Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Kysy com aleilta. Mut jos et jaksa niin tässä vastaus: se on se ttt:n harkinnanvarainen osuus jolle ei ole kattoa jos kuulut tiettyihin väestönosiin (ei koske suomalaisia)
Mä olen ollut anssil ihan tietoisesti jo v. 2015 lähtien. Eli 7. vuosi lähti 01-2021 liikkeelle.
Vanhoja päiviä jäljellä noin 300, uudet tulossa 1 viikon työssäoloehdon jälkeen. Eli teen osa-aikatyötä ihan tietoisesti, ja kasassa 25 viikkoa vaadittavasta 18 h/vk nyt näin "toisella kierroksella". Eli jos vuoden sisään täytän 26 vk/18 h/vk - saat kuluneen ajan anteeksi, laskuri nollautuu, ja aloitat alusta. Toisella kierroksella sinulla on aikaa 28 kk täyttää tuo työssäoloehto.
Käyn juuri tuota toista kierrosta, ja jolloin maksimiaikani täyttyy 30.01.2022 (28 kk).
Paskaduunii teen, kun ei muutakaan ole, mut tällä olen pystynyt rimpuilemaan kohta 7 vuotta.
Niin, siis olin itsekin stadis toimeentulotuella melkein vuoden, mut nousin siit.
Muutin muualle, sain keikkaduunii, tulot ihan kivat yli 2 tonttuu nykyään/kk. Edellyttäen tietty, et teen töitä vähän.
Velat oon saanu maksettuu, nykyään jää asumiskulujen jälkeen 1200,00 näppiin. Siitä en koskaan voinut stadissa edes haaveilla. Ihan älytöntä.
En saa asumistukea, mut siis soviteltua päivärahaa.
Soviteltu päiväraha on ikiliikkuja, joka kannattaa opetella. Se ei nykyisen lainsäädännön perusteella lopu koskaan, jos osaat pelata sen kans.
Työkkärihorot jättää sut rauhaan, kunhan hommaat keikkatyösopparin/puitesopimuksen. Sen jälkeen sut merkitään työlliseksi.
Tässä on se etu, että keikat voi loppuu, mut sä et sen takia voi saada karenssia. Taustalla ikäänkuin on vielä voimassa se keikkatyösoppari, joka siis antaa vaan puitteet. Ei sido sua, eikä keikkafirmaa.
Teet 0-työsopparin.....EI IKINÄ! Vaikkei ois duunii, ja katkaiset sen, saat karenssin.
No joo. Mä oon tyytyväinen.
Saan nyt chillata niinku tää maaliskuu 22 päivää himas. Tulot o silti iha hyvät.
Saa kysyy kyl, miten påitää mennä
Tää keissi on ihan todellinen. En voi yhteystietojani laittaa, mut katsotaan.
Voihan se olla, että kaikki muuttuu, ku covid jälkeen pitää alkaa valtionvelkaa maksaa takas?
Mut em. on nykyisen lainsäädännön mukaista.
Koettakaa kestää.
RR66+ kirjoitti:
Mä olen ollut anssil ihan tietoisesti jo v. 2015 lähtien. Eli 7. vuosi lähti 01-2021 liikkeelle.
Vanhoja päiviä jäljellä noin 300, uudet tulossa 1 viikon työssäoloehdon jälkeen. Eli teen osa-aikatyötä ihan tietoisesti, ja kasassa 25 viikkoa vaadittavasta 18 h/vk nyt näin "toisella kierroksella". Eli jos vuoden sisään täytän 26 vk/18 h/vk - saat kuluneen ajan anteeksi, laskuri nollautuu, ja aloitat alusta. Toisella kierroksella sinulla on aikaa 28 kk täyttää tuo työssäoloehto.
Käyn juuri tuota toista kierrosta, ja jolloin maksimiaikani täyttyy 30.01.2022 (28 kk).
Paskaduunii teen, kun ei muutakaan ole, mut tällä olen pystynyt rimpuilemaan kohta 7 vuotta.
Niin, siis olin itsekin stadis toimeentulotuella melkein vuoden, mut nousin siit.
Muutin muualle, sain keikkaduunii, tulot ihan kivat yli 2 tonttuu nykyään/kk. Edellyttäen tietty, et teen töitä vähän.
Velat oon saanu maksettuu, nykyään jää asumiskulujen jälkeen 1200,00 näppiin. Siitä en koskaan voinut stadissa edes haaveilla. Ihan älytöntä.
