Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan putkiradiosta sai hyvin kuulumaan Radio Luxembourgin, josta kuuli viimeisimmät kansainväliset hitit.
Suomen radiohan oli vielä 80-luvun puolellakin täysin sensuroitu ”länsimaisesta hapatuksesta” johon kuului pop-musiikki.
Muutamassa harvassa lähetyksessä saattoi kuulla joskus uuttakin pop-musiikkia.Mikko Alatalo muistelee Ylen tv-kanavien musiikkiohjelmien olleen 80-luvulla tärkeässä roolissa. Iltatähti ja Hittimittari olivat monopoliasemassa ja tavoittivat suuren osan pop-musiikin kuuntelijoista Suomessa.
Iltatähteä lähetettiin jo 70-luvulla. Muistan, kun sain seitsenvuotislahjaksi National-merkkisen radiokasettinauhurin. Sillä äänitin mikrofonin kautta musiikkia telkkarista. Vappuaattona 1975 Iltatähdessä oli ainakin Virtanen-yhtye, Retuperän VPK ja jotain muuta, jota en nyt enää muista. Myöhemmin 70-luvun puolella Iltatähdessä oli livenä Hurriganesia, Eppu Normaalia ja Popedaa, joista kaksi viimeksi mainittua olivat uransa alkutaipaleella. Niin ja tietysti tamperelainen Tries-yhtye.
Televisiossa näitä musiikkiohjelmia olikin, mutta radiosta et kuullut kunnon musaa vielä 80-luvun puolivälissäkään. Sen jälkeen tilanne alkoi muuttua.
Dingon suosio räjäytti nuorisomusiikin, mutta levyt/kasetit piti ostaa omaksi, ei ne biisit alkuun radiossa soineet. RadioMafia tuli vasta 1990.
Dingo räjäytti? No ei todellakaan! Dingo tuli -80 luvun alkupuolella. Nuorisomusiikki "räjähti" ehkä 60-70 lukujen vaihteessa. Jenkeissä -50 luvulla. Olihan Turun Ruisrock jo vuonna 1970 ensimmäisen kerran. Ja tuolloin rock ei ollut mikään uusi asia.
Puhuin Suomesta, en Jenkeistä.
Puhuin radiosoitosta, en siitä, milloin rock ylipäätään keksittiin.
Olen kuullut Elviksestä. Olen syntynyt samana vuonna kuin Elvis kuoli, eli 1977.
RadioMafia oli eka kunnon nuorisokanava ja se aloitti toimintansa vasta 90-luvulla. Hittimittaria piti 80-luvulla Mikko Alatalo ja Levyraatia juonsi Jukka Virtanen minun lapsuudessani. Siellä soi ne uusimmat hitit, siis telkkarissa.
Myös minä tarkoitin Suomea. Tuossa lisätietoja -70 luvun rock tapahtumista.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/02/rock-suomi-bonuksia-1970-luku
Itse muistan rock radion olleen ihan kunnollinen nuorisokanava. En muista mitä oli sitä ennen. Kyllä ainakin punk rock oli -70 luvun lopussa kovassa suosiossa Suomessa. Jopa minulla oli punk henkisiä merkkejä ja hakaneuloja nahkatakissa -78, vaikka asuin syrjäseudun tuppukylässä. Kyllä sanoisin edelleen, että Dingo ei ollut se, joka räjäytti suomalaisen nuorisomusiikin. Se räjähdys tapahtui yli parikymmentä vuotta ennen Dingoa.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin saunassa lauantaisin ja keskiviikkoisin. Lauantai oli tukanpesupäivä.
Siinäpä ne isommat peseytymiset sitten olikin.
Tuohan on luksusta. Me oltiin talkkareina kerrostalossa, jossa oli vain yksi saunavuoro / perhe / viikko. Asunnossa ei ollut suihkua tai kylpyammetta, oli vain vessanpönttö ja lavuaari.
Vanhempien/appivanhempien kanssa juteltiin ja käyttäydyttiin asiaan kuuluvasti.
Nyt lasten ystävät naureskelevat aikuisten puheille, tai eivät puhu mitään, ovat introverttejä : ))) tai jotain perttejä eli ei olla kuulevinaan. Mennään miten sattuu ovista tupakalle ja tietysti ollaan koko ajan nokka kiinni kännykässä.
Naureskellaan kaverin vanhemmille vanhempien kuullen. Jos kuultuun loukkaukseen puuttuu, nuoret loukkaantuu, h a l o o, ei ihmisiä saa puheilla loukata tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kännyköiden ja lankapuhelinajan taitekohdan nuori. Vaikka itse sainkin ensimmäisen citypuhelimeni (toimi vain Kehä III:n sisäpuolella) jo yläasteella, ei monella ystävälläni vielä ollut moneen vuoteen kännykkää. Joillakin kyllä oli sellaiset kännykän näköiset laitteet joihin pystyi jättämään soittopyynnön, mutta niillä ei pystynyt tekstaamaan tai puhumaan (olen unohtanut miksi näitä kutsuttiin?). Tapaamiset siis sovittiin joko livenä tai lankapuhelimessa. Tämä 90-luvun puolivälistä muutamia vuosia eteenpäin.
Haluaisin kuitenkin jakaa tänne hellyyttävän esimerkin vuodelta 1950 vaarini ja mummoni välisestä kirjeenvaihdosta ja orastavasta seurustelusuhteesta, sekä tapaamisen vaikeuksista ajalta jolloin edes lankapuhelimeen ei ollut pääsyä kaikilla:
"Rakas [mummo],
Tuhannet kiitokset kirjeestäsi, jonka sain jo aikoja sitten. Saat syyttää laiskuuttani siitä että olet joutunut odottamaan näin kauan - mutta parenpi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ja sitten asiaan. Lähden täältä lauantaiaamuna ja Tampereella olen aikataulun mukaan 13,47. Silloin voimme sopia, mikäli olet minua vastassa, jäänkö joksikin aikaa sinne vai jatkanko matkaa samalla junalla.
[....]
Minun täytyykin lopettaa, sillä kello on jo 19 ja tämä kirje on saatava postiin, että saat ajoissa tiedon tulostani. Sittenhän voimme soittaa suutamme vaikka kuinka paljon kun tapaamme. Pikaisiin näkemiin.
[Vaari]
Täytekynäni on hieman rikki, joten täytyi turvautua koneeseen. Anna anteeksi.
sama"
(kirjoitusvirheet ovat autenttisia)
Kaukohakulaite oli ennen kännykkää, eli joku soitti/tavotteli, kaukohakulaite piippasi--> soita takas.
Autoissa ei ollut ilmastointia eikä kunnon lämmitystäkään. Kesällä oli kuuma ja hikiset reidet tarttuivat penkkiin. Ikkunan avaaminen auttoi vain vähän. Vastaavasti talvella oli kylmä ja piti olla paljon päällä, ettei paleltunut.
Missään ei ollut ilmastointia. Kesällä oli aina kuuma, kävi missä kävi. Sama ummehtunut ilma kirjastossa, marketissa ja joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuunnellaanko nykyään mitä asiaa lapsilla on?
Omassa lapsuudessani 70-luvulla oltiin hirveän tarkkoja siitä, ettei aikuisten puheisiin saa puuttua. Oma äitinikin moitti minua, kun olin ”sotkeutunut” aikuisten keskusteluun yhdellä ainoalla lauseella. Olipa huomattava häiriö.
Joskus tuntui, ettei mitään muutakaan asiaa olisi saanut olla. Ihan kuin olisi ilmaan puhunut.
Tuo riippuu varmasti pitkälti perheestä, ja voi olla myös seutukohtaista. Meillä kyllä sai puhua ja kuunneltiin mitä lapsilla oli asiaa. Tuntuu että suvun kesken lapset on olleet kaikessa keskipisteenä. Lasten kanssa leikitään ja pidetään hauskaa.
Tämä voi olla harvinaistakin, en tiedä.
Kun astui kirjastoon, jo ovella tuli vastaan vanhojen kirjojen ummehtunut haju.
Pitkään kirjoissa ei ollut kansikuvia, vain mustat/siniset/vihreät kannet. Teksti oli pientä ja kirjoituskoneella kirjoitetun näköistä. Kirjat haurastuivat lukiessa.
Kirjaston kirjoissa oli tahroja, ihmiset olivat alleviivailleet lauseita ja taittaneet sivuja. Se oli todella ärsyttävää.
Kävin vastikään oman paikkakunnan kirjastossa ja hämmästyin, kun siellä tuoksuikin uudelta puuta ja kaikki oli kunnostettu moderniksi. Vanhat kirjat mun lapsuudesta on varmaan jo poistettu kokoelmista, ja uutta ja kiiltävämpää on tullut tilalle.
