Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Tulevaisuudessa tulee Suomeen iso deflaatio, asuntojen, ruokien, vaatteiden jne. hinnat tippuvat valtavasti, koska nuorempien sukupolvien tulot ovat pienemmät ja eläkeläisten määrä on vähentynyt. Jos pippuripihvin saa 8 eurolla niin voidaan joskus tulla syömään. Iso hintojen pudotus yrityksillä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yli 70 neliön asuntoihin sa asumistukea?
Asumistuessa on ihan yksi lysti, minkä kokoisessa asunnossa asut. Asumistuki on max 80 prosenttia hyväksyttävissä olevista asumismenoista, esim. Jyväskylässä yksin asuvalla korkeintaan vajaat 320 euroa riippumatta siitä asutko 500 euron vuokra-asunnossa tai 1000 euron vuokra-asunnossa. Asunnon koolla ei ole väliä. Jos tarvitset lisäksi toimeentulotukea, silloin esim. Jyväskylässä saisi asua korkeintaan 528 euron vuokra-asunnossa.
Tuo on yleinen asumistuki. Eläkeläisten asumistuessa raja on yksin asuvalla 70 neliötä ja kahdella ihmisellä 85 neliötä.
Kodinhoitajat eivät enää siivoa. Mitä isompi asunto sen kallimpaa on siivouspalveluiden osto, jos ei ole omaisia, jotka käyvät eläkeläiselle siivoamassa.
Työkaverilta murtui käsi. Siivousapua ei saa muuta kuin ostamalla itse siivousyrityksiltä palveluita.
82-vuotias tätini siivoaa vielä omakotitalonsa itse ja käy pyörällä kaupassa, se on nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei työttömän tarvi ajella autolla.
Ei tarviikaan, mutta jos tulee työtarjous eikä julkisia ole, on pakko olla auto tai tulee karenssi työpaikasta kieltäytymisestä.
Entä jos ei osaa ajaa eikä ole ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei tarviikaan, mutta jos tulee työtarjous eikä julkisia ole, on pakko olla auto tai tulee karenssi työpaikasta kieltäytymisestä.
Varmaan muutto edessä?
Vierailija kirjoitti:
"500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa."
Tuo summa on juuri se mikä minulle jäi käytettäväksi 1800€ bruttopalkasta, ihan hyvin kahden lapsen kanssa pärjäsi, toki ruoka vei siitä suuren osan.
Sait vissiin kumminkin lapsilisän ja elatusapua lapsille, jos olit yksinhuoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Usein jää vähemmän kuin 500e, jos vuokra on suurempi kuin normien mukaan hyväksytään.
Itselläni jäi toimeentulotuella ollessani pakollisten laskujen ja menojen jälkeen n. 300e, joka meni ruokaan, pesuaineisiin ym.
Pitkän päälle ei pärjää nyky-yhteiskunnassa, jossa pitää olla kohtuullisen uutta teknologiaa (älypuhelin, tietokone, tulostin) ettei tipu kelkasta. Lisäksi, jos tulee isompia hankintoja, kuten pesukone, TV, talvikengät, urheiluvarusteita jne, niihin ei tod. näk ole rahaa.
Minulla on rahaa kertynyt ihan riittävästi. Puhelimeni on Nokia on 3120 classic, joka on toiminut loistavasti vuodesta 2008 saakka , ja jemmassa käyttämätön samanlainen hyvällä akulla, joka maksoi 20e. Täydellisesti pärjään i pad pro 3 v vanhalla tapletillani ( entinen ei enää päivittänyt kaikkea , kun oli 7v vanha). Hoidan kaikki asiani tapletilla, vero, omakanta, e-lehien jakirjojen luku/kuuntelu ja samoin ilmaiseksi kuvalehdet e-kirjastosta luen, labrat , siis
E-terveys ,ajanvaraukset , trafi, jne jne . Tilaan Prismasta ruokakassit kotiin. S-mobiili toivii täydellisesti.Ei mitään pöytäkoneita ja tulostimia tarvita. Otan vain kuvakaappauksen., ei turhaa paperisälää.
Jos jotain ihan varmasti tarvin paerille , piipahdan kirjastosta, 20cm printti, niitä olen tarvinnut kerran 3vuoden aikana.
