Lapsen käytös kaupassa, onko muilla samanlaista? Raapii ja repii minua jos ei saa haluamaansa (7v)
Jos haluaa jonkun sarjakuvalehden vaikka, repii ja raapii minua ja vauvaikäistä pikkusiskoaan, mikäli en ehdi sillä sekunnilla väliin. Kotona on tapana ohjata lapsi pöytään selästä auttaen, jos ei tule. Kun yritän tätä kaupassa, alkaa huutaa "älä äiti taas hakkaa" ja saan sellaisia katseita että voisin vajota maan alle. Minulla ei ole autoa johon voisin lapsen viedä rauhoittumaan. Usein olen vaan niin väsynyt että annan vaan ottaa sen asian minkä haluaa, lelu, karkki, lehti. Kun vauva vielä parkuu vieressä niin tunnen olevani suunnilleen maailman huonoin äiti.
Joku, jolla samankaltainen tilanne tai joskus ollut, auttakaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
7-vuotiaan pystyy vielä kantamaan ulos, jos on tarve. Eli lapsi syliin/reppuselkään ja samalla työnnät vaunut. Riittää, että olette kaupan ulkopuolella. Rauhoitutte ja ehkä jatkatte kauppareissua, jos rauhoittuminen onnistuu. Jos ei, lähdette kotiin.
Ja 20 uteliasta suu auki tuijottaa äitiä ja uhkaa poliisi ilmoituksella.
Kylläpä on kamala kakara.Tämä ei lupaa hyvää.
Tuttu juttu. Minä sanoin pojalle, että mitään ylimääräistä ei osteta ja jos alkaa kiukutella kaupassa, ei oteta enää mukaan kauppaan. Lupasin ostaa yhden jätskipakkauksen koko perheelle. Siihen loppui kiukuttelu. Etukäteen sovittu pitää meillä hyvin.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Jaha ja se suomalaisten empatia väsynyttä äitiä kohtaan on sama kuin nolla.13 peukkua alas. Jos näin tykkäätte voisitte myös kertoa minkä neuvon te näsäviisaat annatte väsyneelle äidille.
Kannattaa varmaan lukea ketju ennen kuin alkaa haukkumaan muita. Lapsi on huonosti kasvatettu, ja ketju on täynnä neuvoja. Sinä olit ensimmäinen, joka epäempaattisesti haukkui muita. Onnitele nyt itseäsi, kun pääsit pätemään, vaikka teitkin itsestäsi naurunalaisen.
Tuo lapsesi käytös vaikuttaisi ikävä kyllä olla tulos epäjohdonmukaisuudestasi. Olet antanut periksi jo kauan aikaa sitten ja nyt 7v lapsesi tietää, miten saa haluamansa. Mä olen jo mun 3v ja 4v lapsille todennut, että jos kaupassa alkaa törttöily ja kinuaminen, niin kaupasta poistutaan välittömästi, eikä mitään osteta. Näin olen sitten toiminut. Tähän asti olen joutunut 3 kertaa poistumaan, mutta sen jälkeen ovat osaneet olla. Sun täytyy oppia pitämään pääsi noissa tilanteissa.
Miten te käytännössä toteutatte sen kaupasta poistumisen? Jätättekö kärryt tai ostoskorin vaan siihen ja poistutte? Kerrotteko henkilökunnalle, että voitte hyllyttää tuotteet takaisin, koska ette ehkä tule takaisin? Oon vasta raskaana, ja aloin nyt kauhulla ajattelemaan tulevia kauppareissuja. Ymmärtääkö myyjät, että kyseessä on opetustilanne? Ehkä sitä edeltävästä metakasta ne jotain voikin päätellä, mutta siis miten se sujuu nätisti?
Olen nähnyt kun vanhemmat vie/kantaa lapsen ulos kaupasta, että nyt ei sitten osteta mitään, kun meni sellaiseksi. Suurin virhe se kai on vaan periksi antaa. Meillä sovittiin etukäteen mitä saa valita kaupasta.
Meillä toi käytiin läpi 2 ja 4 vuotiaana. Lapsi kainaloon, ostokset maksettiin, mitään ei lapsi käytöksellään saanut. Kahvilassa alko kiukuttelemaan 6 vuotiaana. Kahvit jäi siihen pöytään, aikuisten pullat otettiin matkaan, lapsen pullaa ei. Aikuiset söi pullansa ja sanottiin, että neidin pulla jäi kahvilaan huonon käytöksen takia. Ensi kerralla kannattaa muistaa olla nätisti, niin saa syödä pullansa. Hyvin muisti.
Et ole huono äiti, olet väsynyt ja itsekään en varmaan jaksaisi alkaa tappelemaan kaupassa. Kotona sitten puhuttaisiin että ei enää tollaista käytöstä kaupassa. Hyvästä käytöksestä saisi haluamansa sarjakuvalehden.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole käyneet mun lapset kaupassa nyt vuoteen paria poikkeusta lukuunottamatta viime kesänä. Eikä tarvis kenenkään muunkaan niitä sinne nyt viedä.
Mutta ei ole enää 7-vuotiaalla tuollaista.
Ostatko lapselle vaatteita kokeilematta?
Itse kokeilutan ja hyväksytän vaatteet lapsella koska mulle ei oo isoasia onko paita pinkki vai liila mutta lapselle on ja lisäksi oon yksinhuoltaja
Itse myyjänä vihaan niitä jotka jättäää ostoksensa siihen tai tuo huutavan lapsen kassajonoon, musta asia pitäis ratkaista toisin.
Sillä joo on tosi kiva Viedä kärryjä taikaisin ja juoksennala ympäri kauppaan kun te ne sine kärryihin nostatte
Soita supernanny suomelle ja kysy.
Se ei haittaa että lapsi karjuu ja riehuu kaupassa. Pysy vain rauhallisena itse etkä anna periksi. Kyllä me ymmärrämme, että se on välttämätöntä.
ValoPallo kirjoitti:
Meillä toi käytiin läpi 2 ja 4 vuotiaana. Lapsi kainaloon, ostokset maksettiin, mitään ei lapsi käytöksellään saanut. Kahvilassa alko kiukuttelemaan 6 vuotiaana. Kahvit jäi siihen pöytään, aikuisten pullat otettiin matkaan, lapsen pullaa ei. Aikuiset söi pullansa ja sanottiin, että neidin pulla jäi kahvilaan huonon käytöksen takia. Ensi kerralla kannattaa muistaa olla nätisti, niin saa syödä pullansa. Hyvin muisti.
Just näin pitää toimia.
No ei ole normaalia.
Normaali 7-vuotias ei kehtaisi tehdä noin julkisesti.
Itse olen nähnyt 2 kertaa kun iso poika parkuu ja kiukuttelee julkisella paikalla. Tosi outoa.
Jätä kotiin äläkä ota kauppaan?
Jos ei onnistu kotiin jättäminen siksi aikaa niin voi olla että tarvitsette ulkopuolista apua.
Minulla 3 hyvätasoista erityislasta eikä heistä kukaan ole kehdannut julkisesti käyttäytyä huonosti. Varsinkaan koululaisena.
Taaperona muistan että on muutama kauppa-raivari ollut muttei enää vanhempana.
Olen jättänyt myös kotiin jos ollut huonoa käytöstä aiemmilla kerroilla. Minulla mies joka ollut kotona eli yksin en ole voinut jättää.
Termiitti