- Vaatteita ostettiin Anttilan ja Elloksen kuvastoista. Postitse lähetettiin tilauslappu. Vaatteita saatiin noin 2 kertaa vuodessa.
- Joulun jälkeen mentiin kaupungille alemyynteihin.
- Soiteltiin pilareita
- Notkuttiin IRCissä
Vielä 1970-luvulla lapsi/teini pystyi elämään ilman, että oli harrastuksia joka päivälle ja illalle, sai olla ihan rauhassa kotona. Oli aikaa lukea ja piirtää. Kivaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Oli luonnollista lähteä opiskelemaan tai töihin ja muuttaa omaan asuntoon, pariutua ja saada joskus ehkä lapsia.
Mikä siitä tekee nykyään luonnotonta?
Ap:lla on mennyt 70-luku ja 50-luku sekaisin, varmaan jo muutaman kerran mainittu. En jaksa pitkästä ketjusta lukea. Itselle tulee mieleen, että vielä 70-luvulla maalla jonkun maitolaituri oli yleinen treffipaikka. Ei nykynuoret naureskele, vaan kysyvät, että mikä on maitolaituri.
70- ja 80-luvulla ajokortin saaneet saivat ajaa enintään 80 km/h ja takaikkunassa piti olla sen osoittava lätkä, myös kaupunkiliikenteessä. Sakot tuli, jos oli ollut kortti alle vuoden ja jäi kiinni siitä, että ajoi ilman tuota lätkää, vaikkei olisi edes poistunut kaupungista välillä teille, missä kukaan sai ajaa yli viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan putkiradiosta sai hyvin kuulumaan Radio Luxembourgin, josta kuuli viimeisimmät kansainväliset hitit.
Suomen radiohan oli vielä 80-luvun puolellakin täysin sensuroitu ”länsimaisesta hapatuksesta” johon kuului pop-musiikki.
Muutamassa harvassa lähetyksessä saattoi kuulla joskus uuttakin pop-musiikkia.Mikko Alatalo muistelee Ylen tv-kanavien musiikkiohjelmien olleen 80-luvulla tärkeässä roolissa. Iltatähti ja Hittimittari olivat monopoliasemassa ja tavoittivat suuren osan pop-musiikin kuuntelijoista Suomessa.
Iltatähteä lähetettiin jo 70-luvulla. Muistan, kun sain seitsenvuotislahjaksi National-merkkisen radiokasettinauhurin. Sillä äänitin mikrofonin kautta musiikkia telkkarista. Vappuaattona 1975 Iltatähdessä oli ainakin Virtanen-yhtye, Retuperän VPK ja jotain muuta, jota en nyt enää muista. Myöhemmin 70-luvun puolella Iltatähdessä oli livenä Hurriganesia, Eppu Normaalia ja Popedaa, joista kaksi viimeksi mainittua olivat uransa alkutaipaleella. Niin ja tietysti tamperelainen Tries-yhtye.
Televisiossa näitä musiikkiohjelmia olikin, mutta radiosta et kuullut kunnon musaa vielä 80-luvun puolivälissäkään. Sen jälkeen tilanne alkoi muuttua.
Dingon suosio räjäytti nuorisomusiikin, mutta levyt/kasetit piti ostaa omaksi, ei ne biisit alkuun radiossa soineet. RadioMafia tuli vasta 1990.
Dingo räjäytti? No ei todellakaan! Dingo tuli -80 luvun alkupuolella. Nuorisomusiikki "räjähti" ehkä 60-70 lukujen vaihteessa. Jenkeissä -50 luvulla. Olihan Turun Ruisrock jo vuonna 1970 ensimmäisen kerran. Ja tuolloin rock ei ollut mikään uusi asia.
Kyllä rock, Dingo ja muut, saivat radiosoittoa jo melko hyvin Rockradion aloitettua kesäkuussa 1980. Lisäksi välipäivinä oli Nuortenradio, joka sekin soitti rockia ja muuta ajankohtaista musikkia. Näin ollen rockia soitettiin maanantaista perjantaihin joka iltapäivä. Lisäksi oli Kovan päivän ilta ja jotain muuta.
Dingo esiintyi Härmärock-konsertissa muistaakseni joulukuussa 1984. Samassa konsertissa olivat myös Eput, Smack ja Peer Günt. Osa näistä keikoista on Youtubessa, oli ainakin joskus.
Miustaako kukaan joukko-oppia? Se oli 1970-luvun alussa uusi laskentaoppi eli matematiikkaa. Joukko/osajoukko, mikä kuuluu/ei kuulu joukkoon jne. Aloitin kansakoulun 1971 ja muistaakseni -72 tätä opetettiin. Homma kuopattiin vähin äänin, mutta olen usein miettinyt onko sen syy, miksei minulta koskaan matikka ole luonnistunut, kun pää sotkettiin moisella. Googleta ja hämmästy!
Nainen-64 kirjoitti:
Miustaako kukaan joukko-oppia? Se oli 1970-luvun alussa uusi laskentaoppi eli matematiikkaa. Joukko/osajoukko, mikä kuuluu/ei kuulu joukkoon jne. Aloitin kansakoulun 1971 ja muistaakseni -72 tätä opetettiin. Homma kuopattiin vähin äänin, mutta olen usein miettinyt onko sen syy, miksei minulta koskaan matikka ole luonnistunut, kun pää sotkettiin moisella. Googleta ja hämmästy!
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/23/joukko-oppia-vareissa
Aika sekavaa :-)
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdistuttu joka asiasta ja menty lampaana mukaan kaikkiin hurahduksiin, kuten ilmastohörhöilyyn.
Höpsis. Kyllä kaikilla maalaiskunnassa oli ensin raitaverkkarit ja sitten nappiverkkarit, silloin kun oli muotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rock, Dingo ja muut, saivat radiosoittoa jo melko hyvin Rockradion aloitettua kesäkuussa 1980. Lisäksi välipäivinä oli Nuortenradio, joka sekin soitti rockia ja muuta ajankohtaista musikkia. Näin ollen rockia soitettiin maanantaista perjantaihin joka iltapäivä. Lisäksi oli Kovan päivän ilta ja jotain muuta.
Dingo esiintyi Härmärock-konsertissa muistaakseni joulukuussa 1984. Samassa konsertissa olivat myös Eput, Smack ja Peer Günt. Osa näistä keikoista on Youtubessa, oli ainakin joskus.
Mielestäni Tehosekoitin ja Don Huonot oli sellaisia bändejä, että sitä tyyliä ei enää kotimaisessa rockissa kuule.
Nainen-64 kirjoitti:
Valitettavasti. Ja olen epäillyt ihan samaa. Sisarukseni eivät joutuneet tähän kokeiluun ja ovat parempia matikassa. Muistan tunneilta ja kirjoista sellaiset kummalliset joukkiot ja alkiot, tyyliin kirjan tehtävässä on kymmenisen mustaa lintua ja pitää arvioida montako mahtaa olla. Arvioida? Oli siis kiellettyä laskea ne. Tämä oli hirvittävää pienelle perfektionistin alulle, jonka mielestä väärä vastaus oli häpeä. Mulle tulee yhä sellainen hiki kun muistelen näitä ja sitä, miten kaikki tunnit olivat aivan käsittämätöntä puppua, josta en ymmärtänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun astui kirjastoon, jo ovella tuli vastaan vanhojen kirjojen ummehtunut haju.
Pitkään kirjoissa ei ollut kansikuvia, vain mustat/siniset/vihreät kannet. Teksti oli pientä ja kirjoituskoneella kirjoitetun näköistä. Kirjat haurastuivat lukiessa.
Kirjaston kirjoissa oli tahroja, ihmiset olivat alleviivailleet lauseita ja taittaneet sivuja. Se oli todella ärsyttävää.
Kävin vastikään oman paikkakunnan kirjastossa ja hämmästyin, kun siellä tuoksuikin uudelta puuta ja kaikki oli kunnostettu moderniksi. Vanhat kirjat mun lapsuudesta on varmaan jo poistettu kokoelmista, ja uutta ja kiiltävämpää on tullut tilalle.
Vanhoja kirjoja löytyy arkistosta. Meidän kirjasto on auki ja siellä ei saa hengailla, mutta varata voi. Olen palauttanut vanhoja juttuja mieleeni lainaamalla niitä nuoruuden ja lapsuuden kirjoja.
Armeijassa sai simputtaa ja tehdä pojista miehiä. Nykyään on kuulemma ihan normaalia että armeijaan mennessä on aika usealla "miehellä" poikuus vielä tallella!!