Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia

Vierailija
22.03.2021 |

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Kommentit (810)

Vierailija
21/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan näyttää nykyisin saavan se, joka valehtelee parhaiten.

Näinhän se usein on. Itse en suostu vaan pidän kiinni omista arvoistani.

Vierailija
22/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.

Elämänmyönteisyys?!?

Ehkä yritetään välttää kollegani tyyppistä... valittajaa, asiat ovat aina huonosti, myös muutokset ovat aina ihan hirveitä, politiikkakin on ihan kamalaa jne... kahvitauosta toiseen, energiasyöppö.

Ehkä, mutta eihän se riitä, että lukee ilmoituksessa. Pitäisi jollain tavalla pystyä haastattelussa luotettavasti arvioimaan. Tuollaiset valittajat antaa lyhyessä hetkessä usein ihan ok vaikutelman sosiaalisista taidoista, kun ovat tottuneet heiluttamaan huuliaan ja tunnin mittaisen haastattelun ajan useimmat pystyy pitämään jutut tavallisen myönteisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku ja varsinkin työhaastattelu on pelkkää teatteria, on vaan opeteltava ulkoa tietyt vuorosanat ja esitettävä ne. Missään tapauksessa ei pidä olla oma itsensä ellei satu olemaan sosiaalinen perhonen, millään muilla ominaisuuksilla ei tunnu olevan merkitystä. Jotenkin olen kuvitellut, että työnantajat haluaisivat hyvän työntekijän eikä hyvää ja rentoa tyyppiä kahvihuoneeseen höpöttämään, mutta olen kai jäänyt johonkin menneisyyteen ajatusteni kanssa.

(Olen muuten saanut työharjoitteluarvosteluun miinuksen siitä, etten osallistunut riittävästi kahvipöytäkeskusteluihin.)

Ap

Vierailija
24/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori lukion käynyt jatko-opiskelija ja tuntuu että mahdotonta saada sitä ensimmäistä työpaikkaa. Ymmärrän, että tutkinto ja kokemus merkitsee, mutta mistäpä sitä kokemusta saa, kun ei työpaikkaakaan saa, kaikki mahdollinen kelpaisi. Pahoittelut pelkästä avautumiskommentista, mutta turhauttaa suunnattomasti kun haluaisi tehdä töitä, mutta ei ”saa” tehdä. Ja samaan aikaan hallitus pohtii, kuinka saada ihmiset töihin.

Vierailija
25/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on teatteria. Valitse siis huolella esittämäsi rooli.

Vierailija
26/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitäisi siis osata myös valehdella ja näytellä. Entäs jos omiin ominaisuuksiin ja arvoihin kuuluu rehellisyys? En halua enkä pysty valehtelemaan tai esittämään mitään muuta kuin olen.

Valitettavasti rehellisyyttä, luotettavuutta ja tunnollisuutta ei taideta enää arvostaa missään työpaikassa. Ehkäpä onkin niin, että nykyajan työpaikat eivät ole arvoisiani. Valehtelijat ja pälättäjät saavat puolestani mennä töihin, minä jatkan löhöilyä hyvillä mielin, saan ainakin olla oma itseni.

Vierailija
27/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikassa oli kerran erääseen tehtävään kielitaitovaatimus kolmeen vieraaseen kieleen. Sellainen henkilö palkattiinkin. Hän lähti pois n. puolen vuoden päästä, koska ei voinut käyttää kielitaitoaan kuin joka päiväisten fraasien lateluun. Ne hallitsi peruskoulun käynytkin.

Vierailija
28/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitäisi siis osata myös valehdella ja näytellä. Entäs jos omiin ominaisuuksiin ja arvoihin kuuluu rehellisyys? En halua enkä pysty valehtelemaan tai esittämään mitään muuta kuin olen.

Valitettavasti rehellisyyttä, luotettavuutta ja tunnollisuutta ei taideta enää arvostaa missään työpaikassa. Ehkäpä onkin niin, että nykyajan työpaikat eivät ole arvoisiani. Valehtelijat ja pälättäjät saavat puolestani mennä töihin, minä jatkan löhöilyä hyvillä mielin, saan ainakin olla oma itseni.

Mulla myös kiinnostus nykyajan työpaikkoihin on 0. Hukkaan meni yhteiskunnan sijoitus mun 16 vuoden koulutukseen. Minkäs teet.

Vierailija
29/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutuksiin voi nykyisin olla haastattelukierroksia. Siis pelkkään koulutukseen!

Vierailija
30/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kyllä itsekin töitä hakiessani, että kaikki tuollaiset vaatimukset oli varsin lannistavia. Suurimmassa osassa ilmoituksista haluttiin "rentoa, sosiaalista ja energistä tiimipelaajaa", mistä tulee aina sellainen mielikuva, että pitäisi olla ihan huippusosiaalinen ja pirtsakka tyyppi, ja minä kun olen ihan vaan tavis, joka hoitaa hommansa eikä vetelehdi ja sosiaalinenkin olen, mutten niitä ihmisiä, jotka puhuu vaikka seinälle ja ystävystyy kenen tahansa kanssa tosta noin vaan. Yleensä kuitenkin ihan perussosiaalisuuskin riittää, eikä tarvi olla mikään koko työpaikan ilopilleri, ilmoitusten tyyli vaan antaa vähän toisenlaista kuvaa.

Vierailija
31/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat itsekin valehtelevat ilmoituksissaan, esimerkiksi kaupankassan ja lähihoitajan työtä kuvataan mielenkiintoisiksi ja niin hienoiksi ja mahtaviksi, että sitten voidaan laittaa omat vaatimukset pilviin, ihme, ettei tarvitse osata täydellisesti saksaa ja ranskaakin. Ja molempia noista töistä tehneenä ei ole todellakaan tarkoitus vähätellä työn tärkeyttä, se on, mutta mielenkiintoinen jne, pah!

Vierailija
32/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut kyllä oudoksi. Vuokra-asunnon saamiseenkin vaaditaan jotain suosituskirjeitä. Pitää siis anella, että pääsee kartuttamaan jonkun asuntosijoittajan omaisuutta.. Mikään tavallinen ei enää riitä.

Kirjeistä en perusta, mutta olen kyllä joskus kysynyt luvalla entiseltä vuokranantajalta onko henkilö maksanut vuokransa. Onko se sinusta kohtuuton vaade? Ikävä asenne vuokranantajuuteen kun pitää ajatella normaalia asiaa aneluna.

Vierailija
33/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ne pelkät persoonallisuuspiirteet eivät riitä, lisäksi hakiessaan assistentiksi, pitää olla myös hr-asiantuntija, palkanlaskija, laskuttaja, koodari ja graafinen suunnittelija! Kaikki tämä assarin palkalla!

Vierailija
34/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.

Elämänmyönteisyys?!?

No tavallaan ymmärrän mitä tällä haetaan. Jos on positiivinen asenne niin silloin selviää esim. haasteista helpommin, koska uskoo omiin kykyihinsä ja positiiviseen lopputulokseen enemmän kuin perusnegaihminen. Elämänmyönteiset ihmiset ovat kiinnostuneita oppimaan uusia asioita ja ovat yleensä myös mukavia työkavereita/tulevat hyvin toimeen tarvittaessa myös asiakkaiden kanssa. 

Vierailija
35/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikassa oli kerran erääseen tehtävään kielitaitovaatimus kolmeen vieraaseen kieleen. Sellainen henkilö palkattiinkin. Hän lähti pois n. puolen vuoden päästä, koska ei voinut käyttää kielitaitoaan kuin joka päiväisten fraasien lateluun. Ne hallitsi peruskoulun käynytkin.

Joo, yhteenkin hyvin suorittavaan työhön vaadittiin englannin taitoa. Työssä sitä ei tarvinnut. Perusteluna oli "ymmärtää tietokoneohjelman valikkojen tekstit".

Huh.

Vierailija
36/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku ja varsinkin työhaastattelu on pelkkää teatteria, on vaan opeteltava ulkoa tietyt vuorosanat ja esitettävä ne. Missään tapauksessa ei pidä olla oma itsensä ellei satu olemaan sosiaalinen perhonen, millään muilla ominaisuuksilla ei tunnu olevan merkitystä. Jotenkin olen kuvitellut, että työnantajat haluaisivat hyvän työntekijän eikä hyvää ja rentoa tyyppiä kahvihuoneeseen höpöttämään, mutta olen kai jäänyt johonkin menneisyyteen ajatusteni kanssa.

(Olen muuten saanut työharjoitteluarvosteluun miinuksen siitä, etten osallistunut riittävästi kahvipöytäkeskusteluihin.)

Ap

No ei pidä lukea niitä vaatimuksia kuin piru raamattua. Isossa suunnittelutalossa työskentelevänä voisin sanoa, että perussuunnittelijalle riittää hyvät käytöstavat; osataan tervehtiä ihmisiä niin livenä kuin tiimsissä. Täytyy pystyä kommunikoimaan sisäisesti sekä asiakkaalle omien suunnitelmien sisältö ja ottaa vastaan palautetta sekä tarvittaessa keskustella suunnittelun perusteista ja erilaisista mahdollisuuksista. Tarvittaessa keskustelut laite/ komponenttitoimittajan kanssa. Siinäpä se aikalailla on. Muu on vapaaehtoista. 

Vierailija
37/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänmyönteisyys?!?

Heh :) Mikähän tämän vastakohta on ja eivätkö he ole osastolla jo, tai menossa? Tulee mieleen se tyyppi mikä tuossa Netflixiin just tulleessa Sinnerin kolmannessa kaudessa on. Sellainen, joka yhtäkkiä kysyy "oletko ajatellut kuolemaa" ja joka tuijottaa kanssaihmisiään kuin kameleontti kärpäsiä..

Vierailija
38/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut kyllä oudoksi. Vuokra-asunnon saamiseenkin vaaditaan jotain suosituskirjeitä. Pitää siis anella, että pääsee kartuttamaan jonkun asuntosijoittajan omaisuutta.. Mikään tavallinen ei enää riitä.

Kaverini kävi asuntonäytössä jonka jälkeen vuokranantaja vaati tilitietoja kahden vuosien ajalta, varmistaakseen mihin vuokralainen käyttää rahansa. Tarpeetonta sanoa että se kämppä jäi sitten hakematta.

Vierailija
39/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hei, mulla myös tuosta kahvipöytäasiasta. Kyseessä psykiatrinen hoitaja joka ei pitänyt siitä että en istunut joka, korostan joka potilaan välissä kahvilla vaan luin välillä mieluummin seuraavan potilaan tietoja. Lisäksi huvitti kun aikuiselta työelämässä olleelta ihmiseltä eli minulta kysyttiin kuin lapselta että onko sulle ennen sanottu tästä... Muutenkin palaute tuli aina viikon päästä passiivis-aggressiivisesti.

Vierailija
40/810 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjeistä en perusta, mutta olen kyllä joskus kysynyt luvalla entiseltä vuokranantajalta onko henkilö maksanut vuokransa. Onko se sinusta kohtuuton vaade? Ikävä asenne vuokranantajuuteen kun pitää ajatella normaalia asiaa aneluna.

Eikö tämäkin selviä ihan vaan sillä, että tarkistaa vuokralaisen luottotiedot? Ja kyllä nykyisin asuntonäyttöönkin pitää valmistautua niin kuin kyseessä olisi työhaastattelu. Odotan sitä hetkeä, kun vuokralaiselta aletaan vaatia video-cv:tä. https://www.is.fi/asuminen/art-2000006020130.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän