Etätyö vienyt työmotivaation kokonaan
Ei voi mitään, tarvitsen selkeän rakenteen ja kotoa erillisen työympäristön, jos haluan saada jotain aikaiseksi.
Koko korona-ajan on tehtävät laahanneet jäljessä, mikä ahdistaa ja uuvuttaa, mikä puolestaan syö työmotivaatiota.
Mikähän tähän auttaisi, kun ei ole varaa vuokrata työpistettä kodin ulkopuolelta ja toimistolle ei pääse?
Kommentit (114)
Ongelma työtehon kanssa tulee vastaan siinä kohtaa, kun ei ole koko päiväksi töitä mitä tehdä ja sisältöä päivään haetaan muista asioista.
Etätyössä vaan on niin helppoa roikkua vapaamatkustajana.
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa ihmiset kotiin työpisteet kuntoon, Itse hommasin näytöt ja kunnon tuolit kotiin..... ei tarvitse valittaa.
Ensin pitäisi hommata uusi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma työtehon kanssa tulee vastaan siinä kohtaa, kun ei ole koko päiväksi töitä mitä tehdä ja sisältöä päivään haetaan muista asioista.
Etätyössä vaan on niin helppoa roikkua vapaamatkustajana.
Niinpä siellä toimistollakin oli aina samat tyypit ikuisuuksia kahvikupin äärellä. Itse kun lähdin takaisin töihin kahvitauolta ja kun kolmen vartin päästä kävin vessassa ja kävelin kahvihuoneen ohi, niin siellä istui edelleen samat henkilöt. Tämä toistui päivästä toiseen jokaisella tauolla. Nyt etätöissä ne on varmaan just näitä jotka alkavat siivoamaan työpäivän aikana.
Minultakin on työmotivatio mennyt, mutta ei todellakaan etätyön takia, vaan sen takia, että uusi pomo luulee että en tee kotona töitä. Syyttelee koko osaston kuunnellessa etäkokouksessa siitä, etten mukamas tee työtä. Se on kai sellainen, että pitäisi koko ajan istua sen nenän alla tekemässä työtä, vaikka meillä on avokonttori ja siellä on tosi vaikeata keskittyä.
Meillä laitettiin koko työyhteisö etätöihin, kun toimistolla pelattiin vain pingistä ja seurusteltiin. Ikään kuin hiljainen hyväksyntä palkalliselle vapaalle, kun töitäkään ei ole. Ketään ei haluttu lomauttaa.
Pieni työyhteisö, firmalla on kassa kassa kunnossa ja nyt odotetaan parempia aikoja.
Olen töissä markkinointitoimistossa.
Kyllähän tässä alkaa jo seota, yksin asuvana yksiössä joka on myös kotitoimisto.
Rajoitusten välissä ehti jo tottua pariin toimistopäivään viikossa, oli ihana pukea kivoja vaatteita päälle ja laittautua. Ja huomasi kuinka paljon ideoita ja tietoa paikan päällä liikkui, kun oli enemmän vapaata ja spontaaneja keskusteluja.
Olen pitänyt kiinni laittautumisesta kotonakin, koska en enää kestä sitä nuutunutta etätyöläistä ja käyn toimistolla aina välillä, mutta koska väkeä on vähän, niin ei siellä kovin dynaaminen henki ole päällä.
Ihan kiva, että joillakin on kivaa toimistolla, mutta älkää pakottako muita turhaan toimistolle. Minusta on karmeata, että etätyösuositus asuinmaassani on loppunut ja päällikkö hehkuttaa kuinka ihanaa se on olla toimistolla ja että meidän kaikkien pitää tulla sinne. Tulen ihan mielelläni välillä moikkaamaan ja kokouksiin, mutta tuossa karmeassa avokonttorissa en pysty keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla on ergonominen työtuoli, sähköpöytä, iso näyttö ja työrauha.
Vaihtoehtona kotona 15-tuumainen läppäri keittiön pöydällä ja kaksi alakouluikäistä lasta iltapäivisin pyörimässä.
Työmatka hoituu omalla autolla kymmenessä minuutissa ja liukuva työaika mahdollistaa työnteon itselle sopivassa rytmissä.
Ei kävisi mielessäkään vaihtaa toimistolta etätöihin.
Ihmisillä on eri tilanteita. Jossakin tutkimuksessa todettiinkin, että vapaaehtoisuus on parasta (ei ollut suuri ylläri...). He, jotka tarvitsevat toimistoa ovat siellä, ja he joille etätyö toimii, ovat etätöissä. Vaikka itse tykkään etätöistä, olen valmis tulemaan konttoriin aina välillä tapaamaan työtovereita kokouksissa livenä.
Meillä siirryttiin juuri lähityöhön. Se vasta on ärsyttävää. Tänään loskaa! Viime viikolla oli niin liukasta, että ajelin autolla yhtenä päivänä 40 km matkaa tunnin! Tietysti Helsingin ruuhkat vaikuttaa myös, ei pelkät kelit. Viime maanantaina oli lumikasoja siellä täällä, ettei risteyksissä mitään nähnyt ja jalankulkijat hyppi autoteiden ja katujen puolelle, kun jalkakäytäviä oli vielä auraamatta. Ärsyttää, että aikaa voi mennä jopa 2 tuntia työmatkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä vaan on niin helppoa roikkua vapaamatkustajana.Niinpä siellä toimistollakin oli aina samat tyypit ikuisuuksia kahvikupin äärellä. Itse kun lähdin takaisin töihin kahvitauolta ja kun kolmen vartin päästä kävin vessassa ja kävelin kahvihuoneen ohi, niin siellä istui edelleen samat henkilöt. Tämä toistui päivästä toiseen jokaisella tauolla. Nyt etätöissä ne on varmaan just näitä jotka alkavat siivoamaan työpäivän aikana.
Ihan peruskuvio. Ärsyttää noi, jotka lähityössä vain keskittyy rupatteluun tekemättä YHTÄÄN LASKUTETTAVAA TYÖTÄ.
Mitä enemmän homma on valtion maksamaa, niin sitä enemmän tätä lusmuilua tapahtuu. On se sitten lähinnä tai etänä. Ihan hemmetin rasittavaa. Ei niihin mikää lähityö auta.
Minä taas olen ihmetellyt miten kritiikittä nieltiin kuvio, missä ihmiset antavat kotinsa työnantajan käyttöön veloituksetta ja jopa ostavat itse tuolia ja pöytiä, jotta voisivat tehdä töitä kotonaan. Nuohan kuuluisi työnantajan maksaa.
Itsekin olen tehnyt etätöitä, mutta eihän se tuottavuus ole samaa luokkaa kuin toimistolla. Meillä tosin asiakkaatkin elää hiljaiseloa, joten ei ole niin haitannut.
Tein kotikonttorissani liki 20 vuoden ajan töitä, ei minulla ollut sen suhteen suurempia ongelmia.
Jotenkin tuntuu että nyt valitetaan joka asiasta ja kärsitään milloin mistäkin mielenterveys tai muusta ongelmasta.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että nämä valittajat haluavat töihin seurustellakseen työkavereiden kanssa.
Minä tein töitä. Aika kului niin ettei huomannutkaan.
Meillä saa mennä toimistolle töihin aina kun haluaa. Jotkut idiootit siellä ramppaa joka päivä, me älykkäät ollaan kotona etätöissä niin pitkään kuin mahdollista ja elämä on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa ihmiset kotiin työpisteet kuntoon, Itse hommasin näytöt ja kunnon tuolit kotiin..... ei tarvitse valittaa.
Ensin pitäisi hommata uusi asunto.
Tämä. Ei vaan mahdu asuntoon vaikka haluaisi.
Meillä saa olla molemmissa. Tykkään etähommista mutta tekee hyvää kyllä välillä olla toimistolla ihmisten keskellä.
En tiedä auttaako ap:n kohdalla, mutta itse teen pienen kävelylenkin aamulla. Tulee tunne, että menee töihin. Ja onneksi on erillinen työhuone, niin sekin auttaa tunnelmaan pääsyä.
Itsellekin 1,5 v etätyötä riitti vaikka pidin siitä kovasti, nyt on mukava olla osa ajasta toimistolla ja nähdä ihmisiä, keskustella ja kunnon työpisteen ääressä työskennellä.