Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimeentulotuella tulee toimeen?

Vierailija
25.03.2021 |

Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?

Kommentit (494)

Vierailija
461/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä rahaa menee, jos on työtön ja etenkin näin korona-aikaan istuu kotona?

Lääkkeisiin, ruokaan, lasten vaatteisiin ja kenkiin jne. Bensaa on pakko ostaa, laskut juoksee kokoajan, ruokaa on pakko ostaa jne.

T. Työtön

Vierailija
462/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 €/yksi ihminenkö?

Todella hyvin riittää, kun karsii pois kaiken turhan.

Nälkään ei kuole.

Kerro sun kuukaden menot vaikka tähän esimerkiksi?

Tässä:

-puhelimet ym. yhteydet 79,90 €

-ruoka ym. Lidlistä saatava n. 200 €

Loppu säästöön.

T. minä ja teini-ikäinen tyttö

Ei yllättäviä laskuja ikinä?

Mitä nämä mystiset "yllättävät laskut" ovat? Olen koko aikuisikäni käynyt työssä eikä rahasta ole pulaa, mutta koskaan ei ole tullut yllättävää laskua. Aina on ollut etukäteen tiedossa, jos lasku on tulossa. 

Tietenkään sinulla ei ole rahasta pulaa, olet ollut KOKO aikuisikäsi töissä! Palkasta yleensä jää jotain yli, jonka voi laittaa säästöön, mutta tt-tuki menee kädestä suuhun, ja loppukuusta syödään puuroa ja makaroonia, ei siinä säästellä mihinkään hajoileviin kodinkoneisiin, vaikka tietääkin etteivät ne ole ikuisia. Mihinkä töihin sinunlaistesi aivot oikein riittävät? Robotiksi liukuhihnalle?

No sieltä toimeentulotuelta pitää sitten pyrkiä POIS. Ja ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.

En kyllä sanoisi, että tuolla summalla olisi helppo elää.

Miten niin? Multa se ainakin sujuisi oikein mainiosti ja saisin rahaa vielä säästöönkin.

Olen opiskelija ja olen elänyt melkein 4 vuotta pääsääntöisesti 300 €/kk budjetilla, kun vuokra ja välttämättömät opiskelukustannukset (ylioppilaskunnan jäsenmaksu, graafinen laskin yms.) jätetään pois laskuista. Olen ylittänyt budjettini vain kahdesti: Kerran hankin uuden pyörän tarvikkeineen (n. 600 €), kun edellinen varastettiin. Toisen kerran silloin, kun matkustin satojen kilometrien päähän parhaan ystäväni häihin ja rahaa kului matkoihin, majoitukseen, lahjaan ja juhlavaatteisiin.

Vierailija
464/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhytaikaisesti sillä voi tulla toimeen, mutta yli vuoden jatkuva asiakkuus alkaa viemään voimat. Kannustan hakemaan täydentävää toimeentulotukea (esim. hajoavat kodinkoneet, harrastukset, tietokone) ihan oman mielenterveyden vuoksi!

t. aikuissossu

Hain sossusta kerran tukea väliaikaiseen rahattomuuteen joka johtui työkyvyttömyydestä, olin vakituisessa valtion virassa, eli pieni palkka eikä puskureita. Tämä virkailija ei myöntänyt mitään, ja kun ihmettelin miten maksan vuokrani, hän vastasi, että olet nuori ja nätti, etköhän sinä jotain keksi.

Koskaan, ei koskaan koko elämäni aikana kukaan ole kehottanut minua alkaa myymään seksipalveluita kuten tuo piilovittuillessan kehotti.

does not compute.

-olit rahaton, koska olit työtön mutta kuitenkin vakituisessa virassa. Ja valtion virat ei ole millään mittareilla enää aikoihin olleet mitään pienipalkkaisia....

Vierailija
465/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan ja vuokraan lähinnä.

Ei voi ostaa lapsille satasen haalareita tai kenkiä.

Saati sitten mitään kalliimpaa kenellekään.

Nyt olen lykännyt jopa aluslakanoiden ostamista (niiden halvimpien) koska mieluummin ostan kuitenkin ruokaa.

Vierailija
466/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan ja vuokraan lähinnä.

Ei voi ostaa lapsille satasen haalareita tai kenkiä.

Saati sitten mitään kalliimpaa kenellekään.

Nyt olen lykännyt jopa aluslakanoiden ostamista (niiden halvimpien) koska mieluummin ostan kuitenkin ruokaa.

Lisäänpä tähän että meillä ei todellakaan mitään bensaa ostella. Jos meillä ois auto, sen pakolliset kulut olis aivan liikaa koko ajan.

Ja siitä olen samaa mieltä tuon työssäkäyvän kanssa, että ei ole mitään mystisiä laskuja.

Kuka ne laskut tekee? Sinä. Ei niitä siis tyhjästä tupsahda.

Vierailija
467/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää kun ei ole autoa eikä lemmikkejä. Saa laadukkaampaa ruokaa kun huveihin ei ole mennyt vuoteen rahaa. Kuusi vuotta kestänyt sadan euron kengät niin ei tarvitse niitäkään usein ostaa. Ulkoiluvaatteet 10v vanhoja.  Alusvaatteita ainoastaan vuosittain pitää uusia. Kunnolliset läppärin ja kännykän saa pienellä osamaksu erällä kolmen vuoden maksuajalla niin ettei ole mitään käytettyjä vanhoja tarvinnut. 

Vierailija
468/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilanteessa että en tarvitse materiaalisesti mitään, en vaatteita, lakanoita, kenkiä. Pärjään vähällä ja entisillä. En halua mitään. Ruokaa on pakko ostaa. Kuluttamisen vähentäminen on ollut kaiken a ja o, en todella osta muuta kuin ruokaa. Olen päässyt yli haluamisesta. Luen paljon, kirjastosta. Pääsen pyörällä. Vietän aikaa pääasiassa metsässä. Jos pääsee eroon kulutusyhteiskunnasta, niin ihan uusia mahdollisuuksia aukeaa.

Vierailija
469/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 €/yksi ihminenkö?

Nälkään ei kuole.

Tässä:

Loppu säästöön.

Mitä nämä mystiset "yllättävät laskut" ovat? Olen koko aikuisikäni käynyt työssä eikä rahasta ole pulaa, mutta koskaan ei ole tullut yllättävää laskua. Aina on ollut etukäteen tiedossa, jos lasku on tulossa. 

Tietenkään sinulla ei ole rahasta pulaa, olet ollut KOKO aikuisikäsi töissä! Palkasta yleensä jää jotain yli, jonka voi laittaa säästöön, mutta tt-tuki menee kädestä suuhun, ja loppukuusta syödään puuroa ja makaroonia, ei siinä säästellä mihinkään hajoileviin kodinkoneisiin, vaikka tietääkin etteivät ne ole ikuisia. Mihinkä töihin sinunlaistesi aivot oikein riittävät? Robotiksi liukuhihnalle?

Kai sieltä kaikki pyrkivät pois. Yksittäisiä epämääräisen hengailun valinneita varmaan on joitakin, lähinnä Helsingissä missä asumiskustannusten takia saa sen verran paljon minimitukia että pitää ansaita ihan kunnolla päästäkseen samaan ansiotyöllä, mutta kai tuo on aika marginaalinen porukka.

Näin ainakin julkisuuteen kerrotaan asiantuntijoiden puolesta silloin kun tätä ilmiötä käsitellään siellä.

Vierailija
470/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 €/yksi ihminenkö?

Nälkään ei kuole.

Tässä:

Loppu säästöön.

Kai sieltä kaikki pyrkivät pois. Yksittäisiä epämääräisen hengailun valinneita varmaan on joitakin, lähinnä Helsingissä missä asumiskustannusten takia saa sen verran paljon minimitukia että pitää ansaita ihan kunnolla päästäkseen samaan ansiotyöllä, mutta kai tuo on aika marginaalinen porukka.

Näin ainakin julkisuuteen kerrotaan asiantuntijoiden puolesta silloin kun tätä ilmiötä käsitellään siellä.

Vaikka ansaitsisi vain saman verran niin silloinkin pitää niin tehdä!.

Vierailija
471/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille jotka ihmettelevät miten toimeentulotuella voi tulla toimeen: sillä tulee toimeen kun on pakko. Siinä se. Ei se kivaa ole, mutta jos on pakko niin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
472/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jonkin verran pohdittu miten vuokranmaksu menee jos saa toimeentulotukea. Itse asuin noin 520e/kk maksavassa rivitaloasunnossa. Asuttiin siinä exän kanssa ja jäin siihen sitten yksin asumaan kun erottiin. Sain asumistukea ja tt-tukea. En maksanut vuokraa penniäkään toimeentulotuen perusosasta vaikka asunnon kulut ylitti kuntakohtaisen rajan. Eli asumistuki meni suoraan vuokranantajalle, loput maksettiin toimeentulotuella ja tämän lisäksi sain sen noin 500e perusosan. Näin vuoden 2010 paikkeilla.

Vierailija
473/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian hyvin tulee toimeen kun siellä porukat haluavat köllötellä.

Vierailija
474/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä tulekaan. Toimeentulotukea on tasan kerran "indeksitarkistettu" sitten 90-luvun, kun se luotiin. Kun ongelman ottaa esille, vastaukseksi saa virkaeläteiltä kommentin hersyvän naurun kera, ettei sillä ole tarkoitus elää pitkiä aikoja. Viranomainen puuttuu sellaiseen pitkittyneeseen tilanteeseen, kuulemma.

Kun media uutisoi köyhyydestä, se ei uutisoi koskaan tukien riittämättömistä määristä vaan siitä, kuinka kauan riittämättömillä tuilla on oltu. Jotenkin pitäisi päästä pois riittämättömiltä tuilta.

Suomessa ei ole herätty ruususen unesta. Työttömiä on puolisen miljoonaa. Parin demarikansanedustajan mukaan joukossa paljon työkyvyttömiä. Yritykset saaneraavat, ulkoistavat ja automatisoivat. Etelä-Euroopassa puuhataan perustuloa. Suomessa jaksetaan jankata täystyöllisyydestä, vaikka täällä on vallinnut tasan kerran, 80-luvulla, täystyöllisyys. Muuten tämä maa on ollut enemmän tai vähemmän "Kainuuta" koko maa, pääkaupunkiseutua myöten. Hätäaputöitä on riittänyt, nyttemmin harjoittelua, kuntoutusta ja tutustumista.

Vierailija
475/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä köyhille ja muille, jotka haluavat säästää: vertailkaa kilo- ja litrahintoja, ei yksittäisten purkkien hintoja. Tässä muutamia tuotevinkkejä, joilla varmasti saa hygienia- ja kodinhoitokulut pysymään alle kympissä per kuukausi:

-Pirkka nestesaippua 3 litraa 2,79e, puhdistaa kädet ja vartalon -> 0,93e/l

-Pirkka yleispuhdistusaine 1,79e/l

-Pirkka astianpesuaine 1,29e -> 2,58e/l

-Pirkka perheshampoo 1,69e -> 3,38e/l Shampoista myös esim. TreSemme, Erittäin Hieno Suomalainen ja Linna ovat litrahinnaltaan edullisia.

-Erittäin Hieno Suomalainen hoitoaine 1,79e -> 5,97e/l

-Pirkka puhdistusemulsio kasvoille 3,00e -> 12,00e/l

-K-menu hammastahna 0,65e -> 5,20e/l Myös Pepsodent 125ml aika edullinen 1,55e -> 12,40e/l

-K-menu hammasharja 4-pack 1,69e -> 0,42e/kpl

-Pirkka Sun aurinkovoide 5,55e -> 27,75e/l

Ei ehkä laadullisesti parhaita tuotteita, mutta ajaa asiansa eli puhdistaa köyhän ihmisen ja hänen asuntonsa. Pidemmän päälle säästöä tulee paljonkin. Vertailkaapa huviksenne näiden litrahintoja niihin tuotteisiin, joita normaalisti käytätte. Vieläkin halvempia varmaan löytyy, vinkatkaa ihmeessä jos tiedätte.

Pitkiä hiuksia kun hoidat tuolla paskalla, niin heti näytät variksenpelättimeltä!

Todellakin! Kaikille ei sovi joku Pirkkashampoo. Hoitoaineesta puhumattakaan. Eiköhän kaikki "köyhät" osta muilta osin juuri noita kaikista halvimpia kemppareita.

Älyttömyyksiin menee, jos aletaan kytätä minkä merkkistä shampoota toimeentulotukiasiakas ostaa. On jokaisen oma valinta, mistä tinkii. Joku juo ja polttaa rahansa, toinen pitää autoa, kolmas laitattaa geelikynsiä, joku panostaa ruokaan ja joku shampooseen.

Pitäisikö toimeentulotukiasiakkaan kulkea säkissä tukka hamppuna, käyttää vain kirjaston tietokonetta (ei onnistu korona-aikana, kun kirjasto on kiinni!) ja syödä pelkkää makaronia ja kaalia, että hän "ansaitsee" toimeentulotuen. Joka sekin on EU-tasolla matala, ja Suomi on saanut USEITA huomautuksia EU:sta, että perusturva täällä on alle riittävän tason!

Kuka tässä mitään on kytännyt? Ei tarvitse hermostua, laitoin vain listaa edullisimmista tuotteista niille, joita asia saattaisi kiinnostaa, ja niille jotka ihmettelee, miten voi kymppi kuussa riittää hygieniatuotteisiin. Vastaus siihen on, että todella helposti riittää muutama euro kuukaudessa hygieniaan, likainen ei tarvitse Suomessa olla yhdenkään köyhän, ellei välttämättä halua.

Jos haluat käyttää kallista shampoota, käytä ihmeessä, omatpa on tukesi. Minulle toimeentulotuki riittää oikein hyvin kaikkeen tarpeelliseen, hiukseni voivat hyvin halppisshampoolla ja säästöönkin jää satanen joka kuukausi. Tällä hetkellä säästän ajokorttia varten.

Vierailija
476/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen vaikuttaa se, että markkina-

talouden lait määrää maksamaan

joillekkin älyttömät palkat.

Ja jotkut yrittäjät ansiotta paisuttaa

pussejaan ihan sikana.

Vierailija
477/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia on menoista mainittujen lisäksi jäännyt huomaamatta. Lääkkeet joihin ei saa kela- tukea, vaikka lääkäri on ne määrännyt.

Vierailija
478/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eläke 630 €/kk, vuokra saman verran. Mitään tukea ei tipu (puolison tulot).

Tulen kuolemaan nälkään...

Vierailija
479/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino köyhälle hiukan rikastua on ruokalista: pottua, soijaa, rahkaa, kaalia, kauraa ja ehkä luonnon antimia.

Vierailija
480/494 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhytaikaisesti sillä voi tulla toimeen, mutta yli vuoden jatkuva asiakkuus alkaa viemään voimat. Kannustan hakemaan täydentävää toimeentulotukea (esim. hajoavat kodinkoneet, harrastukset, tietokone) ihan oman mielenterveyden vuoksi!

t. aikuissossu

Hain sossusta kerran tukea väliaikaiseen rahattomuuteen joka johtui työkyvyttömyydestä, olin vakituisessa valtion virassa, eli pieni palkka eikä puskureita. Tämä virkailija ei myöntänyt mitään, ja kun ihmettelin miten maksan vuokrani, hän vastasi, että olet nuori ja nätti, etköhän sinä jotain keksi.

Koskaan, ei koskaan koko elämäni aikana kukaan ole kehottanut minua alkaa myymään seksipalveluita kuten tuo piilovittuillessan kehotti.

does not compute.

-olit rahaton, koska olit työtön mutta kuitenkin vakituisessa virassa. Ja valtion virat ei ole millään mittareilla enää aikoihin olleet mitään pienipalkkaisia....

Olin työkyvytön, en työtön. Ja kyllä valtion virat olivat niin matalapalkkaisia, että sain 90-luvun alussa jopa yleistä asumistukea kokopäiväpalkan lisäksi. Sitten laman seurauksena tukirajat nostettiin, ja asumistuki jäi pois, vaikka palkka pysyi samana.