En saa asumistukea, mut siis soviteltua päivärahaa.
Soviteltu päiväraha on ikiliikkuja, joka kannattaa opetella. Se ei nykyisen lainsäädännön perusteella lopu koskaan, jos osaat pelata sen kans.
Työkkärihorot jättää sut rauhaan, kunhan hommaat keikkatyösopparin/puitesopimuksen. Sen jälkeen sut merkitään työlliseksi.
Tässä on se etu, että keikat voi loppuu, mut sä et sen takia voi saada karenssia. Taustalla ikäänkuin on vielä voimassa se keikkatyösoppari, joka siis antaa vaan puitteet. Ei sido sua, eikä keikkafirmaa.
Teet 0-työsopparin.....EI IKINÄ! Vaikkei ois duunii, ja katkaiset sen, saat karenssin.
No joo. Mä oon tyytyväinen.
Saan nyt chillata niinku tää maaliskuu 22 päivää himas. Tulot o silti iha hyvät.
Saa kysyy kyl, miten påitää mennä
Tää keissi on ihan todellinen. En voi yhteystietojani laittaa, mut katsotaan.
Voihan se olla, että kaikki muuttuu, ku covid jälkeen pitää alkaa valtionvelkaa maksaa takas?
Mut em. on nykyisen lainsäädännön mukaista.
Koettakaa kestää.
Niin, eli et ole toimeentulotuella vaan sovitellulla ansiosidonnaisella. Sama täällä ja käteen jää n. 2300e niin en nyt sanoisi, että se olisi sama kuin toimeentulotuella eläminen.
Käyn töissä ja käteen jää nettona noin 1400 Yksiön vuokrasta sähköineen 600 ja auto on pakollinen et pääsee töihin. Jos jäisin työttömäksi ja hakisin tt-tukea niin ei tarttis herätä joka aamu klo 6 mutta en kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Todella hyvin riittää, kun karsii pois kaiken turhan.
Nälkään ei kuole.
Kerro sun kuukaden menot vaikka tähän esimerkiksi?
Tässä:
-puhelimet ym. yhteydet 79,90 €
-ruoka ym. Lidlistä saatava n. 200 €
Loppu säästöön.
T. minä ja teini-ikäinen tyttö
Ei yllättäviä laskuja ikinä?
Mitä nämä mystiset "yllättävät laskut" ovat? Olen koko aikuisikäni käynyt työssä eikä rahasta ole pulaa, mutta koskaan ei ole tullut yllättävää laskua. Aina on ollut etukäteen tiedossa, jos lasku on tulossa.
Tietenkään sinulla ei ole rahasta pulaa, olet ollut KOKO aikuisikäsi töissä! Palkasta yleensä jää jotain yli, jonka voi laittaa säästöön, mutta tt-tuki menee kädestä suuhun, ja loppukuusta syödään puuroa ja makaroonia, ei siinä säästellä mihinkään hajoileviin kodinkoneisiin, vaikka tietääkin etteivät ne ole ikuisia. Mihinkä töihin sinunlaistesi aivot oikein riittävät? Robotiksi liukuhihnalle?
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka sanovat että Kela maksaa hammaslääkärin. Niin tuskin se yksityistä hammaslääkäriä korvaa? Ja miten pääsette julkiselle? Ainakin Helsingissä on tosi vaikeaa.
Juu ei, ei todellakaan maksa. Julkiselle saat ajan puolen vuoden päähän, jolloin tehdään pikatarkastus ja annetaan aika taas puolen vuoden päähän. Silloin se pikku reikä on hajottanut jo koko hampaan. Eli köyhällä ei ole mahdollisuutta hoidattaa hampaitaan, sitten kun hammastulehduksesta aiheutuu kallis sydäntulehdus, se hoidetaan julkisella sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko oikeasti jotkut, että kela kustantaa kokonaan kalliitkin kämpät? Ei kustanna, eikä aina auta, vaikka halvempaa kämppää ei ole saatavilla. Sehän on sitten loppu otettava muista tuista. Itse saan 280€ asumistukea ja vuokra on 620€, joten saatu toimeentulotuki menee vuokraan eikä edes riitä. Elän sitten työmarkkinatuella.
