Lapsen käytös kaupassa, onko muilla samanlaista? Raapii ja repii minua jos ei saa haluamaansa (7v)
Jos haluaa jonkun sarjakuvalehden vaikka, repii ja raapii minua ja vauvaikäistä pikkusiskoaan, mikäli en ehdi sillä sekunnilla väliin. Kotona on tapana ohjata lapsi pöytään selästä auttaen, jos ei tule. Kun yritän tätä kaupassa, alkaa huutaa "älä äiti taas hakkaa" ja saan sellaisia katseita että voisin vajota maan alle. Minulla ei ole autoa johon voisin lapsen viedä rauhoittumaan. Usein olen vaan niin väsynyt että annan vaan ottaa sen asian minkä haluaa, lelu, karkki, lehti. Kun vauva vielä parkuu vieressä niin tunnen olevani suunnilleen maailman huonoin äiti.
Joku, jolla samankaltainen tilanne tai joskus ollut, auttakaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
7-vuotiaan pystyy vielä kantamaan ulos, jos on tarve. Eli lapsi syliin/reppuselkään ja samalla työnnät vaunut. Riittää, että olette kaupan ulkopuolella. Rauhoitutte ja ehkä jatkatte kauppareissua, jos rauhoittuminen onnistuu. Jos ei, lähdette kotiin.
Mä oon aina miettinyt näitä tyyppejä jotka neuvoo näin tekemään.
Miten tää siis toteutetaan?
Jätetään kärryllinen tavaroita niille sijoilleen ja kävellään ulos?
Myyjät sitten tyhjentää kärryt teidän puolesta ja heittää pilaantuvat pois kun ei voi olla varma kauanko kärryt ovat seisseet lämpimässä?
N. 6-7 vuotiaana lapsi käy läpi eskariuhman, jolloin hän todella voi taantua käytökseltään taaperon tasolle monissakin asioissa. Jouduin myös tuossa iässä ainakin kerran kantamaan oman 6-vuotiaan potkivana ja sätkivänä pois kaupasta, kun hän ei saanut jotain lelua jonka olisi halunnut. Ja samainen lapsi ei todellakaan ole IKINÄ saanut kaupasta mitään leluja ellei siitä ole erikseen sovittu etukäteen, muutenkin oli jo vuosia osannut käyttäytyä kaupassa joten tuli aika puskista noi tilanteet silloin eskariuhman aikaan. Nyt toinen lapsi kohta 6v ja vähän samat merkit ilmassa.
Toinen vaihtoehto voi olla lapsen erityisyys. Pojallani on myös kielenkehityksen häiriö ja add, vaikka siis osaa pääsääntöisesti käyttäytyä niin kuormittuneena voi olla esimerkiksi agressiivinen ja vaikeasti rauhoitettava, joka on poikkeavaa käytöstä 8-vuotiaalle. Mutta tämä näkyy sitten myös elämän muilla osa-alueilla eikä vain silloin kun lasta rajoitetaan tai kielletään.
Toki sitten on aina tuo mahdollisuus että olet toiminut tässä asiassa poikkeuksellisen lepsusti tai epäjohdonmukaisesti ja lapsi saanut sinusta yliotteen. Sit vaan lapselle uudet selvät säännöt, suunnittelet ja valmistelet kauppareissut hyvin (oisko mahdollista harjoitella ensin esim. niin että otat jonkun tukihenkilöksi mukaan tai jätät vauvan hoitoon?), ja kannattaa antaa lapselle kiitosta ja palkita sitten kun kauppareissut alkaa sujua. Keräätte vaikka tarroja ja sitten kun on x määrä onnistuneita kauppareissuja takana niin sit saa valita vaikkapa sen lehden kaupasta.
Tsemppiä :) Asioilla on tapana järjestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole normaalia seitsenvuotiaalta. Ei olisi minusta edes neljävuotiaan kohdalla ok.
Se on normaalia kun lapsi on opetettu siihen että tuolla käytöksellä saa tahtonsa läpi! Fiksu lapsi huomaa kyllä mikä toimii, ja toistaa sitten kuviota aina kun jotain haluaa. Tietenkin!
Niin. Joskus on ollut ensimmäinen kerta kun lapsi on noin käyttäytynyt. Jos äiti palkitsee huonon käytöksen antamalla periksi, niin mikä ihme se nyt on että lapsi kokeilee samaa taktiikkaa uudelleen. Ja uudelleen. Miksi ei tekisi näin, kun se kerran toimii! Eli vika ei ole lapsessa, vaan äidissä.
Se on normaalia kun lapsi on opetettu siihen että tuolla käytöksellä saa tahtonsa läpi! Fiksu lapsi huomaa kyllä mikä toimii, ja toistaa sitten kuviota aina kun jotain haluaa. Tietenkin!