Ihan turha thlata rahaa j vaivaa tuollaisiin , mitä mainitsit. Mutta olenkin jo74v muori.
Suomi ei pysty kilpailemaan halvemmilla hinnoilla vaatteissa, kalusteissa, parturihinnoissa jne. muiden maiden kanssa eli emme saa turisteja sitä kautta muista maista. Nuorempien sukupolvien tuloja on heikennetty järkyttävän paljon ja heikennetään lisää. 10 vuoden päästä tämä ymmärretään järkyttävänä virheenä, kun eläkeläisten määrä on vähentynyt.
Nyt eläkeläisten eläkkeet ovat saman suuruiset kuin kaupan alan vuorotyön palkat. 30 tuntia viikossa vuorotyötä ja palkka nettona 1300 ja työnantajat puhuvat vuorolisien poistosta.
Pitää olla todella kattavat perustelut, jotta kela pitkän aikaa maksaa liian kallista asuntoa. Näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan muutto tai karenssi edessä, mutta karenssin perään voidaan laittaa toinen karenssi jne. eli veikkaisin muutto.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilta murtui käsi. Siivousapua ei saa muuta kuin ostamalla itse siivousyrityksiltä palveluita.
Missä muut raajat sitte?
Siis tuo on se tuki mitä saa, jos ei ole työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeista tyhmintä politiikkaa on leikata tukia nuoremmilta sukupolvilta.
Tulevaisuudessa moni saa kiittää asuntojen hintaromahduksesta ja yritysten loppumisesta päättäjiä.
Ja turistit eivät osta vaatteita Suomesta, kun saavat omasta maasta samat tuotteet halvemmalla.
Tuet pois yli 50-vuotiailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa moni saa kiittää asuntojen hintaromahduksesta ja yritysten loppumisesta päättäjiä.
Ja turistit eivät osta vaatteita Suomesta, kun saavat omasta maasta samat tuotteet halvemmalla.
Tuet pois yli 50-vuotiailta.
Ehkä voitaisiin välillä leikata parempituloisilta eläkeläisiltä eikä aina työttömiltä enkä nyt tarkoita 1000 euroa eläkettä saavia, heitä on 500 000, mutta suurempaa eläkettä saavia on miljoonasatatuhatta eläkeläistä.
tämä on juuri sitä mitä äänestit viher punikkien kansan hallintaan ottamista. italiassa ja saksassa 40 luvulla tuota kutsuttiin fasismiksi.nyt suomen vähä älyiset huutaa ohissannaa tajuamatta mihin se johtaa
Itse olen joutunut olemaan toimeentulotuella koko aikuisikäni (8v) vakavien mielenterveysongelmien vuoksi. Luottotiedot ovat menneet, noin 10 000e velkaa + opintolaina. Kaikki elektroniikka on vanhaa, saatu tai ostettu käytettynä. Mitään airpodseja, astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta en omista. Taloyhtiössä on pesutupa jota käytän.
Syön kasvispainotteisesti ja mahdollisuuksien mukaan ostan sitä mikä on alennuksessa. Lidlistä kannattaa ostaa kaikki mitä sieltä saa, säästää paljon. Jos ei ole nälkä, en syö. Saattaa mennä useampi päivä, että en syö juuri mitään, koska ruokaan on hyvin rajallinen määrä rahaa.
Ostan uusia vaatteita ja kosmetiikkaa, mutta ostan vain alennuksesta ja tarkoin harkittua. Saatan harkita ostoksiani monta vuotta ennen kuin minulla riittää siihen rahat. Talouden suunnittelu on kaikkein tärkeintä.
On tässä monet itkut itketty ja monet nälkäiset päivät vietetty. Missään ei juurikaan ole varaa käydä, sinänsä onnekseni mielenterveysongelmieni vuoksi en ulkona juuri uskalla liikkuakaan. Tärkeimmäksi voimavaraksi näen muiden ihmisten tuen ja ymmärryksen. Monesti olen saanut lainata ystäviltä esim harrastustarvikkeita yms niin ei tarvitse kaikkea ostaa. Ja hyvät ihmissuhteet tuovat elämään sisältöä. Minulle on kunnia-asia olla se ystävä, jolla on aina aikaa kuunnella.
Mihin sitä rahaa menee, jos on työtön ja etenkin näin korona-aikaan istuu kotona?