Kysehän on siitä kokonaissummasta. Koska esimerkiksi vuokrat Helsingissä ovat monesti halvimmillaankin 800-900 euroa, joten se koko asumistuki ja työmarkkinatuki menevät vuokraan. Joten jos niistä jää elämiseen 0 euroa, maksaa Kela sitten toimeentulotukea sen 500 euroa elämiseen.
Eli se on ihan sama asia kuin jos käytät asumistuen ja tt-tuen vuokraan ja sitten elät työmarkkinatuella kuin jos käytät summia eri tavoin. Tärkeää on vain se rahasumma mikä jää asumisen jälkeen käyttöön, tuli se sitten mistä tuesta tahansa.
Koita nyt ymmärtää että kaikilla ei kela korvaa sitä koko vuokraa, jolloin elämiseen EI jää sitä 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kosmetiikkaan ja hygieniaan menee kuussa useita kymppejä, tämä on silloin ihmisen oma valinta panostaa kyseiseen asiaan; ei mikään pakollinen meno. Vinkkinä aiemmalle, ne hiukset rasvoittuu juurikin sen takia kun käytät niihin niin paljon aineita niin usein.
Tämä on se mikä itsellä ei jotenkin mene jakeluun; kaikki on työttömän mielestä pakollista tavaraa ja tekemistä. Hupia on ainoastaan todella kalliit mökkiviikonloput tms. Autokin löytyy osalta.
Itse olen ihan hyvää palkkaa nauttiva, mutta elän hyvin säästeliäästi. Myös luonto kiittää. Minulle hemmottelua on se ihanampi vartalorasva tai muu vastaava.
Tuo olin kyllä minä, joka ihmetteli miten vitosella kuussa voi pärjätä kaikesta hygieniasta. En ole työtön, mutta silti ihmettelin.
Shampoo ja hoitoaine 2e, dödö 2e, rasva 1e. Ja näistä shampoo ja hoitoaine kestää yli kuukauden eli seuraavana kk voi ostaa 2e jotain muuta...
Ja hammastahna ja -harja, ja vessapaperi, hammaslanka, kuukautissuojat ja paljon muuta hyödyllistä muttei pakollista voisi vielä luetella.
Vierailija kirjoitti:
käsittämätöntä, että työssäkäyvät veronmaksajat elättävät työnvälttelijäloisia 500 eurolla joka kuukausi. siis JOKA kuukausi noille annetaan 500e ihan tyhjästä.
Yksikään työnvälttelijäloinen ei saa 500 e/kk, ainut mitä se saa on karenssi Kelalta.
Toimeentulotuella voi pärjätä, mikäli tilanne onnse että esim töiden loppuessa olet tt-tuella kuukauden tai kaksi.
Jis taas olet vähänkään PIDEMPÄÄN tt-tuella, niin lirissä olet. Itse aikoinani olin pari vuotta toimeentulotuen varassa. Työkyky oli mennyt, en päässyt nuorena vielä kunnon tutkimuksiin..
No, siihen aikaan toimeentulotukea haettiin sosiaalitoimistosta. Ja siellähän, varsinkin kun asuin pikku paikkakunnalla, jaettiinntukea naamakertoimen mukaan. Eli jossain vaiheessa keksittiin, että olen laiska.
Ja tukea alennettiin se 20% ja sitten se 40% ja ei muuten nostettu enää siitä miinus 40% missään vaiheessa takaisin normaaliksi. No, velkahelvetti siitähän alkoi. Voin sanoa, ettei miinus 40 toimeentulotuella elä, jäi mm vuokrat maksamatta, koska oli pakko syödä.
Kun lopulta lääkärissä havaittiin syöpä, niin suostuivat sen kuukauden tt-tuen oikaisemaan normaaliksi, eivät mitään takautuvia kuukausia noin parin vuoden ajalta. Nykyään sairaseläke ja velkasaneeraus, kiitos entisen kunnan sosiaalitoimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Tt-tuki kattaa kaikki lääkkeet ja sairaalakulut joten sitä voi saada tonneja kuussa.
Bullshittia, lääkkeissä on omavastuu 2-3 kymppiä, eikä sairaalakuluja välttämättä makseta ollenkaan. Omat tulot ovat juuri tt-rajalla, en sitä saa, mutta lääkkeet ym. pitäisi korvata, mutta eipä vaan korvattu kun tuli 600 e sairaalalasku.
Vierailija kirjoitti:
Lyhytaikaisesti sillä voi tulla toimeen, mutta yli vuoden jatkuva asiakkuus alkaa viemään voimat. Kannustan hakemaan täydentävää toimeentulotukea (esim. hajoavat kodinkoneet, harrastukset, tietokone) ihan oman mielenterveyden vuoksi!
t. aikuissossu
Hain sossusta kerran tukea väliaikaiseen rahattomuuteen joka johtui työkyvyttömyydestä, olin vakituisessa valtion virassa, eli pieni palkka eikä puskureita. Tämä virkailija ei myöntänyt mitään, ja kun ihmettelin miten maksan vuokrani, hän vastasi, että olet nuori ja nätti, etköhän sinä jotain keksi.
Koskaan, ei koskaan koko elämäni aikana kukaan ole kehottanut minua alkaa myymään seksipalveluita kuten tuo piilovittuillessan kehotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon kaiken saa kulumaan jos ei ole mitään työssäkäyvän ihmisen pakollisia menoja ja aikaa kaiken itse tekemiseen ja asioiden hoitamiseen on käytännössä rajattomasti?
Niin, kyllä varmaan pärjää, jos asuu yksin eikä ole auto pakollinen.
Mutta kun on puoliso joka käy vuorotyössä ja tarvitsee auton. Autoremontti voi olla 1000 euroakin. Ja on lapsia, jotka kasvaa 10 cm vuodessa, on kaverisynttäreitä, tarvitaan älypuhelimet.
Ja pojille ei ole kirpparilla vaatteita (taaperoille ja vauvoille voi olla), mutta en ihmettele, housut ja kengät menee kaikki rikki, lenkkareita tarvitaan vähintään 2 kesässä. Tytöllä ei mene vaatteet niin helposti rikki.
Ja sinä tt tuesta maksat työssäkäyvän puolison autoremontin??
Miten yleensä työssäkäyvän puoliso voi saada toimeentulotukea? Eikö koko ruokakunnan tuloja huomioidakaan?
Miten tynnyrissä pitää elää ettei ole kuullut matalapalkka-aloista, 0-soppareista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon kaiken saa kulumaan jos ei ole mitään työssäkäyvän ihmisen pakollisia menoja ja aikaa kaiken itse tekemiseen ja asioiden hoitamiseen on käytännössä rajattomasti?
Niin, kyllä varmaan pärjää, jos asuu yksin eikä ole auto pakollinen.
Mutta kun on puoliso joka käy vuorotyössä ja tarvitsee auton. Autoremontti voi olla 1000 euroakin. Ja on lapsia, jotka kasvaa 10 cm vuodessa, on kaverisynttäreitä, tarvitaan älypuhelimet.
Ja pojille ei ole kirpparilla vaatteita (taaperoille ja vauvoille voi olla), mutta en ihmettele, housut ja kengät menee kaikki rikki, lenkkareita tarvitaan vähintään 2 kesässä. Tytöllä ei mene vaatteet niin helposti rikki.
Ja sinä tt tuesta maksat työssäkäyvän puolison autoremontin??
Emme saa tt-tukea, koska puoliso tienaa 1600 netto ja 2 lasta, asumme vuokralla, saan työmarkkinatukea 660. Olen lukenut ylioppilaaksi, sekä suorittanut ammattikoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon.
Öö tämä koko ketju on tt tuesta ja miten sillä pärjää..
Juu, no ehkä ihmisten on hyvä tietää, että perhe missä 2 työtöntä vanhempaa saa saman rahan kuin perhe, missä toinen kokoaikatyössä vuorotyössä ja toinen työtön.
Perheen rahatilanne ei siis parane, jos toinen työttömistä vanhemmista työllistyy matalapalkka alalle.
Niin? Ei liity tt tukeen mitenkään.
Niin moni ketä nyt irtisanotaan ei saa toimeentulotukea, koska lainoja ei lasketa menoksi ja jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea, myös puolison tulot vaikuttavat.
Tässä ketjussa puhutaan siitä miten tt Tuella pärjää, ei siitä miten väärin on että rikkaan pitäisi myydä kesämökki.
Sillä aikaa kun odottelet sen mökin myyntiä, esim. kuivan maan mökki jossain korvessa, saat sitten syödä niitä mökin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimeen.
Voit kokeilla itse!
Miten ihmeessä ei kun laskujen jälkeen jää 500e per henkilö? Mitä oikein syöt jos ei yli 100e per viikko riitä ruokaan??
Eihän sitä 500 euroa voi kaikkea ruokaan käyttää. Ilmeisesti et ole lukenut ketjua yhtään? Sillä pitää maksaa kaikki elämisen kustannukset
Mitä elämisen kustannuksia työttömällä on kun laskut on maksettu? Muutakuin ruoka?
No mm. Auto, lapset, vaatteet jne.
T. Työtön joka joutuu pärjäämään pelkällä työttömyyspäivärahalla.
Vaatteita on ihmisillä kaapit täynnä, lapsiin saa lapsilisää ja oman osuuden toimeentulotukeen (reilu 300e), autoa ei työtön tarvitse. Oliko muuta?
Niin sano tuo niille ketkä asuvat maaseudulla ja irtisanotaan työpaikasta. Tietyn ajan päästä työkkäri laittaa työttömän työmarkkinatukitöihin ja sinne on kuljettava, kulki linja-autot tai ei muuten tulee karenssi. Onneksi en itse asu maaseudulla.
Höpöhöpö! Jos pystyt näyttämään toteen ettet pääse tiettyyn työpaikkaan kulkemaan mitenkään, saat joko rahaa autoon tai ei tule karenssia.
Buahahahhaaaa, rahaa autoon! Sinähän vitsin murjaisit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimeen.
Voit kokeilla itse!
Miten ihmeessä ei kun laskujen jälkeen jää 500e per henkilö? Mitä oikein syöt jos ei yli 100e per viikko riitä ruokaan??
Eihän sitä 500 euroa voi kaikkea ruokaan käyttää. Ilmeisesti et ole lukenut ketjua yhtään? Sillä pitää maksaa kaikki elämisen kustannukset
Eikös se Kela maksa ne elämisen kustannukset?
Maksaa. Tuo 500e jää nimenomaan siihen ruokaan. Odottelen yhä vastausta mihin muuhun pakolliseen työttömällä menee muka rahaa..
Typerää provoilua sinulta. Jokainen tietää, että elämiseen ei riitä se, että on asunto ja ruokaa. Ihmisellä pitää olla vaatteita, huonekaluja, pestä pyykkiä, hoitaa hygieniaa ja puhtautta, pystyä liikkumaan pakolliset menot, puhelin, tietokone ja netti tarvitaan, terveydestä on tärkeää pitää huolta ennaltaehkäisevästi, yms.
Hygieniaan riittää 5e kk, vaatteita ja huonekaluja ei tarvitse todella joka kuukausi, tietokonetta ei tarvitse, netin ja bussikortin saa toimeentulotukeen. Yrität vaan keksiä menoja. Kävely on terveellinen ja ilmainen harrastus.
Tuosta 500 e:sta maksetaan nuo yllämainitut kulut ruuan lisäksi, myös kotivakuutus joka usein vuokra-asunnossa vaaditaan, lääkkeiden ym. omavastuu. Huomaan ettet ole yhtään perehtynyt tt-tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei työttömän tarvi ajella autolla.
Ei tarviikaan, mutta jos tulee työtarjous eikä julkisia ole, on pakko olla auto tai tulee karenssi työpaikasta kieltäytymisestä.
Entä jos ei osaa ajaa eikä ole ajokorttia?
Sitten pitää opetella ja hankkia kortti, tai muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai tulee karenssi.
tilaus toimitettu kirjoitti:
tämä on juuri sitä mitä äänestit viher punikkien kansan hallintaan ottamista. italiassa ja saksassa 40 luvulla tuota kutsuttiin fasismiksi.nyt suomen vähä älyiset huutaa ohissannaa tajuamatta mihin se johtaa
Vihreät on porvaripuolue ja yhdessä muiden porvaripuolueiden kanssa tämä maa on ajettu ahdinkoon. Pienet palkat mutta kalliit asumis-ruokamenot kun pitää porvareille saada lisää voittoa.
Ihan hyvin pärjään.
60 neliöinen kaksio stadissa 760e.
Eli vuokra + ttt 500 e.
Ja tietenkin 2-300e mustaa rahaa per kk.
Kohtuu lungia, ei paljoo hotsita 10e tunti kurahommat, tosin eipä kukaan tässä hekan talossa tunnu töissä käyvän :D
Olipa kauniisti kirjoitettu. Onneksi sinulla on hyviä ystäviä. En kyllä ihmettele sitä yhtään, vaikutat niin viehättävältä ihmiseltä. Kaikkea hyvää sinulle!
Ap