Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävyys poikki ystävän muuttuessa omasta mielestään ”paremmaksi”

Vierailija
23.03.2021 |

Pitkäaikainen ystävyys on katkolla ja näyttää siltä että elpymisen merkkejä ei ole ilmassa. Kaikki alkoi muuttua huonompaan suuntaan välillämme noin kymmenen vuotta sitten, kun hän valmistui yliopistosta ja meni palkkatöihin asiantuntijatehtäviin. Se välitön muutos hänen olemuksessaan oli valtava.

Muistan kun istuimme kesken työpäiviemme lounaalla ja mietin miksi ystäväni jotenkin on koko ajan todella teennäinen ja tekohienostunut. Piteli jotenkin haarukkaakin eri tavalla, eikä päässyt oikein samalle tasolle keskusteluissamme kuin aiemmin. Siitä se sitten lähti pahenemaan.

Nyt vuosikymmen myöhemmin molemmilla on jo useampia lapsia ja arvovalinnat myös lastenhoidon suhteen ovat olleet aivan erilaiset. Hän piti mahdollisimman lyhyet äitiyslomat ja pitää lapset mahdollisimman paljon ja pitkää päivää päiväkodissa. Minä olin molempien lasten kanssa kotona pari vuotta, tehden samalla osa-aikaista työtä. Nuorimmaiseni ei ole vieläkään päiväkodissa vaan kulkee mukanani keikoilla, koska perustin oman alani yrityksen saadakseni paremmin määritellä omat työrytmini lasten ehdoilla.

Nyt tämän ystävän kanssa ollaan ajauduttu tilanteeseen, joka minun näkökulmastani näyttää sille että kaverilla on noussut päähän ja lujaa. En tiedä mikä, koska en osaa ajatella työelämän statuksen määrittelevän ihmistä jotenkin paremmaksi. Hän haluaisi kokoajan suurempia ja haastavampia työtehtäviä, hakisi varmaan presidentiksikin jos se olisi mahdollista. Samalla hän kaikin tavoin osoittaa halveksuntansa minua ja valintojani kohtaan ilmein ja elein, väheksyen yritystoimintaani ja hymyillen vinosti jutuilleni yrittäjyyden haasteista. Myöskään se, että viihdyn ja haluan viettää aikaa lasteni kanssa, ei hänestä ole mitenkään hienoa. Hän kuulemma ei voi käsittää ihmisiä, jotka ikävöivät lapsiaan. Itselleni taas lapset ja oma perhe on arvoissa korkeimmalla. Toki haluan myös kehittyä yrittäjänä, mutta ihmisyyden rajoissa.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ystävän muuttumisesta hienommaksi ja paremmaksi, omasta mielestään? Olen ollut tästä tosi hämmentynyt ja useamman kerran pahan mielen tapaamisistamme saatuani päätin ottaa pienen aikalisän ja miettiä sitä onko näin aikuisena todella tarpeellista olla tällaisessa ystävyyssuhteessa, joka mielestäni ei täytä aidon ystävyyden merkkejä laisinkaan.

Katsotaan mihin elämä vie. Parempi ehkä olla mielummin kaltaistensa seurassa, koska itse en usko rahan ja aseman tekevän kenestäkään parempaa ihmistä.

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsen tekstiäsi niin, ettei ystäväsi ole ainoa, joka pitää toisen valintoja vääränä. Myös sinä vaikutat pitävän ystäväsi arvojärjestystä ja elämänkatsomusta vääränä. Kenties ystäväsi havaitsee sinun kommunikoinnistasi samankaltaista vinoon katsomista? Yrittäkää keskustella ja tärkeintä, opetelkaa arvostamaan toisianne. Jos se ei onnistu, ystävyytenne taitaa olla tullut päätökseen.

Tottakai hän pitää sitä vääränä, koska se on objektiivisesti väärä. Lapset ovat aina tärkeämpiä kuin työ. Onhan tuo nyt ihan psykomuija, kun ei ymmärrä miten jollain voi olla lapsiaan ikävä. :D Mitä helvettiä?

Ap:n tarinaa voi lukea kovin moni eri tavoin. Itse vierastan sellaista äitiyttä, joka sanelee muille miten hänen oma tapansa on ainoa oikea tapa olla äiti. Toinen intoilee työasioista ja toinen huokailee erossa olon mahdottomuutta.

Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen kestää muiden erilaiset valinnat eikä koe niiden olevan hänen omien erilaisten valintojensa kyseenalaistamista.

Harva ystävyys kestää toisen verhottua "en voisi ikinä tehdä noin kuin sinä teet" tunnelmaa.

Vierailija
142/142 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjimmiltaan AP on raivona siitä, ettei ystävänsä sujahtanut siihen rooliin joka AP:n päässä naiselle kuuluu. Naiselle tärkeää ei saa olla raha, ura, maine ja mammona. Naisen kunnia on tehdä uhrautuvaa ja pyyteetöntä työtä lasten eteen.

Kyllä. Vähintä mitä ystävä voisi huonompana naisena tehdä, olisi ylistää AP:n sankaritarinaa. Katsokaa miten nöyrästi hän suorittaa osansa elämän suuressa palapelissä. Ei ole koppava ja narsistinen paska kuin tuo rakas ystävänsä.

😳🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan