Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille

Vierailija
25.03.2021 |

Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:

- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin

- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle

- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan

- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies

- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä

Mitä muita tulee mieleen?
-

Kommentit (1506)

Vierailija
1501/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskumatti

Vierailija
1502/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ja oikeastaan jo 60-luvulla tehtiin näitä ns. luokkanousuja varmaan enemmän kuin nykyään. Eli ei todellakaan olleet yliopistot vain "herroille". Itse olen yo vuosimallia -82, pieneltä maatilalta kotoisin ja aika selvää oli, että yliopisto on se ykkösvaihtoehto. Minua jonkin verran vanhemmat siskoni opiskelivat 70-luvulla, mikään emäntäkoulu ei ollut heille vaihtoehto eikä heille sitä edes tyrkytetty.

Asenteissa on ainakin se muutos, että vielä ainakin 90-luvulla kyseltiin avioliiton solmimisen jälkeen, aika piankin, että koskas sitä perheenlisäystä on tulossa.  Se oli aika lailla normi, että niitä lapsia tosiaan haluttiin ihan omastakin tahdosta, ainakin kaksi.

Mun vanhemmat oli 30-luvulla syntyneitä duunariperheistä. Molemmat kävivät yliopiston. Äiti ei tosiaankaan käynyt emäntäkoulua. Ja molemmat tekivät ihan yhtälailla ruokaa ja kotitöitä. Kasvattivat lapsensa myös monitaitoisiksi sukupuoleen katsomatta. En lapsena edes tiennyt, että miehillä ja naisilla on jotain tiettyjä "rooleja."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kolmelta/neljältä kanavalta ei tullut kivaa ohjelmaa, lähdettiin kaupunkiin vuokraamaan vhs-kasetti ja se palautettiin seuraavana päivänä samaan putiikkiin.

Nyt puhuttiin 70-luvusta. Kolme, neljä kanavaa???? Sinulla heittää kahdella vuosikymmenellä.

1870-luvusta, aloitusviestin perusteella.

Edellisellä vastaajalla heittää siis 120 vuodella.

Vierailija
1504/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 - 30 vuoden kuluttua naureskellaan ilmastopaniikille ja puheille ilmaston lämpenemisestä, kun mikään ei ole ilmastossa siihen mennessäkään muuttunut. Fiksuimmat ja varttuneemmat ovat jo nyt huomanneet valheet, 40 vuotta on peloteltu ilmaston lämpenemisellä, silti viime tammikuu ja helmikuu olivat 2 - 10C tavanomaista kylmempiä, väli-Amerikassa tehtiin jopa kaikkien aikojen kylmyysennätys. Eihän sen näin pitänyt mennä.

Vierailija
1505/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni kävi emäntäkoulun, ohjeissa sanottiin: oltava asiallinen housupuku.

Säästöporsaan hampaat katkeilivat kun otettiin kolikoita ulos, veljeni oli rahaton ja piti päästä linikalla armeijaan, keräsimme hänelle matkarahat.  Myöhemminkin maksoin perheen laskuja omista lapsilisistä ihmisten kenkkuilun tähden kun he epäilivät etteivät saa rahojaan.

Vierailija
1506/1506 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuorilla ei ole varaa naureskella millekään asialle. Suurin osa ei pärjäisi itsenäisesti. Eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa. Arjen hallinta on suurella osalla ihan hukassa. Saavat jonkun trauman siirtyessään omalta mukavuusalueelta. Tämmöiset muka vielä naureskelevat jollekin vanhalle asialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan