapuhelinajalla ilman numeronäyttöä ei edes tiennyt, kuka soittaa. Saati että kuka puhelimeen vastaa!
Nykyään ei ymmärretä taskulaskinten digitaalinumeroista syntyneitä hauskoja sanoja, kun laskinta katsottiin väärin päin eli ylösalaisin, esim. I7717-08537 tai I770-357I4 tai vielä hauskempi 037-08537😂😂