Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys äideille: poikien kehuminen pituuskasvun perusteella?

Vierailija
24.03.2021 |

Mikä on mielipiteenne tästä?

Toisessa ketjussa esitettin sellainen mielipide että poikien kehuminen pituuskasvun perusteella perustaa itsetunnon väärän asian ympärille (vrt. hyvä käytös, reiluus, ahkeruus), ja lyttää poikien itsetuntoa jos pituuskasvu hidastuukin tai jopa pysähtyy.

Väitettiin myös että yhteiskunnallisesti tämä ruokkii ajatusta siitä että pituus on hyvä asia, ja pitkät miehet ovat arvokkaampia.

Joku vertasi tätä jopa tyttöjen kehumiseen vartalon muotojen perusteella.

Vastauksia, perusteluita?

Kysymys äideille: poikien kehuminen pituuskasvun perusteella?

Vaihtoehdot

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista tulee suomalaisissa kahvikekkereissä, jos muutenkin pidättyväksensä kansalta viedään tämäkin puheenaihe. Ja kukaan ei kehtaa mennä sitä kahviakaan ekana hakemaan.

Toki pitää olla tahdikas, ei kenellekkään saa jäädä tunnetta että on huonompi kun ei ole sitä taikka tätä.

Vierailija
62/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohimennen todettu ihmettely lapsen kasvamisesta (klassinen "oletpas sinä kasvanut!") tuskin on kovin haitallista. Mutta en kyllä näe, miksi pituudesta, siinä missä lapsen muusta ulkonäöstäkään, pitäisi tehdä sen isompaa showta, suuntaan tai toiseen. Sellainen näyttää altistavan kehonkuvahäiriöille ja ahdistukselle. Lapsen ja nuoren on vaikea käsitellä ja hahmottaa kehonkuvaan liittyviä asioita ja asettaa niitä oikeisiin mittasuhteisiin. Eihän se onnistu monelta aikuiseltakaan, etenkään jos siihen ei ole kotoa saanut tukea. Maailmassa on jo nyt aika paljon pituudestaan hyvin ahdistuneita miehiä. Jopa keskipituiset voivat mieltää olevansa liian lyhyitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin väittää käsi sydämellä ja raamatulla, että 99% naisista joilla pituuskriteerit on, unohtaisivat ne jos heille kristallipallolla näytettäisiin että tämä on elämäsi mies ja tulet rakastamaan häntä enemmän kuin ketään ja hän sinua. Se että tutustumisvaiheessa karsitaan miehiä pituuden vuoksi ei liity heidän todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään. Tai jos mies ei lähesty naista koska on lyhyempi, ei liity pituuteen vaan juurikin yhteiskunnan normeihin ja omaan alemmuuden tunteeseen, ei pituuteen.

Tässä keskustelussa ei puhuttu nyt parinvalinnasta vaan lasten kehumisesta asiassa, jonka lopputulosta ei tiedä, ja mitä se voi aiheuttaa. Keskeneräistä taidettakaan ei saa arvostella.

"Se että tutustumisvaiheessa karsitaan miehiä pituuden vuoksi ei liity heidän todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään."

Voisiko joku suomentaa tämän lauseen?

Siis jos mies saa pakit tutustumisvaiheessa, se ei vaikuta hänen todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään? Koska jos jossain kuvitteellisessa (=epätodellisessa) maailmassa olisi kristallipallo, mies ehkä kelpaisikin.

Vierailija
64/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joku vertasi tätä jopa tyttöjen kehumiseen vartalon muotojen perusteella."

Sama asiahan se on kuin tyttöjen kehuminen rintojen koon perusteella. Pituus on maskuliininen ominaisuus, rintavuus on feminiininen ominaisuus.

Ei ole! Kyllä rintojen kehuminen menee seksuaalisuuden puolelle, eli verraten pitäisi kehua pojan housujen pullotusta. Kyllä minun pitkiä tyttökavereita kehuttiin nuorena juuri pituudesta, miten ollaan mallinmitoissa. Minun lyhyydelle taas naureskeltiin.

N40

No miksi sitten feministit juoksevat rinnat paljaina julistamassa, ettei naisten rinnoissa ole mitään sen seksuaalisempaa kuin miestenkään kehossa?

Vierailija
65/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista tulee suomalaisissa kahvikekkereissä, jos muutenkin pidättyväksensä kansalta viedään tämäkin puheenaihe. Ja kukaan ei kehtaa mennä sitä kahviakaan ekana hakemaan.

Toki pitää olla tahdikas, ei kenellekkään saa jäädä tunnetta että on huonompi kun ei ole sitä taikka tätä.

Vaan miksi puheenaiheen pitäisi olla juuri tämä?

s*nttimitta on näemmä kielletty sana. Go modet.

Vierailija
66/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kehua poikaani jatkossakin pitkäksi ja komeaksi. Eivätkä persjalkaiset ämmät tai äijät voi sille yhtään mitään. Ja aion kehua vielä naapurinkin poikia. Pitkiä ja komeita ovat. Ja omaa tytärtäni kehun pitkäksi, kauniiksi, lahjakkaaksi ja älykkääksi. Ja hänen ystäviään myös. Ja tästä lasten yltiöpäisestä kehumisesta av-mammat loukkaantuvat. :D Saatte kuule loukkaantua ihan rauhassa!

Vierailija
67/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama asiahan se on kuin tyttöjen kehuminen rintojen koon perusteella. Pituus on maskuliininen ominaisuus, rintavuus on feminiininen ominaisuus.

Ei ole! Kyllä rintojen kehuminen menee seksuaalisuuden puolelle, eli verraten pitäisi kehua pojan housujen pullotusta. Kyllä minun pitkiä tyttökavereita kehuttiin nuorena juuri pituudesta, miten ollaan mallinmitoissa. Minun lyhyydelle taas naureskeltiin.

N40

No miksi sitten feministit juoksevat rinnat paljaina julistamassa, ettei naisten rinnoissa ole mitään sen seksuaalisempaa kuin miestenkään kehossa?

Rintojen kehuja viestittää ennen kaikkea, että on itse tarkkaillut tätä aluetta, ja sillä on jokin erityismerkitys hänelle. Käytännössä tämä erityismerkitys on seksuaalinen.

Kulttuureissa, joissa miehet näkevät naisten paljaat rinnat jatkuvasti, eivät miehet ole kiinnostuneita niistä seksuaalisesti. Tällaiseen rintojen normalisointiin feministitkin - tai osa heistä - pyrkivät.

Vierailija
68/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minuakin kehuttu pituuden perusteella, enkä edes ole kovin pitkä.

N170cm

Vierailija
69/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin väittää käsi sydämellä ja raamatulla, että 99% naisista joilla pituuskriteerit on, unohtaisivat ne jos heille kristallipallolla näytettäisiin että tämä on elämäsi mies ja tulet rakastamaan häntä enemmän kuin ketään ja hän sinua. Se että tutustumisvaiheessa karsitaan miehiä pituuden vuoksi ei liity heidän todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään. Tai jos mies ei lähesty naista koska on lyhyempi, ei liity pituuteen vaan juurikin yhteiskunnan normeihin ja omaan alemmuuden tunteeseen, ei pituuteen.

Tässä keskustelussa ei puhuttu nyt parinvalinnasta vaan lasten kehumisesta asiassa, jonka lopputulosta ei tiedä, ja mitä se voi aiheuttaa. Keskeneräistä taidettakaan ei saa arvostella.

Lähtee vähän sivuraiteille, mutta miten ihmeessä pituus ei liity mitenkään kelpaavuuteen? Tietenkin liittyy. Kumppani on kelpaava jos miellyttää omaa silmää, muiden juttujen lisäksi. Fyysinen vetovoima lähtee ulkonäöstä, ja jos lyhyet eivät viehätä, pituus on kelpaavuuden kannalta hyvinkin olennainen asia.

Ottaa pannuun ihmiset jotka luulevat olevansa jotain jumalia. Ei kukaan voi sanella kellekään mitkä kriteerit pariutuessa ovat oikeita ja mitkä vääriä.

Tällä tarkoitin sitä, että jos minun silmää ei miellytä jonkun ulkoiset asiat kumppanina, se ei tarkoita etteikö hän olisi kelvollinen kumppani. Kumppani on paljon muutakin kuin ulkoiset asiat. Jos siis skippaan jonkun miehen koska hänen pituus ei miellytä minua, se johtuu siitä että koen ettemme ole yhteensopivia minun mieltymysten vuoksi, ei hänen pituutensa vuoksi, koska se on vain sattumaa että kyseessä on nyt pituus, sama voisi koskea vaikka ihonväriä. Enkä minä voi arvioida kenenkään kelpaavuutta kumppaniksi, vaan sopivuutta itselleni.

Vierailija
70/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kovasti taas syytetään naisia tästä pituusasiasta. Minun poikani on ekalla, on luokallaan ihan keskimittainen, ehkä hieman alle. Koska on myös nuorin. Pari isompaa poikaa luokalla on, jotka on ihan alkuvuodesta syntynyt. Lapselle on nyt viime aikoina tämä pituus kysymys noussut esiin ja häntä harmittaa olla lyhyempi. Minä en ole koskaan mitään pituuksiin liittyvää kotona puhunut, heidän isäkin on 174. Eli kyllä se poika on sieltä koulusta tuon nyt oppinut. Ja ihan varmasti näiltä isommilta pojilta. Itse olen lähinnä sanonut nyt, että hän on hieman pienempi, koska on myös nuorempi. Ja pituudella ei ole väliä, tärkeämpää on muut asiat. Ja kehun muutenkin poikaa siitä että on todella fiksu ja osaava. Nämä isommat pojat on molemmat vähän häirikköjä, hädin tuskin osaavat vielä lukea. Oma lapsi ei muita kiusaa, lukea on osannut 2 vuotta. Mutta tuntuu pahalta että jo noin pienille tulee ulkonäköpaineita. Ja vielä toisten poikien taholta. Tyttöjä kun ei tuossa iässä vielä ne pojat kiinnosta tippaakaan.

Vierailija
71/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole äiti enkä poika, mutta kyllä mun mieltä lämmitti lapsena kun joku sanoi että oletpas kasvanut tai oletpas pitkä. Haaveenani oli kasvaa pitkäksi, ja niin onneksi tapahtui.

Aika neutraali asia mielestäni. Kunhan ei nyt aleta kenellekään antamaan mitään lahjoja tms lisääntyneiden senttien mukaan. :D

En minäkään ole äiti enkä poika. Minäkin olin lapsena pitkä ikäisekseni. Myös neuvola lupasi suuren aikuispituuden. Tykkäsin kun sanottiin että olen pitkä, kasvanut ja kasvan pitkäksi. Haaveenani oli kasvaa pitkäksi. Nyt aikuisena olen reilusti keskikimittaa lyhyempi. Kyllä se harmittaa. Tuntuu etten koskaan kasvanut aikuiseksi, sillä ala-asteikäiset laspetkin ovat minua pidempiä.

Pituuskasvun kehuminen EI ole neutraali asia. Helppohan sinun on niin sanoa, kun sinusta tuli pitkä.

Ei mulle kukaan lupaillut mitään mistään pituuksista. Miten olisi voinutkaan? Mun mielestä vaan oli kivaa kun jo tapahtunut pituuskasvu huomioitiin positiivisesti. Pääasiassa tietenkin huomioitiin muita asioita, ei mun pituudelle mitään alttaria rakennettu.

Jotenkin tuli mieleen että ehkä sun ongelma on muualla kuin pituudessa, jos edelleen lapsena kuullut kasvamiseen liittyvät kommentit harmittavat. Kyllähän sinäkin kasvoit näkyvästi juuri siihen mittaasi mihin pitikin. Vai sanoiko joku sulle ettei ole hyvä ellet ole tietyn mittainen?

-sama

Sori, mut voiko tällainen enää olla normaalia? Noin suuri ero ennusteen ja todellisuuden välillä: "suuri aikuispituus" - "reilusti keskimittaa lyhempi"

Kerropa nuo mitat lukuina auki. Kuulostaa oudolta.

Vierailija
72/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion kehua poikaani jatkossakin pitkäksi ja komeaksi. Eivätkä persjalkaiset ämmät tai äijät voi sille yhtään mitään. Ja aion kehua vielä naapurinkin poikia. Pitkiä ja komeita ovat. Ja omaa tytärtäni kehun pitkäksi, kauniiksi, lahjakkaaksi ja älykkääksi. Ja hänen ystäviään myös. Ja tästä lasten yltiöpäisestä kehumisesta av-mammat loukkaantuvat. :D Saatte kuule loukkaantua ihan rauhassa!

Kuulostaa lähinnä siltä, että itse loukkaannuit :D

Vierailija
73/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N40

Rintojen kehuja viestittää ennen kaikkea, että on itse tarkkaillut tätä aluetta, ja sillä on jokin erityismerkitys hänelle. Käytännössä tämä erityismerkitys on seksuaalinen.

Kulttuureissa, joissa miehet näkevät naisten paljaat rinnat jatkuvasti, eivät miehet ole kiinnostuneita niistä seksuaalisesti. Tällaiseen rintojen normalisointiin feministitkin - tai osa heistä - pyrkivät.

Ovatkos nämä kulttuurit kovinkin moderneja, progressiivisia ja tasa-arvoisia?

Minulle tuo käy sitten kun feministit lakkaavat välittämästä miehen pituudesta. Minua loukkaa se että pituutta seksualisoidaan. Miehen pituuden kuuluisi olla naiselle yksi ja sama asia. Sama pätee hartioihin, niiden ei kuulu olla seksuaalinen osa ihmiskehoa.

Vierailija
74/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se että tutustumisvaiheessa karsitaan miehiä pituuden vuoksi ei liity heidän todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään."

Voisiko joku suomentaa tämän lauseen?

Siis jos mies saa pakit tutustumisvaiheessa, se ei vaikuta hänen todelliseen kelpaavuuteensa mitenkään? Koska jos jossain kuvitteellisessa (=epätodellisessa) maailmassa olisi kristallipallo, mies ehkä kelpaisikin.

Tarkoitin tällä sitä, että jos jätän esim lähtemättä treffeille lyhyen miehen kanssa johon olen juuri tutustunut vaikka harrastuksessa, en ole oikeasti tietoinen miten hieno ihminen hän saattaa olla, jolloin se on minun menetys, ei miehen, eikä kerro hänen kelpaavuudestaan kumppanina. Jos esim rakastun lyhyeen työkaveriini ja jätän kysymättä treffeille pituuden vuoksi, on se myös minulta pois, ei mieheltä, eikä kerro mitään siitä millainen suhde meillä olisi voinut olla.

Vierailija
75/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni on 168cm pitkä ja kuulee aika usein ikäviä kommentteja. Mitä väliä pituudella on?!

Vierailija
76/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kovasti taas syytetään naisia tästä pituusasiasta. Minun poikani on ekalla, on luokallaan ihan keskimittainen, ehkä hieman alle. Koska on myös nuorin. Pari isompaa poikaa luokalla on, jotka on ihan alkuvuodesta syntynyt. Lapselle on nyt viime aikoina tämä pituus kysymys noussut esiin ja häntä harmittaa olla lyhyempi. Minä en ole koskaan mitään pituuksiin liittyvää kotona puhunut, heidän isäkin on 174. Eli kyllä se poika on sieltä koulusta tuon nyt oppinut. Ja ihan varmasti näiltä isommilta pojilta. Itse olen lähinnä sanonut nyt, että hän on hieman pienempi, koska on myös nuorempi. Ja pituudella ei ole väliä, tärkeämpää on muut asiat. Ja kehun muutenkin poikaa siitä että on todella fiksu ja osaava. Nämä isommat pojat on molemmat vähän häirikköjä, hädin tuskin osaavat vielä lukea. Oma lapsi ei muita kiusaa, lukea on osannut 2 vuotta. Mutta tuntuu pahalta että jo noin pienille tulee ulkonäköpaineita. Ja vielä toisten poikien taholta. Tyttöjä kun ei tuossa iässä vielä ne pojat kiinnosta tippaakaan.

Miksi sä turvaudut tällaiseen? Mikset voi selittää elämän realiteetteja sen sijaan, että yrität kaikkiin mahdollisiin kyseenalaisiin defensseihin tukeutua. Voi tulla sun poikaaa häntä nuorempia ja pidempiä vastaan, jotka on vielä kiltimpiä ja lukutaitoisempia. Älä pliis vaan opeta pojalles mitään tuollaista vahingollista mallia.

Vierailija
77/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että poikieni pituutta ja komeutta kehuvat ne sukulaiset, jotka eivät tunne heitä tarkemmin. He eivät oikein osaa kehua muita ominaisuuksia, mutta pituus ja komeus ovat turvallisia ja hyväksyttyjä ominaisuuksia. Minun puolestani saavat kehua, tuskin pojat saavat traumoja.

Vierailija
78/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole äiti enkä poika, mutta kyllä mun mieltä lämmitti lapsena kun joku sanoi että oletpas kasvanut tai oletpas pitkä. Haaveenani oli kasvaa pitkäksi, ja niin onneksi tapahtui.

Aika neutraali asia mielestäni. Kunhan ei nyt aleta kenellekään antamaan mitään lahjoja tms lisääntyneiden senttien mukaan. :D

En minäkään ole äiti enkä poika. Minäkin olin lapsena pitkä ikäisekseni. Myös neuvola lupasi suuren aikuispituuden. Tykkäsin kun sanottiin että olen pitkä, kasvanut ja kasvan pitkäksi. Haaveenani oli kasvaa pitkäksi. Nyt aikuisena olen reilusti keskikimittaa lyhyempi. Kyllä se harmittaa. Tuntuu etten koskaan kasvanut aikuiseksi, sillä ala-asteikäiset laspetkin ovat minua pidempiä.

Pituuskasvun kehuminen EI ole neutraali asia. Helppohan sinun on niin sanoa, kun sinusta tuli pitkä.

Ei mulle kukaan lupaillut mitään mistään pituuksista. Miten olisi voinutkaan? Mun mielestä vaan oli kivaa kun jo tapahtunut pituuskasvu huomioitiin positiivisesti. Pääasiassa tietenkin huomioitiin muita asioita, ei mun pituudelle mitään alttaria rakennettu.

Jotenkin tuli mieleen että ehkä sun ongelma on muualla kuin pituudessa, jos edelleen lapsena kuullut kasvamiseen liittyvät kommentit harmittavat. Kyllähän sinäkin kasvoit näkyvästi juuri siihen mittaasi mihin pitikin. Vai sanoiko joku sulle ettei ole hyvä ellet ole tietyn mittainen?

-sama

Eri, mutta niin, et siis kasvanut ympäristössä jossa viestittiin että pituus on hyvä juttu ja lyhyys huono. Minä ja monet muut täällä ollaan kasvettu. Minullekin lupailtiin että kasvan pitkäksi. Pakko kasvaa, eihän pitkien vanhempien lapsi nyt miksikään lyhyeksikään jää jos siinä ei ole mitään vikaa. Ympärillä olevien pituutta kehuttiin ja lyhyyttä kummasteltiin. Pituuskasvuni loppumista harmiteltiin teininä, vaikka en ole mikään erityisen lyhyt nainen (158cm).

Vierailija
79/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tätä tapahtuu tytöillekin, mutta eri tavalla. Pienikokoiset tytöt saavat neuvolasta lähtien kommentteja, että ovat "pikkuisia". Usein ne tarkoitetaan kehuiksi "pieni ja söpö", mutta tiedän parikin alle kouluikäistä tyttöä, joille tämä on todella ahdistavaa. Ihan jo siksi, että lähes kaikki mainitsevat pienuudesta. Aiheutetaan turhia neurooseja asiasta, jolla ei ole oikeasti merkitystä ennen kuin kyseessä on sairaus.

En ymmärrä mitä erityisen hienoa on olla joku kaksimetrinen goljatti tai amatsoni. Usein ovat kömpelöitäkin, varsinkin kasvuvaiheessa kun raajat ovat pitkiä. Tytöillä taas hankalaa olla esimerkiksi yli 175 cm ja hoikka. Tosi vaikea löytää hyvin istuvia vaatteitakaan. Saati jos jalkaterä on kuin suksi niin etsipä sirot ja sievät kengät.

Vierailija
80/99 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N40

Ovatkos nämä kulttuurit kovinkin moderneja, progressiivisia ja tasa-arvoisia?

Minulle tuo käy sitten kun feministit lakkaavat välittämästä miehen pituudesta. Minua loukkaa se että pituutta seksualisoidaan. Miehen pituuden kuuluisi olla naiselle yksi ja sama asia. Sama pätee hartioihin, niiden ei kuulu olla seksuaalinen osa ihmiskehoa.

Kuka sen päättää mitä osaa toisen ihmisen kehosta saa pitää seksuaalisena kohtana? Jos joku tykkää esim. jaloista niin sitten tykkää, ei sitä voi kieltää.