Mikä on hyvän näyttelemisen ja huonon näyttelemisen ero kun näyttelijöistä on kyse?
Onko kotimaisessa draama- tai elokuvatuotannossa joitain klassisia esimerkkejä?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Hei haluatteko kuulla legendaarista suomalaista ääninäyttelyä? Ja tämä on siis esitetty TV:ssä.
Tää on kyl legendaarisen huonoa ääninäyttelyä.
Itse katsoin vähän aika sitten Grace of Monaco elokuvan ja sitä vaan ei ajatellut että tuossa näyttelee Nicole Kidman. Sitä kai se hyvä näytteleminen on. Että hahmosta tulee elävä ja unohtaa että sen takana on näyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki "näyttelemisestä". Onhan Arnold toki kehittynyt tuosta jonkin verran.
Arnold on kyllä malliesimerkki huonosta näyttelemisestä, leffassa kuin leffassa. Toisaalta huonollakin näyttelemisellä voi nousta kulttimaineeseen.
Toisaalta Arnold on tehnyt komedioita ja Terminator-elokuvissa hänen on tarkoituskin olla androidi eli ihmisen kaltaista robottia. Hän tietää omat rajoitteensa scifi-elokuvissa eikä yritä näytellä Hamlettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arnold on kyllä malliesimerkki huonosta näyttelemisestä, leffassa kuin leffassa. Toisaalta huonollakin näyttelemisellä voi nousta kulttimaineeseen.
Toisaalta Arnold on tehnyt komedioita ja Terminator-elokuvissa hänen on tarkoituskin olla androidi eli ihmisen kaltaista robottia. Hän tietää omat rajoitteensa scifi-elokuvissa eikä yritä näytellä Hamlettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näytteleminen on luontevaa eikä edes näytä näyttelemiseltä. Huono näytteleminen on puolestaan epäaitoa, liioitellut reaktiot tai ei pysty tavoittamaan oikeaa tunnetilaa. Toki riippuu esityksen tyylilajista, esimerkiksi komedioissa on usein liioitellummat eleet kuin draamassa.
Monet koomitkothan ovat oikeasti taitavampia kuin "vakavista rooleista" tunnetut tähdet. Ilmeisesti hyvää komediaa esittääkseen pitää ensin osata tehdä draamaa.
Jaa. Vai niin. Mistä sinä kummasta tuon kekkasit?
Älytön vertaus ja päättely.
Taitavampia? Miten niin?
John Wayne ei ole koomikko ja on taitava näyttelijä.
James bond näyttelijät ei ole koomikkoja ja ovat hyviä näyttelijöitä.
Olis kiva saada esimerkkejä.
En allekirjoita näkemystäsi.
On hyviä taitavia koomikkoja, mutta ei se tee heistä parempia vakavien roolien näyttelijöitä kuin muut näyttelijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei se nyt niiin huono ole.
Älä yritä päteä- ojaan meni.
mikä ero on hyvällä urheilijalla ja huonolla urheilijalla?
Vierailija kirjoitti:
Huonoa näyttelemistä on paitsi ilmeettömyys ja puupökkelömäisyys, myös ylinäytteleminen. Esim. Salkkareiden Salla.
Huono näyttelijä ei osaa rytmittää. Ei osaa pelata yhteispeliä muiden näyttelijöiden kanssa. Rytmittäminen on ihan hirveän tärkeä. Tavallaan sellainen oikea-aikuisuus.
Hyvää rytmittämistä on esim. Ritva valkama-Aarre Karen-Heikki Nousianiwnn-Sanna-Kaisa Palo noissa Vainaja-kuunnelmassa. Samoin Kauko Helovirta on ihan suvereeni ja kaikki näyttelijät sarjassa Knalli ja Sateenvarjo.
Salkkareiden yms kotimaispskaohjelmien/leffojen eläytymättömyys, kuin suoraan paperista luettua. Jossain mainoksessakin "mitä helvettiä sinä teet" kirjakieli ei sovi näiden " näyttelijöiden" suuhun yhtään, en pysty katsomaan mitään suomalaista tuotantoa.
Kun näyttelijät ovat hyviä, unohtaa täysin elokuvaa/ sarjaa katsoessa, että he näyttelevät, eikä tapahtumat ole totta.
Olen tuon todennut lukuisat kerrat, varsinkin kun on kyse ulkomaalaisista tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ajatellut, että jos näytellään jotakin niin näyttelijä olisi vakuuttavampi, kun ei yritä näytellä toista vaan näyttelisi itseään eri tunnetiloissa.
En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta tällein olen tullut ajatelleeksi.
Mä taas ajattelen juurikin toisin päin. Eli pitää sisäistää miten se kukin yksittäinen hahmo liikkuu, puhuu, reagoi ja todella luoda illuusio katsojalle siitä, että tämä seuraa sitä hahmoa ja unohtaa kokonaan itse näyttelijän.
No Salkkarit on hyvä esimerkki siitä milloin näytteleminen on ihan kauheaa eka jaksosta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun kysytään esimerkkiä huonosta näyttelemisestä, minulle tulee mieleen Tori Spelling (mm. sarjassa Beverly Hills 90210). Siis aivan JÄRKYTTÄVÄN huono, selvästi koko ajan tietoinen kamerasta, ei pysty edes kävelemään luonnollisesti, ihan kuin joku 5-vuotias koulun näytelmässä. Ja väittää että ei saanut roolia suhteilla, joopa joo...
No eikö sen faija ollut Aaron Spelling, koko roskan tuottaja.
Hyvä näyttelijä saa seuraamaan juonta. Huono näyttelijä näyttelee tyyliin MINÄ!
Jos sulle tulee tunne, että siinä näytteljä näyttelee hahmoa, on kyse huonosta näyttelemisestä.
Omasta mielestäni loistavia ulkomaisia näyttelijöitä mm. Leonardo DiCaprio, Heath Ledger, Steve Carrell, Rachel McAdams, Emma Thompson...
Suomalaisista puolestaan mm. Jasper Pääkkönen, sitten Aikuiset-sarjasta sekä Anna Airola että Elias Salonen, Hannu-Pekka Björkman, Antti Luusuaniemi, Vesku Loiri, Martti Suosalo, Vesa Vierikko, Seela Sella... Olishan noita vaikka ketä.
Hyvää ääninäyttelemistä edustaa vanha Muumi-dubbi.
Hyvää näyttelemistä on sellainen, jossa näyttelijä omaksuu hahmon itseensä ja esittää sen niin uskottavasti, että hahmo tuntuu todelliselta. Näytteleminen ei aina ole helppoa, varsinkin jos dialogi on kökköä ja epäuskottavaa. Kaikki yllämainitsemani näyttelijät onnistuvat mielestäni esittämään roolejaan niin, että ne tuntuvat todellisilta ihmisiltä, jopa silloin kun hahmot ovat tarkoituksella karikatyyrejä.
En syytä näyttelijöitä huonosta tai surkeasta näyttelystä, koska ohjaaja on se joka määrää miten näytellään, joissakin elokuvissa on selvästi tietoista huonoa näyttelyä (ja äärimmäisen huonoja tehosteita), kuten erilaiset hai-aiheiset (ghost shark, sand shark, Ice shark...)"kauhu"komediat.
Hei haluatteko kuulla legendaarista suomalaista ääninäyttelyä? Ja tämä on siis esitetty TV:ssä.