Etätyö vienyt työmotivaation kokonaan
Ei voi mitään, tarvitsen selkeän rakenteen ja kotoa erillisen työympäristön, jos haluan saada jotain aikaiseksi.
Koko korona-ajan on tehtävät laahanneet jäljessä, mikä ahdistaa ja uuvuttaa, mikä puolestaan syö työmotivaatiota.
Mikähän tähän auttaisi, kun ei ole varaa vuokrata työpistettä kodin ulkopuolelta ja toimistolle ei pääse?
Kommentit (114)
Sama fiilis. Pitäisi palauttaa kandi ensiviikolla mutta kotona en saa keskityttyä :/ Meitä on kaksi etäopiskelijaa täällä pienen asunnon keittiön pöydän ääressä joka päivä kykkimässä ja pää meinaa hajota. Kaipaan yliopiston kirjastojen hiljaisia tiloja.
Kotona tulee tehtyä kaikkea muuta paitsi töitä, mutta otetaan ilo irti arkiaskareista, kun toimistollekaan ei saa mennä.
Teeskentelyä ja pelleilyähän se on. Niin kuin suurin osa työelämästä.
Mä en tajua sitä ruikutusta siitä, että töihin pitää laittautua jotenkin jne. Millä selitellään etätyön "paremmuutta"...
Itse tänään laitoin mukavat, joustavat vaatteet päälle ja istun toimistolla hyvässä, ergonomisessa työympäristössä, villasukat jalassa kahvikuppi vierellä ja kohta ajattelin syödä leivän.
Aamun laittautumiseen kuului pukeutuminen, hampaiden pesu ja hiusten harjaus, tasan siis samat jutut kuin kotonakin ollessa, työmatkaan kului kokonaiset 5min, töissä oli kahvi valmiina.
En keksi etätyössä ainoatakaan hyvää puolta, työpaikalle mennessä koti ja työelämä erottuu luonnollisesti. Meillä myös työpaikalla kahvihuonetta lukuunottamatta kielletty "juoruaminen" =työpisteellä ollaan hiljaa tai puhutaan vaan työasioita.
Tehokkuus ihan eri luokkaa kuin kotona.
Meidän myyntipäällikkö kertoi aloittavansa mökkikauden pääsiäisenä ja palaa kaupunkiin elo-syyskuussa. Ei kuulemma ole työpäivissä sisältöä, kun koronatilanteesta johtuen ei ole mahdollista käydä asiakkailla.
Voi siinä mökkiympäristössä vähän työmotivaatio kärsiä.
Mulla kanssa lässähti joulun jälkeen motivaatio täysin. Luulen sen johtuvan siitä, ettei mulla ole oikeaa työpistettä ja asioiden ratkaisu tapahtuu hitaammin, kun niitä ei pääse kolleegoiden kanssa samantien pyörittelemään.
Periaatteessa työpaikallakin olisi mahdollista tehdä töitä (vaikka vahva etätyösuositus), mutta siellä ollessa en voi ajatella mitään muuta kuin koronaa, koska siellä on kuitenkin kymmeniä ihmisiä paikalla ja kaikki yrittävät vain vältellä toisiaan.
Minulle etätyö sopii erittäin hyvin,olen jo vuoden ollut etänä ja työrauha ja ainaisten keskeytysten väheneminen on jotain fantastista!Mutta niinhän se on ettei etätyö kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Olin ensin sitä mieltä, että etätyö on huippua ja kivaa, kun saa tehdä rauhassa eikä matkoihinkaan mene aikaa. Pystyin olemaan hyvin tehokas. Nyt vuoden jälkeen olen jo ihan kypsä, aamulla ei kiinnosta nousta ylös ja työn teko ei tunnu enää edes työltä. Ja näin yksin asuvana koko sosiaalinen elämä on täysin kuollut. No ei nyt ihan, mutta lähes. Jos päivän aikana ei ole yhtään palaveria, saattaa olla etten puhu kenellekään koko päivänä.
Tämä. Ja en meinaa saada aikaan mitään kotona. Onneksi meillä on "vain" vahva etätyösuositus, joten olen alkanut käydä toimistolla, jotta saan työni tehtyä. On meillä täällä jokunen muukin, joka käy. Minusta on aika kohtuutonta odottaa, että kaikilla olisi kotona olosuhteet, joissa voi tehdä etätöitä vuoden putkeen joka päivä.
Toimistolla on kunnon tuolit, näytöt ja tulostimet ym.
Minua eivät saa kotiin jäämään, vaikka etätyösuositus onkin voimassa.
En ala kotona keittiön pöydän ääressä pieneltä läppärin näytöltä töitä tekemään.
Toimistoa en myöskään halua kotiin siirtää, koska sille ei ole tilaa.
Lapsilla on koulusta pitkä pääsiäisloma, joten otin itsekin etäpäivät torstaille ja tiistaille.
Voi olla vaikea löytää motivaatiota tehdä töitä noina lisälomapäivinä, kun kyseiset päivät menee perheen kanssa matkustamiseen Ylläkselle ja takaisin etelään.
Etätyö on parasta mitä tiedän. On hyvä etu surkean palkan lisäksi ettei tarvitse työmatkoihin kuluttaa aikaa.
Etätyö on kivaa niin kauan kuin sitä kestää, mutta kyllä tämäkin loma joskus loppuu.
Huijaa itsesi samaan mielentilaan ja rutiiniin kuin missä olisit, jos menisit toimistolle. Heräät samaan aikaan. Teet samat aamutoimet. Laittaudut. "Työmatka" on pieni kävely korttelin ympäri, minkä jälkeen aloitat työt. Herätyskello hälyttämään, kun pitäisit töissä tauon. Raivaa työalue siistiksi ja pelkistetyksi. Kaikki kotiasiat ja henkilökohtaiset esineet pois näkyvistä, jotta vaikuttaisi enemmän joltakin neutraalilta toimistotilalta.
Etätyö mahdollistaa normaalia vapaamman vuorokausirytmin, mutta tehokkaan työnteon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Aamun voi nukkua pitkäksi ja päivän aikana kotoa löytyy niin paljon hoidettavia asioita, että työnteko jää väkisinkin vähemmälle huomiolle.
"Etänä" saa luotua hyvin aikaa omille harrastuksille.
Ymmärrän hyvin, että etätyö vaikuttaa ihmisiin erilailla.
Jos työ on ollut reissuluonteista (esim myyntityö), niin etätyömääräys voi alkaa ahdistamaan, kun taas asiantuntijatehtävissä sillä ei juurikaan ole merkitystä missä työnsä tekee ja kotikonttori voi tuntua mielekkäältä vaihtoehdolta.
Joustava ja ajasta riippumaton projektityö on parasta etätyönä.
Tietokoneen ääressä tiukasti joka arkipäivä esim. klo 9-17 kuulostaa aika rasittavalta.
Minulta taas on työpaikka ja surkeat esimiehet vieneet viimeisenkin motivaation.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kuitenkin vielä työ <3 Itse jouduin koronatyöttömäksi, ja alkaa puhelinmyyntikin jo kiinnostamaan.
Kertoo paljon ihmisestä, kun hän haluaa alkaa häiriköidä toisia puhelimitse.
Mä viihdyn päivä päivältä paremmin etätyössä niin en voi ymmärtää, mutta voisit ehkä kokeilla jotain itsensäjohtamisen kurssia, kun se tuntuisi olevan sun suurin ongelma?