Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia

Vierailija
22.03.2021 |

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Kommentit (800)

Vierailija
761/800 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi pääsin nykyiseen työpaikkaan yhden haastattelun perusteella. Pari vuotta myöhemmin sain tietää, että nykyään rekrytään paitsi haastattelulla, myös ryhmätehtävällä.

Työnä on käännösten tekeminen. Mitä helkkaria se ryhmätehtävä on? Kaikki työt tehdään käytännössä yksin. 

Kamalaa! Onneksi olen freelanceri.

T. Kääntäjä

Kertokaapa minulle, millä tavalla kääntäjän pitäisi osata kehua itseään, jotta pääsisi edes haastatteluun. Minulla on alan koulutus, ja olen parinkymmenen vuoden ajan tehnyt toisena työnäni käännöksiä yritykselle, johon kukaan ei ole päässyt töihin tai palveluntuottajaksi ilman turvallisuusselvitystä; sille tekemästäni työstä en siis voi hiiskua kovin laajalti. Firma myytiin ulkomaille ja siinä samassa katosi minun pieni verkostoni. Toisen ammattini piiristä minulla kyllä on suosittelijoita, mutta kääntämisestäni tietävät ovat lentäneet kuin tuhka tuuleen.

Mitä ihmettä parikymmentä vuotta nuoremmat ja kokemattomammat oikein kertovat itsestään, kun heitä näkyy palkattavan töihin, joihin minä omasta mielestäni olisin juuri sopiva? Mitkä ovat taikasanat?

Varmaan suositaan nuoria ja juuri valmistuneita. Voi maksaa pienempää palkkaa ja vaatia enemmän joustavuutta, kun nuoret eivät vielä osaa vaatia hyviä oloja. 

Valittujen etunimistä voi päätellä, että kolmikymppisistä on kysymys. Harmillisesti myös toisessa ammatissani, opetusalalla, monipuolisesti kokenut viisikymppinen on auttamatta liian kallis rekrytoitava.

Olen muutaman kerran päässyt haastatteluun, jossa on ollut myös yksi tai useampi tuleva kollega katsastamassa hakijaa. Jokaisella kerralla olen jäänyt ihmettelemään, millä kriteereillä valtiolle valitaan, kun kielitaito ei selvästi ole niistä yksikään.

Samaa olen huomannut koulutusalan hallinnossa. Valittujen nuoruuden lisäksi "vastaavat tehtävät" paljastuvat yleensä valittujen LinkedInistä kokemukseksi, joka ei käytännössä ole samoista tehtävistä ja jossa samat ohjelmistot eivät ole käytössä kuin korkeintaan osittain. Onpa vaan jotenkin muuten innostanut rekrytoijia tai saanut heidät vakuuttumaan, että joku täysin utopistinen tai muutaman vuoden työelämässä ollut jälleen kerran sitten työssä hahmottaa, millaista hallinnossa on. Totta kai 3 vuotta työkokemusta on parempi kuin 10 vuotta.

Vierailija
762/800 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina tullut vastaan näitä asenne ratkaisee-paikkoja joihin ei edellytetä minkään alan tiettyä koulutusta, vaan halua oppia uutta, tehtävään koulutetaan, jne.

No eikun hakemusta ja CV:ta menemään, tulee kutsu haastatteluun ja haastattelussa sitten alkaa ihmettely että kun ei tämä sinun koulutus nyt suoraan vastaa haettavaa paikkaa. No ei vastaa ei, mutta eipä ollut ilmoitettukaan että työ olisi sitten vaatinutkin just sen tietyn koulutuksen.

Ihan hemmetin tyhmältä tuntuu säätää aikataulut että pääsee haastatteluun, jotka tulee vielä nopeilla varoitusajoilla ja sitten haastattelussa tulee ilmi että tämä nyt olisi sitten vaatinut ihan kaikkea muuta mitä ilmoituksessa sanottiin.

Kai se asenne sitten on väärä tai en muuten vaan ole "hakemamme henkilö", mutta vaikuttaa myös ettei noita hakemuksia ja CV:ta edes lue kukaan vaan haastatteluun kutsutaan kaikki jotka keksineet paikkaa hakea.

Ai hitto mullekin on käynyt samantapaisesti, muttei sentään paikan päällä. :O Kerran soitettiin jostain ja oltiin niin kiinnostuneita musta.

Sitten muutaman minuutin päästä kuitenkin sanoi haastattelija hakemustani tutkiessa että "Jaa, sulla ei sit ollukaan kokemusta tästä?"

Minä: "Niin,ei se haitannut sen teidän ilmoituksen mukaan?"

Haastattelija: " Öö no jaa tota jos meiltä löytyy jotain sulle soveltuvampaa niin soitetaan sulle"

Minä: ok aha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/800 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.

Elämänmyönteisyys?!?

No helkkari ei. Kun työsoppari on allekirjoitettu vedän itseni kiikkuun.

Vierailija
764/800 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela rekrytoi keväällä aika paljon työntekijöitä mm. etuuskäsittelijöiksi ja palveluneuvojiksi. Ilmoituksessa luki vain, että "edellytetään sopivaa koulutusta", mutta ei kerrottu mikä se sellainen sopiva koulutus on. No soitin ja kysyin.

Vastaus: "no, esimerkiksi tradenomin koulutus..."

Anteeksi, mutta miten ihmeessä kaupallinen tradenomin tutkinto auttaa Kelan töissä, missä luulisi ensisijaisesti haettavan henkilöitä, joilla on sosiaalialan koulutus?

Itselläni on viestinnän koulutusta ja hain palveluneuvojaksi. En päässyt edes haastatteluun.

Myöhemmin kuulin, että noihin paikkoihin (etuuskäsittelijä, palveluneuvoja) on päässyt mm. kielitieteen kandi, entinen kultasepänliikkeen myyjä ja joku ammattikoulupohjalta.

Olin kyllä aika pöyristynyt tästä. Kiva tietää, että täysin osaamattomat ihmiset väärällä koulutuksella käsittelee ihmisten mitä henkilökohtaisimpia tietoja. Olin aina kuvitellut, että vähintään etuuskäsittelyssä on sosiaalialan työntekijöitä. Miten on mahdollista, että näinkin tärkeisiin töihin arkaluontoisia tietoja käsittelemään pääsee ihmiset, joilla ei ole lainkaan sopivaa koulutusta?

Tuntuu siltä, ettei osaamisilla ja koulutuksilla tosiaan ole mitään merkitystä vaan ihan muut, mystiset asiat vaikuttaa siihen, saako työpaikkaa ollenkaan.

Vierailija
765/800 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Monesti suunnitteluprojekteissa on erilaisia katselmustilaisuuksia ja palavereja. Jos noissa ei saa suutaan aiki tai osaa esittää omia suunnitelmiaan, niin aika hukkaan menee koko työ.

Vierailija
766/800 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkan vielä että tuommoisissa siivouspaikoissa haetaan jatkuvasti uutta väkeä, koska kukaan ei jaksa pitemmän päälle tehdä tuommoisia työvuoroja. Ei vaikka miten olisi huumorintajuinen työyhteisö. 

Valitettavasti siivousfirmat harjoittavat pahimman luokan huijausta ja kavallusta.

Yksikään palkka ei tule oikein, ihan joka kerta jättävät jotain maksamatta, tunteja, lisiä, korvauksia.

Ja kun valitat, luvataan korjata seuraavaan tiliin ja josta jälleen puuttuu jotain.

Tavoitteena on, että kyllä työntekijä joskus unohtaa jonkun "virheen".

Ja kuinka valtavasti siivoojina on sellaisia jotka eivät uskalla tai ymmärrä valittaa puutteista?? 

On nuoria, kouluttamattomia ja kieltä taitamattomia.

Ja tätä harrastaa jokainen vähänkään suurempi siivousfirma, SOL, L&T, RKT jne. pienemmistä nyt puhumattakaan.

Vierailija
767/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUvittavia nuo Valtiolle.fi ilmoitukset. Haetaan jotain todella vaativaan työhön, esim. holhoustoimen johtaja. Koulutus toiveena OTM, KTM, HTM, ja sit TRADENOMI!!! palkka 2200/kk. No voitte arvata kuka noista hakee tolla palkalla siihen hommaan. No se on tradenomi, ja se on se joka valitaan, koska ei vaadi liikaa palkkaa. Miksi edes hakea noita maistereita, jotka voi tienata 5000/kk?

Vierailija
768/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUvittavia nuo Valtiolle.fi ilmoitukset. Haetaan jotain todella vaativaan työhön, esim. holhoustoimen johtaja. Koulutus toiveena OTM, KTM, HTM, ja sit TRADENOMI!!! palkka 2200/kk. No voitte arvata kuka noista hakee tolla palkalla siihen hommaan. No se on tradenomi, ja se on se joka valitaan, koska ei vaadi liikaa palkkaa. Miksi edes hakea noita maistereita, jotka voi tienata 5000/kk?

Samaan kategoriaan menee työtehtävät, joiden nimikkeeksi on laitettu ASSISTENTTI vaikka työnkuva on lähinnä jotain päällikkötasoa. Ja palkka tottakai 2 000 euroa, koska eihän assarille tarvii enempää maksaa. Koulutusvaatimuksena vähintään YAMK.

Vierailija
769/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela rekrytoi keväällä aika paljon työntekijöitä mm. etuuskäsittelijöiksi ja palveluneuvojiksi. Ilmoituksessa luki vain, että "edellytetään sopivaa koulutusta", mutta ei kerrottu mikä se sellainen sopiva koulutus on. No soitin ja kysyin.

Anteeksi, mutta miten ihmeessä kaupallinen tradenomin tutkinto auttaa Kelan töissä, missä luulisi ensisijaisesti haettavan henkilöitä, joilla on sosiaalialan koulutus?

Itselläni on viestinnän koulutusta ja hain palveluneuvojaksi. En päässyt edes haastatteluun.

Myöhemmin kuulin, että noihin paikkoihin (etuuskäsittelijä, palveluneuvoja) on päässyt mm. kielitieteen kandi, entinen kultasepänliikkeen myyjä ja joku ammattikoulupohjalta.

Olin kyllä aika pöyristynyt tästä. Kiva tietää, että täysin osaamattomat ihmiset väärällä koulutuksella käsittelee ihmisten mitä henkilökohtaisimpia tietoja. Olin aina kuvitellut, että vähintään etuuskäsittelyssä on sosiaalialan työntekijöitä. Miten on mahdollista, että näinkin tärkeisiin töihin arkaluontoisia tietoja käsittelemään pääsee ihmiset, joilla ei ole lainkaan sopivaa koulutusta?

Tuntuu siltä, ettei osaamisilla ja koulutuksilla tosiaan ole mitään merkitystä vaan ihan muut, mystiset asiat vaikuttaa siihen, saako työpaikkaa ollenkaan.

Olet nyt käsittänyt ihan väärin. Palveluneuvonta ja etuuskäsittely ovat hyvin, todella, erittäin rutiiniluonteisia näpyttelytöitä. Kerrot puhelimessa mitä etuuksia asiakas voi hakea tai missä vaiheessa se on käsittelyssä, ja etuuskäsittelijänä naputtelet niitä kuitteja tietokoneelle. Sosiaalityön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se on asiantuntijoiden hommaa.

Ei ne ihmisten tiedot jaksa kiinnostaa yhtään. Parin päivän jälkeen homma on pelkästään puuduttavaa ja leipiinnyttävää.

En ole itse ollut Kelassa töissä, mutta samanlaisessa rahaa jakavassa paikassa. Hirvein työ ikinä! Hirveästi kiusaamistakin, kun työ ei anna kellekään mitään, niin hupi päiviin revitään kiusaamalla muita (vanhat kiusaavat uusia).

Vierailija
770/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinoin hain kesätyötä lukiolaisena kenkäkaupasta. Liikkeen myyjät +40. Kysyttiin kielitaitoa? Englanti, ruotsi ja venäjä! Yksikään täti ei sata varmana puhu muuta kun murteella suomea! Olen siis kyseissä liikkeessä käynyt 3-vuotiaasta lähtien äidin kanssa! Olisi pitänyt osata ranskaa tai saksaa myös! Ok. Menin sitten ravintolaan töihin. 

Vierailija
771/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä sosiaalialan koulutuksella ole mitään merkitystä, koska sosiaalialan koulutuksessa ei opeteta mitään tarpeellista. Ihan yhtä hyvin voi muunkin koulutuksen omaava henkilö tehdä Kelan hommia, kunhan vain työpaikalla perehdytetään hyvin. Varmasti itsekin todellisuudessa tämän ymmärrät, vaikka et tietenkään sitä täällä myönnä, koska et voi kertoa kaikille, että koulutuksesi on melko turha. Ja eihän netissä ole koskaan tapana myöntää olevansa väärässä. Mutta eihän se sosiaalialan koulutus mitenkään valmista Kelan hommiin.

Vierailija
772/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan kategoriaan menee työtehtävät, joiden nimikkeeksi on laitettu ASSISTENTTI vaikka työnkuva on lähinnä jotain päällikkötasoa. Ja palkka tottakai 2 000 euroa, koska eihän assarille tarvii enempää maksaa. Koulutusvaatimuksena vähintään YAMK.

Hain erään yliopiston kääntäjän paikkaa ja jotenkin onnistuin olemaan huomaamatta maininnan palkasta. Maisteria haettiin ja kokemusta piti olla kunnolla. Haastattelussa kyseltiin, miksi minä olin niin kiinnostunut paikasta, että olisin valmis muuttamaan kauas kotoa ja pudottamaan palkkaani niin reilusti (mistä he sen muka tiesivät). Minun mittavat lisäni olisivat nostaneet palkan noin 2300 euroon kuukaudessa. Henkilöstöpäällikkö selitti, että kääntäjät katsotaan nykyisin sihteereiksi, ja palkkaluokka on sen mukainen. Olisinpa tiennyt tuon opiskelujeni alussa silloin 80-luvulla, kun kääntäjän ammatti oli vielä edes jollain tavalla kunniassa.

Vierailija
773/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt käsittänyt ihan väärin. Palveluneuvonta ja etuuskäsittely ovat hyvin, todella, erittäin rutiiniluonteisia näpyttelytöitä. Kerrot puhelimessa mitä etuuksia asiakas voi hakea tai missä vaiheessa se on käsittelyssä, ja etuuskäsittelijänä naputtelet niitä kuitteja tietokoneelle. Sosiaalityön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se on asiantuntijoiden hommaa.

Ei ne ihmisten tiedot jaksa kiinnostaa yhtään. Parin päivän jälkeen homma on pelkästään puuduttavaa ja leipiinnyttävää.

En ole itse ollut Kelassa töissä, mutta samanlaisessa rahaa jakavassa paikassa. Hirvein työ ikinä! Hirveästi kiusaamistakin, kun työ ei anna kellekään mitään, niin hupi päiviin revitään kiusaamalla muita (vanhat kiusaavat uusia).

Työttömyyskassa?

Vierailija
774/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain erään yliopiston kääntäjän paikkaa ja jotenkin onnistuin olemaan huomaamatta maininnan palkasta. Maisteria haettiin ja kokemusta piti olla kunnolla. Haastattelussa kyseltiin, miksi minä olin niin kiinnostunut paikasta, että olisin valmis muuttamaan kauas kotoa ja pudottamaan palkkaani niin reilusti (mistä he sen muka tiesivät). Minun mittavat lisäni olisivat nostaneet palkan noin 2300 euroon kuukaudessa. Henkilöstöpäällikkö selitti, että kääntäjät katsotaan nykyisin sihteereiksi, ja palkkaluokka on sen mukainen. Olisinpa tiennyt tuon opiskelujeni alussa silloin 80-luvulla, kun kääntäjän ammatti oli vielä edes jollain tavalla kunniassa.

Vähän ohis, mutta itse jätän väliin paikat joissa ei saa esittää palkkatoivetta.

Vierailija
775/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta itse jätän väliin paikat joissa ei saa esittää palkkatoivetta.

Sitten ei koskaan kannata hakea julkiselle töihin. :)

Vierailija
776/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.

Elämänmyönteisyys?!?

Ettet päätä päiviäsi työpaikalla oman käden kautta.

Vierailija
777/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs iso firma hakee oikein kiinteistötekniikan kasvurakettia, joka nostaa yksikön lentokorkeuden Pohjanmaalta kiitoradalle asti!

https://career2.successfactors.eu/career?career_ns=job_listing&company=…

Vierailija
778/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmeihmisiä siellä sitten työskenteli, jos saitte paikan?

Vierailija
779/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänmyönteisyys?!?

Ettet päätä päiviäsi työpaikalla oman käden kautta.

Oishan se ikävää lintsaamista. Ja kuka hoitaisi niiden jälkien siivouksen?

Vierailija
780/800 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niitä vielä parempia pitäis ulko mailta haalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän